

Legendární studio Monolith, které dalo světu značky jako Blood, F.E.A.R., No One Lives Forever nebo třeba Shadow of Mordor bylo nečekaně zavřeno. Pojďte si připomenout jeho třicetiletou kariéru plnou nezapomenutelných hitů, ale i nezbytné vaty.
Autor: Monolith Productions
Studio Monolith Productions (neplést s japonským studiem Monolith Soft, autory série Xenoblade Chronicles) vzniklo v roce 1994 jakožto projekt party přátel, kteří rádi trávili společné volné chvíle hraním Dooma. Ve skromných počátcích se živili výrobou reklamních hříček pro Microsoft, který na nich předváděl možnosti tehdy revolučního operačního systému Windows 95.
Autor: Monolith Productions
Jejich vlastní prvotinou se měla stát klasická plošinovka Claw o stejnojmenném pirátském kocourovi. Ale nakonec ji chronologicky předběhlo jiné, daleko známější jméno…
Autor: Monolith Productions
Koncem roku 1996 totiž Monolith odkoupil nepříliš známé vývojáře Q Studios, kteří zrovna finišovali krvavou střílečku Blood, postavenou na enginu tehdy extrémně populárního Duke Nukema 3D. Blood nakonec vyšel v březnu roku 1997 a okamžitě se stal hitem. I když ne tak rozšířeným jako jeho vzor, přece jen cílil na dost specifické publikum.
Autor: Monolith Productions
Hra dělá čest svému jménu a krev z ní stříká po hektolitrech. Hned v úvodní scéně musíte například vidlemi umlátit pár nemrtvých, načež pak s jejich hlavami lze hrát fotbálek. A podobný tón si Blood udržuje po celou dobu, například šílené kultisty zapalujete světlicí nebo kombinací spreje a zapalovače, jejich výkřiky bolesti pak hlavní hrdina s gustem komentuje nekonečným proudem cynických hlášek. Připočítejte skvělý multiplayer a máme tu jednu z nesmrtelných legend devadesátých let.
Autor: Monolith Productions
Tehdejší tempo vývoje bylo překotné a tak v roce 1998 dokázali „monoliti“ vydat rovnou tři hry. První byla solidní arkáda Get Medieval, v podstatě kopírka daleko slavnějšího Gauntlet od Atari.
Autor: Monolith Productions
Až se třemi kamarády jste si rozdělili partičku klasických fantasy hrdinů a pustili se do prolézání dungeonu, na jehož konci čekal drak. Přímočará akční hratelnost byla ozvláštněna možností budovat vlastní mapy, ani tak to ovšem nestačilo na víc než jen lehce nadprůměrná hodnocení.
Autor: Monolith Productions
To následující Shogo: Mobile Armor Division bylo daleko originálnějším titulem. Vývojáři se inspirovali u klasických asijský Mecha anime a vyrobili netradiční střílečku, která kombinovala klasické „pěší“ pasáže se souboji obřích robotů.
Autor: Monolith Productions
Pro hru vznikl nový engine nazvaný LithTech, který v aktualizovaných verzích poháněl většinu následujících her studia. Shogo bylo vcelku povedené, což se ovšem nepropsalo do prodejů a hra skončila ztrátou. Zrušeny byly dokonce i dva plánované datadisky.
Autor: Monolith Productions
Pokračování Blood vyšlo jen o rok později po prvním dílu, ale kromě explicitní brutality toho s originálem příliš podobného nemělo. Nový engine, změna zasazení z minulosti do budoucnosti, možnost výběru postavy v multiplayeru a další zásadní změny konzervativní fanoušky příliš nepotěšily. Navíc hra nešťastně vyšla pouhý týden po fantastickém Half-life, který bez nejmenšího přehánění změnil herní svět.
Autor: Monolith Productions
O úplný průšvih ale nešlo, recenze byly vcelku pozitivní, takže později vyšel ještě datadisk s podtitulem The Nightmare Levels. Bohužel, značka je od té doby u ledu a hráči si dnes mohou maximálně tak zakoupit remastery, které jen o něco málo vylepšují grafiku.
Autor: Monolith Productions
Firma Monolith tou dobou částečně fungovala i jako distributor a mezi nepříliš známými evropskými vývojáři hledala zajímavé projekty, které by mohly celosvětově uspět. Vedle dvou dílů akčního RPG Rage of Mages a „falešného“ JRPG Septerra Core se ujala i originální postapokalyptické tahovky Gorky 17.
Autor: Topware Interactive ACE
O roztomilém logickém rychlíku Gruntz patrně většina našich čtenářů nikdy neslyšela, dodnes se ovšem kolem něj udržuje malá, ale nesmírně činorodá komunita.
Autor: Monolith Productions
Může za to přiložený editor levelů, který z této na první pohled klasické real-time strategie dělá nekonečnou zábavu. Ve skutečnosti má totiž hra blíž k Lemmings a hráč si pořádně zavaří mozkové závity, aby své hliněné „grumíky“ bezpečně provedl mnohými nástrahami.
Autor: Monolith Productions
Máme za sebou šest her, ale zatím to na žádné zásadní herní studio moc nevypadá, že? Kromě prvního dílu Blood v devadesátých letech žádnou zásadní pecku Monolith opravdu nevydal. A nebyla jí ani akční hra Sanity: Aiken’s Artifact, na kterou bychom si po pravdě bez Wikipedie ani nevzpomněli. Ale nebojte, ty opravdové pecky už se blíží.
Autor: Monolith Productions
Na Sanity mi z dnešního pohledu přijde zajímavé snad jen to, že měla černošského hlavního hrdinu, což bylo tou dobou poměrně vzácné. O jeho dabing se navíc postaral známý raper Ice-T, moc prostoru k hraní ovšem nedostal, příběh je totiž klasické sci-fi béčko.
Autor: Monolith Productions
O pouhý měsíc později už ale vychází nesmrtelná klasika The Operative: No One Lives Forever. V podstatě se dá říct, že jde o takový nový Half-life, jen místo hororu pracuje s nadsázkou. Příběh si utahuje z klasických špionážních filmů, kdy jakožto sličná agentka Cate Archerová chráníte svět proti spiknutí pološílených zloduchů.
Autor: Monolith Productions
„NoLF“ vyniká především vynikajícím návrhem levelů, kromě obligátního střílení se totiž musíte plížit i ve stínech a používat klasické špionážní vybavení. Paradoxní je, že vývojáři měli obrovský problém najít vydavatele, který by hru zafinancoval, originálnímu konceptu tehdy nikdo nevěřil. Důvěru nakonec dostali až od Fox Interactive, kterým se následně bohatě odvděčili.
Autor: Monolith Productions
A konečně jedeme z kopce! Další „monolití“ peckou bylo totiž i následující pokračování slavné střílečky Aliens Versus Predator. A nutno říct, že vývojáři si se známou značkou poradili na výbornou, přitom na ní dostali jen dvacet měsíců.
Autor: Monolith Productions
Hra nabízela tři kampaně za lidi, vetřelce i predátory, jejichž herní styl snad nemohl být víc odlišný. A co teprve v multiplayerových kláních, kde museli hráči navzájem spolupracovat, jinak neměli šanci. I když už byly oficiální servery dávno vypnuty, stále se najde dost těch, kteří tuto klasiku odmítají opustit.
Autor: Monolith Productions
No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.’s Way je klasickým pokračováním ve stylu „víc toho samého“. Ale kdo by si stěžoval, když jsou podobné hry tak vzácné. Hezčí grafika, ještě šílenější levely (vypíchnout například musíme tornádem demolované městečko) a víc ještě ujetějších špionských propriet.
Autor: Monolith Productions
Najít tehdejší recenzi pod 90 % je prakticky nemožné, bohužel kvůli sporu o značku si dnes už žádý NOLF legálně nekoupíte. Což je obrovská škoda, vývojáři z Night Dive totiž projevili zájem o to vyrobit aspoň remaster, nepodařilo se jim ale nalézt aktuální držitele licence.
Autor: Monolith Productions
Tron z počátku 80. let je jedním z vůbec prvních filmů, který reflektoval nově vznikající fenomén počítačových her. Oficiální druhý díl pak poněkud překvapivě vyšel formou videohry, kterou dostali na starost právě Monolith Productions.
Autor: Monolith Productions
Tron 2.0 byl navzdory výrazné grafické stylizaci v podstatě klasickou FPS střílečkou, došlo ale samozřejmě i na legendární závodění na světelných motorkách. Hodnocení byla pozitivní a autoři se chovali k předloze s úctou, ovšem všeobecné ponětí o značce už tehdy bylo poměrně slabé a tak se žádný zásadní úspěch nekonal.
Autor: Monolith Productions
Contract J.A.C.K. měl být jakýmsi prequelem k No One Lives Forever 2, oproti originálu ale působil dost odbytě. To je patrné už jen z pojmenování zdejších reálií – hlavní hrdina se jmenuje John Jack a bojuje proti teroristické organizaci Danger Danger. Sofistikovanou hratelnost nahradilo tupé střílení, a i když se to ve výsledku jakž takž hrát dalo, jen těžko se proto hledaly důvody.
Autor: Monolith Productions
V roce 2004 odkoupil studio Monolith zábavní gigant Warner Bros a první hrou pod jejich křídly bylo multiplayerové MMORPG The Matrix Online. Ani známá licence hře nepomohla, žánr už tou dobou totiž zcela ovládl fenomén jménem World of Warcraft. Ostatně vládne mu beze změny dodnes.
Autor: Monolith Productions
Samotný koncept byl přitom zajímavý, hráli jsme totiž za „vyvolené“, kteří spolkli červenou pilulku a tak mohli ohýbat okolní realitu. Zajímavostí byl velmi flexibilní systém vylepšování postavy, kdy jste si vlastně dokupovali nové řádky kódu, jimiž byla vaše postava definována. Ani to však nestačilo, běžící hra byla později převedena pod společnost Sony, která uzavřela servery v roce 2009. Tou dobou už se ale do Matrix Online vracely jen nižší stovky hráčů, takže to až tak nikomu nevadilo.
Autor: Monolith Productions
Vedle No One Lives Forever je druhou definující značkou monolithů střílečka F.E.A.R., nebo chcete-li First Encounter Assault Recon. Právě tak se jmenuje jednotka vojenských specialistů určená pro boj s nadpřirozenými jevy. Jejich poslední mise se ale zásadně zvrtne, když je postaví proti telepaticky ovládaným klonovým vojákům, vedených zešílevším veteránem Paxtonem Fettelem.
Autor: Monolith Productions
Příběh se notně inspiroval v japonských hororech, což je nejlépe vidět na postavě Almy, roztomilé holčičky v rudých šatičkách, která jako by vypadla z filmu Kruh. Ve skutečnosti ale F.E.A.R. nebyl zdaleka tak děsivý, jak by se podle názvu mohlo zdát.
Autor: Monolith Productions
Šlo o přímočarou a velmi násilnou střílečku, která se opírala o dvě zásadní přednosti. Jednak to byl Matrixem zpopularizovaný „bullet time“, tedy možnost zpomalení času, což z přestřelek dělalo nezapomenutelný krvavý balet. Tou druhou pak mimořádná umělá inteligence nepřátel, výrazně předbíhající svou dobu. Hráči najednou s překvapením zjišťovali, jak náročný je boj proti rovnocenným soupeřům, schopným koordinovanou palbou „přišpendlit“ protivníka v krytu a pak ho napadnout ze zálohy, případně dorazit granátem. F.E.A.R. byl jednoznačný úspěch, který vyústil rovnou ve dva povedené datadisky.
Autor: Monolith Productions
Na detektivní horor Condemned: Criminal Origins se dnes už příliš nevzpomíná, což je velká škoda. Hráli jsme v něm za bývalého agenta FBI, který musí očistit své jméno od podezření z vraždy. Autoři se nepokrytě inspirovali atmosférou filmů jako Sedm nebo Mlčení jehňátek a vcelku se jim podařilo ji napodobit. Akce byla spíš vzácná, víc než na střílení navíc hra spoléhala na kruté souboje na blízko. I ty byly ale spíš sporadické, po většinu jsme hlavně hledali důkazy pomocí moderních forenzních nástrojů.
Autor: Monolith Productions
Condemned byl komerčně i kriticky úspěšný, dokonce se počítalo, že se stane novou franšízou, jejíž svět kromě tří naplánovaných her rozšíří i film. Jak už dnes víte, ambiciózní plány zůstaly nenaplněny.
Autor: Monolith Productions
Nakonec totiž vyšel už jen druhý díl s podtitulem Bloodshot. Jeho vývoj trval tři roky, přičemž si autoři vzali k srdci zpětnou vazbu na jedničku a zlepšili, co se dalo. Atmosféra byla ještě tíživější než minule, hlavní hrdina se kromě nepřátel musel postavit i své závislosti na alkoholu. Dlouhá abstinence vám například významně rozklepala ruce a zhoršila míření.
Autor: Monolith Productions
Kvůli mnoha násilným scénám se hra nesměla prodávat v Německu, všude jinde po světě ale bylo přijetí vřelé. Nikdy ovšem nevyšla na PC a tak má u nás fanoušků jen poskrovnu.
Autor: Monolith Productions
Vývoj druhého dílu střílečky F.E.A.R. od začátku provázely problémy. Práva na svět první hry sice zůstala Warner Bros, nicméně společnost Vivendi (dřív Sierra) měla zase exkluzivní licenci na samotný název. Druhý díl, který se odehrává jen půl hodiny od konce jedničky, tak musel vyjít pod názvem Project Origin. Situace se narovnala až o dva roky později, kdy bylo jméno odkoupeno a tak hru teď najdete v databázích jako F.E.A.R. 2: Project Origin.
Autor: Monolith Productions
Pokračování přineslo daleko pestřejší výpravu, víc hororových prvků a možnost ovládat obrovské roboty, v jádru ale šlo pořád o to samé co minule. Nejvíc byl kritizován až příliš zašmodrchaný příběh, i proto tedy tři následující datadisky obsahovaly jen multiplayerové mapy. Značka samotná pak dostala ještě jeden díl a plánovala se free 2 play live service odbočka, její vývoj byl ale zrušen po nepříliš povedené betě.
Autor: Monolith Productions
To ovšem neznamená, že Monolith ztratil zájem o ryze online hry. Naopak. Dalším pokusem byla akce Gotham City Impostors zasazená do světa komiksového vydavatelství DC. V ní proti sobě bojují dvě skupimy hráčů, jedni za tým Batmana, druhý za jeho arcinepřítele Jokera. Šlo spíš o experimentální kousek, který se nikdy nedočkal fyzické edice a krátce po vydání byl přepnut do režimu free 2 play.
Autor: Monolith Productions
Navzdory nepříliš nadšenému přijetí běžely servery hry ještě skoro deset let od vydání. Dnes už ovšem byla odstraněna ze Steamu a oficiálně už si ji nezahrajete.
Autor: Monolith Productions
A vstupujeme do poslední životní fáze studia Monolith, kdy mu vydavatelství Warner Bros svěřilo licenci na Pána prstenů. První krok v podobě Guardians of Middle-earth byl ale ještě poněkud nesmělý, šlo totiž o klasickou MOBA hru, která se kromě zasazení ničím zásadním nelišila od tehdy velmi početné konkurence.
Autor: Monolith Productions
Jedinou pořádnou výhodou byla skutečnost, že hra cílila především na konzole, které ještě nebyly tímto žánrem tak saturované jako PC scéna. Nakonec byli Guardians of Middle-earth v provozu po šest let, což je vzhledem k vlažnému přijetí docela dost.
Autor: Monolith Productions
To následující Middle-earth: Shadow of Mordor už byl úplně jiná liga. Akční hra dějově zasazená mezi Hobita a trilogii Pána prstenů představila Taliona, gondorského kapitána, který sdílí tělesnou stránku s duchem elfského pána Celebrimbora, samotného kováře tří elfských prstenů moci. Společně v otevřeném světě pak bojují proti Sauronovým armádám, a to doslova, nepřátel jsou totiž tisíce. Skvělý bojový systém notně inspirovaný sérií o Batmanovi byl ozvláštněn unikátním systémem pro generování orckých nepřátel.
Autor: Monolith Productions
Systém byl pojmenován Nemesis a spočíval v tom, že kromě řadových orků hra zohledňovala i hierarchickou pyramidu jejich velitelů, kteří mezi sebou sami bojovali o moc. Vždy když se vám nějakého podařilo zlikvidovat, už se na jeho místo dral další. Vtip byl v tom, že jste mohli poražené nepřátele nejen zabít, ale i naverbovat do vlastních služeb a následně se jim snažit umetat cestičku až na samotný vrchol. To dávalo jinak klasické akci pořádnou hloubku.
Autor: Monolith Productions
Následující Middle-earth: Shadow of War bylo klasickým pokračováním, kdy se vývojáři na základě zpětné vazby snažili prohloubit chválené mechanismy a ty kritizované naopak nahradit něčím lepším. Svět byl větší, díky čemuž hráči ocenili novou možnost osedlat si zvířata, mimo jiné i draka. Klíčového vylepšení ale doznal Nemesis systém.
Autor: Monolith Productions
Nepřátelští generálové byli daleko chytřejší než minule a dokázali přizpůsobovat svoji taktiku a vybavení hráčovým schopnostem. Mohli ho nalákat do pasti, dokonce i předstírat smrt. Navíc disponovali malou armádou, a to i ti vámi ovládaní, což do hry přineslo další porci taktiky. Nadšení z objevování nového ale vyprchalo, a než aby se studio dál snažilo ždímat úspěšnou značku, rozhodlo se zkusit zase něco nového.
Autor: Monolith Productions
Tím něčím novým měla být hra na motivy komiksové Wonder Women, jak to ale dopadlo, už všichni víme. Vývoj byl plný problémů a loni dokonce kompletně restartován, navíc autoři vsadili na neoblíbený žánr live service her, který loni zlomil vaz žánrově podobné Suicide Squad. Studio Monolith bylo tedy po jednatřiceti letech existence ukončeno, s sebou do hlubin pak stáhlo i revoluční systém Nemesis, na který vlastní patent až do roku 2036.
Autor: Monolith Productions