RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev
War Thunder
01.11.2012 PC
Že nejde skloubit realistickou leteckou simulaci se zábavnými akčními vzdušnými souboji? A kdo vám to povídal? War Thunder totiž dokládá pravý opak a nechává na hráčích, kolik realismu si dopřejí. Spolu s pěknou grafikou a působivě zinscenovanými bojovými scénáři překvapivě ukazuje záda očekávanému, ale trochu nedomrlému World of Warplanes.
Válčí se všude
Je jedno, zda na vodě, na zemi, či ve vzduchu. Ve War Thunder zuří válka úplně všude. I v arkádovém módu se nebudete věnovat jen vzdušným soubojům, ale na mušku si vezmete cíle na zemi i na vodě. K vítězství totiž není třeba zlikvidovat všechny nepřátelské letouny, nýbrž zničit cíle na zemi.
Vzhledem k tomu, že jsou to například obrněné tanky a masivní pevnosti, nestačí je pokropit sprškou z kulometu, ale je nutné si vzít k ruce kanóny, rakety a bomby.
Ostatně, je to jeden z důvodů, proč se War Thunder zavděčí většině hráčských typů. Milovníci akce usednou do stíhaček a budou se věnovat napínavým dogfightům, zatímco klidnější povahy zvolí bombardéry pohybující se v relativně klidných výškách.
A součástí je i mód, ve kterém budete zabírat letiště s pomocí vlastních pozemních jednotek, případně na nich sami přistanete a základnu obsadíte.
Jakmile dojde ke zničení hráčova letadla, neznamená to přinejmenším v akčním módu hned konec veškeré zábavy. Naopak, okamžitě si ze seznamu vyberete stroj a jdete na věc. Přesto si War Thunder žádá uvážlivé hraní, protože v určitý okamžik vám dojdou všechna náhradní letadla, což znamená váš skutečný konec ve hře.
Obezřetné hraní
Mapy jsou skutečně dost rozlehlé. Po naskočení do hry se vám tak nezřídka stane, že poletíte pět minut, než narazíte na nepřítele. To je další důvod k obezřetnému hraní. Nehledě na to, že v realistickém módu žádné další pokusy stejně nedostanete.
Typická partie ve War Thunder trvá zhruba 15 až 20 minut, přičemž na jejím konci obdrží hráči zkušenosti a herní měnu za odevzdaný výkon. Kdo si za reálné peníze koupí prémiový účet, obdrží hned dvojnásobek, a může se tak těšit na rychlejší vývoj.
A za co se platí?
Kromě toho si za skutečné peníze můžete přímo koupit potřebná vylepšení pro vaše letadla a v arkádovém módu potom také další pozice pro respawn.
Světová kritikaMeristation - 8,7 (PC) |
Zatímco k vylepšením se postupně dostanete i bez toho, abyste otevřeli peněženku, dodatečné obživnutí je vyhrazeno pouze platícím hráčům. V tomto směru dělá War Thunder krok směrem k Pay2Win situaci (skutečné peníze poskytují herní výhodu - pozn. red.), ale to nemění mnoho na tom, že se dá dobře hrát i zcela zdarma.
Systém vývoje stávajících letadel a pořizování nových je oproti World of Warplanes poněkud omezen na to, co vám hra na dané úrovni zrovna nabídne. Je to trochu škoda, více volnosti by neškodilo, ale na skvělém pocitu ze hry se to naštěstí moc nepodepisuje.
K zemi
Oproti zmíněné konkurenci ve War of Thunder chybí ukazatel poškození letadla, a tak sami nevíte, kdy půjdete k zemi. Ale pokud se z motoru kouří a křídlo je prošpikované jako ementál, je to jistě návodná nápověda.
Model poškození je navíc dynamický a reflektuje místa zásahů. Můžete tak narazit na těžké stroje, které nepřesnými salvami na bezvýznamná místa snad ani neškrábnete, ale zároveň se vám může podařit jediná střela do kokpitu, která letoun pošle k zemi.
Další výhodu War Thunder, zejména pro hráče, kteří se do hry chtějí ponořit, představuje komplexní letový model.
Na rozdíl od World of Warplanes nemůžete vyletět do výšin a následně si užít střemhlavý let zakončený efektním vybráním těsně před nárazem do země. Stejně tak si budete muset odpustit rychlé smyčky ve vysokých rychlostech. Působí zde totiž patřičné fyzikální síly, které vedou ke mdlobám pilota, případně k poškození stroje.
War Thunder - vize vývojářů
30. srpna 2013 |
Pochopitelně záleží i na tom, který z módů si nastavíte. To ovlivní také munici. V arkádovém módu jí máte sice neomezeně, ale ve chvíli, kdy ji vyčerpáte, musíte čekat až minutu, než budete moci znovu pálit či shazovat bomby. K tomu je třeba se vypořádat s přehříváním kulometu. Realistický mód pak nutí hráče doplňovat munici a tankovat na spojeneckých letištích.
Kdo si přeje ještě větší porci realismu, může se uchýlit k módu simulace. Ten však lze doporučit jen zkušeným hráčům, kteří jsou navíc vybaveni joystickem. Ztratíte totiž možnost venkovního pohledu na letadlo a vše budete pilotovat z detailně propracovaného kokpitu s popisky v řeči výrobce letadla, tedy i japonštině či ruštině.
War Thunder vypadá překvapivě dobře po grafické stránce. Prostředí i letadla hýří detaily a dobře se dívá také na různé světelné efekty či výbuchy. Skvělou atmosféru dokreslují uspokojující zvukové efekty. Motory duní, kulomety dávají najevo svou sílu a exploze otřásají.
Pokud jste se těšili na hru World of Warplanes, ale ta vás svým nemastným neslaným provedením neuspokojila, neváhejte a vrhněte se do War Thunder. Je přinejmenším o řád propracovanější a zábavnější. Ale také přece jen náročnější na čas a řádné zaučení.
Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban
Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...
Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod
Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit
Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.