náhledy
Série Need for Speed se stala synonymem pro nenáročné a graficky opulentní virtuální závodění. Loni oslavila už třicet let od vydání prvního dílu a novoroční klid na herní scéně je ideální příležitostí ukázat si její bohatou historii. Pojďte si připomenout všech dosavadních 25 dílů.
Autor: Oficiální materiály distributora
Dnes je značka Need for Speed (po právu) vnímána jako ryzí arkáda, kde se zatáčí opíráním o svodidla a čelní náraz do zdi znamená jen pár sekund zdržení. V roce 1994, kdy vyšel (v USA) první díl na dnes už zapomenutou konzoli 3DO, ji ale recenzenti chválili za nebývalý realismus. Autoři šli například až do takových detailů, jako je nahrávání zvuků řadicí páky pro každý z osmi ve hře obsažených supersportů. Na rozdíl od drtivé většiny her té doby nabízely „nýdy“ kromě kroužení po okruzích i závod z bodu A do bodu B či honičky s policií. Už tento díl sázel kromě skvělé hratelnosti i na prezentaci luxusních vozidel, díky spolupráci s časopisem Road & Track byla hra plná fotografického autoporna.
Autor: Electronic Arts
Na druhý díl se čekalo dlouhé tři roky, ale vyplatilo se. Tou hlavní novinkou byla vylepšená podpora multiplayeru, který umožňoval i hraní na rozdělené obrazovce, tzv. split screenu. Kromě toho si hráči mohli nově i měnit barvy automobilů nebo podobu spoilerů a pneumatik. Recenzenti ovšem příliš nadšení nebyli a nejčastěji dávali sedmičky.
Autor: Electronic Arts
Třetí díl z roku 1998 přišel s podtitulem Hot Pursuit, signalizujícím návrat honiček s policisty. Ti byli často daleko větším problémem než soupeři, mimo jiné mohli třeba před hráče pokládat pásy s hřebíky. A co bylo nejlepší – bylo za ně možné v multiplayeru i hrát. Jediný problém byl v tom, že zhruba ve stejném období rozjel PlayStation konkurenční sérii Gran Turismo, která opanovala mediální prostor. PC hráčům to ovšem mohlo být jedno…
Autor: Electronic Arts
Čtvrtý díl série narušil jednoduché číslování, ke kterému se už bohužel série nikdy nevrátila. High Stakes přišly s mnoha novinkami, které se ovšem z mnohaletého odstupu příliš nevyvedly. Možnost prohrávat těžce získávaná auta byla až moc frustrující, implementovaný model poškození pak poskytovatele licencí spíš štval, herně přitom nepřinesl žádné zásadní vylepšení. Celkově šlo ale o skvělou hru, která vyšlapala cestu pro…
Autor: Electronic Arts
…Porsche Unleashed, podle mnohých vůbec nejlepší díl série. Electronic Arts se tehdy s německou automobilkou dohodly na exkluzivní spolupráci, která po dlouhých 16 (!) let zajišťovala, že se tyto ikonické vozy nemohly objevit v žádné jiné hře. Tímto dílem z roku 2000 skončila tzv. první éra Need for Speed, poté totiž značka přešla k internímu studiu EA Black Box, které dostalo za úkol ji ještě víc přiblížit většinovému publiku.
Autor: Electronic Arts
Následující Need for Speed: Hot Pursuit 2 přinesl značku na tzv. šestou generaci konzolí, tedy PlayStation 2, Xbox a Gamecube. Vývoj jednotlivých verzí byl svěřen jiným týmům, což má za výsledek velké rozpětí hodnocení na Metacricu (GameCube verze má 68, ta playstationová 89). Celkově povedený díl naznačil, jakým směrem se série bude nadále vydávat, tedy příklon k ryze arkádové hratelnosti a snaze povozit se na aktuálních trendech. Tak schválně, kdo z vás si dnes vzpomene na jména jako Uncle Kracker, The Humble Brothers nebo Hot Action Cop, podle dobových reklamních materiálů největší hvězdy tehdejšího soundtracku.
Autor: Electronic Arts
Skepse se ale nedostavila, naopak. V roce 2003 totiž vyšel fantastický díl Underground, který přerod série k mainstreamu dokonal. Místo mnoha různorodých tratí jsme tentokrát neopustili fiktivní metropoli Olympic City, vyvoněné supersporty nahradily obyčejné sériově vyráběné „importy“, které jste si ovšem mohli dále libovolně „tunit“. K dokonalosti už tehdy chybělo jen jediné…
Autor: Electronic Arts
…a tím bylo nahradit systém uzavřených tratí otevřeným světem. A to nabídl jen o rok mladší Underground 2. Kromě vymazleného jízdního modelu hra přinesla i dějovou linku, měla tedy i smysluplný začátek a konec. Shakespeare to tedy zrovna nebyl, ale sexy modelky plazící se po naleštěných kárách nakoply hru až k jedenácti milionům prodaných kopií. A na rovinu – ty promofotky byly tak dobré, že je občas používáme dodnes.
Autor: Electronic Arts
Most Wanted z roku 2005 je vrcholem celé série, minimálně tedy z komerčního hlediska. Hráči dostali za úkol vyšplhat na vrchol žebříčku ilegálních závodníků fiktivního města Rockport, což kromě spousty trapných filmových scén znamenalo i obrovské množství nejrůznějšího druhů závodění. Mimořádnou pozornost dostaly i policejní honičky, které tvořily esenciální část výsledného zážitku… Připočtěte soundtrack se superhvězdami typu The Prodigy, Distored nebo Bullet for My Valentine a máme tu hit, který pomáhal vychovávat jednu generaci.
Autor: Electronic Arts
Následující Carbon neměl žádný větší důvod něco zásadně měnit – a tak nic neměnil. Novinkou je přidání tzv. wingmanů, tedy parťáků, kteří vám mohli v těch nejvíc vyhrocených fázích závodů pomoct. Například tím, že vytvořili větrný tunel nebo neomaleně „sestřelili“ před vámi jedoucího jezdce. Méně nadšení přineslo upozadění policejní složky, i tak to ale stačilo k víc než 15 miliónům prodaných kopií.
Autor: Electronic Arts
V roce 2007 byla značka Need for Speed na vrcholu, na což Electronic Arts zcela nelogicky zareagovaly tím, že s ní pořádně zatřásli. ProStreet byl objektivně vzato asi fajn, ale nenabízel nic, kvůli čemu byla v tu dobu hra tak populární. Ilegální závodění v otevřených městech nahradila kroužením na skutečných závodních okruzích, vylepšený jízdní model uspokojil závodní nadšence, ale tak úplně nedokázal pobavit i většinové publikum. Deset milionů prodaných kopií je sice skvělé číslo, ale oproti minulému dílu šlo o obrovský propad, takže v EA nenaplnilo očekávání.
Autor: Electronic Arts
Electronic Arts si rychle uvědomily svoji chybu a v Undercover se pokusili vše vrátit. Dělali to ale až tak urputně, že se jim část herní obce vysmála. Moc tomu nepomohl ani tehdejší šéf EA John Riccitiello, který se nechal slyšet, že své vývojáře doslova „mučí“, aby z nich vypadla co nejlepší hra. Přiznaná inspirace filmy jako Kurýr dopadla bídně, a spíš než kýžené srovnávání ke klasikám mistra kýče Michaela Baye se v recenzích zmiňovalo slovo cringe. Devět milionů prodaných kopií rozhodně není špatné číslo, ale značka už v jistých kruzích dostala punc komerčního odpadu, kterého se od té doby nezbavila.
Autor: Electronic Arts
Need for Speed: Shift se ovšem poněkud schizofrenně opět soustředil na realističtější závodění. Nic proti, hra to byla tehdy dobrá a sbírala pozitivní hodnocení, po 15 letech od vydání ale jen těžko pátráme v paměti po něčem zajímavém, co bychom extra vypíchnuli. Snad jen, že hra tehdy soupeřila o pozornost hráčů s konkurenčním Race Driver: GRID, s nímž sdílela spoustu společných prvků.
Autor: Electronic Arts
O Need for Speed Nitro patrně většina z vás ani neví. Šlo totiž o exkluzivitu pro konzole od Nintenda, Wii a DS. V naší recenzi jsme tehdy kritizovali hnusnou grafiku a extrémně krátkou herní dobu, vlastně nás ale teď překvapuje, že ji vůbec máme. Nintendo u nás tehdy příliš nefrčelo.
Autor: Electronic Arts
Podobný úlet je NFS World, ve kterém se EA pokusily naskočit na trend MMORPG her… Jenže stejně jako u dalších jejich značek (Battlefield Heroes nebo FIFA World) se jim nepodařilo naroubovat oblíbené mechanismy na ryze online platformu a tak byly servery po pěti letech provozu vypnuty. Hra samotná ovšem byla v základu dobrá a tak díky pár nadšencům neoficiálně žije dodnes.
Autor: Electronic Arts
Už tak složité pojmenovávání nových dílů se ještě víc zkomplikovalo v roce 2010, kdy vyšel Need for Speed: Hot Pursuit, což měl být jakýsi restart podsérie třetího dílu. O vývoj se postaralo studio Criterion Games, známé do té doby především svojí skvělou arkádovou značkou Burnout. Obnovení důrazu na honičky s policií se rozhodně vyplatilo a hra se prodávala skvěle. Až tak, že se v roce 2020 dočkala i oficiálního remasteru, který si předplatitelé PS Plus budou moct brzy zahrát zcela zdarma.
Autor: Electronic Arts
Sedmnáctý díl série už dokonce ve svém názvu ani nenesl jméno Need for Speed, byť tedy na krabici napsáno bylo. Shift 2: Unleashed patří mezi ty „vážnější“ díly, svojí obří nabídkou (145 aut, 36 tratí) se pokoušel konkurovat gigantovi Gran Turismo. Z novinek jmenujme nový typ kamery simulující výhled ze závodníkovy helmy, případně závodění na nočních tratích. Přijetí bylo vcelku příznivé, dnes už si ale hru oficiálně nikde nekoupíte, protože byla z licenčních důvodů stažena ze všech digitálních obchodů.
Autor: Electronic Arts
To samé platí i o následujícím The Run, tam to ovšem vadí už jen málokomu. Poslední hra v historii studia Black Box vsadila na filmový zážitek, jak už se ale přesvědčili mnozí předtím (ostatně i potom), na kroužení po okruzích se dá smysluplný příběh naroubovat jen těžko. Peripetie zadluženého Jacka Rourka snažícího se rychlým ježděním urovnat své závazky vůči mafii jednoduše nikoho moc nezajímaly a jen zdržovaly od tradičně skvělého závodění.
Autor: Electronic Arts
Rok 2012 přinesl další Most Wanted. Žádná číslovka, žádný další podtitul, v herních databázích je tedy hra zalistována pod stejným jménem jako originál z roku 2005, což byl nejen pro novináře pořádný opruz. Bohužel se stal v průmyslu normou a tak jsme se všichni museli přizpůsobit. Hra se soustředila na soupeření mezi hráči, kampaň pro jednoho hráče byla upozaděna. Paradoxně víc než originál připomínal druhý Most Wanted hru Burnout Paradise.
Autor: Electronic Arts
Dvacátý díl Rivals byl premiérou pro studio Ghost Games a také prvním NFS, které vyšlo pro osmou generaci konzolí. Největšími novinkami byly měnící se počasí během jízdy a systém AllDrive, který umožňoval rychlé propojování online hráčů. To ovšem bylo vykoupeno zastropováním výkonu na třiceti snímcích za sekundu, což tehdy příliš next gen nepůsobilo. I tak bylo přijetí vesměs slušné.
Autor: Electronic Arts
V roce 2014 slavná značka zaútočila i na kinosály. A kupodivu to nebylo tak úplně pitomé, jak se dalo očekávat. Tvůrcům se podařilo pro projekt naverbovat i vcelku obstojné herce, včetně třeba Michaela Keatona, a nabídli dostatek akčních scén na to, aby se milovníci luxusních sportovních vozů nestihli nudit. Navzdory přepálené stopáži 132 minut má film Need for Speed na CSFD hodnocení 61 %, což je patrně víc, než dopředu kdo mohl očekávat.
Autor: Electronic Arts
No Limits je první a také jediný díl hlavní série, který vyšel exkluzivně pro mobilní telefony. Všechny předchozí mobilní releasy byly totiž „vykastrovanými“ verzemi svých velkých „bráchů“. Bylo to zadarmo (free 2 play), hrát se to dalo (67 skóre na Metacriticu), ale nic, o čem bychom si tu bezmála deset let od vydání měli nějak blíže vyprávět.
Autor: Electronic Arts
Kruh se uzavřel v roce 2015, kdy opět vychází hra pojmenovaná prostě Need for Speed. Navzdory očekáváním přitom nešlo o návrat k úplným kořenům, ale k ilegálnímu městskému závodění à la podsérie Underground. Víc než na ježdění dnes už ovšem vzpomínáme hlavně na hrané příběhové předěly, které jsou prakticky doslovnou definicí výrazu cringe. Polonahé roštěnky a testosteronem napumpovaní borci s nezbytným energy drinkem v ruce dokázali desítky minut s vážnou tváří blábolit absolutní nesmysly. I porno nabízí zajímavější dialogy. Hra to ovšem špatná nebyla, autor článku si v ní vyjezdil platinovou trofej, což by určitě nedělal, kdyby ho nebavila. Mimochodem kvůli systému always online nešla nikdy pauznout.
Autor: Electronic Arts
Když magazín GameRant dělal podobný žebříček, díl Payback označil za ten vůbec nejhorší v historii série. My bychom asi tak přísní nebyli, ale naše hodnocení 55 procent jasně ukazuje, že ani my vám ho doporučit nemůžeme. Obrovská mapa zaplevelená ikonkami, které musíte pomalu odškrtávat, povinné ježdění v terénních autech, které se k této značce vůbec nehodí, a vyloženě pitomý příběh, opakující dávno vyčpělá klišé o boji s mafiány, jednoduše nezafungovaly. Těch pár scénářem nalajnovaných misí vykrádajících filmovou sérii Rychle a zběsile už to nezachránilo.
Autor: Electronic Arts
Následujícímu Heatu se jakžtakž podařilo upadající sérii zachránit, byť tedy o žádný zázrak také nešlo. Hra se odehrává ve fiktivním městě inspirovaném Miami a hlavním tahákem je přepínání mezi dnem a nocí, což otevírá různé výzvy. Přijetí i prodeje byly celkem slušné, přesto nestačily k zachránění studia Ghost Games, které bylo po vydání degradováno do role pouhých pomocníků, co budou v Electronic Arts už jen přicmrndávat, kde bude zrovna potřeba.
Autor: Electronic Arts
Zatím posledním dílem Need for Speed je Unbound z roku 2022. Vývojáři z Criterion nečekaně vsadili na silnou komiksovou stylizaci, ke všem těm odleskům a neonům tak ještě přidali kreslené grafické efekty, odkazující na grafitti scénu. Je to divné, ale jde to v menu vypnout a pak je hra klasickým otevřeným světem zaplněným mnoha výzvami. „Ten pocit, kdy se extrémní rychlostí řítíte po dálnici, ve zpětném zrcátku vám blikají policejní majáky a do uší hraje aktuálně trendy diskotéka (na jejíž interprety si za dva měsíce nikdo nevzpomene), je stejně intenzivní jako tehdy,“ napsali jsme v naší recenzi, a jelikož občas bývá k dispozici v masivní slevě, doporučujeme ji vyzkoušet.
Autor: Electronic Arts
Kromě naleštěných aut k sérii neodmyslitelně patří i sličné modelky, jichž se při propagaci hry vystřídalo nepočítaně. Ale to by bylo zase na jinou galerii. Tak nám zatím dejte do diskuze vědět, na který díl vzpomínáte nejraději vy.
Autor: Electronic Arts