První setkání s Richard Burns Rally jsme prezentovali již v tomto článku přímo z E3. Jednalo se ale pouze o letmé první dojmy ze zběžného hraní za zavřenými dveřmi stánku Sci. Nyní již máme k dispozici plnohodnotnou preview verzi hry, takže jsme měli možnost tuhle záležitost trochu více proklepnout. Zde jsou výsledky našich měření.
Po předchozích zkušenostech směřovaly naše první kroky ve hře k položce, kterou rozhodně není radno podceňovat. Jedná se o Rallye School, což je pochopitelně jakýsi tutorial, který vás má obeznámit se základními principy ve hře implementovanými. Vzhledem, k tomu, že Richard Burns Rally bude, a teď už to je naprosto jisté, rallye simulací non plus ultra, rozhodně doporučujeme projít si tento výukový režim klidně i několikrát. Je totiž postaven tak, že v žádné z lekcí nebudete mít vyloženě problém ji splnit, ale jak budete postupovat dál a dál, budete sami cítit, že by to chtělo ještě vylepšit. Lekce jsou koncipovány tak, že nejprve vám samotný Richard Burns vysvětlí, co máte dělat, proč to tak máte dělat a jak to udělat a následně jste postaveni před úkol, jehož splněním musíte prokázat, že jste probíranou látku vzali na vědomí. Vysvětleny vám budou základy jízdy obecné, dovednosti využívané na různých površích a rozdíly mezi nimi. Každého fyzika pak v tomto směru potěší i populárně vysvětlené jevy, které působí to či ono, kupříkladu jak se přibržděním dá u vozu vyvolat přetáčivost. U každého úkolu je vždy stanoven časový limit a podmínky pro jeho splnění a v závislosti na těchto faktorech pak můžete každou lekci splnit s hodnocením Pass nebo Perfect. Zadané úkoly nejsou nijak přehnaně obtížné, slouží spíše opravdu jen jako úvodní seznámení. Takže až sem pohodička. První ostrá zkouška vašich dovedností ale přijde velmi záhy a znenadání. Poslední lekce vás postaví před úkol zajet v limitu úsek trati, na jehož segmentech jste v lekcích předchozích trénovali všechny dovednosti. Je asi jasné, k čemu to směřuje. Musíte vše, co jste se naučili, zúročit v jedné ostré jízdě. A zde již jde do tuhého. Časový limit již zdaleka není tak benevolentní a musíte tedy předvést to nejlepší, co ve vás je.
Brutální sílu stovek koní je potřeba zkrotit, jinak moc daleko nedojedete.
Ale ani v hlavní hře to „nebude lepší“. Tahle hra prostě stojí a padá s realismem, takže můžete dát sbohem všem parádním a efektním fintičkám, na které jste zvyklí třeba z Colinů McRaeů. Proto se není co divit, že jako nezkušení jezdci budete mít zpočátku největší problém vaši nadupanou bestii, kterými vozy WRC zcela jistě jsou, vůbec udržet na silnici. Brutální sílu stovek koní je potřeba zkrotit, jinak moc daleko nedojedete. Takže se vám opravdu nemůže stát, že byste si jednou rukou míchali kafčo a druhou frajersky projížděli bokem vlásenku. Takže znovu do auta a znovu trénovat.
|
Každý, kdo si tuto hru poprvé pustí, bude zprvu asi zklamán. Hra se mu bude zdát pomalá, málo akční a nezajímavá. Zkusme se na to ale podívat z pohledu realismu. Opravdu si myslíte, že po britských okreskách skrápěných deštěm se můžete hnát na plný kotel? A pokud ano, jistě změníte názor, když si vzpomenete na poslední případ, kdy se vám při jízdě automobilem stalo, že jste neodhadli nepřehlednou zatáčku a vjeli tam rychleji než je záhodno. Vynáší to, co? A to jste jeli jen něco lehce nad šedesát. Takže bude asi bláhové myslet si, že byste tu samou zatáčku ve voze WRC řízli ve stodvacetikilometrové rychlosti a ještě se u toho dloubali v nose. Ostatně, fyziku jsme alespoň na základní škole měli všichni, ne?
Je tedy nad slunce jasnější, že RBR bude tou nejrealističtější rallye hrou na trhu.
Z předchozího odstavce ale plyne jedna lehce nepříjemná věc, na kterou bude potřeba si zvyknout. Jedná se pohledy kamer. Ty jsou tři a každý z nich má své výhody, ale samozřejmě i nevýhody. Klasický pohled zpoza auta vám dává vynikající přehled o tom, jak se chová celé auto, ale na druhou stranu se vám jízda zdá opravdu poněkud pomalá a máte tendenci neustále zrychlovat, i když je zatáčka už na dosah. Zpočátku tak budete muset hodně koukat stranou na tachometr než se rychlost naučíte odhadovat. Naproti tomu pohledy z kabiny a z nárazníku jsou naprosto fantastické v tom, že vám dají pocítit opravdovou sílu auta a podvědomě pojedete opatrněji. Dojem z rychlosti je tak parádní, že si budete připadat úplně stejně, jako když v reálu sedíte na sedadle spolujezdce v autě, které řídí nějaký šílenec, který před vámi chce machrovat. Nevýhodou ale zase je, že svoje auto nevidíte a hůře se tak korigují nejrůznější nechtěné smyky (a věřte, že zpočátku jich bude haba kuk :-)), jelikož PS2 ještě není tak dokonalý stroj, aby dokázala přenášet silové impulsy do vašeho křesla a vy tak nemáte možnost vaši strojovnu „řídit zadkem“.Celkově je tedy zatím nad slunce jasnější, že Richard Burns Rally bude tou nejrealističtější rallye hrou na trhu. Otázkou ale zůstává, kolik hráčů bude ochotno akceptovat její tvrdé podmínky pro úspěch. Hardcore fans zcela určitě, u ostatních bude asi záležet „od (v)kusu“. Rozhodně ale je na co se těšit. Neprozradíme ale zatím na co všechno. To se dozvíte až v recenzi, na které už pomalu pracujeme a která vyjde tak zhruba za tři týdny. Do té doby máme ještě nějaký ten čas vyvalit se u televize a sledovat rallye na sportovních kanálech. Pak už ale začne tvrdá závodní dřina. Takže za pár dní nashle.