World of WarCraft: Cataclysm zůstává na špici a vzdaluje se konkurenci
World of WarCraft: Cataclysm
ABC Data 07.12.2010 PC
Jen 24 hodin po vydání se stalo rozšíření Cataclysm nejrychleji prodávanou PC hrou všech dob. Prodalo se více než 3,3 milionu kopií. Podle posledního údaje hru hraje více než 12 milionů hráčů. Každého přitom láká jiná část. World of WarCraft vypráví stále lepší příběhy během plnění herních úkolů. Nabízí ale i bitvy s ostatním hráči, stejně jako spolupráci a mnoho podružných činností, například rybaření nebo nově archeologii.
Cataclysm je vyspělé rozšíření. Nepřichází s mnoha inovacemi, ale staré herní mechanismy vylepšuje a dobrušuje téměř k dokonalosti. A zatímco konkurence hledá recept, jak do svých virtuálních světů nalákat co nejvíce lidí, autoři Cataclysm se posunuli dál. Soustředí se především na prohloubení herního zážitku.
"Dovedli jsme Azeroth na pokraj zničení, ale výsledkem je zatím náš nejlepší datadisk," řekl Mike Morhaime, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Blizzard Entertainment. Cataclysm by se ale klidně mohl jmenovat World of WarCraft 2.
Azeroth, jak se starý herní svět jmenuje, sice poničil mocný drak Deathwing, ale na mnohých místech rozpukl nový život. Tvůrci se chopili příležitosti a přepracovali šest let starý obsah. Slibují si, že na nový vzhled a přepracované úkoly nalákají nejenom nováčky, ale i bývalé hráče a veterány, kteří starý svět znali jako své boty.
Zážitek umocňují nové zóny, v jedné z nich sledujeme příběhovou osu dokonce pod mořskou hladinou. Úkoly jsou stále v intencích něco přinést, najít či zabít, ale nelze tvůrcům upřít snahu o originalitu. Zmiňme například lov žraloků.
Pochvalu zaslouží během úkolů vyprávěné příběhy, jejichž kvalita se zvyšuje s každým rozšířením. Škoda, že je mnoho hráčů v honbě za dalšími úrovněmi ani nečte. Součástí je i tzv. fázování, kdy se po dokončení části příběhové linie efektně mění vzezření krajiny.
World of WarCraft dokonale naplňuje známé "cesta je cíl". Hra nemá konec, ten nastane, až výrazně opadne zájem hráčů. Do té doby budou vývojáři průběžně připravovat nový a nový obsah. A zapojit se může každý a kdykoliv. I tak se pozná vyspělost hry.
S novým obsahem přicházejí nové výzvy a lepší herní předměty. V ten okamžik se mnohé předměty patřící k bývalé špičce přesunou na úroveň, kdy je snáze získá i příležitostný hráč. Na stejném principu fungují i předměty určené pro bitvy mezi hráči.
Proklamované zvýšení obtížnosti pro hráče, kteří postupovali z osmdesáté na současnou maximální úroveň osmdesát pět, způsobilo mnohým šok. Byl způsoben především dramatickým rozdílem v kvalitě mezi bývalou nejlepší výbavou a obyčejnou z nového datadisku, která tu starou hravě předčila. Obtížnost se sice zvýšila, ale se ziskem lepší a lepší výbavy zase klesá. Přesto autoři vykročili správným směrem.
Těžko přehlédnutelnou novinkou jsou dvě nové hratelné rasy, goblini a worgeni. Jejich startovní zóny patří k tomu nejlepšímu. Užijete si je na prvních patnácti úrovních. Kromě příběhového zařazení nabízejí hromadu zábavy, ale i pohled na to, jak daleko hra ušla za těch šest let existence. Ačkoliv příběhové pozadí obou ras není veselé, zjednodušeně lze říci, že worgeni vyprávějí vážný příběh, zatímco u goblinů vsadili autoři především na vtip.
Čas ve hře můžete trávit s novou profesí, archeologií. Brázdíte krajinu a na vyznačených místech hledáte s pomocí navigátoru artefakty. Jejich studováním (sesbíráním určitého počtu) získáte rozličné odměny. Většinou to jsou zbytečné vykopávky, ale objevit lze i zajímavou výbavu (výhodou je, že ji lze v rámci jednoho účtu poslat na jinou postavu) či nebojové mazlíčky.
Nadšenci do příběhu ocení pohled na historii světa, která se dokumentuje v deníku. Ačkoliv v archeologii záleží hodně na náhodě a je to v podstatě monotónní činnost, u hráčů se těší oblibě. Je to neuvěřitelný žrout času, což potvrzuje i hráč pod přezdívkou Lékarnicka. "Chtěl jsem si novou profesi jen vyzkoušet a najednou byly čtyři hodiny ráno," popisuje své zkušenosti.
Novinkou je také bitevní zóna Tol Barad, která zároveň slouží jako centrum pro plnění tzv. denních úkolů. Bitva probíhá mezi herními frakcemi v pravidelných intervalech, vítězná strana získá dočasný přístup k dalším úkolům a místu Baradin Hold s bossem. Bitva probíhá tak, že útočící strana se snaží zabrat tři body na mapě, zatímco obránci jim v tom brání. Útočníci získají čas k dobru zničením okolních věží.
Naneštěstí i mistři v Blizzardu se sekli. Pokud jsou obě strany na stejné úrovni, útočící strana má jen pramalé šance vyhrát. Hráči se proto na mnohých serverech domluvili, že se nebudou namáhat a nechávají útočníky vyhrát. Zkrátka se vždy jen vystřídají a bez boje si předají zónu. Vývojáři zatím zareagovali snížením odměny za výhru. Zajímavé ale teprve bude sledovat, jak se s nastalou situací Blizzard vypořádá. Tohle se nepovedlo, ale hra běží dál.
Zatím jsme pokořili několik bossů v tzv. raidech, obtížnost nám přijde rozumně nastavená. Hraní je výzva, ale vítězství není nedosažitelné. Pro ty, kteří hledají větší výzvy, autoři opět nachystali obtížnější heroické verze.
Příliš se nevyvedlo postupné uvolňování obsahu ještě před vydáním Cataclysm. Hru provázelo mnoho technických obtíží. Zjevná nevyváženost pouze potvrzovala nedostatečné testování. Se samotným rozšířením jsme ale velmi spokojeni, byť se vynořují drobnosti, které odhalil až ostrý provoz.
Měsíc s Cataclysm nám příjemně uběhl, možná až moc příjemně. Pokud o WoW jen malinko přemýšlíte, určitě hru zkuste. Ale má to jednu podmínku: připravte se, že minimálně na začátku vám hra sežere moře času, a to si každý nemůže dovolit. S Cataclysm se tímto neloučíme, další věci zhodnotíme, až se hra zase posune dál.
V podstatě jsem oznámil Minecraft 2, napsal původní tvůrce Minecraftu
Populární Minecraft patří už více než deset let Microsoftu. Původní tvůrce Markus Persson se ovšem na sociální síti X rozepsal, jak v podstatě oznámil Minecraft 2.
{NADPIS}
{POPISEK}
Stvořil spoustu klasik. Ale téměř žádná nevydělala, přiznal legendární vývojář
Vývojář Tim Cain je sice podepsaný pod několika hrami, které mají dodnes kultovní status, ovšem snad jen s výjimkou prvního Falloutu a posledních The Outer Worlds žádná z nich pořádně nevydělala....
{NADPIS}
{POPISEK}
Je to macek. Prohlédli jsme si největší přenosnou herní konzoli
Las Vegas (od zpravodaje Bonusweb.cz) Pokud vám byla stávající herní PC do ruky malá, Acer má pro vás řešení. Nabídne vám totiž model s displejem o uhlopříčce necelých 11 palců, což je zdaleka nejvíce v této kategorii zařízení.
Idioti, říká streamer o kolezích, kteří tvrdí, že dřou víc než pracující
Mnozí slavní streameři se v poslední době nechali slyšet, že i když vydělávají miliony, jejich práce je daleko náročnější, než jakou mají „obyčejní lidé“. Kai Cenat, aktuálně nejsledovanější hvězda...
Kdo to pořád platí? Star Citizen loni vybral více peněz, než stál Zaklínač
Dlouholetý vývoj ultimátního vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun. Jen loni fanoušci autorům naposílali přes dvě miliardy korun, aniž by dostali byť jen příslib...
Rozhodli jste, Hru roku 2024 ovládl slavný dobrodruh s bičem
Je dobojováno. Ve čtenářské anketě Hra roku 2024 bez zaváhání zvítězilo dobrodružství s Indiana Jonesem. Zajímavý tak nakonec byl až souboj o další příčky.
Rodinný dům Plasy
Hutní, Plasy, okres Plzeň-sever
3 880 000 Kč