Vanquish je pestrobarevné a zběsilé šílenství. Hraje se ale výtečně

aktualizováno 
Hra se může pochlubit šíleným tempem a strhující hratelností. Zachraňování světa snad nikdy nebylo tak dynamické.
85

Vanquish

Platforma: Xbox360
Výrobce: Platinum Games

  • Rychlé tempo
  • Atmosférické přestřelky
  • ARS oblek
  • Krátká herní doba
  • Někdy nevyvážená obtížnost
  • Absence hry pro více hráčů

Strhující sci-fi akční jízda. Jedna z nejdynamičtějších stříleček se může pochlubit skvělou hratelností. Škoda, že je krátká a nenabízí hru pro více hráčů.

Herní karta

Zní to jako klišé, ale tato hra vás nenechá ani na chvíli vydechnout. Už od počátečních vteřin vás vrhne do divoké akce, která ovšem neskončí ani během závěrečných titulků.

VanquishJe očividné, že za Vanquish stojí japonské vývojářské studio. Japonci milují tento styl her, v nichž stále něco vybuchuje a hroutí se. Je jim vlastní neutuchající dynamika, která definuje celé toto dílko.

Nejdříve jsme měli obavy, že se v onom virtuálním šílenství ztratíme. Že akce sice bude přehršel, ale člověk se v ní nebude vůbec orientovat. Spletli jsme se. Vanquish je totiž přehledný a skvěle hratelný. A to i přesto, že vše podřizuje rychlosti.

Děj se odehrává v blízké budoucnosti, kdy se lidstvo potýká s klasickými problémy jako přelidnění, nedostatek zdrojů atd. USA proto vybudují ve vesmíru stanici, která hromadí energii ze Slunce. Ale stanice padne do rukou hrozně zlým a fanatickým Rusům, kteří s pomocí mikrovlnného paprsku zničí San Francisco a za deset hodin chtějí zlikvidovat New York, pokud se Amerika nevzdá.

VanquishA od této chvíle už je to v rukou Sama, který patří k projektu Defence Advance Research Projects Agency. Je vybaven speciálním oblekem Augmented Reaction Suit (ARS), který mu poskytuje pár výhod v boji.

Vanquish žádá po hráči jak skrývání za různé překážky, kterými se v úrovních nešetří, tak i zapojení se do divokých přestřelek, ve kterých se do nepřátel "šije" za běhu. Právě během druhého stylu hraní využijete ARS, na jehož zádech jsou instalovány trysky. Ty neslouží k létání, jak by se dalo čekat, ale umožňují Samovi se v podstatě klouzat po zemi. Stačí stisknout žádané tlačítko a už se velkou rychlostí jede po podlaze.

Pomůže vám to dostat se do bezpečí nebo, v případě, že začnete střílet, se zpomalí čas a ukážou se citlivá místa na těle nepřátel. Dění plyne tak pomalu, že není problém se vyhnout raketám nebo je prostě rozstřílet v bezpečné vzdálenosti. Každé použití obleku ale něco stojí. ARS se přehřívá a pokud dojde k překonání maximálního limitu, na chvíli jsou jeho schopnosti blokovány.

VanquishARS je hodně důležitou součástí hry. Je nezbytný i při krytí. To, že se schováte za bednu nebo zeď neznamená, že jste dokonale chráněni. Často jsou překážky zničeny, nepřítel se dostane příliš blízko, spadne vedle vás granát a podobně a v tu chvíli není lepší volby, než rychle sklouznout do jiného úkrytu.

Jelikož ovládání je přívětivé a vše vám vejde hned do krve, není složité se například skrýt, pak zničit pár robotů, sklouznout se jinam, zpomalit čas, zastřelit dalších pár mechanických zabijáků, dojet za zeď a schovat se za ni. Je snadné i dostat se přímo k protivníkovi a poměřit si síly tváří v tvář. Sam zvládá i boj muže proti muži a ten je navíc velmi účinný. Liší se podle toho, jakou zbraň třímáte v ruce.

U sebe máte v jednu chvíli tři různé typy zbraní a granáty. Mezi nimi se snadno přepíná směrovým křížem a je více než moudré to dělat. V případě, že vystřílíte zásobník, totiž nemusíte čekat, než se doplní, ale stačí rychle přepnout na další Vanquishkousek v inventáři a pálit.

Zbraně se vylepšují a to sympaticky neotřelým způsobem. Jestliže narazíte na zbraň, kterou u sebe aktuálně máte, seberete ji. V případě, že nemáte plný zásobník, automaticky se doplní právě sebráním stejného kousku arzenálu. Když máte střeliva maximální množství, zbraň se vylepší. Navýší se nejvyšší možný počet střel nebo se vylepší jeho účinnost. Je to vcelku netradiční a vyžaduje to i drobet taktizování.

Navíc vás to nutí prohledávat okolí a doufat, že narazíte na kousek, který se vám zrovna hodí. Na radaru jsou zbraně viditelné, stejně tak krabice, které skrývají předměty. Zbraň získáte i ve chvíli, kdy je některá z počítačem ovládaných postav zraněna a vy ji vyléčíte. A narazíte ještě i na "kostky", které vylepší aktuálně používanou zbraň o jednu úroveň.

Arzenál je vcelku bohatý: je tu pár kulometů, odstřelovací puška, raketomet, ale také zajímavější kousky jako vrhač disků a energetické/laserové zbraně. Je na vás, který styl vám vyhovuje. Střeliva je dost, abyste si užili legraci s libovolnou Vanquishz nich.

Granáty existují ve dvou variantách: klasické výbušné a paralyzující energetické. Vylepšují se stejnou metodou jako střelné zbraně. Čas od času se dají využít i mechanické kráčející tanky (pokud zabijete jejich "řidiče") nebo děla, na která narazíte. Vždy ale mají omezené střelivo.

Nepřátelská armáda je tvořena v drtivé většině mechanickými protivníky. Existují v různých mutacích, od malých a rychlých až po velké odolné a nemotorné. Větší rivalové mají většinou jasně viditelný bod, který je jejich slabinou.

To platí i pro bossy, kterých je tu dost a souboje s nimi nejsou úplně nejsnadnější. Počítá se s tím, že budete kombinovat krytí a klouzání. Občas vás asi zaskočí, že někteří z nepřátel vás zabijí klidně jednou ranou, ale obvykle, když máte namále, samovolně se zpomalí čas, aby Sam mohl zregenerovat.

Japonská hvězda Shinji Mikami
Tento japonský šikula, který stál v čele týmu pracujícím na Vaniqush je v herním světě v podstatě legendou. A to především díky tomu, že stvořil kultovní hororovou sérii Resident Evil. Ale spolupracoval například i na stylové arkádě Viewtiful Joe nebo akční divočině Devil May Cry. V současné době pracuje jako producent na Shadows of the Damned . To má být kombinace hororu a střílečky a dá se předpokládat, že to bude opět skvělý zážitek. Mikami se o to jistě postará.

VanquishVelkou pomocí jsou spojenečtí vojáci, kterým ale nemůžete rozkazovat, protože se o ně kompletně stará umělá inteligence. Ovšem nejen že na sebe často strhávají pozornost nepřátel, ale také mají docela slušnou mušku a v nejedné situaci vám pomohou.

Celou herní dobu strávíte na vesmírné stanici, ale neznamená to, že se budete neustále pohybovat v klaustrofobických prostorech. Stanice je opravdu velká a úrovně se většinou odehrávají v rozsáhlých, i když lineárních lokacích. Nemáte pocit stísněnosti. A někdy to vypadá opravdu úchvatně, když se pár desítek vojáků pustí do početné armády robotů.

Modely i prostředí jsou detailní, velmi pěkně zpracovaná. Postavy jsou dobře rozpohybované, četné výbuchy vypadají skvěle a vše dobarvuje minimalistická, ale gradující hudba.

Asi vás ale nepotěší průměrný příběh, který ničím nevybočuje z řady standardních sci-fi námětů a dialogy, které jsou občas trošku úsměvné. Je to Vanquishzpůsobeno tím, že hlavní postavy jsou standardní prototypy drsňáků. Sam tedy hulí jako fabrika, tváří se jako kakabus, má na obličeji pár jizev, aby se neřeklo, a holící strojek asi zapomněl doma na Zemi. Prostě naprosto standardní drsňák, což může být sympatické, ale některé hlášky jsou jako vystřižené ze špatného akčního filmu.

Délka hry se pohybuje kolem šeti hodin, což není zrovna oslňující. Je to podprůměr i na střílečku. Na druhou stranu, těch 6 hodin je opravdu nabitých a pořádně zamává s hladinou adrenalinu ve vaší krvi. Lepší šest hodin zábavy než 20 hodin nudy.

Bohužel tu není přítomna hra pro více hráčů, která by "trvanlivost" hry prodloužila. A přitom by multiplayer mohl být velmi zajímavý s ohledem na ARS. Ale zůstává to jen v rovině zbožného přání.

Pár výtek by se tedy našlo, ale pravdou je, že něco tak svižného a zábavného jsme v rukou dlouho neměli. Vanquish je zkrátka vynikající sci-fi střílečka, která kombinuje japonské vizuální pojetí a zběsilost s herními principy západního světa. A je to skvěle fungující symbióza.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

71 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 118 čtenářů

Nejčtenější

Co se děje s herním gigantem Electronic Arts? Nemá hry a na E3 pohořel

EA Play 2017

Nepopulární společnost Electronic Arts na letošní E3 úplně propadla. Než takový debakl, to už by udělala lépe, kdyby se...

Hodina s Cyberpunkem 2077: působí výpravněji a propracovaněji než Zaklínač 3

Xbox - E3 2019

Stejně jako loni, také letos CD Projekt Red za přísných bezpečnostních opatření ukazoval za zavřenými dveřmi pro...

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

Doom Eternal

Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka...

Kultovní strategie Age of Empires 2 se dočká remasteru. Už druhého

Age of Empires II: Definitive Edition

Jedna z nejlepších strategií se ještě letos vrátí v notně restaurované podobě. Kromě vylepšené grafiky přinese i novou...

Pět největších zklamání na herním svátku E3

Commander Keen - mobilní hra

Ty nejlepší věci z herního svátku už jsme rozebrali, nyní přišel čas podívat se na celou akci z druhé strany. Tentokrát...

Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní
Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní

Krkonošský národní park (KRNAP) v loňském roce navštívilo téměř 3,8 milionu lidí. Negativním dopadem masové turistiky je velké množství odpadků, které po sobě lidé v přírodě zanechávají. Dobrovolníci jich každoročně sesbírají skoro 3 tuny.

Najdete na iDNES.cz