Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

World in Conflict - nový strategický hit!

  12:02aktualizováno  27. září 5:57
Zatuchlé vody strategické rybníčku jsou rozvířeny. World in Conflict vtrhl na scénu návykovou kombinací taktické hloubky a dynamické hratelnosti. Čeká vás skvěle zpracovaná kampaň i trvanlivý multiplayer!
88

World in Conflict

Platforma: PC
Výrobce: Massive Entertainmen

Herní karta

World in Conflict Studená válka, to je pokus o narušení až zničení hegemonie nepřátelského státu politickými, ekonomickými či propagandistickými prostředky. Tak zní přinejmenším nudná definice. Pro Rusy zřejmě příliš nudná, protože jinak by nepřehodili výhybku a v roce 1989 ze studené neudělali žhavou válku. To se projeví překvapivým přepadením Seattlu a podrobením velkých území Spojených států amerických. Přesně takovou zápletku si připravili švédští Massive Entertainment (série Ground Control) pro svůj hit, který od dob Warcraftu 3 možná nejlépe kloubí singleplayerovou a multiplayerovou část.

Už první mise v otázce tempa hledá sobě rovného – ničíte nepřátelské tanky, osvobozujete vojáky, zajišťujete dodávky, připravujete útok artilerie proti v domě obtancovaným nepřátelům či objednáváte bombardování.

Trochu nás zamrzelo, že si kampaň můžeme střihnout pouze za Američany, Rusové jsou výsostnou doménou síťového hraní (a kdo ví – možná i datadisku). Rozčarování ale rychle opadá, protože tvůrci čtrnáct amerických výsadků inscenovali s neskutečnou nápaditostí a dynamikou. Už první mise v otázce tempa hledá sobě rovného – ničíte nepřátelské tanky, osvobozujete vojáky, zajišťujeteWorld in Conflict dodávky, připravujete útok artilerie proti v domě obtancovaným nepřátelům či objednáváte bombardování. Prakticky ani na okamžik si neřeknete, že ta a ta stafáž tu přebývá. Prázdné okamžiky World in Conflict nezná. Namísto toho jste v půl až hodinových misích neustále zásobování hlavními i vedlejšími úkoly, které se nezřídka starají i o překvapení. Tak máte například zabrat a držet kostel, což také učiníte, ale za několik minut už do vysílačky hřmí velitel, že odtamtud máte co nejrychleji zmizet. Každá sekunda dobrá, protože záhy jste svědky bombardování oblasti protivníkovým napalmem. Další úkol: dobýt a určitou dobu bránit blízkou vesnici. I zde se ale obrací list, když bombardéry zničí důležitý most. Především proto, že nikdy nevíte, co vás čeká, je každá mise jedinečným zážitkem.

Průnikem všech misí kampaně je pochopitelně boj proti Rusům a také postava hlavního hrdiny Parkera. Poručík se v průběhu děje setkává s dalšími charaktery, které v porovnání s konkurenčními RTS oplývají dobře propracovanou osobností. NarazíteWorld in Conflict například na svého nejvyššího nadřízeného, plukovníka Sawyera. Jde o tvrdého, mnoha bitvami protřelého mazáka, který nesnáší jakékoliv odporování, přesto ale cítíte, že je to v jádru srdečně dobrý muž. Nebo ustrašený kapitán Bannon, jenž v průběhu kampaně – tolik snad můžeme prozradit – dostane možnost prokázat opravdové hrdinství. K postavám si nelze nevytvořit určitý vztah, a to především díky výborně inscenovaný sekvencím v herním enginu. V nich se nezřídka dočkáte i vtipných momentů, třeba když Sawyer sáhne po zmalované turistické mapě, aby vysvětlil svou taktiku – nic jiného po ruce totiž nemá. Bannon se pro změnu stále musí dohadovat se svým několikrát vyznamenaným otcem, jenž si zakládá na své cti vietnamského veterána a místo, aby svého syna v těžkých okamžicích podporoval, tak ho v častých telefonátech shazuje. S takovými charaktery není vůbec divu, že s nimi jeden v hraničních chvílích cítí.

K postavám si nelze nevytvořit určitý vztah, a to především díky výborně inscenovaným sekvencím v herním enginu.

World in Conflict zcela rezignuje na výstavbu základny. De facto ji v každé misi World in Conflict nahrazuje omezené peněžní konto, ze kterého čerpáte prostředky na jednotky pěchoty, tanků či helikoptér. Ty jsou několik sekund po objednávce doručeny na kýžené místo na mapě. To ale nejde všude, protože jen tam, kde se vám povede dobýt strategicky důležité body, rozšiřujete své území, na němž je možné vyložit nášup. Jakmile je určitá jednotka zničena, vrátí se její pořizovací cena pomalu na konto, což vám umožní opětovné doplnění armádních šiků. Tím se tvůrci šikovně postarali o vyvážené boje, stejně jako taktickou hloubku, protože objednání posil nestojí pouze peníze, ale především čas. Kdo tak nezachází s penězi obezřetně, stane na bojišti brzy ve špatný okamžik v oslabení.

Nestačí-li vlastní jednotky, musí se sáhnout po doplňcích, které dokáží při správném použití rozpoutat doslova pekelné ródeo. Tomuto účelu dokonale slouží artilerie či napalmové a plošné bombardování. Na takové hrátky si ale nejprve musíte vydělat zabíráním území, plněním úkolů a likvidováním nepřátel. I tady se ale musíte chovat navýsost takticky – jak rozsáhlý má útok být (aby třeba neuškodilWorld in Conflict vlastním mužům a strojům), má být zaměřen na pěchotu, nebo vrtulníky a především: bude cíl v pohybu, či na místě? Po vydání rozkazu totiž uběhne aspoň třicet sekund, než je vykonán. Pokud jste se přepočítali, vyjdou drtivé salvy naprázdno. Superzbraně nejsou jako v Command and Conquer pouze prostředkem, jak na obrazovce rozpoutat efektní podívanou. Když například americký prezident nevidí jinou možnost, než nechat atomovkou vymazat z mapy malé městečko zabrané Rusy, musí se s tím většina charakterů obtížně vypořádávat. I pilot, který má stisknout tlačítko, šeptá „mám strach“. Nejen on, jakmile bomba dopadla, zamrazilo nás v zádech.

Přestože lze jednotky poměrně snadno doplnit, ztráta každé zamrzí – není to tak, že by vám byly lhostejné. Tohoto efektu se podařilo docílit díky zkušenostnímu systému.

Přestože lze jednotky poměrně snadno doplnit, ztráta každé zamrzí – není to tak, že by vám byly lhostejné. Tohoto efektu se podařilo docílit díky zkušenostnímu systému. Absolvovanými bitvami se totiž vlastnosti svěřenců zlepšují – způsobují větší škody a mají více hitpointů. Posily jsou přitom vždy zelenáči. Takřka každá jednotka má jednu ofenzivní a jednu defenzivní speciální schopnost.World in Conflict Kupříkladu tank Abrams Američanů dokáže svými střelami pěkně poškrábat nepřátelský pancíř, případně se kouřovou clonou může ubránit nepříjemným helikoptérám. Námořní jednotky tu nehledejte, boje ve World in Conflict se odehrávají zásadně na zemi nebo ve vzduchu, a přestože jsou díky omezenému počtu jednotek přehledné, vždy oplývají také skutečnou válečnou atmosférou. Důvodem jsou i umělou inteligencí ovládaní kolegové, již svými potyčkami tvoří povedenou kulisu.

Rovněž po stránce ovladatelnosti patří hra na špičku. Klávesami WASD posunujete kameru, myší pak regulujete úhel a výšku. Stejně jako přehledný interface to přejde do krve za několik málo minut. Zkušenější hráče potěší řada smysluplných klávesových zkratek, díky nimž se velká část rozkazů dá udělit prakticky ihned. World in Conflict vám umožní libovolně ukládat a před každou misí také navolit jeden ze tří obtížnostních stupňů. Náročnost misí ale přeci jen může začátečníky trochu odradit. Už ve třetí úrovni se musí vypořádat s řadou ohnisek. K frustraci ale vWorld in Conflict ětšinou naštěstí nedochází.

Přestože je ovládání v singleplayeru vyřešeno výborně, absolutní komfort vás čeká v multiplayeru. Ten využívá textový i zvukový chat, příjemné symboly, které na jeden stisk tlačítka požádají spojence například o pomoc, případně upozorní na blížícího se nepřítele. V případě, že zrovna máte přehršel bodů na nákup superzbraní, můžete je postoupit kamarádům apod. Jelikož odpadá výstavba základny, můžete se do běžících internetových partií připojit kdykoliv, aniž byste se museli bát znevýhodnění. Zřídkakdy byl multiplayer nějaké RTS takhle přístupný!

Na celkem jednadvaceti mapách se můžete oddávat třem módům s rozdílnými pravidly. Největší dopad na hru má ovšem výběr charakterové třídy. V závislosti na ní můžete ovládat pěchotu (umí se schovat v lese a útočit ze zálohy), tanky (rychlé, silné, ale bezbrané proti vzdušným útokům), vrtulníky (mobilní, ale nemohou zabírat strategické body) či podporu (tam spadá především artilerie a opravárenská vozidla).World in Conflict Skvěle tu funguje ostřílený kámen-nůžky-papír systém. Již v betaverzi to mezi anonymními hráči skvěle šlapalo. Ohromně důležitá je spolupráce a vyváženost obou stran. Pokud se připojíte k již rozjeté hře, dostanete doporučení, jakou zvolit třídu, protože ta třeba ještě nebyla vybrána, nebo se jich na bojišti pohybuje jen málo. Když zrovna není po ruce dostatek hráčů, lze rozměry všeho úměrně zmenšit, popřípadě angažovat boty.

Největší slabinou World in Conflict je tak umělá inteligence. Především pathfinding program s větším počtem jednotek příliš nezvládá. Lze sice rychle změnit formace, aby například svěřenci bez problémů překonali most. Ve chvíli, kdy se na něj ale přifaří třeba jednotky spoluhráče, nastává chaos. Je tu i obvyklý problém RTS – je-li jedna část armády ostřelována, zbytek často jen stojí opodál a vůbec nereaguje. Protivník v singleplayeru však oplývá poměrně dobrou AI, především dokáže nasazovat adekvátní jednotky.

Klady a zápory

Plus Napínavá kampaň
Plus Výborně řešený multiplayer

Mínus Umělá inteligence hapruje
Mínus Kampaň mohla být i za Rusy

Cena 899 Kč
CZ České titulky

Není těžké přiřknout World in Conflict titul nejlépe vypadající strategie současnosti. Efekty jsou parádní, prostředí neuvěřitelně detailní a jednotky pak kapitola sama pro sebe. I poté co zazoomujete hodně blízko, vypadají vojáci i stroje k světu, bezmála tak dobře jako v Battlefieldu 2. Hardwarové nároky jsou pochopitelně vysoké, ale oproti betě se je přeci jen podařilo srazit na přijatelnější úroveň. Ani zvuky a hudba se nemají za co stydět, jen škoda, že hra nepodporuje opravdový Surround.

Přestože je ovládání v singleplayeru vyřešeno výborně, absolutní komfort vás čeká v multiplayeru.

Nezbývá než vyřknout doporučení. Baví-li vás válečné strategie, ale třeba i akce, budete u World in Conflict doslova chrochtat blahem. Nejde o klasický RTS mustr, Massive se podařilo zakomponovat nové, skvěle fungující elementy, které si vychutnáte jak v propracované a napětím nabyté kampani, tak multiplayeru, jenž má náběh na velmi slušnou životnost.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

88 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 531 čtenářů

  • Nejčtenější

Obyvatelé luxusní čtvrti spojili síly, aby ze sousedství vyhnali progamery

E-sportovní tým Houston Outlaws, který soutěží v prestižní lize hry Overwatch, si musí hledat nové tréninkové prostory....

Mladík zkolaboval během hraní, pomohla mu hráčka z druhého konce světa

Dvacetiletá Dia Lathorová z amerického Texasu si během partie v online střílečce povšimla, že má její týmový kolega...

KVÍZ: Jak dobře znáte svět Zaklínače?

Díky povedenému seriálu od Netflixu je Zaklínač zase v módě. Otestujte se, jak dobře se v jeho univerzu vyznáte....

V Británii zakázali reklamu na herní hardware, nehrála v ní žádná žena

Na první pohled nevinná reklama prodejce počítačového vybavení vyvolala po svém uvedení v britské televizi nečekaný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojář uvolnil zdrojový kód své hry. Lidé se smějí, jak je napsaný

Nezávislá retro plošinovka VVVVVV je dokonalým důkazem toho, že nemusíte umět nějak výjimečně programovat, aby se vaše...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz