XIII - komiks jako hra

  12:00
Po recenzi PC inkarnace vám nabízíme i představení jedné z konzolových mutací. Hráli jsme obě verze, porovnávali a sledovali, kterak se tvůrcům povedlo převést XIII z monitorů na obrazovky vašich televizí.
XIII

Jen asi opravdoví znalci světového komiksu znají tajuplné jméno XIII jakožto jeden z nejúspěšnějších původních komiksů ze země galského kohouta. A právě tento komiks posloužil nejen jako námět pro příběh XIII v herní podobě, nýbrž i jako koncept pro její avantgardní zpracování. Není ani divu, protože "třináctku" jako hru má na svědomí právě agilní francouzský distributor Ubisoft.

Nám, komiksovým analfabetům odkojeným Čtyřlístkem v tom horším případě a speciály ABC v tom lepším, ale vůbec neznalost francouzské literatury vadit nemusí, protože k řádnému požitku z hraní tohoto titulu nemusíme o tištěné XIII vědět zhola nic. O co ve hře půjde je totiž nastíněno hnedle zkraje, kdy se s důkladnou anamnézou probudíte na neznámé pláži, kde vás právě zachránila sličná dívka z pobřežní hlídky. Dovídáte se, že jste měli spáchat atentát na prezidenta USA, ale jako na potvoru si lautr nic nepamatujete, tudíž vám zbývá alespoň zjistit původ vytetované římské třináctky na svém rameni a také použít klíček od bezpečnostní schránky v bance. Vaše pátrání a zároveň únik před pronásledovateli tímto právě začíná.

Na začátek bych chtěl uvést, proč jsem se rozhodl tuto recenzi pojmout formou porovnání s mateřskou PC verzí. Hrál jsem totiž obě mutace a právě díky tomu jsem začal být ke konzolové verzi dosti kritický. Abych své výtky mohl před vámi ospravedlnit, rozhodl jsem se vztáhnout je k XIII PC verzi, z níž ta konzolová vychází. Nebudu se podrobně zabývat líčením celé hry, ale zaměřím se na specifika PS2 varianty, protože XIII již byla podrobně popsána v PC recenzi.

Na první pohled nepoznáte prakticky žádný výraznější rozdíl mezi PS2 a PC, tedy vyjma toho, že se musíte rozloučit s ovládáním přes myš. Jakkoli je Dualshock vynikající ovladač, zde je jeho použití velmi frustrující a přiznám to hned zkraje - tvoří největší obtíž při postupu hrou. Citlivé a přesné vedení myši nedokáže totiž žádný gamepad nahradit, tudíž jsou hlavně v prvních úrovních zaměřování a střelba velmi problematické.

Dokonce i rozmlácení židle o hlavu nepřítele v tom správném okamžiku, abyste jej omráčili, je těžkým oříškem! A v pozdějších stádiích, kdy se na vás valí laviny protivníků je takřka nemožné rychle a přesně střílet, spíše vypatláte cenné střelivo do vzduchu. Ovládání je tedy u PC verze o třídu přesnější a intuitivnější.

Grafické provedení se stylovou komiksovou kresbou je ale od toho počítačového skoro k nerozeznání. Textury jsou ostré a detailní a snímkování se cukne opravdu jen výjimečně. Stejně jako u PC verze je ale dosti časté prolínání objektů, zejména mrtvoly rády prolézají zavřenými dveřmi, nebo rovnou zdí. Stejně tak je zejména v PS2 variantě nepřesná střelba za překážkami.
XIII Kupříkladu sedíte za bednou, vidíte za ní hlavu strážce, na kterou přes hledáček zaměříte, vystřelíte a prásk ho do bedny. I když máte na protivníkovu hlavu volný výhled, všechny střely vypálené zpoza překážky skončí vždy v ní.

I když mi nevadí ukládání pouze na vyznačených "checkpointech", zamrzí, že in-game filmy a filmové vsuvky nelze přeskočit a také místa k uložení hry nejsou v případě soubojů s bossy vůbec šikovně rozmístěna. Takže se vám mnohdy stane, že projdete skoro celou úroveň, zhlédnete filmové střípky své vracející se paměti a vylámete si zuby na první pokus u souboje s bossem. Zde musíte nahrát poslední pozici, která je ale hned zkraje aktuální mise, tudíž musíte znovu opakovat velký kus úrovně včetně videa, než se bossovi dostanete na kobylku. I když jsou tito protivníci vesměs slabí, rozhodně málokdy - zejména v tužších obtížnostech - dosáhnete vítězství na první pokus.

O podivné AI nepřátel již mluvil Ondra Zach ve své PC recenzi, takže já se ještě zastavím u zvukové stránky. Ta je zejména v porovnání s ostatními 3D střílečkami v první osobě kromě hudebního doprovodu (mění svoji dynamiku v závislosti na vaší činnosti a odhalení nepřáteli) docela nevýrazná a zvuky zbraní např. ve srovnání s Medal of Honor: Rising Sun jsou méně razantní a krapet přidušené. Možná že je to také tím, že po bezprostředním výbuchu granátu či střely z Bazooky mi zalehly virtuální uši a chvíli mi v nich pískalo, takže ovládaný hrdina již poté XIII moc dobře neslyšel.

I když se může zdát, že podle předchozích řádek patří konzolová XIII jen a pouze do koše, přece tomu tak není. Výborný námět, poutavý příběh, unikátní grafické provedení a slušná herní délka patří k výrazným pozitivům této hry. Jelikož ale o všem podstatném o těchto aspektech již byla zmínka v PC recenzi, já jsem se zaměřil právě na ty negativní stránky, kterých má přece jenom PS2 verze poměrně dost.

Takže když sečtu nepřesné a hrubé ovládání poplatné pouze konzolové mutaci, mírně horší ozvučení od počítačového bratříčka a přidám k tomu ještě další společné kiksy jako prolínání mrtvol, chybnou střelbu za překážkami, nebo nemožnost přeskočit in-game videa, vyjde mi sice stále kvalitní 3D střílečka s netradičním grafickým kabátkem, ale v porovnání s domácí konzolovou konkurencí se jedná o lepší průměr a ve srovnání s počítačovým bratrem o jasného outsidera.

XIII
Výrobce/Vydavatel Ubi Soft
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 89kB
Verdikt: Zajímavá 3D střílečka, která ale velmi trpí špatným ovládáním, a kromě nového grafického provedení spíše zklame než potěší.
Hodnocení: 65% (info)

Vstoupit do diskuse (22 příspěvků)
Témata: Ubisoft, virtuální, Xbox

Nejčtenější

Gates na ní byl závislý, Rowlingová ji používala místo kouření. Co to je?

80 %
Hledání min: Jak si Microsoft začal hrát

Nejprv měla naučit uživatele používat myš. Poté se stala fenoménem, který už dnes pamatují spíš starší. Řeč je o hře Hledání min, jejíž stejnojmennou knížku recenzujeme.

Zrodil se nečekaný střílečkový hit, zničenou Zemi ovládají AI stroje

Arc Raiders

Nikdo už neví, co se přesně stalo. Lidé žijí v podzemí a podnikají výpravy na povrch zničené Země, kterou ovládají záhadné samoučící se stroje ARC, likvidující vše živé. Hráči se sólo, nebo až ve...

Nepříjemné překvapení. Grand Theft Auto VI se opět odkládá, nyní o půl roku

Grand Theft Auto 6

Autoři ze studia Rockstar Games vydali nečekanou zprávu, že nakonec vysoce očekávaná hra Grand Theft Auto VI nestihne ani slibované květnové vydání. Hru posunuli na druhou polovinu listopadu 2026.

Absolutní šílenství, Simpsonovi a nejpopulárnější videohra spojili síly

Fortnite Simpsons

Nová sezona v megaúspěšné akční hře Fortnite přivítala rodinku Simpsonových a celé jejich městečko. Ve virtuálním Springfieldu nyní pobíhají hráči a snaží se vyhrát v boji, kde vítězí pouze ten...

Hodně hororů a středověký masakr. Jaké hry si PC hráči přejí nejvíce

Resident Evil Requiem

Žebříček uživatelských seznamů přání na Steamu se neustále mění, nové hry přichází, vydané jej opouštějí. Víte, které hry si v průběhu posledních měsíců hráči na Steamu přejí nejvíce? Vybíráme dvacet...

Prodeje PlayStationu 5 nepolevují, zatímco Microsoftu došel dech

Xbox Series X a PlayStation 5

Herní konzole PlayStation 5 od Sony a Xbox Series X/S od Microsoftu právě slaví pět let od svého uvedení na trh. Ale jen jedné se daří.

11. listopadu 2025  11:45 2

Proč online hry nevyhrávají ocenění? Streamer to za názor pořádně schytal

Populární herní streamer Michael Grzesiek aka Shroud

Streamer vystupující pod pseudonymem Shroud vyzval své fanoušky, aby na blížícím se předávání videoherních ocenění hlasovali pro multiplayerové Arc Raiders. Za názor, že singleplayerové hry mají...

11. listopadu 2025 15

Proč bylo odloženo Grand Theft Auto 6?

Grand Theft Auto 6

Grand Theft Auto 6 je s přehledem nejsledovanější titul herního průmyslu, kterému ostatní vydavatelství vyklízejí pole. Nic menšího než další přepisování různých rekordů se ani nečeká.

11. listopadu 2025 6

Postapokalyptický survival táhne, Arc Raiders přepisují vlastní rekord

Arc Raiders

Když koncem října vyšla postapokalyptická extrakční střílečka Arc Raiders, nečekalo se, že naláká tolik hráčů. A jak ukázala neděle, zájem zatím nejenom že neklesá, ale dokonce ještě roste.

10. listopadu 2025  11:24 0

Absolutní šílenství, Simpsonovi a nejpopulárnější videohra spojili síly

Fortnite Simpsons

Nová sezona v megaúspěšné akční hře Fortnite přivítala rodinku Simpsonových a celé jejich městečko. Ve virtuálním Springfieldu nyní pobíhají hráči a snaží se vyhrát v boji, kde vítězí pouze ten...

10. listopadu 2025 12

Dan Vávra kritizuje nástupce Falloutu, s penězi od Microsoftu šlo naložit lépe

The Outer Worlds 2

Osobitý vývojář a společenský komentátor Daniel Vávra po delší době ukázal, že stále zůstává aktivním hráčem, když se pochlubil pokořením aktuálního RPG Outer Worlds 2. Sice se mu prý docela líbila...

9. listopadu 2025 51

Call of Duty: Black Ops 7

Call of Duty: Black Ops 7

vydáno 8. listopadu 2025  9:24,  aktualizováno  9:25

Zrodil se nečekaný střílečkový hit, zničenou Zemi ovládají AI stroje

Arc Raiders

Nikdo už neví, co se přesně stalo. Lidé žijí v podzemí a podnikají výpravy na povrch zničené Země, kterou ovládají záhadné samoučící se stroje ARC, likvidující vše živé. Hráči se sólo, nebo až ve...

8. listopadu 2025 6

Zahrajte si český hit Kingdom Come: Deliverance 2 zcela zdarma

Kingdom Come: Deliverance 2

Patříte mezi ty, kteří stále váhají, zda se pustit do české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2? Potom pro vás máme dobrou zprávu, dočasně si ji můžete vyzkoušet zcela zdarma.

7. listopadu 2025  14:42 12

Nepříjemné překvapení. Grand Theft Auto VI se opět odkládá, nyní o půl roku

Grand Theft Auto 6

Autoři ze studia Rockstar Games vydali nečekanou zprávu, že nakonec vysoce očekávaná hra Grand Theft Auto VI nestihne ani slibované květnové vydání. Hru posunuli na druhou polovinu listopadu 2026.

7. listopadu 2025 37

RECENZE: Od nového Painkillera jsme čekali málo, stejně nás zklamal

40 %
Painkiller

Návrat značky Painkiller se zprvu mohl jevit jako dobrá zpráva. Jenže autoři nám místo originální střílečky napříč pekelnými světy naservírovali jen generickou multiplayerovou střílečku, která prostě...

PC
7. listopadu 2025 0

Kdybych opustil Twitch, vydělával bych milion dolarů měsíčně, říká streamer

Streamer Asmongold

Oblíbený americký streamer Zack Hoyt, který vystupuje pod přezdívkou Asmongold, prozradil, kolik vydělává streamováním na různých platformách. Rozdíly jsou propastné.

7. listopadu 2025 1
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.