Středa 29. března 2023, svátek má Taťána
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. března 2023 Taťána

Warrior Kings: Battles

  12:00
Po prvních letošních RTS hitech C&C: Generals a American Conquest přichází další strategická pecka, která se minimálně po stránkách umělé inteligence zařadí mezi nejlepší hry svého žánru. Vítejte v temném světě Warrior Kings: Battles.

Warrior Kings: BattlesNeuběhnulo ani první čtvrtletí letošního roku a hned se objevily tři výborné realtimové strategie. Po C&C: Generals a American Conquest vychází další nápaditá RTS, na níž jde vidět, že byla tvořena s cílem odlišit se od hlavního a prorezavělého proudu realtimových strategií. Warrior Kings: Battles je sice titul postavený na starých a osvědčených principech, ale svou propracovaností, pojetím a zejména skvělou umělou inteligencí se od většiny RTS liší.

Děj se odehrává na mapě kontinentu Orbis, jenž se po sto letech vlády dynastie krále Artose, který byl hrdinou minulého dílu, rozpadá na desítky drobných oblastí, knížectví a nezávislých státečků. Nepokoje a nejednotnost neprospívají nikomu a je proto nezbytné sjednotit zem pod jednu vládu. Začínají tvrdé boje proti desítkám samozvaných pánů, odbojných rytířů a nejrůznějším fanatikům. Každé územíčko spravuje několik generálů a je jen na vlastním rozhodnutí, kam se vydat. Výběr se někdy dělí na více variant a je třeba zvážit, co se vyplatí nejvíc. Některá oblast může totiž do dalších misí po svém dobytí nabízet lepší bonusy (zvýšení populačního limitu, nové jednotky), ale tamní pánové disponují takovou silou, že je vhodnější zlikvidovat okolní území a až pak – posilněn získanými výhodami – se na ně vrhnout. Svou taktiku člověk musí přizpůsobovat těm, proti nimž stojí, a v tomto ohledu se hodí detailní popis jednotlivých generálů a jejich silných i slabých stránek.

Warrior Kings: BattlesWarrior Kings: Battles není žádná řadová RTS. Po stránce umělé inteligence přestavuje vůbec to nejlepší, co se kdy v realtimovém žánru objevilo a společně s propracovaným systémem vývoje tvoří základ pro vysokou obtížnost, která se dá překonat jen za pomoci toho, čemu se říká strategie. Protivníci vyznávají jiné styly boje (a opravdu to jde poznat!) a zaměřují se na odlišnou vývojovou větev. Každý začíná s tím samým, ale prostřednictvím stavby různých budov může jeho civilizace stanout na úplně jiném konci. Kostel, klášter a katedrála zaručují imperiální směr, opřený o sílu pěchoty, svaté bojovníky, tlusté slony a inkvizitory schopné sesílat božská kouzla. Vše ale vyžaduje silnou ekonomiku a pořádnou zásobu zlata. Protipólem křesťanského směru jsou pohané, sázející na rychlost, mýtické příšery, armády nemrtvých a elementály. Při obranně toho ovšem moc nesvedou a pod náporem se jejich města sesypou. Renesanční cesta skrývá mocné zbraně hromadného ničení, ať už primitivní dělostřelectvo, metače raket, střelce nebo trebuchety. A budovy jako observatoř nebo banka a vyspělé vynálezy po technologické stránce ostatní snadno předčí.

Základ pořádné obrany a úspěšného tažení tvoří dostatečné zásobování a ekonomika. Jako centrum sběru surovin slouží vesnice, do níž farmařící, kutající nebo dřevo sekající lidičkové skládají svůj náklad, o jehož převoz do hlavní budovy (konkrétně hradu) se stará povoz s koněm. Už tady se nabízí zajímavá taktika Warrior Kings: Battlesodříznout transportu cestu, a tím utnout přísun zdrojů. Navíc farmy jednak produkují jídlo a jednak zásobují vojenské jednotky. Čím větší armáda, tím klesá výnos z farmaření. Povraždění rolníci jsou tudíž pořádným problémem, neboť armáda pak nemá co jíst a postupně začne vymírat. Produkci lze zvyšovat – a později se to stane nutností – různými fígly: budováním farem na úrodnějších místech, stavěním mlýnů a pil, do kterých pracanti nosí náklad, aby se zdvojnásobil, nebo konstruováním obchodů, v nichž vesničané průběžně směňují suroviny na zlato, na nějž se dá v přírodní formě narazit jen málokdy.

Výběr z různých vojáků a možnosti skládání armády zaručují velkou škálu možných taktik a stylů boje. Neexistuje žádná silná jednotka a útočný svaz by měl být složen minimálně z jízdy, pěchoty, lučištníků, průzkumníků (umí vyšplhat na hory a přeplavat řeku), různé těžké techniky, speciálních jednotek a zásobování, bez něj dobývací stroje střílí docela líně. Každý ze zhruba šedesáti pěšáků, rytířů nebo potvor má své speciální schopnosti a nezastupitelné místo. Barbaři umí rabovat suroviny, žoldáci nepotřebují jídlo a zapalují budovy, ženisté za bitevními liniemi staví dobývací techniku, mniši, inkvizice nebo čarodějky mají v malíku duchovní síly, pohanské stvůry drtí všechno kolem a špióni kují své plány. Řadoví vojáci, lučištníci a jízda by měli operovat ve větším počtu a zásadně v seskupení do oddílů. Warrior Kings: BattlesČasto proti sobě stojí i tři sta čtyři sta mužů a krvavě se řeže. Někdy proto bývá obtížné všechno zorganizovat a sladit tak, aby se armáda chaoticky nevrhnula na nepřítele (což by pro člověka znamenalo rychlou porážku), ale aby využila svých výhod a taktiky.

Tím, co Warrior Kings: Battles povyšuje nad ostatní tituly ve svém žánru, je neskutečná umělá inteligence. Nejen, že se generálové liší stylem boje a preferovanými taktikami, ale jsou rovněž zdatnými a místy neporazitelnými oponenty. Nepřítel s oblibou útočí na nechráněná místa, kombinuje armádu a vybírá si slabé úseky obrany, na něž posílá své jednotky klidně i ze dvou ze tří stran. Často vypraví pár propagačních útoků, a když je člověk lehce ustojí a říká si, že se nemůže nic stát, nevinně přicupitá průzkumník a za ním se vynoří stohlavá armáda s desítkou katapultů, která pobije absolutně všechno. Oponenti taky účinně využívají speciálních schopností jednotek; třeba zdánlivě zbytečně expedují své pěšáky na smrt proti přesile jenom proto, aby odvrátili pozornost od špióna, který začne zapalovat město. Oheň se následně rozšíří i na opevnění, a když plameny začnou ukusovat poslední obranné věže, objeví se obrovská armáda, čekající právě na moment, až bude cesta za hradby volná.

Warrior Kings: BattlesWarrior Kings: Battles je právě díky výborné AI a mnoha dalším prvkům zatraceně těžká hra. Ne ale až do té míry, že by se někdo mohl cítit frustrován. Nepřítel se dá překonat, nicméně člověk musí akceptovat některé zákonitosti a smířit se s tím, že se jedná opravdu o strategii a ne o hru „postavím padesát tanků a vyhrál jsem“. Kromě zkušeností, odlišnosti jednotek a podstatnému vlivu terénu se musí počítat i s takovými drobnostmi, že třeba pěšák s mečem budovu prostě neroztříská a že musí nastoupit zápalné šípy a dělostřelectvo. Dobývání hradů je ostatně velmi zábavná činnost. Na zabarikádovaného nepřítele hrubá síla neplatí; nejdřív se musí vyplenit okolní farmy, čímž dojde zásobování, a pak na pozdrav poslat do hradu pár zápalných koulí. Schovaní vojáci z města chtě nechtě vylezou a dají se do férového boje.

Přestože AI dosahuje špičkové kvality, bitvy se živými spoluhráči (přes LAN, IP adresu nebo GameSpy Arcade) mají odjakživa něco do sebe. Díky charakteru hry a volitelnému osazení inteligentními počítačovými protivníky nejsou vzácné klidně i pětihodinové bitvy. Klasické „kdo přežije, vyhrává“ je doplněno o nový mód Valhalla, v němž se nic nestaví a pouze válčí. Hráči si vyberou složení svých oddílů a snaží se obsadit co nejvíce vlajek. Kdo je ovládá, dostává bodíky, a jakmile překročí určitý limit, vyhrává.

Warrior Kings: BattlesPo grafické a technické stránce není hře co vytknout. Některé modely jednotek by možná snesly více detailů, nicméně vzhledem k velkým bitvám by se už tak dost vysoké systémové požadavky ještě více zvedly. Engin je zajímavý především vykreslováním skutečně obrovských ploch, přitom přehlednost a optimální umístění kamer nijak netrpí. Hudba a zvuky podtrhují celkovou atmosféru, škoda, že se valná většina skladeb oproti původnímu Warrior Kings vůbec nezměnila a zůstaly i chybky v ovládání. Tu a tam se po kliku na nepřátelskou budovu nic nestane nebo se jednotky tvrdohlavě ani nehnou. Nejde o nic zásadního, ovšem stejně jako v případě špatně vyřešeného multiplayerového chatu to člověka občas naštve.

Ovládání by se na závěrečném skóre výrazně nepodepsalo, jenže – Warrior Kings: Battles sice není kopií původní hry a kromě kompletně přepracované AI přináší i nové módy, nápady a jednotky, ale až přehnaně ukazuje skvělou AI. A to taky na místech, kde by měly spíše nastoupit zábavné mise. Ano, kampaň s výběrem území, kam se vydat, je zajímavá, leč misím chybí šťáva. V podstatě jde jen o soustavu skirmish bitev, zřídkakdy zpestřených něčím zajímavým. Mise se skládají ze starého „pobij všechny“ a výraznější dějová linka neexistuje. Vydat takový titul v dobách realtimových strategií, kterým po příběhové stránce (Warcraft III ) nebo z hlediska designu Warrior Kings: Battlesmisí (Empire Earth) k dokonalosti nic nechybí, je přinejmenším podivné. Přitom původní Warrior Kings hýřil nápady a vyprávění příběhu společně s originálními misemi tvořilo výbornou atmosféru a dávalo hře spád.

Warrior Kings: Battles patří po stránkách propracovanosti a umělé inteligence k vůbec nejlepším RTS, nicméně sázet jen na skirmish a multiplayer (byť opravdu vynikající) není zrovna dobrý nápad. Warrior Kings: Battles také není titulem pro široké publikum jako Warcraft III, Praetorians nebo Age of Mythology. Obtížnost a náročnost dosahují takové výšky, že si mnozí během hutných bitev vylámou zuby. Ale zaplaťpánbůh za takovýto titul – RTS, kde poslední písmenko opravdu znamená strategie, zas až tolik nevyšlo.

Warrior Kings: Battles
Minimum: procesor 733 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
Optimum: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D karta
Multiplayer: ano (LAN, GameSpy Arcade)
Další informace: demo / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Black Cactus / Empire Interactive
Distributor v ČR: Zatím není rozhodnuto
Oficiální stránka: Homepage
Verdikt: Hutná RTS, kde písmenko "s" opravdu znamená "strategie".
Hodnocení: 80%
Autor:
  • Nejčtenější

Hogwarts Legacy už nikdo nehraje, posmívají se aktivisté. Není ovšem za co

Ani měsíc po vydání Hogwarts Legacy se v harrypotterovské herní komunitě neuklidnily hlasy zesměšňující a bojkotující...

Pozůstalí oběti swattingu hráčů Call of Duty dostanou milionové odškodnění

Pět let starý incident, během něhož byl policejní zásahovou jednotkou zastřelen neozbrojený otec dvou dětí, byl u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Americká policie zatkla muže, který nabádal k vraždě šerifa. V Minecraftu

Policie v americkém New Jersey zatkla osmatřicetiletého muže kvůli online výhrůžkám na adresu floridského šerifa, který...

Milujete sci-fi a fantasy? Tyto chystané filmy a seriály byste neměli minout

Premium Byly doby, kdy se člověk bál přiznat, že má rád sci-fi nebo fantasy, protože se vám pak „běžná populace“ vyhýbala,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unreal ukázal budoucnost počítačové grafiky, hry jsou však ještě daleko

Společnost Epic Games představila v rámci konference GDC možnosti svého herního enginu Unreal 5. Ukázky působily...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu

Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...

RECENZE: Staňte se drsným bijcem, King of Fighters XV myslí i na nováčky

Značka King of Fighters se vrací po šesti letech. Je přístupná začátečníkům, zklamáni ovšem nebudou ani experti na...

RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris

Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...