Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

RECENZE české verze: Satanistický Yesterday přinesl jen ďábelskou nudu

Ani slušný scénář nezachránil béčkovou adventuru Yesterday od (kdysi) slavného týmu Pendulo před pádem do pekel. Recenzujeme českou verzi hry.
40

Yesterday

Platforma: PC
Výrobce: Pendulo Studios

  • Vyvrcholení příběhu
  • Grafika lokací
  • Po všech stránkách odbyté
  • Nepovedený interface

Herní karta
Yesterday

Yesterday

Po více než půl roce od vydání v zahraničí se k nám konečně dostala na stůl česky lokalizovaná verze. Žádné velké ovace ale nečekejte, hra v zahraničních recenzích sklidila rozporuplné reakce a po dohrání mám navíc pocit, že i tak si své jen lehce nadprůměrné hodnocení vysloužila spíš z lítosti k autorům.

Kvalita doprovodných animací je opravdu otřesná.

Španělští Pendulo studios totiž mají za sebou úspěšnou sérii Runaway, která se řadí k nejlepším adventurám poslední dekády. Jenže již minulá béčková záležitost The Next Big Thing ukázala, že ne vše, na co kluci sáhnou, se promění ve zlato. Yesterday pak vyvolává otázku, jestli by nebylo lepší to už úplně zabalit.

Na prvním dojmu záleží

Říkejte si, co chcete, ale na prvním dojmu prostě záleží. Proto mi nejde do hlavy, jak může někdo vypustit do světa tak odporné intro, jaké nabízí Yesterday. Kvalitou animace připomíná časy nástupu CD-ROMů nebo úvodní znělku pořadu Bludiště. Samotná hra pak díky ručně kresleným pozadím vypadá docela slušně. Ale co je to platné, když výsledný dojem sráží 3D modely všech postaviček, které vám autoři v nechutných detailech cpou přes celý monitor, kdykoli se ve hře něco děje.

Aktivních míst je v každé lokaci pomálu.

Jakmile se oklepete z nevábného úvodu a skutečně začnete hrát, přichází seznámení s dalším velikým neduhem. A tím je nepřehledný interface.

Autorům přišel asi klasický a roky prověřený point n click systém zastaralý, a tak se ho rozhodli vylepšit několika perličkami. Tak například hlavní postavička po obrazovce nechodí, nýbrž se rovnou teleportuje k nakliknutým předmětům. Zrychlení hry je to minimální, dopad na atmosféru ale devastující. Stejně si myslím, že je to pouze proto, aby si programátoři usnadnili práci s pathfindigem (aby se hrdina při chůzi nezasekával o předměty) a animacemi.

Iritující inventář

Nejvíce mě ale iritovalo ovládání inventáře. Hra vůbec nevyužívá pravé tlačítko myši: pokud najedete na předmět, zhruba v sekundových intervalech se mění ikonka pro použití a prozkoumání. Během hraní se tak s pravděpodobností 50 % na první pokus ukliknete. Kdo toto vymyslel, proboha?  

To, že hra nemá ani hlavní menu, v kterém by šlo uložit hru (ukládá se sama na checkpointech), zatímco tlačítko pro nápovědu máte na očích neustále, už je oproti tomu jen detail.

Působí amatérsky, scénář je ovšem skvělý

Yesterday od první chvíle působí jako laciný amatérský produkt, na kterém se šetřilo, kde se dalo. Namluveny jsou tak pouze dialogy, nikoli myšlenky hlavního hrdiny, které tvoří tak 50 % veškerého textu. Jako výsměch pak působí herní doba, která těm zkušenějším zabere lehce přes 5 hodin! Což je zhruba na úrovni Call of Duty, jenže tady půlku herní doby trávíte pasivním posloucháním rozhovorů, což je prostě (i při snížené ceně) nepřijatelné.

Ručně kreslená grafika naštěstí vypadá pořád skvěle.

Ještě do půlky hry jsem byl přesvědčen, že tu máme horkého kandidáta na průšvih roku, ale nakonec mě hra přeci jen dostala.

Je to ale jen a pouze dílem povedeného scénáře, který v počátku působí zmateným a neuspořádaným dojmem, ale jakmile do sebe začne všechno zapadat, nezbývá, než se pokusit co nejrychleji zjistit i zbytek.

I přes nebetyčná klišé (amnézie), šílené dialogy, kdy nevíte, zda si dělají autoři srandu či ne, a rozkouskování (tři různé časové roviny) se povedlo vybudovat napínavý příběh s patřičným "wow" koncem.

Mohl bych vám ho sem napsat a ušetřit vám tak čas, peníze a spoustu nervů, ale od toho přece jen recenze nejsou. Prozradím jen, že se vše motá kolem brutálních vražd bezdomovců, které vyšetřuje hrdina trpící ztrátou paměti.

Seber a použij

Samotná herní náplň pak spočívá v klasickém sbírání a používání předmětů na více či méně logických místech. Vzhledem k tomu, že se vždy pohybujeme v prostoru maximálně čtyř obrazovek, z nichž každá nabízí tři čtyři aktivní místa, de facto není možné zakysnout ani v případě, že není očekávané řešení zrovna realistické.

Rozhovory jsou pak tvořeny pseudovýběrem různých témat, která však stejně musíte vyčerpat postupně všechna, čímž se plynule dostáváme k české lokalizaci. Ta se sice povedla, ale že by svojí kvalitou nějak obhájila půlroční zpoždění, to tedy zase ne. Vzhledem k upadající nabídce lokalizovaných her se nabízí otázka, proč překládat zrovna béčkový Yesterday. Tak například tvorba německých Daedalic je už dávno ve vyšší lize.   

Detailní zoom během rozhovorů si autoři mohli odpustit.

Na papíře Yesterday určitě vypadal skvěle, jenže při tvrdé konfrontaci s realitou z něj vyšel pouze ohromně promrhaný potenciál. Přestože je pro mě příběh v adventurách to vůbec nejdůležitější, nemůžu kvůli tomu zavřít oči nad zásadními nedostatky.

Ostudná krátkost, nepohodlné ovládání a odbyté animace jsou samy o sobě dost špatné vlastnosti, aby hru pohřbily. Tím nejhorším ale je celková lacinost a nepřesvědčivost hry. Marně přemýšlím nad jediným faktorem, který hru dělá osobitou, když už ne nevídanou. OK, poslední půlhodinka je docela fajn, ale to je za 500 Kč proklatě málo.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

40 %

Čtenáři

64 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 57 čtenářů

  • Nejčtenější

Vývojáři Baldur’s Gate počítali i s tím, že hráči zabijí všechny postavy

Vývojáři famózní Baldur’s Gate 3 chtěli dát hráčům maximální svobodu, museli se proto připravit na každou myslitelnou...

Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu

Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vybělování černochů a Spider-man nacista. To je svět zakázaných modifikací

Vyhodili je z velkých portálů, tak si založili vlastní. V katalogu zakázaných modifikací však najdete především...

Disco Elysium už je i česky. Ukousli jsme si velké sousto, říká překladatel

Disco Elysium, jedna z nejupovídanějších her, jaké kdy vznikly, se po čtyřech letech od vydání dočkala fanouškovské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojáři Cyberpunku se omlouvají za ukrajinskou lokalizaci. Uráží Rusy

Ukrajinští překladatelé čerstvě vydaného datadisku Phantom Liberty k Cyberpunku 2077 propašovali do prodejní verze hry...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu

Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...

RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy

Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...

RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat

Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...

RECENZE: The Chant působí jako nedotažená vykrádačka Stranger Things

Prvotina studia Brass Token sice není vyloženě špatná hra, v mimořádně na horory bohatém závěru roku ovšem nemá žádné...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...