Některé herní značky se dokázaly nesmazatelně vepsat do historie a jejich názvy znají i ti, kteří je nikdy nehráli. Jiné ovšem takové štěstí neměly a dnes na ně vzpomíná už jen hrstka pamětníků. Přitom kvalitativně nijak nezaostávaly. Vybrali jsme desítku her, které si podle nás zaslouží připomenout i mladším generacím.
Autor: Psygnosis
Drakan: Order of the Flame byl ve své době v herních médiích velmi oblíbený, modelka Myrna Blankensteinová představující hlavní hrdinku Rynn byla totiž velmi fotogenická. Ale ani samotná hra nebyla vůbec špatná, když kombinovala šermířské souboje s leteckými pasážemi na drakovi. Dokonce vyšlo i pokračování jakožto playstationová exkluzivita, dnes je značka ovšem bohužel mrtvá a pozapomenutá.
Autor: Oficiální materiály distributora
Zahrajeme si takovou hru, ano? V prvním obrázku vás vždy necháme hádat a až v tom druhém prozradíme jméno hry.
Autor: Oficiální materiály distributora
Toto je Normality, jedna z prvních 3D her, kde se nemuselo po nikom střílet. Hlavním hrdinou byl mladý rebel bojující proti totalitnímu politickému systému. Nápaditými hádankami a kousavým humorem si hra v ničem nezadala s největšími klasikami žánru od LucasArts, Sierry nebo Legendu, z nějakého důvodu se ale příliš nechytla a tak už nedoufáme ani v laciný remaster.
Autor: Oficiální materiály distributora
To je pořád samý Fallout nebo Baldur’s Gate, ale na tohle fantastické isometrické RPG si dnes nikdo nevzpomene. Nebo ano?
Autor: Oficiální materiály distributora
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura přitom komerčně celkem uspěl a s 200 tisíci prodanými kopiemi se stal nejúspěšnější hrou nešťastných Troika Games. Šlo o steampunkové RPG ze staré školy s opravdu sofistikovanými pravidly, které hráči dalo obrovskou svobodu ve způsobu řešení každé situace. Místní svět byl do detailu propracován a klidně by utáhnul ještě několik dalších her, ale bohužel, žádná další nepřišla. Mimochodem hra aktuálně v akci na Steamu stojí méně než Braník v plastu, takže vřele doporučujeme.
Autor: Oficiální materiály distributora
A co tato hra zasazená do postsovětských kulis?
Autor: Oficiální materiály distributora
V Gorky 17 hrajeme za jednotku vojáků NATO, kteří jsou vysláni na průzkum opuštěné vojenské základny, ze které se z neznámého důvodu stáhli ruští vojáci. Rychle se ovšem ukáže, že tím důvodem jsou zmutovaná monstra, kterým se musíte postavit ve skvělých tahových soubojích. Velikým důrazem na příběh hra připomíná japonské strategie à la Final Fantasy Tactics, má ovšem velmi tíživou atmosféru. Hra se dokonce dočkala i pokračování, to ovšem vyšlo na západních trzích pod jiným názvem (Aurora Watching) a tak si na původní hru vzpomene jen málokdo.
Autor: Oficiální materiály distributora
Češi jsou na domácí hry velmi pyšní, o to víc překvapivé je, že název této skvělé hry už dnes zná jen málokdo. Patříte mezi ně?
Autor: Oficiální materiály distributora
Daemonica z roku 2005 vypadá jako akční RPG, v jádru je ovšem spíš adventurou. Vývojáři dokázali na omezeném prostoru několika málo lokací rozjet zajímavou detektivku s uspokojujícím rozuzlením, ale i když se jim ji nakonec podařilo vydat i v zahraničí, úspěch z toho nebyl a plánované pokračování bylo zrušeno.
Autor: Oficiální materiály distributora
XCOM potažmo Ufo dnes zná každý, ovšem tato tahovka na svoje vzkříšení stále čeká. Poznáte ji?
Autor: Oficiální materiály distributora
Incubation: Time Is Running Out vznikla jako další díl (dnes už rovněž pozapomenuté) série Battle Isle, ovšem příliš společného toho s ní nemá. Zde se totiž bojuje na úrovni jednotlivých vojáků, kteří v sérii předpřirpavených misí bojují proti mimozemské zhoubě. O své svěřence se musíte dobře starat, protože jejich smrt již nelze vrátit, kromě samotných bojů si ovšem nemusíte lámat hlavu žádným mikromanagementem. V roce 1997, kdy Incubation vyšla, se jí v USA prodalo pouze 4 805 kopií (ne nechybí nám tam nula na konci), u nás ji pár fanoušků ale nejspíš přece jen mít bude, protože byla přikládána k časopisu Score.
Autor: Oficiální materiály distributora
Hry od vydavatelství SSI miloval každý fanoušek RPG, tuhle ale zná málokdo.
Autor: Oficiální materiály distributora
Entomorph: Plague of the Darkfall se odehrává v zajímavém fantasy světě, kterému vládne hmyz. Hlavní hrdina musí postupně porazit vládce mravenců, včel a pavouků, sám se ovšem pomalu mění v obří kudlanku. Byla to zvláštní a náročná hra, která se bohužel neprosadila. Lidé mají prostě raději klasické fantasy s elfy a trpaslíky než s ošklivými brouky.
Autor: Oficiální materiály distributora
I když to tak z obrázku nevypadá, tato hra byla spíše adventurou než střílečkou. Poznáte ji?
Autor: Oficiální materiály distributora
Horor Realms of the Haunting běžel na stejném enginu jako výše zmíněná Normality a bohužel s ní sdílí i její nešťastný osud, když se na ni dnes poněkud pozapomnělo. Přitom hra sklízela ve své době spoustu pochvalných recenzí, chválena byla především za příběh, grafiku, která se v příběhových animacích opírala i o živé herce, a také výjimečnou délku. Dostat se na konec bez návodu zabralo klidně i sto hodin.
Autor: Oficiální materiály distributora
Studio Quantic Dream je dnes díky hrám jako Heavy Rain nebo Detroit velmi dobře známé, na jejich prvotinu se ovšem moc nevzpomíná.
Autor: Oficiální materiály distributora
Omikron: The Nomad Soul je přitom jednou z nejoriginálnějších her z přelomu tisíciletí. Scenáristé bourají čtvrtou stěnu a v příběhových animacích se občas obrací přímo na hráče. Důležitou roli zde pak hrál zpěvák David Bowie a jeho žena Iman, ani slavná jména však nezajistila komerční úspěch. V Americe se prý prodalo jen 100 tisíc kopií a konzolové porty byly zrušeny. Hra má dodnes kultovní statut, většina lidí ale nejspíše ani netuší, že vůbec existuje.
Autor: Oficiální materiály distributora
Z obrázku to vypadá jako tuctová kopie Quakea, ale nenechte se mýlit…
Autor: Oficiální materiály distributora
Clive Barker’s Undying se opírá o jméno slavného hororového spisovatele a sbíral skvělá, často dokonce absolutní hodnocení, prodával se ovšem mizerně. Vypadal jako klasická střílečka, byl ovšem daleko sofistikovanější a hráče dokázal děsit neotřelými způsoby. Oproti jiným hrám FPS své doby, jako byl třeba Return to Castle Wolfenstein, Operation Flashpoint nebo Halo, si na něj dnes vzpomene jen málokdo.
Autor: Oficiální materiály distributora
A tuto pecku na závěr poznáte?
Autor: Shiny
Obrázek pochází z nesmírně originální hry Sacrifice z roku 2000. Šlo o kombinaci akční hry a strategie, ve které proti sobě, podobně jako v karetní hře Magic the Gathering bojovali mocní mágové. Hráči se přetahovali o zdroje magické energie, za níž mohly sesílat ničivá kouzla a armády příšer. Obzvláště v multiplayer šlo o návykovou zábavu, která by se jistě dokázala prosadit i v dnešní době. Žádného pokračovatele ovšem nemá.
Autor: Shiny
Při prohlížení starých časopisů jsme podobných pozapomenutých legend objevily spoustu, takže je možné, že se k tématu ještě někdy vrátíme.Třeba kvůli této, poznáte ji? Napište nám do diskuse, o kterých hrách si myslíte vy, že by se dnes mělo mluvit více.
Autor: Bonusweb.cz