Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Pokud nejste fanoušci Warhammeru, je Space Marine 2 jen obyčejná akce

  18:00
Space Marine 2 je poctivá týmová střílečka zasazená do nekonečnou válkou zdecimovaného světa Warhammeru 40 000. Právě vizuálně poutavé kulisy jsou jejím hlavním trumfem, jinak totiž nedělá nic lépe než třeba starší série Gears of War.

Warhammer 40 000: Space Marine 2

Focus Interactive 09.09.2024 PC, Xbox Series X/S, PS5

iDNES.cz

70%
Herní karta
  • Skvěle zpracovaný svět Warhammeru 40 000
  • Poctivá brutální akce bez rozptýlení
  • Skvěle kombinuje střelbu i boj zblíska
  • Pěkná grafika
  • Multiplayer má veliký potenciál
  • Nic než řežba
  • Frustrující pasáže
  • Bez alespoň obecné znalosti Warhammeru působí tuctově

Pokrok, který herní průmysl ušel za poslední dvě tři dekády, je nejlépe vidět na stále realističtější grafice, nevyhnul se však ani herní scenáristice. Dnes už prostě nestačí dát hráčům pod ruku panáčka, ve dvou větách popsat, proč právě on je poslední nadějí lidstva na záchranu, a poslat ho směrem k nepřátelům. Prodejní čísla ukazují, že lidé mají rádi dobře promyšlené světy, košaté příběhy se zvraty, emoce a sympaticky napsané postavy. Duke Nukema vystřídali hrdinové, kteří dokážou dát dohromady větu rozvitou a jejichž humor nespočívá jen v opakování hlášek ze starých filmů.

Fanoušci Warhammeru 40 000 mohou s klidným srdcem vytáhnout peněženky, takhle zblízka se na oblíbené postavy jinde nepodívají.

Což je samozřejmě dobře, ale ruku na srdce – kdo z vás občas nedostane chuť na pořádný akční „výplach“, ke kterému si po těžkém dnu sednete s vychlazeným pivkem a pořádně rozšmelcujete hordy nepřátel, aniž byste se museli trápit, jestli náhodou oni nejsou v právu? Pokud to tak máte také, Space Marine 2 je přesně pro vás. Jeho hraní vás ničím neobohatí a za pár měsíců si z něj patrně nebudete pamatovat vůbec nic, jako cool akční řežba plná bezuzdného násilí ovšem funguje na výbornou. A pokud jste navíc k tomu ještě fanoušci univerza Warhammer 40 000, dostanete po dlouhé době šanci vidět oblíbené postavy v ostré akci.

Právě navázání na slavnou licenci, s jejíž co nejvěrnější adaptací si dali tvůrci spoustu práce, je tou největší konkurenční výhodou, kterou oproti ostatním zástupcům žánru Space Marine 2 disponuje. Drtivou většinu hry kampaně jde o bezuzdnou akci, mezi misemi se však pravidelně vracíte do monumentálních sálů Impéria poklonit se uctívaným vůdcům. Zapomeňte na chlapácké špičkování vojáků z Call of Duty, zdejší hrdinové k sobě mluví s úctou, plně respektujíc hierarchii vedení. Je to zvláštní a tak trochu to zavání náboženským kultismem, na druhou stranu je to originální, a i když o Warhammeru nevíte vůbec nic, rychle se zorientujete. Možná vám uniknou nějaké narážky, ale zdejší dějová linka je jednoduchá. Nejlépe ji vyjadřuje jedna z nahrávacích obrazovek, které můžete spatřit po své smrti: Neptejte se: „Proč zabíjet mimozemšťany?“ Raději se ptejte: „Proč je nezabíjet.“

Nepřáteli se nešetří, na hrdiny útočí po desítkách.

Hlavním hrdinou je Titus, který po obvinění z kacířství (viz děj minulého dílu) strávil století na mučidlech a nyní se jako odpadlík přidává k Hlídce smrti, kde touží zemřít v boji proti Tyranidům, agresivním mimozemským hmyzákům. Jako poslednímu přeživšímu mise na džunglemi pokryté planetě Kanaku se mu podaří vypustit do stratosféry smrtící virus, jenž by měl většinu Tyranidů vyhladit. Za své hrdinství je pak odměněn povýšením do řad ultramariňáků, k boji geneticky vylepšených lidí. Ještě dostane dva parťáky, Gadriela a Chairona, a vydává se na speciální tajnou misi…

Ne, Space Marine 2 si rozhodně z Game Awards žádnou cenu za scénář neodnese, na druhou stranu není tak vyloženě plytké, jak by to snad mohlo z popisu vypadat. Víc než celková zápletka jsou totiž zajímavé mnohé situace, na něž postupně narazíte. Titus je neustále přes vysílačku v kontaktu s vedením, takže ty vzácné pasáže, kdy zrovna nestřílíte, jsou vyplněny konverzací. Oproti tomu parťáci mluví jen sporadicky, zřejmě proto, že jejich roli místo umělé inteligence mohou hrát vaši kamarádi. I když příběh není z nejsložitějších, jistě vezmete za vděk českou lokalizací, byť tedy v rámci přestřelek na čtení písmenek není moc času.

Pasáže, kdy musíte něco bránit, jsou obtížné. A je jich bohužel moc.

Celkově hra svojí atmosférou nejvíc připomíná sérii Gears of War, jen bohužel zdejší postavy nejsou ani zdaleka tak sympatické; vlastně jde jen o anonymní paňáci, které v akci nepoznáte od sebe. Ve stolní statické variantě Warhammeru působí obří brnění mariňáků působivě, na akční hru jsou poněkud těžkopádná, obzvlášť když se podstatná část boje odehrává pomocí máchání řetězových mečů.

Souboje na blízko mají klasická „souls“ pravidla – lehké útoky můžete vykrýt, což naopak vytvoří slabinu v obraně soupeře. Před těmi těžkými naopak musíte uskakovat a čekat na svoji příležitost. Problém je, že nepřátel je tady hodně, často i vyšší desítky kusů najednou, a na bojiště neustále proudí ze všech stran. Ano, jedním švihem meče jich klidně zabijete několik najednou, na jejich příležitost ovšem čekají spousty dalších. S prostým šermováním si tak nevystačíte, musíte se neustále pohybovat, střílet, házet granáty, používat speciální schopnosti a ještě pozorně sledovat rychle ubývající křivku zdraví. Na obrazovce se přitom odehrává krvavý masakr, kdy kusy nepřátel odletují do všech stran a všude něco bouchá, tedy přesně to válečné peklo, které si pod pojmem Warhammer člověk představí.

Pro úspěch se budete muset naučit střílet i mávat mečem.

Hra je poměrně tuhá, na doporučenou třetí obtížnost ze čtyř jsem umíral často, v některých scénách i opakovaně. Dokud máte na starosti jen sebe a své druhy, dá se ještě jakžtakž taktizovat, horší jsou ovšem pasáže, kdy je potřeba něco bránit. A takových je zde bohužel na můj vkus až příliš. Počítačoví spolubojovníci jsou až příliš pasivní, a i když vás neváhají v případě potřeby oživovat, že by se sami iniciativně vrhali do útoku, to ne. Je jedno, jestli zrovna musíte chránit řetězy na stoupajícím výtahu nebo jaderný reaktor, na nějaké pokročilé manévrování jednoduše není čas. Systémem pokus-omyl se musíte naučit, odkud se na scénu dostávají noví nepřátelé, kde máte schované zásoby munice a na kdy je nejlepší schovávat si vzácné granáty, jinak nemáte šanci uspět.

Aby bylo jasno, nekritizuji vysokou obtížnost, ostatně tu si lze v případě potřeby snížit, ale nutnost obrany křehkých objektů, na které podle mého není celková hratelnost koncipovaná.

Daleko lépe oproti tomu dopadly souboje s bossy, kteří jednak působivě vypadají, jednak mají často nějakou speciální „zápletku“, ať už jde o dočasnou neviditelnost nebo povolávání posil.

Místy je grafika působivá, na konzolích se hra hýbe skvěle.

Naštěstí ani opakování obtížných scén nevede k frustraci, samotná akce umí být tak zábavná, že nenechává příliš času na přemýšlení. A navíc je na bojující mariňáky parádní pohled.

Ať už se plížíte temnými koridory podzemních základen, nebo naopak z vysokých budov sledujete pinožení nepřátel hluboko pod sebou, grafika umí vyčarovat kouzelné scenérie. Navíc se to celkem obstojně hýbe na PS5 i v režimu kvality, který běží odhadem 40 FPS; režim rychlosti pak nabízí 60 FPS bez škobrtnutí.

Kampaň zabere kolem patnácti hodin, což je tak akorát, podstatnou částí hry však bude ještě multiplayer. Kromě kampaně půjde společně hrát i její samostatné mise v různých variacích, ale i klasické PvP ve třech režimech. Vydavatelství ve hru víc hráčů hodně věří, prodává se dokonce i season pass s mnoha kosmetickými doplňky, kterými si můžete zdobit svého avatara, a i po vydání hodlá přispívat novým obsahem. Tuto složku jsme bohužel neměli možnost pořádně vyzkoušet, brány multiplayeru se totiž široké veřejnosti otevřou až 9. září.

Celkově musíme konstatovat spokojenost, hra totiž splňuje vše, co se od ní dalo očekávat. Jde o poctivou „chlapáckou“ řežbu, ve které nestačíte měnit zásobníky a krev stříká proudem. V nejlepších momentech připomíná sérii Gears of War, oproti ní ovšem nenabízí tak výrazné postavy a také by si zasloužila větší variabilitu misí. Za to se může opřít o desítky let budovaný svět Warhammeru, což pro jeho fanoušky znamená spoustu bodů navíc. Všichni ostatní musí počítat s tím, že jde „jen“ o přímočarou zábavu v hezké grafice. Což ani tak není málo.

Autor:

iDNES.cz

70%

Čtenáři

89% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%
  • Nejčtenější

Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

11. září 2024 5

Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Další hra vyrobená pro nikoho, valí se kritika na novinku ze světa Pána Prstenů

Tales of the Shire má být pohodový simulátor hobití vesnice. Aspoň to tak doteď vypadalo, než se na hru zaměřila pozornost davu, který odmítá diverzitu a inkluzi. Některým hráčům se nelíbí především...

17. září 2024 112

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 32

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let fanoušci restaurují pozapomenutou hru. A stále je čeká spousta práce

Partička nadšenců se nezištně snaží přepracovat legendární božskou simulaci Black & White vizionáře Petera Molneauxa pro moderní počítače. Po pěti letech ji konečně uvedli do spustitelné podoby, bude...

16. září 2024  16:11 7

The Sims 5 nebudou. EA končí s tradičními pokračováními

Společnost Electronic Arts, pod jejímž jménem vycházejí různé hry ze série simulátoru života a vztahů The Sims, nemá v plánu vydávat tradiční nové díly z hlavní série.

18. září 2024  13:16 8

Loňský hit vyšel na PC, vývojář se bojí, že hráči hned přidají nahotinky

Jedna z nejlepších her loňského roku Final Fantasy XVI konečně vyšla i na PC. První reakce jsou pozitivní, ovšem vývojář Yoshi-P vyjádřil obavy, že více než o její příběh se lidé zajímají, jak si ji...

18. září 2024  9:36 8

Rádi by už na fiasko zapomněli, ale reklamní kampaň na Concord ještě dobíhá

Týmová střílečka Concord skončila absolutním fiaskem, najde se však hrstka lidí, kteří mají z jejího osudu radost. Celkem sedmdesát lidí ji za její kratičký životní cyklus stihlo „dohrát“, díky čemuž...

18. září 2024 16

RECENZE: Vykopli panoše ven z pohádky. Plucky Squire je originální zážitek

90 %

Pohádková knížka v The Plucky Squire ožije vlastním životem. V roli chrabrého panoše musíte v této originální hře čelit padouchům nejenom na stránkách kreslené knížky, ale i v jejím 3D okolí. Hra...

PC
17. září 2024 0

Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA
Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA

Návrat do školy či práce, spojený s výkyvy teplot, může oslabit náš organismus. Ale co kdyby to letos bylo jiné? Zapojte se do testování a...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Jste blázni, říkali všichni. Parádní dům si postavili na nejhorším pozemku

Manželé bydleli ve zděném domě, který postupně upravovali. Nakonec se ale rozhodli pro změnu. Od města odkoupili jeden...