Vagrant Story – výborné hardcore RPG

  12:00aktualizováno  27. července 10:54
Společnost Squaresoft patří mezi jedny z nejlepších vývojářů her pro konzole. Přesvědčuje nás o tom neustále, naposledy například svým vynikajícím RPG Vagrant Story. Je jen pár věcí, které by se mu dalo vytknout, ale klady bezesporu převažují nad zápory. Chcete vědět, jaké to jsou?

Vagrant Story Squaresoft před nějakou dobou přispěl do sbírky svých RPG dalším povedeným pokusem, jenž obdržel od prestižního japonského magazínu Famitsu nejvyšší možné ocenění - známku 40/40. Jednalo se o hru Vagrant Story. Stejně dopadly v historii Famitsu jen dva jiné tituly, a to bojovka Soul Calibur (Dreamcast) a RPG Zelda – Ocarina of Time (N64). Podívejme se tedy na Vagrant Story (dále jen VS) trochu blíže.

Pod dohledem muže, za nímž stojí výborná RPG strategie Final Fantasy Tactics (Yasumi Matsuno), a ve spolupráci s designérem Akihiko Yoshidou (Final Fantasy Tactics, Tactics Ogre) se Squaresoftu podařilo vytvořit úchvatný fantasy svět s dramatickou příběhovou zápletkou a nevídaně komplexním soubojovým systémem. Vizuální zpracování tohoto titulu je vynikající. VS je kompletně 3D polygonová hra a po grafické stránce zasluhuje hlubokou poklonu, byť zblízka už vše vcelku pochopitelně nevyhlíží tak impresivně. Hudební část nijak nezaostává, dovoluji si dokonce tvrdit, že se v tomto směru jedná o nejlépe koncipovanou hru na konzolích. Originální soundtrack na pozadí spolu s atmosférickými chorály skvěle podtrhují celkový navýsost pozitivní dojem. Bravo! Podobně kladně lze hodnotit i zvukové efekty, kde by se pro vrcholný zážitek z tohoto díla hodilo kompletní namluvení textových dialogů, jež tu jsou prezentovány toliko formou Vagrant Story „mrtvých“ textových oken.

A jaká je zápletka? Středověká Evropa. Obsazené sídlo vévody Bardorby. Hlavní hrdina, speciální agent Ashley Riot, se při infiltraci tohoto objektu seznamuje se stoupenci podivného kultu Müllenkamp, a při jejich sledování se posléze dostává na území záhadného a již opuštěného města Léa Monde. Tady se začíná rozvíjet nečekaný příběh, zvláštní šachová partie, v níž není zřejmé, jaké figury jsou černé a které bílé - pokud tu vůbec ještě nějaká bílá zbyla!

Pohled na hru je snímán šikmo seshora při možném oddálení kamerového záběru na lokaci a manuálním otáčením obrazu. Jako Ashley navíc můžete využít first person perspektivy, v níž se hra zapauzuje a nabízí skvělou podívanou např. na neuvěřitelně detailní zpracování postav vašich nepřátel. Malou výtkou snad může být celková koncepce 3D světa, který je vlastně jen jakýmsi nesmírně rozlehlým dungeonem místností, jež jsou spolu vzájemně propojeny. Také se tu - na rozdíl od Metal Gear Solid - můžeme setkat s prvkem určité „chudokrevnosti“ jednotlivých lokací, jež mohou přes jinak chvályhodnou snahu o variabilitu po krátké době vyhlížet dosti monotónně. A to zejména proto, že vám dohrání tohoto titulu zabere několik desítek (!) hodin čistého herního času.

Vagrant Story Jako Ashley Riot zvládáte chůzi a běh, skákání – zde s automatickým přichycením se za převisy a okraje, nutnou interakci s objekty jako otevírání dveří a truhliček, „hádankovité“ přenášení a skládání k tomu určených beden, v neposlední řadě pak umné likvidování enormního zástupu nepřátelských elementů. Jak již bylo řečeno, VS má velice unikátní a komplexní soubojový systém. Váš bohatý inventář nabízí celé sady jednoručních a obouručních zbraní (meče, sekery, hole, kuše…), štítů, zbrojí (přílbice, rukavice, brnění, obuv a příslušenství) a předmětů, kde budiž typickým příkladem uzdravovačky. Zbraně a zbroj mají své specifické atributy, kterými jsou částečně spřízněny s jistými elementy (jako světlo, temnota, oheň, voda, atp.) a které lze využít proti konkrétním rasám zdejšího světa. Máme tu rozličné humanoidy, dravá zvířata, přízraky, nemrtvé atd. Každá zbraň, jakož i zbroj, používaná proti konkrétní rase, se silně zdokonaluje a hlavně specializuje pro další střet s tímto protivníkem, takže takto ze svého kopí posléze učiníte dokonalý nástroj pomsty např. vůči drakům. Originální pak je možnost, kdy v jakýchsi dílnách na vybraných místech hry rozkládáte své propriety na jednotlivé komponenty a následným vzájemným mixováním sestavujete ještě silnější „equipment“. Přičemž zde tvůrci mysleli i na takové „maličkosti“ jako materiál, z něhož je každá věc vyrobena (zprvu jenom kůže a dřevo, později kovy jako železo, bronz či stříbro...). Mimo uvedené tu máme nakonec pěknou sbírku gemů, jejichž zasazením do zbraní či štítů dostaneme další vítaný bonus pro boj.

Vagrant Story Vedle zbraní tady je též obsáhlá škála kouzel. Ty se dělí na čtyři kategorie, a to dle způsobu svého využití. Hezkým bonbónkem jsou speciální dovednosti, které získáte častým používáním té které zbraně, a nakonec tzv. ofenzivní a defenzivní schopnosti. Tyto přiřazujete jednotlivým tlačítkům svého ovladače, přičemž každé konkrétní tlačítko je nutno stisknout v adekvátní chvíli, kdy je na vás veden atak nebo naopak vy sami útočíte. Při vašem útoku se tak správně načasovanými stisky vhodného tlačítka můžete nadít impresivního vyvolávání rozličných komb, kdy svého soka nemusíte vůbec pustit ke slovu. Připravte se však na dlouhá tabulková procházení a porovnávání jednotlivých atributů a statistik, připravte se na to, že bojování zde přese všechno tvoří jádro hry a soubojový systém je navzdory prvnímu dojmu vlastně hodně akčně zaměřený. Na druhé straně má nezvykle silný strategicko-taktický podtext.

Při procházení jednotlivými „místnostmi“ hry často narazíte na nějakého nepřítele (zpravidla rovnou celou skupinu). Pomocí tlačítka O (ovladač není bohužel konfigurovatelný) vyvoláváte v reálném čase pro každý útok speciální mřížkovanou kopuli, jež zohledňuje akční rádius vaší momentálně vybrané zbraně. Nyní můžete v klidu zvážit, jakou část těla svého oponenta napadnete. Jestliže si kupříkladu vyberete nohy, můžete ve finále zpomalit jeho hybnost o 50%. Při výběru vám pomáhá procentuální zhodnocení šancí na zásah označené Vagrant Story partie a velikost zranění, jež svému soupeři takto způsobíte. Každý protivník má nějaké přednosti a slabiny a je na vás, jestli si je uvědomíte a jak s tímto faktem naložíte. Pomocí kouzel můžete nepřítele oslabit a sebe naopak posílit, výběrem vhodné zbraně či zbroje lze souboj o poznání zjednodušit a urychlit a hlavně v případě bossů je stanovení dobré strategie klíčové pro konečný úspěch. Zde musím říci, že celý bestiář VS představuje pestrý výčet kreatur, před nimiž musíte mít respekt (na rozdíl od většiny konzolových RPG, kde mají své místo všelijaké masožravé muchomůrky, přerostlé keře a hmyz a podobná havěť). Třešničkou na dortu jsou právě fináloví bossové, kteří jsou vesměs hodni tohoto označení a souboje např. s takovým drakem evokují vzpomínky na bájné antické hrdiny či rytíře dávno zapomenutých věků.

Přes s postupujícím časem stále obtížnější puzzle (založená na interakci s různými typy beden – magnetické, přenosné a nepřenosné, atp.), sbírání klíčů pro otevírání uzamčených dveří, dále se rozvíjející příběh přehrávaný v působivém enginu hry či několik akcí s časovým limitem, je hlavní důraz kladen na neustálé potyčky s haldou nepřátel, což je trochu stereotypní a někdy snad i fádní rámec, který může leckoho časem omrzet. VS prostě není určen mainstreamu. Pokud však hledáte něco neobvyklého a jestliže vám nevadí pohříchu malá variabilita hry – nemůžete sáhnout v tomto případě vedle.

Vagrant Story
Výrobce/Vydavatel Squaresoft
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, tři bloky
Verdikt: Přes nesporné kvality je tento titul určen jen zaníceným fanouškům RPG žánru
Hodnocení: 80%

Autor:
Témata: obuv, Zelda

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Co bude dál po Baldur’s Gate 3? Šéf studia spěchá, jinak ho opustí manželka

Fanoušci veleúspěšného RPG Baldur’s Gate 3 se už teď těší na nový projekt od studia Larian, ten je však ještě daleko. Přesto se ředitel studia přiznal, že bychom se o další hře měli dozvědět do roku...

29. dubna 2025 2

Bude samurajská akce Ghost of Yotei v češtině? PlayStation vydal stanovisko

Česká pobočka PlayStationu obvykle opatřuje své zásadní hity českými titulky. Aktuálně se vyjádřila, zda tomu tak bude i v případě samurajské akce Ghost of Yotei.

28. dubna 2025  13:40 1

Nintendo vysvětlilo, proč vyjde Switch 2 už v červnu

Očekávaná konzole Nintendo Switch 2 zamíří k prvním majitelům už 5. června. Není to úplně typický čas pro vydání a Nintendo nastínilo své důvody.

28. dubna 2025  13:13 4

Předělávka 19 let staré hry kralovala víkendu, ale skokanem je někdo jiný

Úspěšné The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered si o víkendu podle očekávání ještě polepšily, není to ovšem jediný vítěz. Poměrně výrazně se prosadilo ještě francouzské RPG Clair Obscur: Expedition...

28. dubna 2025  9:55 0

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

28. dubna 2025 10

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

27. dubna 2025 7

Trochu se škube, ale vypadá skvěle. První dojmy z předělávky Oblivionu

Bez varování oznámený a vydaný remake legendárního The Elder Scrolls IV: Oblivion dorazil i na zařízení v naší redakci. Hru pilně testujeme, na recenzi však budeme potřebovat víc času, tak nejprve...

26. dubna 2025 8

Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...

25. dubna 2025  11:37 8

Český Chuchel je dočasně zdarma, na stažení máte týden

Vynikající česká hra Chuchel od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Její hlavní hrdina touží po jediném – získat třešni, kterou mu ukradl záhadný padouch.

25. dubna 2025 1

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

25. dubna 2025 1

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 2
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.