Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Warcraft - legendární strategie Blizzardu

  12:00aktualizováno  12:10
Koncem roku 1994 vydal Blizzard nenápadnou realtimeovou strategii Warcraft. Andrej Anastasov o ní sám napsal ""...není to nic moc, jen taková decentní kopie DUNE II, nic nového pod sluncem."" Ukázalo se, že opak byl pravdou, protože se první Warcraft právem řadí do zlatého fondu klasiky.
Warcraft: Orcs and Humans

V následujícím klasickém článku se vám budu snažit sdělit několik vět o hře, kterou jsem začínal hrát zhruba pětkrát než mě doopravdy chytla a už mě nepustila. Jmenuje se "Warcraft: Orcs and Humans" a v dnešní době, kdy těžko najdete titul, který byste mohli zařadit, "zaškatulkovat", ji lze zařadit do skupiny čistě strategických her v reálném čase. Jak takovéto tituly vypadají, je asi zbytečné vám vysvětlovat, ale přece jen pro jistotu: Realtimeové jsou takové strategie, kdy s několika (nebo spíše mnoha) jednotkami (tanky, vojáky, auty, katapulty, psy nebo i ponorkami) útočíte na základnu nepřítele (v novějším pojetí pak jde více o taktickou stránku věci, kdy musíte na určené místo dopravit speciální jednotku nebo plníte variabilní úkoly). Jejich námětem je většinou boj o území pro naše anglické čtenáře "War for territory" a vše to kdysi dávno, již téměř před dekádou, započala stařičká Dune II: Building of a Dynasty od Westwood Studios, která se záhy stala, podle mě, jednou z nejpřeceňovanějších her všech dob. Vždy, když se mi někdo snaží bezhlavě namluvit, že Warcraft je jen pouhou kopií Dune II, musím se mu vysmát. Není to plagiát - vždyť Warcraft zdokonalil ideu, kterou Duna do herní branže přinesla. Vnesl do žánru prvky, které byly později využity v mnoha jeho klonech, mimo jiné i v rádoby-nástupci Duny Command and Conqueru. Od té doby ale už uběhla pěkná řádka let, realtimeové strategie dostaly nový, většinou trojrozměrný háv, přibyly nové a lepší nápady, žánr se začal mísit s ostatními typy her atd. Warcraft: Orcs and Humans Také Warcraft se po dvou letech dočkal druhého dílu; nyní netrpělivě očekáváme díl třetí, který by měl být zase o krok dále... Píše se ale rok 1994 a Blizzard Entertainment vydává po úspěšných titulech jako například "Black Thorne" realtime-strategickou hru "Warcraft: Orcs and Humans". Pojďme se tedy ponořit do té báječné doby, kdy nešlo ani tak o zpracování, ale o hratelnost a atmosféru...

Když jsem poprvé spustil Warcraft, rozesmál jsem se. "Co je to za pidimužíky", "a ty domečky a stromečky, cha cha", "to se mi snad zdá", "...a jak se to vlastně ovládá" a podobně jsem častoval nebohou hru a znechuceně jsem ji vypnul. Naštěstí mi to nedalo a tak jsem to po chvíli hraní Dooma spustil znova. Zjistil jsem že ten domeček je "Town hall" a že ti chlápci okolo jsou tři "Footmen" a jeden "Peasant". Bohužel jsem ale nezjistil, co je k čemu dobré. Tak jsem to opět vzdal, jenže po pár dnech jsem se opět přemohl a záhy jsem šmejdil v adresáři "C:\HRY\WARCRAFT" a hledal spustitelný soubor "WAR.EXE". Tentokrát jsem přišel na to, jak přinutit panáky, aby chodili. O chvíli později jsem našel důl a objevil jsem, jak těžit zlato. Za pár chvil jsem si uvědomil, že ty stromy kolem nejsou jen grafickou podívanou, ale že z nich lze celkem efektivně těžit i dřevo. V tu chvíli už jsem byl nadobro ztracen a začal jsem slintat tehdy ještě po 14" monitoru. A což teprve, když přišel první "Orc" a já svedl první souboj, který pro něj skončil velmi tragicky... Mé vzrušení nebralo konce a mučil jsem počítač tak dlouho, dokud jsem Warcrafta nedohrál i za Orcy.

Warcraft: Orcs and Humans

Warcraft měl něco do sebe. Upravoval tehdejší koncept Duny II do nových rozměrů. Místo "automatického" vystavění budovy na daném místě zde byl "Peasant" (dalo by se říct "holka pro všechno", ovšem v přeneseném smyslu), který postavil budovu, opravil ji, ale byl také náhradou dosud známého kombajnu "Harvesteru", protože chodil do dolu těžit zlato a rovněž plenil krajinu kácením stromů, které po sléze využíval pro stavební účely. V Duně jste mohli stavět budovy pouze na stavební plošinu, zde byl prostor sice také určitým způsobem vymezen, ale stačilo postavit cestu a dům mohl být postaven. Na rozdíl od limitovaného počtu jednotek, zde byl koncipován úžasný systém farem, které stanovily počet vašich lidí (mimochodem tuto koncepci přejal i takový titul jako Age of Empires). Spoustu nápadů lemovala na tu dobu výborná grafika. Odlišné grafické prostředí a zpracování obou "ras", lidí a orků, zpříjemnil hru i za druhou stranu, na rozdíl od starší konkurence, kde při výběru jiného kmene v podstatě zůstalo vše při starém, až na jinou základní barvu a několik málo odlišných jednotek, což Warcraft dovedl k dokonalosti, protože rozdíly mezi budovami a postavami orků a lidí jsou také diametrálně odlišné, že někdy máte opravdu pocit, že za každou stranu hrajete jinou hru. Narozdíl od Duny je zde přítomno mnohem více "user-friendly" ovládání.

Warcraft: Orcs and Humans

Po dvou letech sice vyšel druhý díl (zajímavostí je, že ne pod hlavičkou distributora Interplay, ale Cendantu), ale dá se říci, že svého předchůdce nepřekonal. Měl sice lepší engine, ale grafika spíše připomínala něco jako hru pro děti vy stylu "Barbie: Adventures of Ken 2". Prvky jednoduchého ovládání byly sice převratné (označení čtvercem se dnes používá již téměř standardně), ale nebylo to ono. Uvidíme, jaký bude Warcraft III, který bude vydán distribuční společností Havas Interactive, jehož bychom se měli dočkat na podzim.

Pokud to tedy shrnu - první díl byl vlastně první zábavnější realtimovou strategií. Druhý díl sice přinesl další kopu zábavy, ale jako klony na prvním místě s Command and Conquerem od Westwoodů, do žánru mnoho nepřinesl. Warcraft I si určitě místo v pomyslné síni slávy klasických her zaslouží...

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Vyrůstali jste na těchto ulicích? Poznejte nejslavnější města z videoher

Není to tak dávno, co se sociálními sítěmi šířil mem „I grew up on these streets“, ve kterém hráči vzpomínali, ve kterých videoherních městech trávili své mládí. Zkuste si, jestli dokážete také...

19. září 2024 19

Loňský hit vyšel na PC, vývojář se bojí, že hráči hned přidají nahotinky

Jedna z nejlepších her loňského roku Final Fantasy XVI konečně vyšla i na PC. První reakce jsou pozitivní, ovšem vývojář Yoshi-P vyjádřil obavy, že více než o její příběh se lidé zajímají, jak si ji...

18. září 2024  9:36 15

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Další hra vyrobená pro nikoho, valí se kritika na novinku ze světa Pána Prstenů

Tales of the Shire má být pohodový simulátor hobití vesnice. Aspoň to tak doteď vypadalo, než se na hru zaměřila pozornost davu, který odmítá diverzitu a inkluzi. Některým hráčům se nelíbí především...

17. září 2024 124

Pět let fanoušci restaurují pozapomenutou hru. A stále je čeká spousta práce

Partička nadšenců se nezištně snaží přepracovat legendární božskou simulaci Black & White vizionáře Petera Molneauxa pro moderní počítače. Po pěti letech ji konečně uvedli do spustitelné podoby, bude...

16. září 2024  16:11 10

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 34

V dalším díle drsňácké Yakuzy se staneme kapitánem pirátů

Studio Ryu Ga Gotoku chrlí poslední dobou jeden díl Like a Dragon, respektive Yakuzy za druhým. Motivem právě odhaleného Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii jsou piráti.

20. září 2024  15:07 0

Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

vydáno 20. září 2024  14:26,  aktualizováno  14:27

Netflix se zaměřuje na hráče, chystá Splinter Cell, Laru i další Cyberpunk

Společnost Netflix odhalila plány na nadcházející sezonu a fanoušci videoher mají hodně důvodů k radosti. Chystá se na ně totiž několik anime seriálových adaptací jejich oblíbených hitů, jako je Tomb...

20. září 2024  14:10 1

Z výroční edice PlayStationů 5 jsou hráči nadšení, bude ovšem extrémně vzácná

Sony se s blížícím se 30. výročím konzole PlayStation chystá uvést současnou řadu konzolí PlayStationů 5 a doplňků v barvách první konzole. Ačkoliv jsou hráči podle prvních reakcí nadšení, sběratelé...

20. září 2024  10:06 1

Rozdáváme doplněk stravy pro maminky ZDARMA
Rozdáváme doplněk stravy pro maminky ZDARMA

Správná výživa v těhotenství a v průběhu kojení může ovlivnit vývoj vašeho miminka. Zapojte se proto do našeho velkého testování a vyzkoušejte...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Bydlí nad Strahovským tunelem v Praze. V bytě má ocelové mostní nosníky

Do bytu na pražském Smíchově se majitelka přestěhovala před sedmi lety z menšího města. Bydlí ve třetím patře projektu...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků...