Zoo Tycoon 2 – máme rádi zvířata
Zoo Tycoon 2
Playman 9.11.2004 PC
Zoo Tycoon byl jednou z nejlepších tref do černého, kterou kdy udělal vydavatelský moloch Microsoft v oblasti počítačových her. Na první pohled šlo víceméně o tuctovou kopii principů budovatelské strategie, mnohonásobnou replikaci jednou úspěšného konceptu, zasazenou do prostředí zoologické zahrady, jedněmi opovrhovaného vězení pro zvířátka, jinými opěvované instituce, která umožní přežití hynoucích druhů fauny. Grafické zpracování řadilo původní hru kamsi do lepšího průměru, herní systém obsahoval jisté nedokonalosti, přesto ale způsobil davovou nákupní mánii. Zařídila to dobrá marketingová politika Microsoftu, ale stejně tak určení hry jako zčásti vzdělávacího produktu a všeobecně přístupného titulu, na němž se vyřádily i četné skupiny jinak velmi, velmi svátečních hráčů.
Není divu, že brzy přišel první datadisk, do něhož autoři kreativně jako největší lákadlo zařadili možnost pěstování pravěkých ještěrů. Dinosaur Digs byly po několika měsících následovány ještě jedním přídavkem, Marine Mania, jenž pro změnu upravoval více herní systém.
A zatímco ostatní autoři horečně překopávali vlastní enginy a chystali bezduché klony Wildlife Park a (o něco chytřeji navržený) Zoo Empire, Blue Fang Games v klidu pracovali na evoluci představujícím Zoo Tycoonu 2. Ano, ačkoliv tisková prohlášení působí jako účinné mimikry, Zoo Tycoon 2 zdaleka není jen remakem originálu v grafice složené z trojúhelníkových modelů potažených texturami: Zoo Tycoon 2 je plnohodnotný druhý díl a velký trumf Microsoftu v oblasti titulů pro masy.
"Zoo Tycoon 2 je plnohodnotný druhý díl a velký trumf Microsoftu v oblasti titulů pro masy."
|

"Vymyslet originální misi pro podobný styl hry je úkol pro scénáristického génia – a v Blue Fang Games takového nemají."
V oblasti změn praktické hratelnosti jde jen obtížně přehlédnout přechod do 3D. S ním se tady pojí úplně všechno, a je příjemně zjistit, že opravdu nebyl bezúčelný. Ovšem pozor: kdo by čekal od Zoo Tycoonu 2 grafické hody, bude možná nepříjemně zklamán. Grafika je hodně jednoduchá. Obrázky okolo článku jsou típány s nejvyššími detaily – a pozorný čtenář si jistě povšimne, že přesto je terén až nepříjemně placatý, textury rozmazané a modely nepříliš propracované. Hra si to, podobně jako již zmiňovaný Zoo Empire Trevora Chana, vynahrazuje v oblasti animací.
Koukání na to, co právě pěstovaná zvířátka dělají, se tak stává cennou zábavou: pro každý živočišný druh je nadefinováno velké množství aktivit a pozorovat takové tygry nebo opice při hraní je zážitek roztomilý tak, že se sensitivnějším osobám rozbuší srdíčko rychlostí nového monopostu Ferrari.
Zpět ale k praktickým dopadům převodu do 3D. Pro někoho možná překvapivě se tím hodně zjednodušilo ovládání a rozšířily možnosti. Nový interface umožňuje široké změny terénu, tvorbu kopců, nechybí už tak trochu tradiční hrátky se správným podložím pro jednotlivé druhy. Potěší možnost vytvářet výběhy neohrazené plotem, ale jen hlubokým příkopem, či nízkým plůtkem. Že zvířata nemusí být za vysokými a tlustými mřížemi je hezké, méně příjemná už je však tendence takto omezených zvířátek do příkopů padat a zůstávat v nich uvězněna. Je to tak otravné, že se skoro i vyplatí na humánnější i estetičtější formu výběhů rezignovat, což je škoda – a stačilo by změnit jedno nastavení v umělé inteligenci.
"Že zvířata nemusí být za vysokými a tlustými mřížemi je hezké, méně příjemná už je však tendence takto omezených zvířátek do příkopů padat a zůstávat v nich uvězněna."
|
Jednou z výrazných novinek Zoo Tycoonu 2 je bezsporu možnost přepnutí do first person pohledu a prohlížení vlastní zoo. Obyčejně se jedná o v podstatě zbytečnou a ani ne moc zábavnou volbu, tady ji ale autoři zavedli do opačného extrému. Proč? Není to ani proto, že by bylo tak skvělým zážitkem dívat se na vlastní stavby z jen o maličko jiné perspektivy: obdivovat zvířata lze docela dobře i z klasického horního pohledu. Stejně tak onou bombastickou funkcí není fotografování a zakládání alb s obrázky oněch roztomilých i méně roztomilých tvorečků. Jakožto fyzická osoba procházející se parkem totiž hráč může dělat naprosto všechno, co jinak obstarává pracně najímaný personál: může se vžít do role zoo-keepera, pobíhat od výběhu k výběhu, chystat žirafám a slonů žrádlo, čistit živočišný odpad, léčit nemocné kusy, anebo sbírat odpadky, které hosté nechali pohozené na cestách. A tycoonovou hratelnost výrazně nabourává, že tohle hráč může dělat a) zadarmo; b) podstatně rychleji než placení zaměstnanci. V počátcích scénáře to obvykle znamená velkou finanční výhodu, a tak přestože je to nudná a rutinní práce, většina ekonomicky uvažujících ředitelů ji ráda podstoupí.
" Jakožto fyzická osoba procházející se parkem hráč může dělat naprosto všechno, co jinak obstarává pracně najímaný personál."
Nízká obtížnost, aby si hru zahrál skutečně každý blbec, provází většinu scénářů. Snad jen ty s visačkou Hard znamenají větší výzvu, ale jinak dělá Zoo Tycoon 2 všechno pro absolutní pohodlí a autonomní běh hry. Ekonomika funguje krásně přímo: počáteční peníze obvykle stačí k postavení základní zoo s výběhem a pár zvířaty, těm se vytvoří podmínky, aby byla šťastná, načež příchozí hosté svými velmi štedrými sponzorskými dary zafinancují další rozvoj, utratí majlant ve stáncích a zahrada se může utěšeně rozvíjet. Narazit na finanční problémy chce opravdu totální absenci smyslu pro logický postup výstavby...
" Narazit na finanční problémy chce opravdu totální absenci smyslu pro logický postup výstavby..."
O interface už jednou řeč byla, autoři si ale určitě rádi nechají líbit
ještě jednu variantu pochvalné ódy. Poradili si totiž velmi dobře se dvěma důležitými věcmi. První souvisí se zdánlivě malou, ale přitom významnou změnou: plocha není rozdělena na čtverečky a lze tak stavět oblé kraje a šikmé ploty. Zní to jako prkotina, ale zase to dává možnost vytvořit hezčí a na pohled útulnější zahradu, což je ve hře, která je dimenzována spíše jako lehce výuková hračka než seriál náročných misí veledůležité. Druhá pochvala pak směřuje k přístupu k informacím. Ty jsou alfou i omegou moderní doby: a v Zoo Tycoonu 2 není nejmenší problém na jedno dvě kliknutí zjistit vše podstatné o zvířatech, zaměstnancích i návštěvnících, třeba v přehledném grafu, kvalitní je hledání, hra dovede upozornit, když se objeví nějaký problém, který je nutné řešit. A že záložková menu, grafy a inteligentně provedená encyklopedie se spoustou detialů k jednotlivým druhům zvířat ještě ke všemu stylově vypdají, je už jen příjemnou třešničkou na dortu.
Zoo Tycoon 2 má samozřejmě i své slabé stránky. Asi nejvýznamnější pro leckoho může být fakt, že skutečně nejde o hru,
která by primárně kladla před hráče výzvy a snažila se ho k něčemu nutit: je to spíše hračka, jde o to zkoušet a bavit se pozorováním – a v rámci toho dovede nevtíravě poskytnout i celou řadu informací edukativního rázu, čímž se stává doslova ideálním titulem pro děti. Dost možná právě něco takového si ve vizionářských záchvatech představoval J. A. „schola ludus“ Komenský. Ovšem dá se předpokládat, že se najde dost lidí, které takový styl bude jednoduše nudit. Druhá, již méně na uživateli závislá výtka, se pak týká ozvučení. Jako by autorům chyběla invence, vybavili Zoo Tycoon 2 melodiemi, jež jsou takřka totožné s prvním dílem – hudba v menu je snad dokonce stejná úplně. Když se k tomu přidají otravné paskřeky, jež mají simulovat divoký život v zoo, během hraní, je skoro lepší vypnout zvuk úplně a pustit si do pozadí nějaké ethno (neplést s technem ;-).
"Ve finále vychází Zoo Tycoon 2 s přehledem vítězně ze souboje s vlastním stínem. "
Ve finále vychází Zoo Tycoon 2 s přehledem vítězně ze souboje s vlastním stínem. Po 2D Zoo Tycoonu by po vyzkoušení o jeden rozměr obohaceného pokračování štěkl už jen málokterý pes, hra neztratila vizuální atraktivitu, přehlednost a naopak se stala ještě ergonomičtější a zábavnější. Srovnání se Zoo Empire je nakonec také pro Microsoft příznivé: tituly jsou to navzájem velmi podobné, ten dnešní je ale lepší hračkou pro děti, bohatší v kampaních, prostředích, zvířecích druzích a nakonec má mírně (ale opravdu jen mírně) navrch i v kvalitě modelů a animací.
Verdikt: Zoo Tycoon 2 je lahůdkou pro ty, kteří strávili u prvního dílu a jeho datadisků dlouhé hodiny. Zároveň je to skvělá hra (a vánoční dárek - Microsoft to má opravdu promyšlené) pro děti a milovníky přírody. Díky nenáročné hratelnosti jeji zvládne každý a je-li alespoň trochu hračička, skvěle se pobaví.
KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?
Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...
{NADPIS}

{POPISEK}
Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech
Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....
Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí
Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.
Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?
Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.
Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali
Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....
Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno
O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.
Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru
Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...
{NADPIS}

{POPISEK}
„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy
Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...
Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5
Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.
Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny
Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...
Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí
Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.
Jak často myslíte na slávu Římské říše? Ano. Tedy vlastně Anno
Jeden z internetových memů, který před pár měsíci trendoval na sociálních sítích, říká, že muži myslí častěji na slávu Římské říše než na sex. A na sex myslí aspoň jednou denně. Připravovaná...