Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Hrajeme Drake of the 99 Dragons, jednu z nejhorších her všech dob

aktualizováno 
Drake of the 99 Dragons je mizerná akční hra z roku 2003, která se může pyšnit členstvím v elitním seznamu nejhůře hodnocených her podle Wikipedie. Proč se před pár dny zčistajasna objevila na Steamu, je malou záhadou. Jde však o ideální příležitost si toto nepovedené dílo připomenout. Takhle špatné hry už se dnes moc nedělají.

Tenhle zapomenutý kousek historie je k dostání za 180 Kč, za které slovy autorů dostanete 25 intenzivních misí, hluboký příběh, grafiku ve stylu komiksů s Batmanem, zpomalování času, běhání po zdech a spoustu dalších skvělých vymožeností, které na papíře vypadají lákavě i třináct let od vydání. 

Nejhorší z nejhorších?

Během krátké instalace jsem si brousil ostrovtip a těšil se, jak se na hře vyřádím. O úplně špatných hrách se totiž píše mnohem lépe, než o těch nemastných neslaných, které sice fungují a dají se hrát, jsou však k uzoufání nudné.

Drake of the 99 Dragons

O kvalitách hry se dostatečně přesvědčíte už během tutoriálu.

Jenže problém je v tom, že Drake není tak špatný, jak by člověk očekával. Ani po dvou hodinách hraní nemám moc důvodů k tomu se tomuto titulu, který má na Metacriticu 22 % od odborné kritiky a 18 % od uživatelů, vysmát. Ano, podle očekávání je hra technicky nezvládnutá, sotva se dá ovládat a příběh je stupidní, ale podle mého názoru je to vše tak nějak v mezích. 

Drake of the 99 Dragons je v podstatě obyčejná 3D střílečka, jakých tehdy vycházely tucty a navzdory všem předpokladům jsem se během jeho hraní chvílemi i bavil.

Nuda a šeď

Začněme u příběhu, který se dá shrnout do jediné věty. Někdo ukradl magický artefakt „Soul Portal“ a hlavní hrdina  je jediný člověk na světě, který ho může zachránit. I když tím člověkem si nejsem tak jistý a co vlastně je Drake za bytost, je mi doteď záhadou.

Drake of the 99 Dragons

Drake of the 99 Dragons je druhou nejhůře hodnocenou hrou na první Xbox.

Velikým problémem hry je, že se snaží za každou cenu vypadat vážně, což se jí samozřejmě nedaří. Stačila by trocha nadsázky a celkové vyznění mohlo být úplně jiné. Jenže těžko se ubránit ironickému posměšku, když hlavní hrdina na scénu vstupuje s monologem: „Ti, kdo znají moje jméno, ho jen ve strachu šeptají. Většinu lidí, které potkám, potkám pouze jednou. Jsem Drake, assassin. Můj život je plný smrti.“ 

Tehdejší recenzenti neměli pro podobně béčkovou či spíše céčkovou zápletku pochopení. Z dnešního pohledu už to paradoxně nevypadá tak zle a s notnou dávkou nadhledu si naopak lze extrémně ošklivé předělové filmečky užít. Když v sobě například Drake poprvé objeví superschopnosti, proskočí oknem ve výškové budově s tím, že se mu nemůže nic stát. Načež se samozřejmě rozplácne o chodník.

I opisovat se musí umět

Drake of the 99 Dragons

Běhání po stěnách vypadá jako skvělý nápad. Ale jen do okamžiku, kdy se o něj sami pokusíte.

Už v roce 2003 působil Drake zastarale. Ostatně proti dobové konkurenci v podobě Beyond Good & Evil, Knight of the Old Republic, Need for Speed: Underground, Prince of Persia: Sands od Time nebo třeba Max Payne 2 to měl opravdu těžké. Přitom právě v Maxi Paynovi autoři evidentně čerpali nejvíce inspirace.

Drake proto také třímá v každé ruce jednu pistoli, přičemž každou z nich lze střílet samostatně. V průběhu času se sice dostanete k více druhům zbraní, ale úvodní revolvery s neomezenou municí jsou mnohem praktičtější než nejrůznější samopaly a brokovnice, do kterých věčně dochází náboje. 

Kořením hry je řada superschopností, kterými hlavní hrdina disponuje. Může běhat po stěnách, což vypadá jako skvělý nápad. Ale jen do doby, než se to pokusíte vyzkoušet. V lepším případě se Drake o něco zasekne, v tom horším proběhne stěnou až mimo textury, což samozřejmě znamená jeho okamžitý konec. Na to, že tohle měl být zřejmě ten hlavní tahák hry, je běhání po stěnách značně nedodělané. A i když se náhodou zrovna nic nepokazí, prostě to nevypadá dobře. Kritizovat v tomto kontextu fyziku je samozřejmě zbytečné, ale přeci jen by se nemělo stávat, že se Drake v půli běhu po zdi jen tak otočí a pokračuje novým směrem.

Drake of the 99 Dragons

Sice to opravdu není žádná sláva, ale už jsme viděli i horší hry.

Podobně polovičatě zpracovaný je zde i tzv. bullet-time, tedy možnost zpomalení okolního času. Teoreticky se pak můžete vyhýbat nepřátelským střelám, přínos pro hratelnost je však vcelku minimální. Navíc to nevypadá ani trochu efektně. Další schopností je přitahování léčivých bonusů z okolí, které by možná bylo použitelné, kdyby alespoň trochu fungovalo.

Tuhá jako podešev a zhruba stejně chutná

Dost mě překvapilo, jak je hra těžká. Není tu žádný výběr obtížnosti, a přitom hned první kolo po tutorialu jsem opakoval alespoň desetkrát. Drake nic nevydrží a stále se pohybující nepřátele jde trefit jen velice obtížně. Naštěstí mají jednotlivé mise jen něco mezi třemi až pěti minutami, takže se dá postup metodou pokus/omyl naučit. I tak jsem však umíral daleko více, než by se slušelo.

Drake of the 99 Dragons

Většina levelů zabere jen něco mezi třemi až pěti minutami.

Jakmile jsem však pochopil pár místních zákonitostí, ukázalo se, že hra poměrně překvapivě drží pohromadě a umí i pobavit. Jde o rychlou a přímočarou akci v extrémně ošklivé grafice, nic více, ale ani nic méně. 

Díry a nedomyšlenosti v návrhu hry jsou přesto evidentní. Proč má člověk vůbec sbírat nové zbraně, když ty úvodní jsou nejlepší? Proč má každý level časové omezení, když je limit tak benevolentní, že můžete několik minut jen stát a koukat do zdi? Proč po každé smrti musím deset vteřin čekat, než budu moct načíst starší pozici? Proč mám ultimátní nabíjecí superschopnost, když nikdy nedostanu příležitost ji efektivně využít? Proč je z proskakování texturami pevná součást hratelnosti?

Drake of the 99 Dragons

Dveře vedoucí do nikam občas vídáme i v dnešních hrách.

To jsou samozřejmě legitimní otázky, ale za ta léta hraní už jsem viděl daleko horší kousky. Je otázkou, jestli za tristní stav hry můžou její vývojáři ze švédského studia Idol FX anebo distributoři z Majesticu. Jeden z tehdejších testerů dává vinu na příšerném technickém stavu hry jazykové bariéře mezi švédskými programátory a americkým help-deskem. „Bez ohledu na to, kolikrát jsme jednotlivé bugy hlásili, nikdo s nimi nikdy nic neudělal“, vzpomíná po letech na internetu.

Do nechvalné síně slávy se však Drake zařadil zřejmě jen kvůli své Xboxové verzi. Ta měla tak špatně vyřešené automatické míření, že nešla prakticky vůbec hrát. 

Přitom mělo vydavatelství s hrou veliké plány. Její vydání doprovázel slušně zpracovaný komiks a Drake měl být jen první vlaštovkou celého nového univerza. Jenže naprostý prodejní debakl tyto smělé plány rázem uťal. Jasně, není to žádná velká škoda, ale přesto myslím, že Drake of the 99 Dragons si svoji mizernou reputaci nezaslouží. Tohle není žádná hvězdná pěchota, které bychom se mohli zasmát, tohle je prostě jen hodně nepovedená hra.

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojáři přitvrzují. V chystaných hrách budeme jíst děti a navštívíme orgie

Již zanedlouho se dočkáme rovnou dvou nebývale explicitních hororů, které bez skrupulí kombinují erotiku a brutální...

Konec éry DOSu byl pro hráče těžký, přejít na Windows nikdo nechtěl

Ještě v polovině devadesátých let uznávali hráči počítačových her jen operační systém DOS. Nastupující Windows 95 byly...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v srpnu

Herní sucho pomalu končí a srpen slibuje několik titulů, od kterých si toho mnohé slibujeme. Největší radost budou mít...

Sony ukázalo dávku her pro stávající i chystanou generaci PlayStationu

V dalším díle svého pořadu State of Play se Sony zaměřilo na hry vývojářů třetích stran, především na stávající konzoli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Simulátor Accident vám naplno ukáže hrůzu následků dopravních nehod

Originální nezávislá hra Accident: The Pilot vás postaví do nepříjemně reálných situací. Jakožto první člověk, který se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

RETRO: Vzpomínáme na Commandera Keena, ještě než ho Bethesda nadobro zprzní

Společnost Bethesda vytáhla ze svého repertoáru dávno zapomenutou hopsačku z 90. let a hodlá z ní udělat free 2 play...

RETRO: Hororová klasika Silent Hill 2 předběhla dobu. Jak se hraje dnes?

Vzpomínáte si ještě na kultovní sérii Silent Hill? Hororová klasika představovala naprostou špičku svého žánru a dala...

RETRO: Resident Evil 3 nepatřil k nejlepším, ale návrat by si zasloužil

Resident Evil 3: Nemesis představuje v rámci série tak trochu paradox. Ačkoliv se svého času dočkal převážně...

RETRO: Vývoj Falloutu probíhal bez dohledu, jen díky tomu se stal legendou

Dnes je Fallout jednou z nejsilnějších značek v herním průmyslu, před vydáním mu však nikdo nevěřil. Opakovaně hrozilo,...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...