Každý den si čistíte pečlivě zuby a přesto u vás lékař objevil kaz? Pak je třeba se zamyslet i nad tím, jaké jídlo si dopřáváte. Vyzkoušejte do jídelníčku zařadit tyto čtyři skvělé potraviny, které zubům prospívají!

Mléčné výrobky

Mléko a další mléčné výrobky jsou důležitým zdrojem vápníku, který je nezbytný pro zdravé zuby. Vápník je klíčovou složkou minerálu známého hydroxyapatit, který posiluje zubní sklovinu i kosti. Mléčné výrobky, zvláště pak sýr, také obsahují bílkovinu zvanou kasein, který podle výzkumů může hrát společně s vápníkem důležitou roli v upevňování a přirozené opravě zubní skloviny.

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny

Listová zelenina a další potraviny obsahující vlákninu podporují dobré trávení a udržují zdravé hladiny cholesterolu, ale také prokazují dobrou službu zubům. Tyto potraviny vyžadují důkladné kousání, takže vlastně fungují, jako „kartáček na zuby“.

Mléko pomáhá zbavit se jahodové šťávy, která nám ukápla na oblečení.

Jahody

Tyto letní plody obsahují enzym, který je přirozeným zubním bělidlem. Jahody můžete rozmačkat, pomocí zubního kartáčku nanést na zuby a nechat pár minut působit. Do jahodové směsi můžete přidat i nepatrné množství jedlé sody. Toto přírodní bělení však má i svá úskalí, protože kyselina jablečná může poničit zubní sklovinu. Proto je vhodné bělit zuby pomocí jahod maximálně jednou za dva týdny.

Žvýkačka bez cukru

Žvýkačky bez cukru pomáhají čistit zuby tím, že stimulují produkci slin. Sliny jsou přírodní cestou, jak odplavit kyselinu, kterou produkují bakterie, a také zaplavují zuby posilujícím vápníkem a fosfátem. Většina žvýkaček bez cukru je navíc oslazena xylitolem - alkoholem, který snižuje množství bakterií.