náhledy
V devadesátých letech bylo logo amerických Interplay zárukou kvality a mnohé jejich značky fungují dodnes. Bohužel, i když společnost alespoň papírově funguje dodnes, žádné nové hry od nich už očekávat nemůžeme. Pojďme si tedy alespoň připomenout největší hity minulosti.
Autor: Interplay
Interplay vznikly v USA v říjnu roku 1983, když čtveřice zaměstnanců softwarové společnosti Boone Troy Worrell, Jay Patel, Rebecca Heinemanová a Brian Fargo dospěla k názoru, že sami by dokázali byznys dělat lépe. A měli pravdu, pod sloganem „Od hráčů. Pro hráče“ vzniklo mnoho nezapomenutelných hitů. Začátky byly ovšem skromné, začínali na obyčejných textovkách podle zakázky společnosti Activision.
Autor: Interplay
Prvním opravdovým hitem studia se stala až trilogie Bard’s Tale. Klasický krokovací dungeon se inspiroval světem Dungeons & Dragons, nebál se ovšem ani odlehčit atmosféru pomocí humoru. Jeho hlavním autorem byl zapálený křesťan Michael Cranford, který se ovšem během vývoje rozhádal s ostatními kolegy a místo vývoje třetího dílu odešel studovat teologii a filosofii. Po letech se vztahy zase udobřily a 30. výročí hry oslavil také.
Autor: Interplay
Interplay po úspěchu Bard’s Tale zůstali u žánru RPG jen fantasy kulisy vyměnili za postapokalyptický svět. Hlavním zdrojem inspirace pro Wasteland byl Fargovi druhý filmové série Šíleném Maxovi. Recenzenti byli nadšeni a hry se tehdy prodalo čtvrt milionu kopií, což byl solidní úspěch. O více než čtvrt století později se hra dočkala pokračování.
Autor: Interplay
Zajímavým zářezem v historii Interplay je adaptace kultovní kyberpunkové knihy Williema Gibsona Neuromancer. Práva na jeho použití studiu zajistil legendární spisovatel propagátor LSD Timothy Leay, o soundtrack se pak postarala psychedelická kapela Devo.
Autor: Interplay
O vydání prvních her Interplay se ze začátku starali Electronic Arts, jakmile si ovšem vydobyli jméno, osamostatnili se. První hrou, kterou si vydali sami, byli Battle Chess – v podstatě klasické šachy jen se zábavnými animacemi při „vyhazování“ figurek. Například při souboji dvou rytířů (symbolizující ve hře koně) jedna postavička druhé odseká všechny údy, podobně jako v kultovní komedii Monty Python a Svatý Grál.
Autor: Interplay
Interplay se tehdy dostalo i k licenci na Pána prstenů, před jeho hollywoodskou adaptací totiž značka nebyla až tak drahá. J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings byl původně plánován jako trilogie, každá z knih měla mít svojí hru, na Návrat krále už bohužel nikdy nedošlo. A to i přesto, že první dva díly byly přijaty dobře a vypadaly na svojí dobu moc hezky.
Autor: Interplay
Kultovní Another World mají sice na starosti francouzští Dolphine, bez vydavatelských zásahů ze strany Interplay, kteří koncem 80. let už pomáhali produkovat i jiným týmům, byl ale hra byla výrazně kratší. Autor hry Erich Chahi ovšem nebyl z každé požadované úpravy nadšený, což vygradovalo tím, že do amerických kanceláří poslal „nekonečný fax“, zacyklený příkaz, díky němuž tiskárny chrlily stohy papíru s textem „neměňte mojí hudbu.“
Autor: Interplay
Interplay jako první dokázali rozpoznat obrovský potenciál studia Silicon & Synapse ze kterého se později stal milovaný Blizzard. Vydali několik jejich prvních her jako RPM Racing, The Lost Vikings nebo Blackthorne.
Autor: Interplay
Zajímavou položkou v jejich portfoliu je i ClayFighter, jakýsi Mortal Kombat pro děti, kde místo potoků krve z bojovníků odpadávaly jen kusy modelíny.
Autor: Interplay
Značku Interplay najdete i na krabici pokračování už tehdy kultovního Dungeon Mastera. Druhý díl je jedním z vrcholů žánru „čtverečkových“ RPG, podle mnoha lidí už ovšem v roce 1996 působil zastarale a tak se vydavatelství pustilo do výroby vlastní značky…
Autor: Interplay
… tou se nakonec stal Stoonekeep, nesmírně ambiciózní „chodbařina“, jejíž rozpočet byl nakonec stokrát větší, než se původně plánovalo. Jen natáčení hraného intra stálo půl milionu dolarů, což byla na svoji dobu neslýchané. Schválně si ho dnes zkuste najít na YouTube, nebudete vědět, jestli se smát, nebo plakat. Stonekeep se recenzentům líbil a ve své době šlo o nejrychleji se prodávanou hru v tehdy už dvanáctileté historii Interplay, vzhledem k nákladům to ale žádný komerční zázrak nebyl.
Autor: Interplay
Ještě předtím Interplay vydal dvě další významné hry. Cyberia byla sci-fi akční adventura, která hodně těžila z tehdy nastupující technologie CD-Romů, více než o hraní byla o sledování filmečků. Někomu se to líbilo, někdo už tehdy mluvil o úpadku herního průmyslu, každopádně se Cyberia prodávala tak akorát na jedno pokračování a poté skončila v propadlišti dějin.
Autor: Interplay
To Descent vyvolal daleko větší vlny, podle mnohých šlo totiž o první opravdovou trojrozměrnou hru. Ve Wolfensteinovi i pozdějším Doomovi se totiž ve skutečnosti pohybujete jen po dvou osách, chůze do schodů a ze schodů je jen grafickým trikem. V Descentovi se pohybujete podzemním labyrintem a rychle ztratíte přehled o tom, kde je nahoře a kde dole.
Autor: Interplay
Zajímavým kouskem herní historie je simulace bojových robotů Shattered Steel. Ani ne tak kvůli svým výjimečným kvalitám (žádné nebyly) nebo na svojí dobu pokročilé deformaci terénu. Do dějin vstoupila především proto že jde o první hru od studia Bioware. Ano, těch Bioware, kteří jsou dnes známi jako mistři upovídaných RPG.
Autor: Interplay
V roce 1997 vydalo Interplay Atomic Bombermana, moderní remake klasického Dynablastera známého už z 80. let. Jedna z nejlepších party her vůbec ve své době ohrožovala fungování tuzemského časopisu Level, jehož redakce se na ní stala závislou. Nebo to alespoň o sobě s oblibou tvrdili.
Autor: Interplay
V roce 1997 pak vyšel první Fallout, který na našich stránkách asi blíže představovat nemusíme. Celému projektu přitom ve vedení firmy nikdo pořádně nevěřil a několikrát byl málem dokonce zrušen. „Nečekali jsme na schvalování, jestli některé věci vůbec můžeme udělat. Prostě jsme je udělali a pak je teprve někomu ukazovali,“ zavzpomínal později na chaotický vývoj umělecký ředitel projektu Leonard Boyarski. Ano, i takto se rodí legendy…
Autor: Interplay
Tou dobou byli Interplay na vrcholu, což jim umožnilo koupit mimo jiné třeba studio Shiny, tehdy známé především díky skákačce Earthworm Jim. První hrou, kterou pro ně vyrobili, byla šílená střílečka MDK, neboli Murder, Death, Kill. Zajímavá byla především neotřelým hlavním hrdinou, který má palnou zbraň schovanou v helmě.
Autor: Interplay
Redneck Rampage z roku 1997 je klasickou střílečkou v enginu Duke Nukema, která se od svých souputníků (Shadow Warrior, Blood, Witchhaven…) liší zasazením – šmejdy z vesmíru zde likvidujeme v roli hloupých vesnických křupanů.
Autor: Interplay
V roce 1998 vyšel první díl Baldur’s Gate, kde už je rukopis Bioware daleko lépe rozpoznatelný. Hra se opírala o pravidla Advanced Dungeons & Dragons a přinesla nadčasový engine Infinity, který byl poté využit ve spoustě dalších her. Co dodat, spolu s druhým dílem jde o jedno z nejlepších RPG všech dob, loňský třetí díl si od našich čtenářů vysloužil ocenění hra roku. Byť tedy nutno poznamenat, že toho s tím prvním už příliš společného nemá.
Autor: archive.org
Kromě druhého Falloutu ve stejný rok vychází i Die by the Sword, originální akční adventura, ve které šermování mečem provádíme pomocí pohybu myši. Ano, bylo to přesně tak neintuitivní, jak si asi představujete a tak hra zapadla, na druhou stranu pokus o originalitu se cenil.
Autor: Interplay
FreeSpace 2 vznikl ve velikém spěchu, jeho vývoj netrval ani rok. A podle toho to také dopadlo, hra byla rozbitá a příliš se neprodávala. Nakonec ji ale lidé vzali na milost a tak má dnes auru nespravedlivě zapomenuté klasiky. O mizivém významu značky ovšem nejlépe vypovídá to, že ji v roce 2013 THQ prodalo za pouhých 170 tisíc. Ne dolarů, ale korun.
Autor: Interplay
Kingpin: Life of Crime byl vynikající střílečkou z prostředí amerických gangů, který ovšem ke své smůle vyšel krátce po masakru na střední škole v Columbine. Kvůli své brutalitě byl v médiích vláčen špínou a někteří prodejci ho dokonce odmítali prodávat. Škoda, i díky soundtracku od Cypress Hill šlo o velmi stylovou zábavu. Zahrát si dnes můžete alespoň remaster z roku 2023.
Autor: Interplay
Planescape: Torment běžel na stejném enginu jako „Baldura“ a využívá i stejná pravidla, jinak jde ale o úplně jinou hru. Namísto soubojů sází na dialogy, jde o jednu z nejukecanějších her vůbec. Autoři se přitom nebáli ani složitých filosofických úvah, což tak trochu snižovalo její komerční potenciál. O debakl nešlo, ty přišly až později.
Autor: Interplay
Třeba v podobě Evolvy. Zvláštní střílečky, ve které své vojáky geneticky modifikujete podle aktuálních potřeb na bojišti. Zní to divné a bylo to divné, z dnešního hlediska je tak hra zajímat spíše z toho hlediska, že její engine pomohl přesvědčit hlavouny v Universalu, aby poskytli licenci na hru podle kultovního snímku Věc. S tím ovšem už samotní Interplay neměli nic společného.
Autor: Interplay
S Interplay to po roce 2000 nevypadalo dobře. Bioware se odtrhli a své Neverwinter Nights vydali pod hlavičkou Infogrames. Originální hra Giants: Citizens of Kabuto pak těžkou situaci rozhodně nezachránila. Byla tak divná, že se prakticky neprodávala a i když na ni hrstka lidí dodnes láskou vzpomíná, většina ani neví, že něco takového vůbec existovalo.
Autor: Interplay
To samé v bleděmodrém je Messiah od Shiny, kdy hrajeme za andílka, který může vstupovat do myslí nepřátel a tak je ovládat. I když hudbu ke hře dělali Fear Factory, šlo o komerční propadák, za první kvartál neprodal ani 10 tisíc kopií.
Autor: Interplay
Děsivou sérii selhání nezachránil ani cenami ověnčený Sacrifice. Kombinace strategie a bezuzdné akce sice nadchla recenzenty a dodnes ji někteří lidé hrají v multiplayeru, ovšem kupoval si ji málokdo. V roce 2002 pak Interplay opustil i Fargo,a mnohá interní studia i značky byly na prodej. Takto například přišla k Falloutům Bethesda.
Autor: Interplay
Poslední hrou vydanou pod hlavičkou Interplay, která stojí za řeč, je Icewind Dale 2. Zároveň šlo i o labutí píseň Infinity Enginu. V podstatě je to variace na Baldur’s Gate jen místo vyprávění příběhu klade důraz na souboje. Interplay samotní sice nikdy nezkrachovali a fungují dodnes, tvoří už je jen hrstka lidí, kteří se starají o to, jak z těch pár značek, co jim ještě zůstaly, vytřískat ještě nějaké peníze. Kromě remasteru Kingpina tak například nedávno vydali dávnou konzolovou exkluzivitu Dark Alliance na PC.
Autor: Interplay