náhledy
Logo LucasArts bylo od konce 80. let minulého století zárukou kvality. Vývojáři se tehdy mohli opřít o milované filmové licence Hvězdných válek nebo Indiana Jonese, dokázali však přicházet i s vlastními nápady. Pojďte si s námi zavzpomínat na jejich nejlepší hry.
Autor: LucasArts
Na rozdíl od ostatních herních studií, o kterých jsme v našem seriálu o zaniklých legendách psali dříve, nevznikli LucasArts „v garáži“ jakožto projekt party nadšenců. Naopak, šlo o pečlivě naplánovanou investici, kterou chtěl filmový režisér George Lucas vstoupit do věta interaktivních technologií. Počítačová divize byla od začátku rozdělená na dvě části, z té, která se věnovala počítačové grafice se později stal Pixar, ta herní byla pojmenovaná LucasArts a ze začátku sídlila na slavném Skywalkerově ranči. Zajímavé je, že ze začátku ještě nemohli využívat práva na značku Star Wars (kterou Lucas dočasně propůjčil spřízněnému Atari), a museli tak přicházet s vlastními nápady. A že jich měli…
Autor: LucasArts
Prvotinou studia byla 3D futuristická sportovní hra Ballblazer, kterou můžeme připodobnit k basketbalu jeden na jednoho, jen místo sportovců zde ovládáme jakási futuristická vozítka. Obzvláště ve dvou hráčích na rozdělené obrazovce to byla prý veliká zábava, dnešní optikou je zajímavý hlavně procedurálně generovaný soundtrack, který reagoval na aktuální herní situaci. Tato technologie byla později vylepšena a pod názvem iMUSIC se stala nedílnou součástí většiny lucasartovských her.
Autor: LucasArts
Zcela zásadní pro budoucnost LucasArts, a vlastně počítačových her jako takových, je Maniac Mansion z roku 1985. Žánr adventur tehdy existoval jen v ryze textové podobě, kdy bylo nutné všechny příkazy vypisovat na klávesnici, vývojář Ron Gilbert ale přišel s rozhraním plně ovladatelným jen pomocí myši. Engine, ve kterém si hráč vybíral z hrstky možných činností, dostal název Scumm (zkratka pro Script Creation Utility for Maniac Mansion, ale zároveň také šťavnatá anglická nadávka) a byl použitý v mnoha legendárních klasikách, na které ještě přijde řeč. Samotná hra byla jakousi parodií na osmdesátkové horory, kdy se jedním ze šesti hrdinů snažíte osvobodit svoji přítelkyni ze sídla šíleného vědce. Zajímavostí je, že průchod hrou je nelineární a výrazně se liší podle toho, jakou postavu si hráč na začátku vybere.
Autor: LucasArts
Scumm se ukázal být velmi efektivním nástrojem pro tvorbu grafických adventur, a tak je LucasArts začali chrlit ve velikém. Nijak se to ovšem neodrazilo na jejich kvalitě a na tehdejší kousky se dodnes vzpomíná s láskou. Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure doprovodil v roce 1989 do kin film Poslední křížová výprava, ale nevykrádá ho, nabízí i mnohé vlastní scény. Především ale vyšlapal cestu pozdějšímu dílu Indiana Jones and the Fate of Atlants, podle mnohých nejlepší adventury všech dob.
Autor: LucasArts
Na rozdíl od většiny LucasArtovských adventur nebyl Loom ryzí komedií, ale bral se vážně. Tím hlavním rozdílem oproti ostatním hrám na Scummu bylo ovládání – okolí totiž neovlivňujete napřímo, ale hrou na flétnu, jejíž tóny dohromady vytvářejí kouzla. Postupně se učíte nové noty, čímž se rozšiřuje repertoár možných akcí. Hlavní hudební téma je inspirováno Labutím jezerem od Čajkovského, a vůbec, na svoji dobu šlo o mimořádně artový a neobvyklý projekt.
Autor: LucasArts
Stejný rok (1990) pak vychází ještě kultovní The Secret of Monkey Island. Pirátská komedie, ve které hlavní hrdina Guybrush Threepwood bojuje s duchem zlého kapitána LeChucka o srdce krásné Elaine, je jednou z nejznámějších adventur vůbec. Kromě mnoha pokračování (poslední z roku 2022) a remasterů se dokonce dočkal i české parodie nazvané Tajemství Oslího ostrova.
Autor: LucasArts
Kromě intelektuálně podnětných adventur se ale LucasArts neštítili ani klasických akčních her. Jakmile dostali možnost pustit se do Hvězdných válek, vytvořili pro konzoli SNES trilogii Super Star Wars, která přesně kopírovala děj filmů. PC port už byl téměř hotový, ale nakonec byl v poslední chvíli zrušen, takže u nás vcelku povedenou ovšem ničím výjimečnou hopsačku zná jen málokdo.
Autor: LucasArts
LucasArts se ale nestyděli ani přicházet s vlastními značkami. Jednou z takových byla i povedená arkáda Zombies Ate My Neighbors, ve které střílíte, sbíráte power-upy i nové zbraně, a hlavně zachraňujete sousedy, aby se nestali potravou zombií. A nejen zombií, po krku jim jdou i vlkodlaci, vraždící mimina, mimozemšťané, mumie, monstra z laguny a další kreatury, inspirované filmovými braky.
Autor: Bonusweb.cz
Day of the Tentacle je nepřímým pokračováním Maniac Mansion ovšem v každém ohledu lepší. Vývojem byli pověřeni dnes už legendární Dave Grossman (naposledy Return to Monkey Island) a Tim Schafer (naposledy Psychonauts 2), jejichž spoluprací vznikla jedna z nejvtipnějších her všech dob. Prodeje byly průměrné, naštěstí výroba stála jen 600 tisíc dolarů, takže se hra zaplatila.
Autor: LucasArts
Sam & Max Hit the Road je založený na stejnojmenném komiksu malíře Steva Purcella, jehož tvorba doprovázela mnohé krabice a manuály. Hra sice stále běží na Scumm enginu, ovšem notně vylepšeném. Aby zvětšili zobrazovanou plochu, a tak dosáhli lepšího efektu, přesunuli grafici inventář do samostatné obrazovky a zdlouhavé vybírání ze seznamu příkazů nahradili dynamickým kurzorem. Jako jedna z prvních her vůbec se také zvířecí detektivové dočkali kompletního namluvení.
Autor: LucasArts
S návratem licence ke Hvězdným válkám započala druhé éra LucasArts. První „drahou“ hrou z tohoto univerza byl simulátor X-Wing, ve kterém jsme dostali možnost pilotovat vesmírné stíhačky Rebelů. Splněný sen všech fanoušků nabízel propracovaný fyzikální model, který geniálně kombinoval realističnost a arkádovou hratelnost, fantasticky navržené mise, ohromnou spoustu lodí a zbraní, a dokonce i skvělý příběh s dlouhými cut scénami. Později přišlo ještě o vous lepší pokračování Tie Fighter, kde pro změnu hrajeme za zlé Impérium.
Autor: LucasArts
A pak už to šlo jako na drátkách. Rebel Assault byl vedle Mystu jedním z těch zásadních titulů, kvůli kterým si hráči do svých „čtyřosmšestek“ za veliké peníze dokupovali CD-Rom mechaniky. Herně to sice nebyla žádná sláva, ale dlouhé filmové záběry plné skutečných herců vzbuzovaly pocit, že jsme součástí hollywoodského filmu. Později přišlo i pokračování, které se prodávalo neméně skvěle.
Autor: LucasArts
Dark Forces jsou jednou z prvních her, které ukázaly, že tzv. doomovky nemusí být jen o přímočaré akci v abstraktním bludišti zaplněném nepřáteli, ale dokážou nabídnout „realistické“ úrovně a odvyprávět napínavý příběh. V LucasArts tehdy vymysleli nového hrdinu: Kyla Katarna, postavu natolik úspěšnou, že se objevila nejen ve čtyřech následujících pokračováních, ale stala se i plnohodnotnou součástí komplikovaného Star Wars univerza.
Autor: LucasArts
Rok 1995 přinesl fanouškům adventur dobou hojnosti. Motorkářský Full Throttle byl sice v době vydání kritizován za přílišnou jednoduchost a krátkou herní dobu, kdo se k němu však tou dobou dostal, musel být nadšený. Krásná grafika, příběh filmových parametrů a sympatické postavy ukázaly, že i opovrhované interaktivní filmy mohou mít něco do sebe. Zajímavostí je, že hra původně obsahovala psychedelickou pasáž, poté, co hlavní hrdina zkonzumoval halucinogenní kaktus. Ta byla sice vystřižena, ale vývojáře inspirovala k pozdějším Psychonauts.
Autor: LucasArts
To jen o několik měsíců mladší The Dig byl úplně jiným druhem adventury. Šlo smrtelně vážné výpravné sci-fi dobrodružství, ve kterém hlavní hrdinové zachraňují svět před padajícím asteroidem. Ten se ovšem ukáže být obrovským mimozemským artefaktem, navíc ne tak úplně opuštěným. Na scénáři se podíleli velikáni jako režisér Steven Spielberg nebo spisovatel Orson Scott Card.
Autor: LucasArts
Samozřejmě ne všechno, co tehdy pod značkou LucasArts vyšlo, bylo posypáno zlatem. Například Indiana Jones and His Desktop Adventures byla tupá, procedurálně generovaná hříčka, cílená na kancelářské krysy, které si potřebovaly na pár desítek minut odfrknout od Excelu. Už jen odporná Windows 95 estetika jasně ukazuje, že to nikdo soudný hrát nemohl, přesto v podobném stylu vyšly ještě Hvězdné války.
Autor: LucasArts
V devadesátých letech se ani veliké korporáty nebály riskantních projektů a nedoceněný Afterlife je toho dokonalým příkladem. Jde o budovatelskou strategii, ve které stavíme fungující posmrtný svět. Peklo a Nebe zde musí být v dokonalé rovnováze, jinak lidé budou žít v nejistotě, co na ně na konci života čeká. I když to tak z popisu asi nevypadá, hra byla velmi vtipná.
Autor: LucasArts
Trochu neprávem opomíjená akce Shadows of the Empire měla být launchovou hrou konzole Nintendo 64, kvůli problematickému vývoji ovšem byla o něco málo odložena a vyšla i na PC. Její příběh byl zasazen mezi 5. a 6. epizodu filmové série a sledoval příběh žoldáka Dashe Rendara, v podstatě jedna ku jedné kopii Han Sola. Zajímavé bylo především veliká pestrost hry, úvodní obranu Hothu, kdy ve stíhačce svazujeme nohy útočícím AT-AT robotům, plynule vystřídala pasáž, která se hrála jako klasická akční adventura. Následovaly závody na skútrech, další střílení a tak dále, stereotyp nehrozil.
Autor: LucasArts
V roce 1997 vyšla vynikající westernová střílečka Outlaws. Běžela na upraveném enginu z Dark Forces a obsahovala taková vylepšení, jako třeba zoom, který zvětšoval jen výřez v zaměřovači, anebo tehdy nevídané rozdělení zásoby nábojů do menších zásobníků. Fanoušci na hru dodnes s láskou vzpomínají, byť z komerčního hlediska to žádný zásadní úspěch nebyl.
Autor: LucasArts
Grim Fandango, odehrávající se v posmrtném světě inspirovaném mexickou mytologií, bylo sice skvělé, zároveň se ale stalo symbolem konce zlaté éry adventur. Sice neskončilo úplnou finanční katastrofou a díky dlouhému prodejnímu „ocasu“ si na sebe přeci jen vydělalo, vlažné prodeje však ve své době nadělaly v žánru pořádnou paseku. Studio LucasArts kvůli tomu zrušilo připravované pokračování Sam & Max: Hit the Road a v podstatě rezignovalo na další vývoj adventur, ke stejnému názoru pak došla i Sierra a Blizzard, který škrtl prakticky hotový Warcraft Adventures: Lord of the Clans.
Autor: LucasArts
V roce 1999 šla do kin netrpělivě očekávaná Epizoda 1 a zájem o značku Star Wars byl na historickém maximu. LucasArts toho samozřejmě chtěli využít, a tak film doprovodily rovnou dvě hry. Akční adventura Phantom Menace kopírovala děj filmu a po právu zapadla, zato závody vznášedel v arkádovém Raceru baví lidi (i díky nedávnému remasteru) dodnes.
Autor: LucasArts
Na přelomu milénia chrlili „Lucasové“ Star Wars hry jako na běžícím páse. A většina z nich byla povedená: Rogue Squadron, Starfighter, Galactic Battlegrounds, Republic Commando, Bounty Hunter… My jsme si z toho období vybrali strategii Force Commander, prostě proto, že už se o ní dnes moc nemluví.
Autor: LucasArts
Tou vůbec nejlepší hrou ze světa Star Wars jsou ale Knights of the Republic. Vývojáři tehdy měli na výběr, jestli děj zasadí do období Epizody 2, anebo tisíce let před její události – vybrali si druhou možnost, aby měli větší tvůrčí svobodu. A dokonale toho využili, protože přinesli epický příběh, během něhož navštívíte spoustu dobře známých planet a v jehož závěru vás čeká jeden z nejlepších zvratů v historii videoher. Mimochodem scénář byl tak dobrý, že se pro příští filmovou trilogii zvažuje právě jeho adaptace.
Autor: LucasArts
Battlefront ukázal, že prostředí Hvězdných válek funguje i v multiplayeru. První díl z roku 2004 přinesl rozsáhlé bojiště, které tou dobou mělo konkurenci snad jen ve značce Battlefield, prohánět se po něm mohlo až 64 hráčů najednou. Battlefront se dočkal jednoho pokračování a poté restartu ze strany Electronic Arts. Ten ve své době ovšem vzbudil spoustu averze, kvůli vydřidušskému obchodnímu modelu, a tak fanouškům zhořkly vzpomínky i na původní originál.
Autor: LucasArts
Dnes vychází Lego adaptace slavných filmů jako na běžícím páse, v roce 2005 šlo ale o žhavou novinku. Hráči bez rozdílu věku oceňovali roztomilou grafiku, nenáročnou hratelnost, a především obrovské množství skvělých vtípků, které dobře známé události filmové série ukazují ve zcela jiném světle.
Autor: LucasArts
S The Force Unleashed z roku 2008 započal úpadek herních Star Wars. Ten vygradoval tím, že byla na čas práva exkluzivně propůjčena Electronic Arts, kteří na nich ovšem dlouho seděli jako žába na prameni. Unleashed je solidní akce japonského střihu, kdy hlavní hrdina Starkiller (vážně si tak říká) doslova trhá na kusy vesmírné koráby jen pomocí Síly, podle mnoha fanoušků ale byla hra příliš primitivní. Prodávala se však skvěle.
Autor: LucasArts
Trojice bývalých zaměstnanců LucasArts zformovala studio Telltale, které se prosadilo vydáváním epizodických adventur. Po značkách jako Wallace & Gromit, CSI nebo komiksový Bone přesvědčili své bývalé kolegy, aby jim propůjčili svět Monkey Islandu. Hra to nebyla špatná, ale kvůli laciné 3D grafice tak úplně neudržela původní atmosféru a tak o žádný extra úspěch nešlo. Telltale pak vystřelili sérií Walking Dead, jenže nezvládli prudký růst a po několika nepříliš úspěšných adaptacích (Batman King Quest, Guardians of Galaxy) se rozpadli.
Autor: LucasArts
V roce 2012 byla společnost Lucasfilm prodána zábavnímu gigantu Disney, a to de facto znamenalo konec LucasArts (a zlí jazykové tvrdí, že i Star Wars jako takových). Zaměstnanci bylo rozpuštěni do korporátní struktury a celá herní divize v podstatě uzavřena, byť tedy značka jako taková ještě žije. Symbolem tohoto turbulentního období je zrušený projekt Star Wars 1313, ve kterém jsme měli hrát za Bobu Fetta. Vzhledem k dobovým okolnostem je však možná lepší, že nikdy nevyšla. Tak co, probudili jsme ve vás nostalgické vzpomínání? Dejte vědět, kterou hru jste měli tehdy nejraději.
Autor: LucasArts