World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor | foto: Blizzard

RECENZE: Warlords of Draenor mohl být nejlepší, je však plný rozporů

• 32
Rozšíření Warlords of Draenor fantasy on-line hry na hrdiny World of Warcraft slibovalo návrat ke kořenům. Tvůrci se nebojí nových nápadů, nicméně start hry se příliš nepovedl. V první části recenze hodnotíme stávající obsah, v druhé přidáváme zkušenosti po několika týdnech a číselné hodnocení.
75

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Výrobce: Blizzard Entertainme

• Vlastní pevnost a minihra se stoupenci
  • Příběhový návrat ke kořenům a vyprávění příběhu
  • Dynamika nových instancí
  • Mnoho drobných vylepšení
  • Tragická bitevní zóna Ashran
  • Mnoho nedodělků
  • Technické obtíže při startu
  • Nové pojetí profesí

Mohl to být nejlepší datadisk za poslední dobu, škoda uspěchaného vydání a nedostatečného testování.

První část recenze jsme zveřejnili 20. listopadu 2014. Druhá část recenze, vydaná 7. ledna 2015, navazuje na původní text.

První část recenze

Že spadne server při čekání na otevření portálu, který hráče přesune na novou planetu, se dalo očekávat. Příliš mnoho lidí na jednom místě nedělá dobrotu. Následoval povinný úvodní scénář, jakési zasvěcení do děje, který měl zároveň posloužit jako síto. Jenže natěšení hráči jím proběhli rychleji, než řeknete švec a začali se hromadně objevovat v místě, které záhy poslouží pro stavbu vlastní pevnosti. Lze to vnímat i jako chybu v herním návrhu, který mohl umožnit dejme tomu dvě startovní místa. Minule zase jako filtr posloužila nová rasa.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Ti, kteří měli štěstí, splnili několik úvodních úkolů a posunuli se v zóně dál. Místo s pevností, která je ovšem součástí úkolů, zůstalo na tři dny po většinu času hráčům zapovězené. Poté provozovatel hry posílil servery a od té doby jsem se stabilitou hry nezaznamenal výraznější problém. Situaci asi nejlépe vystihuje fráze „damage was done“, kdy Blizzard nejvíce zklamal své nejvěrnější fandy. Naštěstí se však k problému postavil čelem a hráče odškodnil pěti dny hracího času.

Návrat ke kořenům?

Zřejmě největším návratem ke kořenům je příběhová stránka. Ukazuje planetu Draenor, jejíž zničenou verzi známe z prvního rozšíření Burning Crusade (2007), které mnozí hráči hodnotí jako nejlepší. V pozměněné časové linii se potýkáme s hrozbou orků, sjednoceného v klanu Iron Horde, který naplňuje vizi Garroshe Hellscreama, kterého jsme ještě nedávno naháněli v datadisku Mists of Pandaria.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost vyzkoušet betaverzi, kdy mě příběhová část za Hordu příliš nezaujala a vyloženě mě pak zklamala pevnost, jejíž jádro tvoří orkské stavby, rozhodl jsem se po deseti letech zradit svoji frakci a pustit se do hry za Alianci.

Startovní zóna Shadowmoon Valley je možná ta nejkrásnější ve hře, pevnost vypadá parádně a příběh týkající se pomoci přeživším z rasy draenei hodnotím jako uspokojivější.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Ať už hrajete za jakoukoliv stranu, schopnost autorů vyprávět příběh je na špičkové úrovni. Pomáhají si mnoha prostřihy a herními scénkami. Zároveň se pokoušejí ozvláštňovat klasickou sadu úkolů.

Příběh každé zóny vyvrcholí delším videem, mimochodem, zakončí se tak i příběhová linka Garroshe Hellscreama. Dobrý nápad je také možnost vybrat si jednu ze dvou budov v každé zóně, která propůjčují bonusy, například pomoc v případě potřeby, obchodníka se speciálním zbožím a podobně.

Příběhové zakončení zóny Shadowmoon Valley *spoiler*

Příjemně mě překvapila členitost herních zón i fakt, že autoři dokážou z průběžně aktualizované, ale přeci jen už letité hry vymáčknout vskutku kouzelné scenerie. A nevadí mi ani fakt, že prozatím si je vychutnáme pouze ze země; možnost volně létat se možná objeví až v některém z obsahových patchů. Nepotvrdily se tak obavy, že autoři pouze zrecyklují Outland, Draenor totiž vypadá zcela jinak.

Život ve vlastní pevnosti

Novinkou je vlastní pevnost, které vychází z principů farmy z Mists of Pandaria. Tvůrcům se sice nepodařilo splnit vše, co slibovali, můžete ji v podstatě ignorovat, ale byla by to škoda. Záleží pouze na preferencích hráče, které budovy si v pevnosti postaví, respektive kterých výhod chce využívat. Například díky stájím na třetí úrovni se v Draenoru pohybujete na dopravním prostředku o dvacet procent rychleji, drobné stavby zase zpřístupní možnost vyrobit si v omezené míře věci z profese, kterou nemáte naučenou.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Zábavná je také hříčka, kdy své stoupence posíláte plnit různé úkoly, za jejichž splnění získáte peníze, předmět či reputaci. Stoupence získáváte postupně během plnění úkolů, a to různých kvalit a s různým zaměřením. Důležité je zvolit a poslat na misi ty správné, šance na úspěch je vyjádřená procentuálně. Možná proto, že jsem si od pevnosti moc nesliboval, jsem nakonec nadšen.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Pokud jde o nové instance, i v mizerné výbavě mi obtížnost nepřijde nijak závratná, a to ani na heroickou obtížnost (oproti betě je nižší). Ačkoliv ani v nových instancích nezabloudíte, jednoznačně kladně hodnotím posun k jejich dynamickému pojetí. Pořád máte pocit, že se něco děje.

Bitevní zóna Ashran - když jeden facepalm nestačí

Velkým zklamáním je pro mě prozatím PvP (Player vs Player), zejména pak proklamovaná bitevní zóna Ashran. Návrat ke kořenům ve zdejším podání sází na nostalgii, které se týká původního bitevního pole Alterac Valley, konkrétně několika hodinových bitev a posouvání frontové linie.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Na papíře to vypadalo dobře: dvě základny, posouvání frontové linie a vedlejší úkoly, které propůjčí bonusy a pomáhají v bitvě. Ve skutečnosti se zážitek liší server od serveru, přičemž se dostáváme do extrémů, kdy někteří hráči čekají na vstup hodiny, zatímco jiní nemají proti přesile šanci. Zatmění mozku měl zřejmě autor nápadu, který rozhodl, že obchodníky s PvP výbavou umístí pouze na start bitevní zóny (už naštěstí napraveno).

Největší problém Ashranu vidím v tom, že je nudný. Na serveru, kde hraji, dochází pravidelně k patové situaci, kdy se Horda zasekne na mostě před naší základnou, zatímco mocné postavy ovládané počítačem se chovají retardovaně a neustále se resetují.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Další problém je, když více než polovina týmu jen postává v základně, aniž by se účastnila bitvy. Výsledkem je bohužel nuda a kvůli chybám i neférové šance vybavit svoji postavu. Nepochybuji o tom, že za čas může být Ashran tím, čím chtěl být – tedy zábavnou PvP zónou. Zaráží mě ovšem, v jakém stavu se k nám Ashran dostal; nepochybně by potřeboval pár týdnů testování, ladění a vyvažování. Tohle přece muselo být zřejmé už z bety, není se na co vymlouvat.

Nelíbí se mi ani stav vyvážení hry, který šlo s přimhouřením oka přehlédnout před vydáním datadisku. Můžete oponovat, že je třeba počkat na zahájení nové sezóny, jenže tenhle argument slyším pořád. Ve Warlords od Draenor to spravíme, je to poladěné na úroveň 100, počkej na start první PvP sezóny...

Zamlouvá se mi naopak nápad, kdy PvP předměty v PvP situacích posílí. Zmizet by tak měl velký rozdíl v číslech v PvP a PvE. Zamlouvá se mi i nový způsob odměňování po dokončení bitevního pole, kdy se kvalita vygenerované odměny v získané krabičce odvíjí od výhry nebo prohry.

Na tomto místě první část recenze ukončím, více toho hra prozatím nenabízí. Nová PvP sezóna a raidovací zóna se otevřou až 2. prosince. Je to čas na přípravu, ale i pohodové hraní, kdy se vývojáři na základě posbíraných dat pokusí hru doladit. S číselným hodnocením proto počkám do příště. Mimochodem, počet předplatitelů skokově vzrostl na 10 milionů. A jaké jsou vaše dojmy z Draenoru?

Druhá část recenze

Warlords od Draenor je rozšíření, které se mi ze všech vydaných hodnotí nejhůře. Na jedné straně přichází s očekávanou evolucí, hledá novinky, kterými hráče upoutat, na té odvrácené však selhává v oblastech, které fandy překvapí.

Začnu pozitivně: návrat ke kořenům, alespoň po příběhové stránce, byla skvělá volba. Příběh Draenoru chytne za srdce, každá zóna sleduje svoji linii a přináší epické finále. Letité hráče musí potěšit porovnání nových zón s těmi z datadisku Burning Crusade. Ačkoliv úkoly nijak zvlášť nepřekvapí, povětšinou jsou zábavné. Kladně hodnotím i dynamiku nových instancí.

World of WarCraft: Warlords of Draenor
World of WarCraft: Warlords of Draenor

Minihra v pevnosti baví i po pár týdnech.

I po necelých dvou měsících mě baví obhospodařování vlastní pevnosti, zejména posílání stoupenců na různé mise. Nepřestalo mě to bavit, i když hraji dvě postavy. Únavné je naopak rutinní sbírání kytek na zahrádce a kutaní rudy v dole, na to jsem u druhé postavy už rezignoval.

S pevností se pojí moje první větší výhrada. Kromě toho, že neulehčuje hraní dalších postav, kde bych očekával nějaké drobné bonusy, není pravda, že pevnost jako taková je podle vývojářů zcela „volitelná“. Záleží samozřejmě na definici slova volitelná. Pravdou však je, že různé stavby a aktivní stoupence v nich zkrátka potřebujete, pokud to myslíte vážně s profesemi. Poněkud hloupé také je, že rudu a kytky sesbíráte v pevnosti a kvůli limitům toho, co můžete každý den vyrobit, nic nežene hráče sbírat ven. Nepříjemné také bylo zjištění, že k tomu, abych si vylepšil třeba inženýrskou pušku, potřebuji ještě kvůli jednomu materiálu stodolu (nebo hodně peněz).

Za největší selhání Warlords of Draenor však považuji část PvP, tedy bitvy mezi hráči. Datadisk neobsahuje žádné nové bitevní pole. Veškeré naděje se upínaly k bitevní zóně Ashran, což je zřejmě největší propadák v historii World of WarCraft. Nejsou to jen technické obtíže, ale naprosté selhání herního návrhu, kdy se hráči nechovají tak, jak vývojáři předpokládali. Tohle všechno měl odhalit důkladný betatest, jehož výsledkem měly být potřebné úpravy.

Do stejné kategorie, tedy dobrý nápad, tragické provedení, patří i gladiátorská svatyně v pevnosti. Je to dobrý zdroj peněz i bodů, nicméně hlavní lákadlo v podobě exkluzivní arény trpní mnoha nedodělky. V aréně se mají utkat všichni proti všem, výsledkem jsou ovšem organizované skupiny i chyby, kdy vítěze může o výhru připravit ten, co prohrál. Absurdní je i možnost vyloučit ostatní hráče přes funkci votekick. Dobré není ani vyvážení postav v PvP, kdy vývojáři před vydáním datadisku uklidňovali, že vše je odladěné na úroveň 100.

World of WarCraft: Warlords of Draenor
World of WarCraft: Warlords of Draenor

Raid Highmaul

Co se raidů týče, z kategorie hardcore jsem se během let přesunul do kategorie casual. Oceňuji proto funkci Raid Finder, díky které můžu sledovat příběh, a co si budeme povídat, získat bez nějak velké snahy i výbavu. Ta sice o trochu pohoršila, ale schvaluji to – obtížnost v Raid Finderu je totiž nízká, paradoxně bych řekl že i nižší než v heroických instancích. Na obtížnost normal už obtížnost příjemně vzrostla, jaká je hra na dalších obtížnost, nedokážu posoudit.

Co mě na Warlords of Draenor baví, je mnoho různých drobností, ať už jsou spjaté s pevností, nebo na ně narazíte v rámci některé zóny. Nevadí mi ani nemožnost létat v nových zónách, návrat na zem se mi jeví stále jako osvěžující. Ve výsledku mám pořád neodbytný pocit, že tento datadisk je trochu uspěchaný – přináší hodně zábavného obsahu ruku v ruce s všudypřítomnými nedodělky a špatným vyvážením.

Bude ještě zajímavé sledovat, jakým směrem se Warlords of Draenor vydá. Například Cataclysm působil při vydání skvěle, ale během cyklu se z něj stal z mého pohledu nejhorší datadisk. Warlords of Draenor se mi zatím jeví uspěchaně, přál bych si tak, aby Blizzard úplně nepromarnil s „návratem ke kořenům“ příležitost.

Vadí vám, že je v Draenoru zakázané létání?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 31. ledna 2015. Anketa je uzavřena.