Van Helsing - malý hrdina

Pozor! Je tu další hrdina z filmového plátna. Premiéru pro velké konzole má už za sebou a tak ho čeká ještě kapesní verze na ukrácení chvíle na dlouhé cestě. Nakolik tohle ukrácení bude zábavné se dozvíte právě tady a teď.
Van Helsing

Je těžké si představit zpracování akčního filmu do jiné podoby než-li akční hry, ale když už se o to někdo pokouší, tak ať to také za něco stojí. Hra Van Helsing stojí a padá na neustálé likvidaci neustále se objevujících nepřátel. Na tom by nebylo ještě nic tak špatného, jenže jde o to, jakým způsobem a hlavně jakými dostupnými prostředky se tato likvidace může stát zábavnou. Pokud jaksi ve hře nenajdete to podstatné, co původně slibovala, stěží se nadějeme aspoň slušně hratelného dobrodružství. Ale pěkně po pořádku.

Hlavní hrdina. Vrah nebo spasitel? Ale kráčí ve jménu boha a ať to je jak chce, svět se zbaví několika arcilotrů docela rád. Nakonec, někdo tu špinavou práci musí vykonat. Tak se náš milý Van Helsing po prvotním dopadení pana Hydea na výzvu Vatikánu vypraví do daleké Transylvánie, kde tamní vísku terorizuje nadpřirozené zlo. Což je pro našeho dobrodruha ostatně všední chléb. Podívat se zlovolným stvořením na zoubek…

Když už je hra vytvářená dle filmové předlohy je logické, že zde jisté odkazy, resp. určitá paralela musí být. A proto hnedle zpočátku budete stejně jako ve filmovém snímku bojovat Van Helsing proti osobě jménem Hyde. Rádoby tréninková úroveň zahájí váš vstup do světa jedniček a nul a nechá vás se přiučit pár fíglům a akrobatickým prvkům. Po vítězství nad Hydem se objevíte ve Vatikánu, kde vám zadají vaši příští misi (ona výše citovaná Transylvánie) a za doprovodu svérázného a trochu ustrašeného mnicha se posléze vydáváte vstříc velkému dobrodružství. Otázkou je, zda-li není příliš křečovitá provázanost s filmem nakonec na škodu věci. Lokace a potvory, jež ve hře střetnete, mohou být prima do okamžiku než si uvědomíte, že se kulisy a obsazení nějak nechce změnit! To samé platí o způsobu likvidace nohsledů temnoty a celkové herní koncepci.

Základní boj tváří v tvář aplikujete u nepřátel s absencí zbraní na dálku, ale i tak si tohle dovolíte povětšinou jen na osamělého zloducha - na skupinku vlkodlaků už musíte jinak. Zpočátku tu jsou hodně k vidění v akci dvě bouchačky zavěšené proklatě nízko, ale poté se už pozornost soustředí na kuš se stříbrnými hroty, již jakožto dalekonosnou zbraň budete využívat nejčastěji. Díky nesmírně tupým nepřátelům stačí stát vždy v ústraní a likvidovat jak na běžícím pásu desítky stále se objevujících netvorů, kteří se k vám ani nepřiblíží, jelikož je Van Helsing střelbou udržujete v bezpečné vzdálenosti. Po každém mrtvém zůstanou ležet na zemi glyphy, které vám dodají energii anebo přidají další continue. Abyste postoupili do dalšího levelu je anihilace netvorů nezbytná. Rozhodně se vám nevyplatí nepřítele velikým obloukem obcházet. Vždy je důležité danou úroveň vyčistit a zjistit, jestli tu po vámi skolených protivnících nezůstal nějaký důležitý artefakt. Artefakty pro následující postup do další části hry potřebujete vždy čtyři. Což je vlastně takový refrén téhle GBA sekané. Vyčistíte lokaci, objevíte artefakt a až těchto budete mít požadované množství (všechny čtyři), lze pokračovat do dalšího kola.

Přirozeně se zde objeví pár klíčových postav v podobě bossů, kteří měli i ve filmu svých deset (či více) minut slávy. Postavíte se tak třem nevěstám, budete pronásledovat vlčího muže, potkáte Frankensteina a samozřejmě se nevyhnete setkání s největším antagonistou zdejšího dobrodružství - Drákulou.

V poslední době se rozmohl zvláštní trend, pokusit se převést možnosti nextgen verze hry i na Van Helsing handheldy. Nic proti takové aktivitě nemám, ale tvůrci by si měli uvědomit, kde je jejich možná hranice. Jestliže je nextgen záležitost prezentována ve 3D, těžko očekávat stejný postup v případě GBA. Dostavuje se jistý kompromis v podobě izometrického pohledu na dění, bohužel se autoři snaží nacpat sem k tomu většinu nápadů a mechanismů z velkých konzolí. Tím se dostáváme k problematice ovládání. Jelikož se pohybujeme v izometrickém náhledu a hlavní postava využívá tradiční skok a hák pro vytažení se na vyšší platformy, přichází na scénu bohužel nepřekonatelní pánové zmatek a chaos, protože netušíte, kam vlastně můžete a kam nikoliv. V několika případech tu sice je vítaná pomoc skrze indikační ikonu glyphu jasně naznačující další cestu, ovšem leckdy marně tápete a bloudíte po okolí a snažíte se zjistit, kudy ven.

Podobně mohu zhodnotit vizuální stránku. Grafika nepůsobí vyloženě odpudivým dojmem, ale vzhledem k tomu, že danou akci vždy provádíte na uzavřeném prostranství, dala by se jistě ještě znatelně vylepšit. Také rozličné vizuální efekty a kejkle zde nejsou zastoupeny v nějak uspokojivém množství.
Van Helsing Po zvukové stránce je Van Helsing v daných limitech handheldu a zde představená audio složka rozhodně neurazí.

Je povětšinou obtížné hodnotit hry podle filmu. Asi nemusím připomínat smutnou skutečnost, že na trhu je opravdu malé procento projektů, jež by se daly kvalitativně označit alespoň za solidní. Van Helsing se však mezi ně nezařadí! Takže podobně jako tomu bylo už tolikrát v minulosti u mnoha jiných "filmových" her, doporučuji toliko těm nejzarytějším fanouškům uvedeného snímku, neboť ti si ve hře zajisté najdou spoustu pozitiv, jež nám z nějakého důvodu unikly.

Komiksoví hrdinové se vrací

Bylo nebylo… tak nějak začíná spousta pohádek. Jenže takhle ve své době začínali i komiksoví hrdinové v herní sféře. Všechny hry měly jedno společné. Hrdina stál proti obrovské přesile, v klasickém 2D rozměru putoval zleva doprava a ničil přitom tuny nepřátel. Zlom nastal až s příchodem Spidermana na PSOne, který tento zažitý koncept dokázal díky posunutí hry do 3D změnit a tím výrazně oživit. Jenže poté, co komiksové postavy povstaly znovu, tentokráte ve filmovém průmyslu, opět nám je překládána toliko pouhá akce s množstvím nepřátel na scéně, které je nutno okamžitě zničit. Otázkou je, komu se podaří vytvořit skutečně originální projekt, který by udal novou cestu a směr.

Van Helsing
Výrobce/Distributor Saffire / Vivendi
Platforma GameBoy Advance
Ukládání pozic: ne, passwordy
Multiplayer: ne
Verdikt: Na rozdíl od svého bratříčka na velkých konzolích tento klon nenabízí žádný pádný důvod pro eventuální rozbití prasátka s našetřenými financemi.
Hodnocení: 40% (info)