Neděle 26. září 2021, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. září 2021 Andrea

Xpand Rally - zvláštní závodění

  12:01aktualizováno  12:14
Nedlouho po Colin McRae Rally 2005 a Richard Burns Rally přichází na naše počítače další závodní hra z prostředí automobilových soutěží. Obstojí nejnovější dílko polských Techland v tvrdé konkurenci obou výše zmíněných konkurentů?
73

Xpand Rally

Platforma: PC
Výrobce: Techland

Herní karta

Xpand RallyV posledních měsících si počítačoví příznivci automobilových soutěží musejí připadat jako ve snu. Zatímco v minulých letech se na domácích počítačích objevovala jen série Colin McRae Rally, a to ještě většinou s minimálně půlročním zpožděním za konzolovou verzí, letošní podzim vše vynahrazuje. Nejdříve vyšel začátkem září Richard Burns Rally, o dva měsíce později pak nejnovější díl McRaeovy série s podtitulem 2005. Vinou dlouhodobých odkladů do tohoto vydavatelského období spadá také výtvor od polské společnosti Techland, Xpand Rally.

Tento odklad byl způsoben výrazně zápornou odezvou betatesterů na kvalitu první prezentované verze. Také v létě vydaná demoverze svou kvalitou moc nepřesvědčila. Většina hráčů tak tento titul víceméně odepsala a těšila se spíše na zbývající dva zmiňované. Pomohly tvůrcům více než půlroční práce k vylepšení celého díla? Určitě ano, protože zatímco první pokusy o betaverze i demo byly spíše k smíchu, výsledná finální verze již za zmínku (a to pořádnou) bezpochyby stojí. Nejdříve je však důležité říci, do které podkategorie tato hra patří. Zatímco Richard Burns je ultrarealistický, Colin McRae 2005 je spíše

Techland

Polská firma Techland byla založena již v roce 1991 a v prvních letech se zaměřovala na distribuci převážně zahraničních titulů na trh našich severních sousedů. Na vývoj software, převážně počítačových her a naučných programů se společnost zaměřuje od roku 1997. Z her pocházejících z pera Techlandu stojí za zmínku hlavně 3D akce Chrome, simulace závodů na ploché dráze FIA Speedway Grand Prix či dětské Pet Racer a Pet Soccer.

arkádový, se zaměřením na kariéru a multiplayer. Ke kterému z těchto děl přiřadit Xpand Rally? Nejlepší by asi bylo říct, že nikam. Přestože se tvůrci chvástají, že jde o realistické ztvárnění rally, není tomu tak. Jedná se spíše o závodní hru, která má rally hlavně v názvu.

Základním nosným prvek celé hry je totiž kariéra. A ne jen tak ledajaká, je postavená ve stylu Need for Speed: Underground. Na začátku dostanete 15 000 Euro a snažte se. Hned v úvodu jsou dostupné tři závody a všechna soutěžní auta. Leč za vlastněný obnos je možné koupit pouze nejméně výkonné vozy s jedinou poháněnou nápravou. Úspěšným účinkováním v závodech pak nejen odemykáte další tratě, ale hlavně získáváte peníze. A tyto peníze jsou samozřejmě zapotřebí pro další účinkování ve hře. Po každém závodě je totiž zapotřebí opravovat (vizuálně opravdu pěkně) poškozené auto, případně vylepšovat některé díly, aby se neztratil kontakt s konkurencí. Právě možnost tuningu auta je jedním z velkých kladů. Upravit výkon motoru, zlepšit práci brzd, vybrat kvalitnější tlumiče, vybrat jinou barevnou variantu nalakování vozu, Xpand Rally koupě pozičního systému GPS, to jistě potěší každého hračičku, který většinu dne stráví hodiny v garáži nad vylepšováním svého miláčka (a je jedno, zda se jedná o stodvacítku, favorita či třeba BMW).

Možná někoho v předchozím výčtu zarazila koupě „pozičního systému GPS“. Jistě si říkáte, co proboha dělá takováhle věc u rally. Vysvětlení je jednoduché. Celá hra se rozkládá v šesti světových oblastech – v Nevadě (USA), Irsku, Německu, Finsku, Keni a samozřejmě domovině autorů, tedy Polsku. Každá z těchto zemí je udělána jako taková virtuální placka se spoustou domů, stromů, hor či mostků a hlavně se spoustou různých cestiček. Právě na této ploše jsou pak vytyčeny jednotlivé úseky (hodně často se jedná o okruhy, ovšem jedoucími se na jedno kolo), na kterých se závody odehrávají. I proto nejsou jednotlivé země povrchově specifické, protože konkrétně třeba v úvodním scenérii Grand Canyonu v Nevadě je možné najít hliněné cestičky, ale i běžné asfaltové cesty na úpatí zdejších kopců. I přes tuto obrovskou variabilnost je ale design jednotlivých tratí poněkud nezáživný. Xpand RallyVětšina závodních her buď těží z licencovaných tratí (okruhy), nebo využívá kvalit svých „návrhářů“. Poláci se rozhodli pro druhou možnost, leč kvality moc neukázali. Žádné uzoučké cestičky anglickým lesem jako v Burnsovi ani zrádné McRaeovské asfaltové dálnice v Německu protkané mostky, zrádnými sériemi zatáček okořeněné průjezdem farmou. Nic takového zde nečekejte.

Když už jsem zmínil licence, je potřeba přidat i další fakt. Přestože i na okolo se rozprostírajících obrázcích můžete vypozorovat, že se ve hře nalézají známé auta jako Ford Focus, Mitsubishi Lancer, Mini Cooper, ve hře tomu tak není. Tvůrci totiž v tomhle bodě šetřili a bez potřebné licence se tyto auta ve hře vyskytovat nesmějí. Nebyli by to ale typičtí východoevropani, aby si s tím nějak neporadili. A tak třeba Center Cord jakoby z oka vypadl Fordu Focus nebo Peugeot 206 je zde pojmenován výstižně Lion 200. Přesto tento fakt výrazně ovlivňuje atmosféru, stejně jako smyšlená jména jezdců. Aut je k dispozici celkem 35 v osmi divizích (označených jako p, w atd.). Xpand RallyVe skutečnosti je jich tam však pouhopouhých deset, ostatní jsou jen různé barevné či výkonové variace těch původních. Nabídka strojů tedy není bůhvíjak slavná. Mnohem podstatnější je však jejich samotné chování na cestě. Přestože hra má možnost volby mezi arkádovým stylem a simulací, alespoň trochu podstatnějších rozdílů mezi těmito variantami si všimnete až u nejsilnějších aut. Celkově vzato se ale auto chová hodně arkádově. Na jakémkoliv povrchu jde i při sebemenší rychlosti do smyku. V tomto ohledu se tedy blíží spíše Colinovi, udržení auta na trati ale není tak jednoduché a vyžaduje trochu cvičení. Naštěstí jde poznat rozdíl mezi silným a slabým autem, při upgradování auta o jednu z 800 součástí nebo při poškození kterékoliv z částí auta se jeho chování změní také.

Nebyli by to ale typičtí východoevropani, aby si s tím nějak neporadili. A tak třeba Center Cord jakoby z oka vypadl Fordu Focus nebo Peugeot 206 je zde pojmenován výstižně Lion 200.

Jak již bylo napsáno, hra je postavena hlavně na kariéře, zde nazývané Šampionát. Vždy jsou k dispozici tři Xpand Rallytematické závody a po zisku zlatého nebo stříbrného poháru za dobré umístění se odemknou další. Proto bývá místy hodně otravné, když se na některém ze závodů nedaří, že je potřeba jezdit pořád dokola tu samou trať, dokud se to nepodaří. Vždy je potřeba porazit jednoho až tři soupeře, vždy jde hlavně o souboj s časem, v případě zapnutého ghost caru jsou ale soupeři vidět. Kromě této kariéry je možný také time attack, kde si to rozdáte proti „přízraku“, což není nic jiného než uložená nejrychlejší jízda této tratě. Poslední variantou hry pro jednoho hráče jsou volné tratě, kde je k dispozici volné prostranství a tak jako v Cabella Adventures nebo offroadové čísti Mercedes Benz World Racing a jezdíte na volnou navigaci terénem mezi jednotlivými checkpointy. Poláci se snaží držet s dobou a i proto se zaměřili i na multiplayer. Ten je zde řešen buď připojením k jiným počítačům pomocí sítě nebo internetu. Připojení k obojímu je intuitivní, i když internetová část je třeba u Colina přehlednější. Konkrétně při připojování k internetu je potřeba přejít i drobný zádrhel, kdy jsou na manuálu omylem přehozeny instalační a internetový klíč (což dělá Xpand Rallynejvětší problémy při instalaci hry, kdy jsou volná políčka na monitoru pro zadání kombinace hodně matoucí). Zde je možné jezdit až s čtyřmi hráči naráz (další čtyři se můžou dívat :o), a to ve třech různých módech. První je klasický s protivníky jako ghostcary, druhý jako rallycross, tedy s možností do soupeřů narážet. Poslední variantou je ze singleplayeru známé projíždění mezi checkpointy po volné krajině.

Největším plusem této hry je technické zpracování. Tvůrci z Techlandu využili svůj vlastnoručně vyrobený engine z akční hry Chrome, která aktuálně vychází jako příloha jednoho z českých herních magazínů. Přestože na poli 3D akcí kvalit renomovanějších enginů nedosahuje, v závodní branži určitě patří mezi nadprůměr. Pěkně vymodelovaná auta, dobře zpracovaná okolní grafika, sluneční svit, větrem se prohýbající tráva, ale i efektní světelné kužely lemující cestu během noční jízdy potěší sítnici každého hráče. Navíc je vždy do paměti nahráno celé prostředí, takže se nejede ve vytýčeném koridoru Xpand Rallya i okolní zábrany jsou vesměs pohyblivé. Volnost je opravdu obrovská, ovšem v některých případech se počítač při opuštění tratě rozhodne, že je to špatně a začne odpočítávat vteřiny, po kterých se auto samo vrátí zpět na trať. To vše je však vyváženo dost vysokými hardwarovými nároky. Jako minimum je uvedeno Pentium o frekvenci 1,5 GHz, 256 MB RAM a 64 MB grafická karta. Na této sestavě je možné se svézt, důrazně ale doporučuji kvalitnější počítač, obzvláště pokud chcete zkusit multiplayer. Jak moc se povedla grafika, tak přesně opačně dopadla hudba a zvuky. Přestože hudba nepatří u závodů k podstatným věcem, zde nezaujala vůbec, ani v menu. Podobně dopadly i zvuky aut, které zní všechny opravdu příšerně. Zde se však tvůrci můžou opírat o to, že když jsou smyšlená auta, mohou být smyšlené i zvuky jejich motorů. Celkem slušně dopadl také dabing. Namlouvání se sice neujala žádná slavná osoba, jako se to podařilo CD Projektu u Colina i Richarda, přesto hlas zní příjemně a podle daného rozpisu je možné jet. Pro tento rozpis byl použitý u nás ne tak často používaný originální britský typ rozpisu, kdy čím prudší zatáčka, tím nižší číslo. S celkovým pojetím hry, kdy se opravdu nejedná o rally v pravém slova smyslu, však splývá v podařený kousek.

Hráči automobilových simulátorů po tomto vylepšení volají po vydání každé hry, fanoušci akčních her či strategií to již berou jako samozřejmost. Ano, součástí Xpand Rally je editor tratí!

Na závěr jsem si nechal ještě jeden velký plus. Xpand RallyHráči automobilových simulátorů po tomto vylepšení volají po vydání každé hry, fanoušci akčních her či strategií to již berou jako samozřejmost. Ano, součástí Xpand Rally je editor tratí! Tím se obrovským způsobem natahuje doba hraní, kdy je možné upravit staré či vymodelovat nové téměř nekonečné množství jednotlivých tratí. Jenom je velká škoda, že o editoru ani o samotné hře není v hodně chabém manuálu téměř žádná zmínka. Pochopit ovládání tohoto editoru tak rozhodně nebude procházkou růžovým sadem. Podobně se k fanouškům úprav zachovali i v případě textur na auta, kdy nabídli v rozumném autu obrázek od každého auta v bílé sériové barvě.

Verdikt: Závěrečné hodnocení této plně lokalizované hry je velice obtížné. Rozhodně se nejedná o klasickou rally, spíše o závodní hru tématicky blízkou automobilovým soutěžím. Tvůrci dokázali využít enginu k pěkné vizuální prezentaci, do hry implementovali spoustu nápadů jako možnost zranění (jedete pomaleji nebo dokonce vidíte rozmazaně) či dokonce úmrtí jezdce, použili z jiných her osvědčené finanční motivace a zlepšování aut. Navíc se hra neprodává za plnou cenu. Na druhou stranu však nesehnali licenci na auta, zvláštně provedli fyzikální model auta a přímo nudně vymodelovali tratě. Díky editoru tratí je herní doba natažena na neuvěřitelně dlouho, při chybějící atmosféře a sporné hratelnosti však u hry tak dlouho nikdo asi nevydrží.

Autor:

Mohlo by vás zajímat

V druhé polovině roku 2021 vychází hned několik očekávaných herních titulů.

Hodnocení hry

Redakce

73 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 202 čtenářů

  • Nejčtenější

Po 40 letech programátor opravil chybu, kvůli níž jeho hra nešla dohrát

Čtyři dekády poté, co úspěšně prodal svoji herní prvotinu Arctic Adventure, zjistil její autor Harry McCracken, že její...

Nejslavnější cheat historie oslavil 35 let. A ne, není to IDDQD

Už je to dlouhých 35 let od té doby, co si mohli hráči počítačových her poprvé vyzkoušet, co se stane, když na svých...

Rozklad v přímém přenosu, z legendárního Blizzardu utíká, kdo může

Legendární Blizzard, který dal hernímu světu značky jako Warcraft, Diablo nebo Overwatch, neprožívá nejlepší časy....

Dlouho očekávaný návrat Diabla se nevydařil úplně podle představ

Remaster kultovního Diabla II sice vypadá na první pohled krásně, hráči však místo plného ponoření se do jeho světa...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Změna zákona o hraní stála čínské společnosti už více než bilion korun

Nedávná změna čínského zákona, která omezuje hraní online her nezletilých na pouhé tři hodiny týdně, má pro tamní...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry

Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...