náhledy
Americká herní společnost Sierra dala světu bezpočet dodnes oblíbených her a pomáhala definovat oblíbený žánr adventur. I když i v novém tisíciletí vydala několik skvěle hodnocených her, k úspěchu to nestačilo, a tak byla postupně rozpuštěna ve strukturách gigantů zábavního průmyslu. Pojďme se na její více než třicetiletou historii podívat skrze ty nejslavnější hry.
Autor: Valve
Společnost ještě pod nekreativním názvem On-Line Systems vznikla už v roce 1979 jakožto rodinné podnikání manželů Kena a Roberty Williamsových. Ken tehdy pracoval jako vývojář pro IBM a původně se chtěl živit programováním ekonomických systémů pro menší firmy. Jenže pak v podstatě náhodou narazil na videohru Colossal Cave Adventure a bylo hotovo. Klasická „textovka“ mladému páru učarovala a když poté dohráli i všechny ostatní podobné hry (ono jich tehdy moc nebylo), přišli s nápadem vytvořit si vlastní. Ale lepší.
Autor: Sierra
A tak roku 1980 vznikl Mystery House, zřejmě první grafická adventura vůbec. Ano, dění na obrazovce vyžadovalo bohatou představivost a všechny příkazy pro hlavního hrdinu bylo stále nutné vypisovat slovy, ovšem i tak šlo na svoji dobu o revoluční řešení. Hororové dobrodružství, které je částečně inspirováno detektivkou Deset malých černoušků od Agathy Christie, bylo prodejním trhákem a stálo u zrodu série Hi-Res Adventures, v níž rodinný vývojářský tým dokázal chrlit nové díly vysokou rychlostí.
Autor: Sierra
Byznysu se dařilo, takže přišlo stěhování do větších kanceláří a konečně i přejmenování na Sierra On-Line, podle stejnojmenného pohoří ve státě Nevada. Kromě vydávání vlastních her se Williamsovi ukázali i jako zdatní obchodníci, a tak zaštítili například vydání lechtivé hry Softporn Adventures. Kromě klasické produkční činnosti vytvořili i jeden z nejslavnějších herních obalů vůbec. Mimochodem tou kráskou vpravo je samotná Roberta.
Autor: Sierra
Příběh Softporn Adventure vypráví o zkrachovalém flamendrovi, který má za úkol během noci obšťastnit tři ženy. Navzdory sexy obalu a přímočarému názvu má hra k pornografii opravdu daleko. Neobsahuje žádnou grafiku a i popisy samotných erotických scén jsou vyloženě cudné.
Autor: Sierra
V 80. letech vznikla většina slavných značek, které potom Sierra „ždímala“ i po většinu devadesátek. První z nich byla pohádková adventura King Quest, jejíž vývoj zaplatila společnosti IBM. Ta jí chtěla použít pro propagaci svého tehdejšího počítače PCjr. Ani „neobvykle plynulá a realistická animace“, ani „působivá škála zvukových efektů“ ovšem zákazníky nepřitáhly a vývoj PCjr byl brzo ukončen. Sieře to ale vadit nemuselo, díky vlastnímu enginu AGI bylo následné portování na další platformy snadné, a tak se úspěch dostavil i tak. Samotná hra byla přitom primitivní, hráč v roli sira Grahama měl za úkol najít ztracené poklady, za což pak mohl získat půl království a princeznu za ženu.
Autor: Sierra
Space Quest je v podstatě to samé, jen pohádkové prostředí vyměnil za sci-fi a jeho příběh se nebere tak vážně. Coby Roger Wilco, údržbář na vesmírné lodi, máte za úkol zastavit invazi nepřátelských mimozemšťanů. Hra si střílela ze zavedených značek jako Star Wars nebo Star Trek a v průběhu let se dočkala pěti pokračování.
Autor: Sierra
Další klasikou postavenou na AGI pak byl slavný „Larry“. Plným jménem se hra jmenovala Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards a její tvůrce Al Lowe v ní navázal na odkaz Soft Porn Adventure. Ani tady nechybí všechny „sierrácké“ poznávací rysy, jako je vypisování příkazů pomocí klávesnice, spousta nepovinných úkolů, za které je hráč odměňován body, možnost nečekaně zemřít a s tím spojená vysoká obtížnost. Značka žije dodnes, byť se už o ní starají (a ne moc dobře) jiní vývojáři.
Autor: Sierra
Na sérii Police Quest si Williamsovi najali vysloužilého strážníka Jima Wallse, který pro ně napsal několik případů inspirovaných skutečnou policejní prací. Hra byla na svoji dobu velmi realistická a hráč musel dodržovat správné vyšetřovací postupy, jinak šlo víceméně o klasickou adventuru.
Autor: Sierra
Poslední „quest“ sérií, kterou Sierra započala v 80. letech, měl být Hero Quest, jenže toto jméno se nakonec ukázalo již zabrané. Skvělou hru, obohacenou o klasické adventurní postupy i o RPG souboje, tak dnes známe pod náhradním názvem Quest for Glory. Zajímavou vychytávkou bylo, že jste svého uloženého hrdinu mohli přenášet mezi jednotlivými díly, a to včetně statistik i nasbíraných předmětů.
Autor: Sierra
V roce 1990 koupila Sierra studio Dynamix, které pro ně udělalo skvělý letecký simulátor z 1. světové války Red Baron. Na svojí dobu neuvěřitelně propracovaná grafika a realistický fyzikální model udělaly ze hry prodejní hit, který se dočkal několika nepřímých pokračování. O samotnou značku Red Baron už ale zájem není, pokus o návrat v roce 2013 neuspěl na Kickstarteru.
Autor: Sierra
Počátkem devadesátých letech byla Sierra na vrcholu a vstoupila na burzu. Kromě her tehdy vydávala i edukativní software, který měl převážně dětské publikum zábavnou formou něco naučit. Třeba EcoQuest chtěl podnítit zájem o životní prostředí, u nás populárnější čtyřdílná série Dr. Brain byla zase zábavnou sérií hlavolamů a IQ testů.
Autor: Sierra
S expanzí do Evropy měla pomoci akvizice francouzských Coktel, nejvíce známých díky humorným adventurám Gobliiins. Třetí díl dokonce vyšel pod názvem Goblins Quest, aby lépe zapadl mezi ostatní sierrácké série.
Autor: Sierra
Jejich nezaměnitelný grafický styl a humor pak nese i neprávem opomíjená komedie Woodruff and the Schnibble of Azimuth, kterou do obchodů provázel slogan „Tak zábavná, až kvůli ní můžete přijít o práci“.
Autor: Sierra
Dalším hvězdným týmem, kterému Sierra pomohla ke slávě, jsou britští Impression Games. Jejich specialitou byly historické budovatelské strategie. Představte si Sim City, jen zasazené do nějakého významného dějinného období. První Caesar byl o starověkem Římě, Zeus: Master of Olympus zpracovával řeckou mytologii a Emperor: Rise of the Middle Kingdom zase potěšil všechny sinology.
Autor: Sierra
Nejpopulárnější z této série je ale bezesporu egyptský Pharaoh. Mnoho fanoušků na tuto klasiku dodnes nedá dopustit, díky poctivé ručně kreslené grafice navíc dokázala zestárnout se ctí, a tak ani nepotřebovala nedávný remake.
Autor: Sierra
Výstavním klenotem v portfoliu Sierry představuje adventura Gabriel Knight: Sins of the Fathers. Temná detektivka s nadpřirozenými prvky, ve které pátráme po pachatelích brutálních rituálních vražd, předběhla svoji dobu. Nabízela neuvěřitelně kvalitní technickou prezentaci vyšperkovanou dabingem od Marka Hammila a Tima Curryho a také scénářem, který by klidně utáhl i hollywoodský celovečerák. Scenáristka Jane Jensen pak druhý díl odvážně pojala jako interaktivní film a trojku zase udělala kompletně ve 3D, celá série ale snese ty nejpřísnější měřítka a je po právu vnímána jako jeden z vrcholů žánru.
Autor: Sierra
Hodně populární pak byla i hádanková série The Incredible Machine. V ní má hráč za úkol stavět tzv. Rube Goldbergovy mechanismy, kdy musíte pro splnění relativně jednoduchého úkolu, jako je třeba rozbití vajíčka, vymýšlet z dostupných předmětů nesmyslně komplikované stroje.
Autor: Sierra
INCA vyšla v době nástupu interaktivních filmů a i na svoji dobu šlo o pořádný úlet. Jde o kombinaci adventury, vesmírného simulátoru a střílečky, ve které na straně Inků bojujete proti španělským conquistadorům. Oba díly vyšly během jednoho roku a ani recenzenti moc nevěděli, co si o nich vlastně mají myslet, a tak se hodnocení pohybovala po celé škále.
Autor: Sierra
Betrayal at Krondor je skvělým RPG zasazeným do světa Trhlinových válek spisovatele Raymonda E. Feista. Přestože ten sám pro hru nenapsal ani slovo, její děj se mu natolik líbil, že ho později zařadil do oficiálního kánonu. Hra kombinovala pohled z vlastních očí s tahovými souboji viděnými ze strategického nadhledu. Reakce byly nadšené, ovšem prodeje slabé, takže se Sierra po ještě jednom vydaném díle práv na značku vzdala.
Autor: Sierra
Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist je vcelku obyčejnou adventurou z divokého západu, Wikipedie o však ví dvě zajímavé „pikošky“, o které vás nechceme ochudit. Jednak je to prý první počítačová hra, ve které je možné chytat koňské prdy do papírového sáčku, jednak byl jedním z betatesterů i Geoff Keighley, dnes pořadatel „herních Oscarů“ Game Awards.
Autor: Sierra
Hororová adventura Phantasmagoria od Roberty Williams působila v roce 1995 jako z jiného vesmíru. Její výroba zabrala více než dva roky, stála 4 a půl milionu dolarů, mezi stovkami vývojářů byli i hollywoodští specialisté na trikové sekvence, hudbu nazpíval více než stočlenný sbor a celé se to rozkládalo na ploše sedmi CD-ROMů. Jinak ale šlo jen o lehce nadprůměrnou hororovou adventuru, která šokovala jen scénou znásilnění, kvůli níž byla v některých částech světa zakázaná.
Autor: gog.com
V polovině 90. let Sierru odkoupil finanční gigant CUC International a idylka se pomalu chýlila ke konci. Společnost tou dobou produkovala i vyložené odpady, jako třeba remake klasické plošinovky Thexder pro operační systém Windows 95.
Autor: Sierra
Obrovský úspěch hry Myst vyvolal ve vedení Sierry závist, a tak po svých vývojářích chtěli něco podobného. Vznikly tak vcelku povedené adventury Shivers a Lighthouse, úspěchu Mystu se však nepřiblížily ani vzdáleně.
Autor: Sierra
Zajímavou položkou v katalogu Sierry je datadisk Hellfire k prvnímu Diablu. Původní vývojáři z Blizzardu sice z jeho existence moc nadšení nebyli, ale nemohli s tím nic dělat, protože práva už jim nepatřila. Je tak menším zázrakem, že se samotný Hellfire nakonec vcelku povedl, byť tedy původní látku nijak zásadně neobohatil.
Autor: Sierra
Jednou z posledních přelomových her, která nese logo přeškrtaného skalního útvaru Half Dome, je kultovní Half-life. Nezkušené studio Valve tehdy dlouho marně hledalo vydavatelství, které by velmi nákladný vývoj hry zvládlo zafinancovat a v Sieřře její obrovský potenciál dokázalo rozpoznat. Half-life vyšel v roce 1998 a navždy změnil žánr stříleček z vlastního pohledu.
Autor: Sierra
Jenže v roce 1998 ovšem také vypukl obrovský skandál ve společnosti CUC, odkud byly díky „kreativnímu účetnictví“ neoprávněně odváděny obrovské finanční prostředky. Problémy mateřské firmy nakonec dostihly i samotnou Sierru, která byla rozštěpena do několika menších společností, prošla kompletní obměnou vedení a mnoho zkušených zaměstnanců bylo propuštěno. Můžeme konstatovat, že poté už šlo o úplně jinou Sierru, než jakou fanoušci do té doby milovali. I tak se jí ještě chvíli dařilo vydávat nové zajímavé hry, jako třeba dodnes uctívanou strategii Homeworld.
Autor: Sierra
Tribes byl pokusem konkurovat tehdy populárním arénovým střílečkám Quake III a Unreal Tournament. A mohlo se jim to i podařit, jenže nedlouho po nich vyšla modifikace Team Fortress do Half-life a většina hráčů, kteří dávali přednost otevřenějším arénám a taktičtějšímu přístupu, se přesunula tam.
Autor: Sierra
Empire Earth byla solidním klonem Age of Empires, který se odehrával na ploše neuvěřitelný 500 tisíci let lidské historie. Svůj národ jste museli provést celkem čtrnácti epochami, což učarovalo tolika lidem, že vyšla ještě dvě další pokračování.
Autor: Sierra
Kultovní statut má ještě policejní simulace SWAT 4, což byla původně jen odbočka od starší série Police Quest. Ani byste to ovšem nepoznali, místo adventuření tu v reálném čase velíme operaci zásahové jednotky. I když hra vypadá jako klasická střílečka, je přesným opakem, stačí totiž jeden přesný zásah a je po vás. Protivníky byste měli spíše zatknout, než postřelit, a pokud je při zásahu zraněn civilista, patrně si celou misi budete muset zopakovat.
Autor: Sierra
Sierra se pak stala součástí konglomerátů Vivendi, který později pohltil Activision, následně se sloučil v Activision Blizzard a naposledy byl odkoupen Microsoftem. V průběhu těchto převodů studio ztrácelo značky, zaměstnance i jasně vytyčený směr. Než bylo v roce 2008 ukončeno, pomohlo na svět třeba ještě výtečné strategii World in Conflict, ve které bráníte USA před útokem ruských vojsk. Na papíře sice Sierra žije dodnes, ale nic nenasvědčuje tomu, že by s ní někdo měl nějaké další plány. A i kdyby snad, už to jednoduše nebude ta stejná společnost, které se v devadesátých letech klaněl celý herní svět.
Autor: Ubisoft