Tato hra je v mnoha ohledech velice zvláštní. Kombinuje mnoho velice zajímavých prvků počínaje atraktivní samurajskou tematikou a konče zajímavým bojovým systémem, ale hned v úvodu je potřeba říci, že celkový dojem je poněkud dosti rozpačitý. A podobně jako bylo naznačeno již v perexu, i u této hry se budou důvody této „podivnosti“ hledat poměrně těžce, protože jednotlivé dílčí aspekty jsou zpracovány dosti solidně, ale bůhví proč je výsledný celek poněkud nemastný a neslaný.
Zpočátku vypadá všechno naprosto skvěle. Hra se odehrává v době, kdy je jasné, že éra ctihodných samurajů se již rapidně a nenávratně blíží ke svému konci a vy jako jeden z posledních žijících mohykánů přicházíte do neznámého města. Hned při vstupu vás potkají nějací tři vypasenci a ihned poznají, že jste cizinec. Navíc i váš úbor působí na první pohled archaicky a celkově jste tedy docela pro smích. No nedivte se, je to podobné, jako kdybyste třeba dnes nosili účes á la Beatles. No, i když, dnes se vlastně za módní a „cool“ považuje prakticky kdejaká hrůza. No každopádně si vás ale tito tři čuníci začnou dobírat a než se vzpamatujete, budete postaveni před záludnou nutnost jim odpovědět. Hmm, ale kterou z možností si vybrat? „Pánové, násilí je přece zbytečné,“ nebo „Táhněte z cesty, vy tlustý prasata“? Jako šlechetný muž vychován čistými ideály samurajů jsem zvolil samozřejmě první možnost, což se ukázalo jako poněkud chybné rozhodnutí, jelikož jsem v rámci in-game animace (čímž chci naznačit to, že v tu chvíli svého hrdinu neovládáte, a tudíž nemůžete vůbec nic dělat) dostal takovou nakládačku, že bych se o tom raději ani nezmiňoval. A od té chvíle se začal naplňovat můj osud.
Pokud první, co uděláte, bude umlácení volně se procházejícího občana katanou, vaše pověst bude okamžitě dosahovat záporných hodnot.
Hra Way of Samurai 2 je v lecčems unikátní. Třeba hned tím, že se nejedná o čistokrevnou akční adventuru, jak by se na první podhled mohlo zdát. Je totiž říznutá lehčími RPG prvky, ale zároveň se nesoustředí pouze na jednoho hrdinu, případně skupinku udatných reků. Hned v úvodu totiž máte na výběr z několika postav, které pak můžete dle své libosti pojmenovat a obléci. S nimi pak postupujete příběhovou stopou (abych pravdu řekl, příběh jsem prakticky vůbec nesledoval, viz první odstavec a závěr), která je ale dosti pozoruhodně větvená, přičemž její různé odbočky volíte jak odpověďmi v dialozích (docela často budete muset při některém z rozhovorů zvolit odpověď, která je vašemu srdci nejbližší), nebo i chováním k ostatním a plněním úkolů, které vám zadají. Teď si k tomu připočtěte skutečnost, že tyto příběhové propletence mohou vyústit v patnáct různých zakončení a je jasné, že trvanlivost hry bude rozhodně vyšší než na dva, tři víkendy. Takže až sem zatím pořád paráda.V pozitivním trendu budeme ale pokračovat i nadále. V mnoha případech se můžete rozhodnout nejen co řeknete, ale i co uděláte. Pokud přijdete do města a první, co uděláte, bude umlácení volně se procházejícího občana katanou, nemůžete se pak divit, že vaše pověst bude okamžitě dosahovat záporných hodnot a po městečku se rozkřikne rychlostí blesku. A následně se tím pádem nemůžete divit, že se k vám občané budou chovat jinak než kdybyste pomáhali starým babičkám s nákupem. Stejně tak je potřeba hlídat si stav peněz ve vaší kapse. Mnoho věcí, včetně jídla či upgradů vašich mečů, si totiž musíte kupovat a rozhodně není nejlepším řešením vlézt do restaurantu, nadlábnout se za dva a pak zjistit, že nemáte ani vindru. Budete zase za somráka a místní hlídači pořádku si s vámi už poradí. Skvěle rovněž působí i zadávání úkolů. Popravdě řečeno, kdybyste se občas nepodívali do menu, asi byste ani nepoznali, který z úkolů je hlavní a který vedlejší, takže když uvidíte opodál postávat fešnou slečinku, tak neváhejte a hurá k ní. Třeba vám poví leccos zajímavého a než se nadějete, budete zase vědět o jednom sidequestu, který můžete splnit. Ale samozřejmě nemusíte. Nebylo by ale vhodné, kdyby předchozí řádky vyvolaly v nebohém čtenáři pocit, že se jedná o nějakou samurajskou obdobu Vice City. To ani náhodou, lokace jsou svou rozlehlostí oproti VC vyloženě směšné a přechod mezi nimi se děje prostřednictvím lokací na mapě, ale na druhou stranu i tato zde prezentovaná omezená volnost potěší.
Velmi dobře je zde implementováno i blokování výpadů soupeřů, které zde není jen tak do počtu či pro srandu králíkům.
Občas ale nezbývá, ať už chcete nebo ne, tasit meč a postavit se svým protivníkům na odpor se zbraní v ruce. I v tomto ohledu se autoři rozhodně nenechali zostudit, takže máme tu čest s bojovým systémem, který nestaví pouze na mocně rychlém drcení tlačítek, ale na druhou stranu se nestává ani poněkud nudnou záležitostí založenou na opatrném vzájemném obcházení soupeřů, vyčkávání, a jednom smrtícím záseku. Váš hrdina se postupem času učí i nová úderová komba, respektive pevně dané tlačítkové kombinace, které vyvolávají silnější a rychlejší útoky, takže se boj stereotypním jen tak nestane. Velmi dobře je zde implementováno i blokování výpadů soupeřů, které zde není jen tak do počtu či pro srandu králíkům, ale má zde skutečně svůj nezastupitelný význam, což hodnotíme rovněž velmi pozitivně.
|
Way of the Samurai 2 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|