Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Wario Land: Shake Dimension - třesoucí se zlata chytá

  0:02aktualizováno  0:02
Když jde o prachy, musí holt šlofík stranou. A tady jde o fakt velké prachy. Princeznu vem čert, hlavně když to něco hodí.
75

Wario Land: Shake Dimension

Platforma: Wii
Výrobce: Nintendo

  • Spousta důvodů k dalšímu hraní
  • Poměrně rozmanité
  • Pár slabších míst
  • Krátké a snadné, když kašlete na nepovinné úkoly

Člověk by možná od Nintenda čekal něco „víc“, zvláště ten, kdo se třeba hraním plošinovek od této firmy zabývá už nějakých dvacet let. Nicméně i tak je to velice dobrá hra, jaké se málokdo od konkurence dokáže kvalitou byť jen přiblížit.

Herní karta

Wario Land: Shake Dimension

Wario Land: Shake DimensionNový Wario Land, třebaže by mohl být díky své dvojrozměrnosti považován za hru s menšími ambicemi, byl ve skutečnosti očekáván coby jeden z letošních trháků Nintenda. Popularita Mariova egoistického protějšku je sice značně ve stínu kníratého instalatéra, ale zejména mezi hardcore hráči mají jeho plošinovky stejně dobrou, ne-li dokonce lepší pověst. Do značné míry je to jistě dáno sympatiemi, které prostě nemůžete nechovat k prdícímu hrabivému páprdovi, kterého sice žádná princezna v nesnázích nezajímá, ale je-li součástí věci nějaký ten zlatý poklad, rozhodně nehodlá se záchranou otálet.

Nakláněním ovladače se řídí všemožné vehikly a občas je zapotřebí s wiimotem trochu zatřást.

A tak je tomu i tentokráte. V intru z dílny studia Production I. G. (kdo zná, ten ví) se Wario Land: Shake Dimensiondozvíme základní premisu o tom, že kdesi v jakési dimenzi existuje národ mrňavých bytostí, jenž si právě teď zoufá pod nadvládou zlého uzurpátora. Jediná možnost záchrany spočívá v nalezení hrdiny, kterým není samozřejmě nikdo jiný než Wario, a jeho transport do řečené dimenze. Stačí otočit kouzelný teleskop, nastavit ho tím správným směrem a může se vyrazit (hned poté, co poslíček hledající pomoc zmíní existenci velkého množství zlata čekajícího na to, až si ho Wario odnese).

Hra se ovládá několika tlačítky ve vodorovné poloze wiimotu, jako byste drželi klasický ovladač NESu. To znásobuje dojem, že nám sem ta hra vypadla z jiných časů, kdy trh nebyl přesycen polygonovými světy a stačilo vědět, kterým tlačítkem se skáče. Pamatujete? Na všechny ostatní vychytávky přišel člověk za pochodu.

Možných akcí a pohybů je zde samozřejmě více, ale v zásadě si vystačíte se dvěma Wario Land: Shake Dimensiontlačítky. Nakláněním ovladače se řídí všemožné vehikly a občas je zapotřebí s wiimotem trochu zatřást. Toť vše, nic extraordinérnějšího zde nenajdete. Třesením se provádí ledasco – když popadnete omráčeného nepřítele, můžete z něj například vyklepat česnek. Veteráni vědí, že česnek tady slouží k doplnění životní energie. Z pytlů se zlatem zase vyklepete to zlato, a pak ho ještě musíte sebrat, místo abyste ho z těch pytlů pohodlně přesypali do kapes, nemluvě vůbec o tom, že v těch pytlích mohlo klidně zůstat, že ano.

Wario Land: Shake DimensionKdyž si jenom tak visíte na římse, můžete se kolem ní roztočit a nechat se vymrštit vzhůru, a zatřesete-li ovladačem ve chvíli, kdy tato činnost žádnou interaktivní reakci nezpůsobí, Wario alespoň udeří svou mocnou pěstí do země, což může mít mimo jiné za následek omráčení slabších povah mezi okolními nepřáteli nebo spadnutí nějaké vratké překážky z okraje plošinky.

Různých dílčích nápadů a okrajově použitých zajímavých herních prvků je tady, jak jsme u Nintenda zvyklí, nemálo. Trochu ale zarazí zjištění, že některé z těch zajímavostí nejen že nejsou originální (trvat na něčem takovém je samozřejmě, z mnoha důvodů, pošetilé), ale dokonce velice okatě kopírují cosi, co bylo k vidění někde jinde. V žádném případě ale tento neduh nekazí nic jiného než představu o invenci autorů. Dokonce nejspíš většinu těch zkopírovaných věcí přehlédnete, ale když přišel první boss, přišel i šok.

Wario Land: Shake DimensionDvojrozměrná ručně kreslená grafika zde jednoznačně ukazuje, že stále ještě má co nabídnout.

Jeho chování je totiž neuvěřitelně podobné jistému bossovi ze hry Sonic & Knuckles – ano, čtete správně, je to hra dobrých třináct let stará, mnozí z vás ji možná ani v životě neviděli, nicméně já ano a skutečně nechápu, má-li toto být nějaká pocta nebo prostě jen pohodlnost designérů. Až po tomto překvapení si začnete všímat dalších detailů, z nichž překvapivě mnoho má něco do činění s některými dílčími prvky starých Sonicových 2D her.

Nakonec jsem to ale akceptoval. Hra Wario Land Shake Dimension není svou celkovou koncepcí Sonicovi nijak zvlášť podobná, snad kromě žánrového zařazení mezi plošinovky, a tak prosím toto vše berte spíše jako zajímavost než kritiku. Nebýt Wario Land: Shake Dimensiontoho prvního bosse, nejspíš by mě tyhle hlouposti ani nenapadly, a když už se stalo, byla by škoda kazit si kvůli tomu tak pěknou hru.

Ano, skutečně velmi pěknou. Dvojrozměrná ručně kreslená grafika zde jednoznačně ukazuje, že stále ještě má co nabídnout. Pravda, témata jednotlivých úrovní nejsou kdovíjak nápaditá, najdete zde například klasické protiklady – zemi ledu a zemi ohně. Za typická lze rovněž považovat prostředí podzemních štol, úroveň odehrávající se v jedoucím vlaku, nebo cestu podmořskou jeskyní v hypersenzační osobní ponorce. V každém z těchto výkvětů plošinkářských stereotypů budete obklopeni příjemným kresleným prostředím a tématickou hudbou, což je další z velice povedených věcí v této hře.

Když se nad tím tak zamyslíme, „příjemná“ je to správné slovo, kterým se tato hra dá popsat. Během několika málo hodin lze příjemně dohopsat až do finále, užít si konec a odložit krabičku na polici. Jenže pozor, to by byl velice konzumní přístup k tomuto Wario Land: Shake Dimensionklenotu. V každé úrovni se totiž nachází několik lákadel pro všelijaké borce, kteří se vyžívají v hledání nemožných úkolů a v jejich plnění.

Nejenže má každá z úrovní tři poklady k sebrání, ale kromě toho se v nich můžete pokusit o splnění některého z úkolů, specifických právě pro daný level. Sebrání nějakého minimálního množství zlata je tím nejběžnějším, setkáte se i s takovými, jako je „projdi úroveň bez ztráty energie“ nebo špindírovské „nedotýkej se vody“. Může se to zdát jednoduché, ale jen opravdu velice výjimečně se stane, že byste takový úkol splnili bezděky, s prstem v nose, prostým projitím levelu.

Wario a jeho zlato

Když se tento zavilý skrček poprvé objevil ve videohře, asi nikdo mu tenkrát jeho hvězdnou budoucnost nepředpovídal. Bylo to v Super Mario Land 2 a Wario zde figuroval v roli Mariova nepřítele. Od té doby uběhlo mnoho let a dnes už kdekdo zná praštěný a trochu zvrácený smysl pro humor, který je značce Wario tolik vlastní. Pokud neznáte sérii handheldových plošinovek Wario Land (k nimž se dá počítat i podceňovaný Wario World na GameCube), možná si vzpomenete na šílenou sérii mikroherních kompilací WarioWare – šílenou proto, že do té doby pravděpodobně nikoho nenapadlo, že by něco takového mohlo být prodáváno jako komerční hra.

Coby celebrita hřející se na výsluní slávy a jedna z nespočtu nintenďáckých ikon, objevil se Wario samozřejmě i ve spoustě rodinných crossoverů, jako je například série Mario Party nebo přehršel sportovních her. Asi nejpovedenější a nejaplaudovanější vystoupení ovšem zaznamenal v bojovce Super Smash Bros Brawl, kde řádí naplno a jeho prdící speciální „úder“ dělá vrásky na čelech všem navoněným estétům, kteří si jako svou postavu pokaždé vybírají jedině Maria, nebo přinejlepším princeznu Peach.

Wario Land: Shake DimensionMísto toho budete muset nasadit své nejlepší schopnosti. Budete sedět jednou půlkou zadku na okraji křesla, jak se budete zoufale snažit neporušit poslední nesplněnou podmínku zrovna v tom místě, kvůli kterému jste tu zatracenou úroveň už desetkrát restartovali. Tedy samozřejmě, pokud se do něčeho takového vůbec budete chtít pouštět.

Ať už tedy jste svátečním hráčem, anebo svým hardcore zevnějškem přitahujete vnadné obdivovatelky jako magnet, sotva vyjdete na ulici, v téhle hře si téměř jistě najdete něco přesně pro vás. Jste-li tedy plošinkářsky pozitivní. Příležitostným uživatelům videoher bychom ovšem koupi Shake Dimension pravděpodobně nedoporučili, neboť i oni nejspíš dojdou na konec velmi rychle a následné opakování a zlepšování je asi bavit nebude.

Naproti tomu, hardcore publikum by mělo velice vážně pouvažovat o zařazení této hry do své sbírky. Najdou se tu sice hluchá místa, například celé slavné úrovně s ponorkou by se klidně mohly zrušit, ale celkově vzato se jedná o velice solidní kousek, který navíc docela dlouho vydrží.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

67 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 37 čtenářů

  • Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte staré české videohry, na které už se dnes nevzpomíná?

České počítačové hry zažívají zlaté časy a do budoucna by se z nich mohl stát stejně významný vývozní artikl, jako...

Utratil jmění za virtuální postavu, kamarád mu ji omylem prodal za drobné

Kvůli nešťastnému ukliknutí přišel čínský hráč o svoji vypiplanou herní postavu v hodnotě 1,4 milionu dolarů. Půjčil ji...

Nejlepší hry roku 2019: nominujte své favority

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Kromě hlavní soutěže, k níž se pojí i cena v...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Původně jsme prosincový přehled psát ani nechtěli, nicméně kromě několika nových her vychází i pár zajímavých portů....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na nový Half-Life čekal dvanáct let. Oznámení novinky slavil v slzách

Jeden z největších fanoušků série Half-Life, Tyler McVicker, si na své zálibě vybudoval kariéru. Ačkoliv studio Valve...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz