Pondělí 25. září 2023, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. září 2023 Zlata

Warlords I, II, III - úžasná legenda

  12:00
Vzpomínáte si ještě ? Výcvik armád, obrana měst, boje o strategicky významné průsmyky a mosty, dobývání nepřátelského území, najímání hrdinů, hledání magických artefaktů ve starobylých ruinách a hrobkách… Všechny tyto elementy obsahuje legendární sága Warlords, které se dnes v našem historickém ohlédnutí budeme věnovat.

Warlords II Starší z vás si jistě vzpomenou na dlouhé chvíle strávené u prvních dvou dílů této výborné série tahových strategií, většina ostatních si pravděpodobně pamatuje alespoň na díl třetí. Nedávno vyšlo i další volné pokračování této ságy, a to hra s názvem Warlords Battlecry, která se však již trochu odklání od původní myšlenky, a proto se jí nebudu v tomto článku zabývat. My si v dnešním ohlédnutí připomeneme první tři díly, které ve své době patřily mezi nejlepší tahové strategie z fantasy prostředí.

První díl vyšel již roku 1989 a stejně jako u dílů dalších se o to postarala společnost Red Orb Entertainment. A o co vlastně ve hře Warlords šlo ? Hráč se ocitl v roli velitele jednoho z království (k dispozici bylo nejen několik lidských říší, ale také království elfů, trpaslíků, obrů a podobných fantasy ras) a jeho úkolem bylo získat nadvládu nad celým kontinentem. Bylo možno zvolit si různou sílu jednotlivých nepřátel a autoři již tehdy mysleli na multiplayerovou hru, takže jste se mohli utkat i s kamarády. Hráč začínal s jedním městem a jedním hrdinou, v průběhu času se snažil vybudovat co největší armádu a podmanit si další města. Každé město bylo specifické jednotkami, které bylo možno vyrábět. Pokud byl hráč v peněžní tísni nebo nepovažoval město za příliš důležité, nemusel ho po dobytí obsazovat, ale mohl se rozhodnout pro jeho vyrabování. Z měst však plynul stálý finanční užitek, a jelikož peníze byly potřebné k financování náboru i udržování vašich vojsk, bylo samozřejmě Warlords II nejlepší mít ve své moci co největší počet měst. Co se týče jednotek, byl jich poměrně velký počet – od klasické pěchoty, lehké jízdy a rytířů přes elfí střelce, pegasy a gryfy až po trpasličí bojovníky, obry a skřetí jezdce na vlcích. Ve hře byly i některé speciální jednotky, jako draci, čarodějové a démoni. Tyto tvory však nebylo možno najmout ve městech, ale jen na některých speciálních místech – v různých hrobkách, ruinách a jeskyních. Velice důležitou úlohu ve hře hráli také hrdinové, kteří občas sami nabídli (za tučný peníz) své služby. Kromě celkem slušné bojové síly také disponovali schopností prozkoumávat již zmíněné ruiny a podobná místa, kde mohli kromě silných spojenců nalézt i magické předměty či hromady zlata. Kromě těchto tajemných lokací mohly vaše jednotky (nejen hrdinové) zavítat i k různým chrámům a oltářům, kde byli požehnáni a zvýšila se tak jejich bojová síla. Grafika sice byla i na svou dobu trochu jednoduchá, ale myslím, že to tehdy vůbec nikomu nevadilo (mně tedy rozhodně ne) a většina stratégů dohrála tuto skvělou smažbu několikrát, pokaždé za jiný národ. Jediné, co nás asi všechny mrzelo, byla skutečnost, že ve hře byla připravena jen jedna mapa – na druhou stranu, co od hry na dvě diskety (a to ještě k tomu amigácké s kapacitou 720 kB) můžeme chtít víc.

Díky obrovskému úspěchu se o pár let později objevilo pokračování této vynikající tahovky – hra Warlords II. Myšlenka byla v podstatě úplně stejná, ale autoři nám již připravili Warlords III několik (myslím, že pět) kontinentů pro naše strategické řádění. Grafika nedoznala výraznějších změn, ale nikomu to moc nevadilo. Tento druhý díl navíc obsahoval některé novinky, jako například zlepšený vývoj hrdinů a možnost produkovat ve městech i některé speciální jednotky. Ač bychom dneska takové pokračování označili spíš jako datadisk, nic to nezmění na skutečnosti, že po svém vydání donutila hra Warlords II většinu stratégů k nepřetržité pařbě hluboko ve svých brlozích.

V létě roku 1997 pak firma Red Orb Entertainment konečně vypustila na herní trh třetí pokračování ságy Warlords, které neslo podtitul Reign of Heroes. Oproti starším dílům přibylo opravdu mnoho vylepšení – začněme třeba u technického zpracování. Grafika je již sice dávno překonána, ale i dnes působí celkem líbivým dojmem. Hru lze spustit i v rozlišení 1024x780, což je i v současnosti velmi slušné. I když se samozřejmě nejedná o 3D grafiku, působí už pěkným prostorovým dojmem, navíc kromě měst a geografických útvarů najdeme na hlavní mapě i mnoho dalších detailů, které sice pro hru nemusí být důležité, ale dodají krajině na reálnosti. Autorům se docela povedly i animované vojenské jednotky a vůbec lze říci, že grafické zpracování bylo ve své době nadprůměrné. Hra obsahovala i animované sekvence, ale to bylo již celkem běžné. Zvuková stránka hry nevybočovala z průměru – atmosférická hudba a zvukové efekty při pochodu, boji a podobně. Warlords III Autoři však připravili několik změn i ve hře samotné. Tou hlavní je možnost hrát celé tažení, i když samozřejmě stále můžete hrát i jednotlivé scénáře či náhodně vygenerovanou mapu. V hlavní kampaňi se hráč ujímá velení nad vojsky Sirianského království v boji proti temnému lordovi a jeho přisluhovačům. Hráč však bohužel může ve svých městech produkovat jen vlastní jednotky (i když tedy zaberete skřetí město, nebudete moci skřetí bojovníky najmout), což je sice vcelku logické, na druhou stranu to však snižuje rozmanitost ovládaných vojsk. Je však pravda, že se k vám alespoň občas přidají (za příslušný žold) některé jednotky vašich spojenců (například elfů a trpaslíků). Další podstatnou změnou je pojetí hrdinů – každý národ má totiž svá speciální povolání se specifickými vlastnostmi a dovednostmi. Tak například lidští hrdinové se rekrutují z řad vcelku klasických bojovníků, paladinů a kleriků, u elfů najdeme kromě bojovníka i generála a hraničáře, na straně zlých sil se pak objeví třeba i šaman či nekromant. Se získáváním zkušeností a postupem na vyšší levely se mohou hrdinové učit některým dovednostem, a to nejen bojovým (zvýšení síly, hitpointů apod.), ale například i užitečným magickým schopnostem. Ve hře je totiž také použita magie, která je získávána z některých měst a speciálních předmětů. Tuto magickou energii pak můžete používat při kouzlení svých hrdinů – většina kouzel může působit libovolně dlouho a průběžně tak odčerpává vaši magii. Každé povolání má samozřejmě své specifické dovednosti, takže například bojovníka nenaučíte kouzlo rychlosti, ani kdybyste se rozkrájeli. Dalším Warlords III vylepšením týkajícím se hrdinů je přijímání úkolů. Ve městě může váš hrdina získat quest, aby zabil určitého nepřítele, získal konkrétní město a podobně. Za splnění takového úkolu pak hrdina získá nejen zkušenosti, ale také odměnu v podobě silných spojenců či odkrytí tajné lokace s pokladem. Když už mluvím o těchto lokacích, místa jako brlohy nestvůr, ruiny, hrobky, chrámy a oltáře ve hře samozřejmě zůstala a plní stejnou funkci jako dříve. Autoři však navíc obohatili jinak jednotvárná města, takže k některým z nich je přiřazena kovárna, důl, farmy a tak dále. Tyto doplňky plní různé účely – některé z nich zlepšují finanční příjmy plynoucí z daného města, jiné zajišťují produkci silnějších jednotek a podobně. Lidé z Red Orb se skutečně snažili obléci klasickou hru do nového kabátu nejen po stránce technického zpracování, ale i zakomponováním mnoha novinek do herního systému.

Závěrem musím říct (a doufám, že se mnou většina z vás bude souhlasit), že série Warlords patří mezi nejlepší tahové strategie, které se kdy na trhu objevily. První dva díly již dnes asi mnoho hráčů neosloví, ale díl třetí je i po téměř čtyřech letech velmi kvalitní zábavou, a to nejen pro zapálené stratégy, ale v podstatě pro všechny, kdo holdují fantasy dobrodružstvím. Pokud tedy zrovna nemáte co dělat a nezaujala vás momentálně žádná z nových her, neváhejte, sežeňte si Warlordy a pusťte se do hraní – nebudete litovat.

Autor:
  • Nejčtenější

Youtuberka zjistila, kolik brambor umí Starfield zobrazit, než hra spadne

Počítačová hra Starfield nepřestává hráče fascinovat svojí propracovanou simulací fyziky, když v obrovském otevřeném...

Vývojáři Baldur’s Gate počítali i s tím, že hráči zabijí všechny postavy

Vývojáři famózní Baldur’s Gate 3 chtěli dát hráčům maximální svobodu, museli se proto připravit na každou myslitelnou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu

Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...

Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu

Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Máte poslední šanci koupit si hru Avengers, než navždy zmizí z obchodů

Po pouhých třech letech od vydání bude nepovedená hra Marvel’s Avengers nadobro vyřazena z katalogů herních obchodů....

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Britský regulační úřad předběžně schválil největší obchod v dějinách her

Akvizici, v rámci níž chce Microsoft koupit za téměř sedmdesát miliard dolarů vydavatelství Activision Blizzard, už...

Disco Elysium už je i česky. Ukousli jsme si velké sousto, říká překladatel

Disco Elysium, jedna z nejupovídanějších her, jaké kdy vznikly, se po čtyřech letech od vydání dočkala fanouškovské...

Ne, Elon Musk opravdu není v Cyberpunku 2077. I když prý opravdu moc chtěl

Jeden z vývojářů Cyberpunku 2077 vyvrátil rozšířenou fanouškovskou teorii, že se ve hře v malé roli vyskytuje...

Sázka na brutalitu nevyšla, slavný vývojář opouští studio, které založil

Po neúspěchu vesmírného hororu The Callisto Protocol opouští legendární vývojář Glen Schofield studio Striking...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...