World of WarCraft: Cataclysm zůstává na špici a vzdaluje se konkurenci
World of WarCraft: Cataclysm
ABC Data 07.12.2010 PC
World of WarCraft: Cataclysm
Jen 24 hodin po vydání se stalo rozšíření Cataclysm nejrychleji prodávanou PC hrou všech dob. Prodalo se více než 3,3 milionu kopií. Podle posledního údaje hru hraje více než 12 milionů hráčů. Každého přitom láká jiná část. World of WarCraft vypráví stále lepší příběhy během plnění herních úkolů. Nabízí ale i bitvy s ostatním hráči, stejně jako spolupráci a mnoho podružných činností, například rybaření nebo nově archeologii.
Cataclysm je vyspělé rozšíření. Nepřichází s mnoha inovacemi, ale staré herní mechanismy vylepšuje a dobrušuje téměř k dokonalosti. A zatímco konkurence hledá recept, jak do svých virtuálních světů nalákat co nejvíce lidí, autoři Cataclysm se posunuli dál. Soustředí se především na prohloubení herního zážitku.
"Dovedli jsme Azeroth na pokraj zničení, ale výsledkem je zatím náš nejlepší datadisk," řekl Mike Morhaime, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Blizzard Entertainment. Cataclysm by se ale klidně mohl jmenovat World of WarCraft 2.
Azeroth, jak se starý herní svět jmenuje, sice poničil mocný drak Deathwing, ale na mnohých místech rozpukl nový život. Tvůrci se chopili příležitosti a přepracovali šest let starý obsah. Slibují si, že na nový vzhled a přepracované úkoly nalákají nejenom nováčky, ale i bývalé hráče a veterány, kteří starý svět znali jako své boty.
Zážitek umocňují nové zóny, v jedné z nich sledujeme příběhovou osu dokonce pod mořskou hladinou. Úkoly jsou stále v intencích něco přinést, najít či zabít, ale nelze tvůrcům upřít snahu o originalitu. Zmiňme například lov žraloků.
Pochvalu zaslouží během úkolů vyprávěné příběhy, jejichž kvalita se zvyšuje s každým rozšířením. Škoda, že je mnoho hráčů v honbě za dalšími úrovněmi ani nečte. Součástí je i tzv. fázování, kdy se po dokončení části příběhové linie efektně mění vzezření krajiny.
World of WarCraft dokonale naplňuje známé "cesta je cíl". Hra nemá konec, ten nastane, až výrazně opadne zájem hráčů. Do té doby budou vývojáři průběžně připravovat nový a nový obsah. A zapojit se může každý a kdykoliv. I tak se pozná vyspělost hry.
S novým obsahem přicházejí nové výzvy a lepší herní předměty. V ten okamžik se mnohé předměty patřící k bývalé špičce přesunou na úroveň, kdy je snáze získá i příležitostný hráč. Na stejném principu fungují i předměty určené pro bitvy mezi hráči.
Proklamované zvýšení obtížnosti pro hráče, kteří postupovali z osmdesáté na současnou maximální úroveň osmdesát pět, způsobilo mnohým šok. Byl způsoben především dramatickým rozdílem v kvalitě mezi bývalou nejlepší výbavou a obyčejnou z nového datadisku, která tu starou hravě předčila. Obtížnost se sice zvýšila, ale se ziskem lepší a lepší výbavy zase klesá. Přesto autoři vykročili správným směrem.
Těžko přehlédnutelnou novinkou jsou dvě nové hratelné rasy, goblini a worgeni. Jejich startovní zóny patří k tomu nejlepšímu. Užijete si je na prvních patnácti úrovních. Kromě příběhového zařazení nabízejí hromadu zábavy, ale i pohled na to, jak daleko hra ušla za těch šest let existence. Ačkoliv příběhové pozadí obou ras není veselé, zjednodušeně lze říci, že worgeni vyprávějí vážný příběh, zatímco u goblinů vsadili autoři především na vtip.
Čas ve hře můžete trávit s novou profesí, archeologií. Brázdíte krajinu a na vyznačených místech hledáte s pomocí navigátoru artefakty. Jejich studováním (sesbíráním určitého počtu) získáte rozličné odměny. Většinou to jsou zbytečné vykopávky, ale objevit lze i zajímavou výbavu (výhodou je, že ji lze v rámci jednoho účtu poslat na jinou postavu) či nebojové mazlíčky.
Nadšenci do příběhu ocení pohled na historii světa, která se dokumentuje v deníku. Ačkoliv v archeologii záleží hodně na náhodě a je to v podstatě monotónní činnost, u hráčů se těší oblibě. Je to neuvěřitelný žrout času, což potvrzuje i hráč pod přezdívkou Lékarnicka. "Chtěl jsem si novou profesi jen vyzkoušet a najednou byly čtyři hodiny ráno," popisuje své zkušenosti.
Novinkou je také bitevní zóna Tol Barad, která zároveň slouží jako centrum pro plnění tzv. denních úkolů. Bitva probíhá mezi herními frakcemi v pravidelných intervalech, vítězná strana získá dočasný přístup k dalším úkolům a místu Baradin Hold s bossem. Bitva probíhá tak, že útočící strana se snaží zabrat tři body na mapě, zatímco obránci jim v tom brání. Útočníci získají čas k dobru zničením okolních věží.
Naneštěstí i mistři v Blizzardu se sekli. Pokud jsou obě strany na stejné úrovni, útočící strana má jen pramalé šance vyhrát. Hráči se proto na mnohých serverech domluvili, že se nebudou namáhat a nechávají útočníky vyhrát. Zkrátka se vždy jen vystřídají a bez boje si předají zónu. Vývojáři zatím zareagovali snížením odměny za výhru. Zajímavé ale teprve bude sledovat, jak se s nastalou situací Blizzard vypořádá. Tohle se nepovedlo, ale hra běží dál.
Zatím jsme pokořili několik bossů v tzv. raidech, obtížnost nám přijde rozumně nastavená. Hraní je výzva, ale vítězství není nedosažitelné. Pro ty, kteří hledají větší výzvy, autoři opět nachystali obtížnější heroické verze.
Příliš se nevyvedlo postupné uvolňování obsahu ještě před vydáním Cataclysm. Hru provázelo mnoho technických obtíží. Zjevná nevyváženost pouze potvrzovala nedostatečné testování. Se samotným rozšířením jsme ale velmi spokojeni, byť se vynořují drobnosti, které odhalil až ostrý provoz.
Měsíc s Cataclysm nám příjemně uběhl, možná až moc příjemně. Pokud o WoW jen malinko přemýšlíte, určitě hru zkuste. Ale má to jednu podmínku: připravte se, že minimálně na začátku vám hra sežere moře času, a to si každý nemůže dovolit. S Cataclysm se tímto neloučíme, další věci zhodnotíme, až se hra zase posune dál.
Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli
Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.
{NADPIS}
{POPISEK}
O víkendu se zrodily dva masivní herní hity
Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.
Amouranth vydělala balík na bitcoinech, chce pomáhat zvířatům
Americká streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, nespoléhá jen na své fanoušky a obří příjmy, které jí plynou z platforem Kick a OnlyFans, obratem...
{NADPIS}
{POPISEK}
Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší
Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...
KVÍZ: Nebyly pro děti, ale stejně jsme je hráli. Vyznáte se v klasických mlátičkách?
Už od samotných počátků herního průmyslu patří tzv. bojovky mezi nejpopulárnější žánry pro poměřování sil mezi kamarády. Na první pohled je jejich podstatou jen přímočaré násilí, ve skutečnosti ovšem...
Nintendo otevřelo ve svém zábavním parku sekci s opičákem Donkey Kongem
V japonské Ósace došlo v zábavním parku Super Nintendo World, který je součástí Universal Studios, k otevření nové sekce zasvěcené opičákovi Donkey Kongovi. Slavnostního zahájení se zúčastnil také...
Nejhorší update všech dob? Příchod Dauntless na Steam dopadl katastrofálně
Pět let stará free 2 play hra Dauntless se konečně objevila na Steamu, reakce hráčů si ovšem vývojáři za rámeček nedají. Kvůli nečekanému restartu celého dosavadního progresu má nyní tato jinak...
Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli
Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.