Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

V-Rally 3

  12:00
Závodní série V-Rally je stěžejním kouskem francouzské vývojářské společnosti Eden Studios. Již první díl V-Rally sklidil na konzolích slušný úspěch, majitelé domácích počítačů však v té době byli náročnější... ale jak dopadla trojka?

V-Rally 3 Závodní série V-Rally je stěžejním kouskem francouzské vývojářské společnosti Eden Studios. Již první díl V-Rally sklidil na konzolích slušný úspěch, majitelé domácích počítačů však v té době byli více nároční a tak jim arkádové ježdění v úzkém koridoru s nereálným řízením mnoho neříkalo a ve většině případů hra dostala po zásluze velmi nízké hodnocení. To s druhým dílem se tvůrci pochlapili. Přestože hra zůstala arkádovou, díky velmi slušné grafika, povedenému ovládání a hlavně dobré hratelnosti si své příznivce na všech možných platformách našla. Na řadu teď přichází díl třetí. Ten není na rozdíl od svých předchůdců distribuován společností Infogrames, ale je využito „novějšího“ jména Atari.

Bohužel, osudem většiny novějších závodních her z prostředí rally co se týče data vydání je buď výrazné opoždění oproti konzolovým verzím (příkladem je třeba Colin McRae Rally 3), některé tituly se na PC neobjevují vůbec (třeba série WRC). V-Rally 3 patří do kategorie první, úvodní PS2 verze již vyšla více než před rokem a PCčka předběhla také Xbox, GameCube a dokonce i Game Boy. Tvůrci se snažili vzít si příklad z konkurence a jejich prvotním cílem bylo udělat realističtější hru. Jak se jim to podařilo, v tom se mnozí recenzenti různí, ale hru spíše považují za zdařilou (nejvíce bylo vytýkáno asi obtížné ovládání a náročnost).

V-Rally 3 Konečně máme úvod zdárně za sebou a můžeme se věnovat titulu samotnému. Hra je distribuována na dvou plackách a na harddisku zabere úctyhodných 1,7 GB místa. Po zkušenostech s třetím Colinem ale už tak překvapeni nejsme a tento fakt s úsměvem přecházíme. Po průměrně zpracovaném intru přichází úvodní menu. Zde se nachází tradiční položka options, ve kterých jde nastavit různé více či méně důležité věci počínaje úrovní grafického zobrazování přes nastavení jednotek rychlosti až po jazyk, kterým vám bude spolujezdec dopředu hlásit záludnosti následující tratě.

Další z voleb je na první pohled tradiční quick race. Zde jsou k dispozici dvě varianty. Tou první je klasický time trial, který si může zahrát až čtveřice hráčů na jednom počítači (hráči se střídají postupně, podobně jako alternate mód v Colinovi). V něm je možné projet si kteroukoliv rychlostní zkoušku s jakýmkoliv už přístupným závodním strojem a postupně tak porovnávat své časy a překonávat rekordy. Druhou částí je tzv. challenge. I té se může zúčastnit až čtveřice živých hráčů? Co je jejím smyslem. Jako první je k dispozici Saxo Challenge. Na třech rychlostních zkouškách z různých zemí se setkávají pouze jezdci na identických vozech, v tomto případě Citroën Saxo S1600. Po všech zkouškách se sečte čas a v případě, že je vítězem počítačový hráč, otevírá se V-Rally 3 další pohár (v tomto případě Polo Cup). Takovýchto pohárů je v nabídce celkem pět, samozřejmě se stupňující se obtížností i rozsahem rychlostních zkoušek.

Na závěr popisu menu jsem si nechal to nejlepší, co tahle hra nabízí. Podobně jako další hra z portfolia Infogrames, 24 hodin Le Mans, je zde k dispozici mód kariéry! Po nutném vytvoření kompletního profilu jezdce se hráč dostává do kanceláře. V té se nachází spousta více či méně užitečných věcí. Tou pro začátek nejdůležitější je počítač připojený k internetu. Pomocí emailu pak chodí nabídky jednotlivých závodních týmů pro následující sezónu. Protože je tato hráčova sezóna premiérová, samozřejmě nepřichází nabídky od nejlepších továrních týmů v nejvyšší kategorii, ale nejdříve pouze ze slabší třídy s vozy s jedinou poháněnou nápravou a objemem motoru do 1600 ccm. Právě výběr prvního stroje je velice důležitý. Je totiž obrovský rozdíl, zda začnete v týmu Volkswagen Motorsport nebo třeba u MG Rover. U každé mailové nabídky je krásně graficky znázorněná úroveň závodní stáje (jak moc vysoký je finanční rozpočet na sezónu, jaká je morálka v týmu atd.). Samozřejmě, čím kvalitnější závodní stroj a tým, tím jsou také nároky na pilota náročnější. U těch horších týmů většinou stačí soutěže dokončit či nebýt poslední, ty špičkové však chtějí výsledky v odpovídající kvalitě. Týmům ale nestačí, že o něj má hráč zájem. V-Rally 3 Na speciálním testování musí předvést své schopnosti a pokud splní předem stanovená kritéria, hlavní manažer stáje dá podpisu smlouvy zelenou. Že je náročnost těchto kritérií závislá na věhlasnosti týmu ani nemá smysl zmiňovat.

Další z výdobytků této kanceláře jsou již většinou statistického rázu. A tak je možné si zde prohlédnout průběžné pořadí jezdců i značek v šampionátu, cíle hráčova týmu i vývoj vlastností. Ano, každý, i počítačem řízený jezdec má své silné i slabé stránky. A tak třeba Američan Mark Wallace dominuje asfaltovému povrchu, ale jakmile přijde jen trochu víc uklouzaná cesta, tak se vůbec nechytá. I toto jednoduché třístupňové hodnocení (A nejlepší, C nejhorší) může dopomoci při taktickém plánování před závodem. I samotné věci kolem soutěže jsou udělané pěkně. Obzvláště povedený je servis před každou rychlostní zkouškou. V případě, že se jedná o servis v průběhu závodu, nejprve je potřeba opravit poškozené díly. V povedené animaci auto přijíždí pod stan k servisnímu trucku, mechanici dávají za pomoci zvedáku auto na špalky a objevuje se menu s možností oprav. Čas na opravy je ale omezený, takže v případě většího poškození se vše opravit nestihne. A tak zatímco V-Rally 3 si mechanici hrají s autem a okolo stojící diváci s napětím sledují jejich práci, jezdec má možnost v klidu u stolku s energetickým nápojem nahlédnout do laptopu, kde lze prozkoumat průběžné pořadí či informace o následující zkoušce. Tyto jsou velice důležité, podle nich se totiž nastavuje auto a hlavně vybírá vhodný typ pneumatik na další zkoušku. Pak už jen stačí zadat poslední pokyny mechanikům, ti nasadí kola a hurá na další zkoušku. A tak to jde soutěž za soutěží, sezónu za sezónou a postupem času (a za pomocí kvalitních výsledků) je možné vyhrát nejen třídu nad dva litry, ale i vybojovat řadu bonusových aut.

Když už jsme u těch bonusových aut, bylo by záhodno nastínit vozový park, který se v této hře nachází. V základní nabídce je osmička vozů kategorie do 1600 ccm (Citroën Saxo, MG ZR, Volkswagen Polo, Fiat Punto, Ford Puma, Peugeot 206, Renault Clio, Opel Corsa). Tedy, přestože hra není oblažena žádnou oficiální licencí (kteroužto si na MS v rally draze zaplatila společnost Sony pro svou sérii WRC), nabízí se zde kompletní sada vozů, které v letošním roce soupeří o titul v Junior WRC šampionátu. To s čtyřkolovými dvoulitry a turbodmychadlem už je to trochu jiné. K tradiční současné sestavě Peugeot 206, Citroën Xsara, Subaru Impreza a Ford Focus jsou přiřazeny i ještě letos používané Mitsubishi Lancer Evo VII a Hyundai Accent. Pro nutné doplnění jsou pak použity už téměř muzeální V-Rally 3 (i když stále rychlé) Seat Cordoba a Toyota Corolla. Pokud vám zde něco chybí, máte pravdu. JEDINOU značkou v současnosti jezdící ve světě automobilových soutěží, která v této hře chybí, je naše (či chcete-li německá) škodovka. Ani letitá Octavie, ani zbrusu nová Fabie (což je logické, ta je totiž mnohem mladší, než původ V-Rally 3) se tu nevyskytuje. Přesný důvod se mi nikde nepodařilo zjistit, vzhledem ke zkušenostem jiných vývojářských týmů při získávání dat od Motorsportu asi tuším, proč zde okřídlený šíp chybí. Co se týče bonusových aut, zase taková sláva to není. S výjimkou Mitsubishi (kde je nabízen starší model Evo VI) se totiž jedná jen o jinak pomalované variace současných vozů.

Kromě aut jsou další důležité součásti hry tratě. K dispozici je celkem šestice soutěží. Mezi zeměmi není nic překvapivého, patří sem sněhové Švédsko, šotolinová Velká Británie, Finsko a Afrika (možná předzvěst zařazení Jihoafrické republiky do seriálu MS :o) a konečně i asfaltová Francie s Německem. Každá z nich má v základní nabídce čtyři průměrně dlouhé a architektonicky ne nijak oslnivé rychlostní zkoušky. Když si vynásobíme počet zemí a zkoušek, dojdeme k číslu 24, což je dost nízká hodnota. Přestože je k dispozici jet možnost tyto rychlostní testy v obráceném směru nebo za různého počasí (v průběhu jízdy neproměnlivého), autoři se v této fázi zrovna moc nevytáhli.

V-Rally 3 Vypadá to jako velice dobrá hra, že? Už vidím ty natěšené příznivce rally, jak jsou nadšeni, že se po nevydařeném Colinovi 3 podařilo udělat kvalitní hru. Na konec jsem si nechal ovšem to nejdůležitější, co patří ke každé závodní hře – fyzikální model a hratelnost. A právě zde je největší kámen úrazu. Autory slibovaný přesun k realismu se nekoná, spíše naopak. Závodní stroj se totiž na trati chová jako klaun v cirkusovém šapitó. Dokud se jede po rovince, celkem to ujde. Jakmile se ale přiblíží první zatáčka a hráč se pokusí zmáčknout levou šipku na klávesnici (levé tlačítko na gamepadu případně zatočit doleva na volantu), zjistí, že auto si dělá co chce a na nějakého hráče vůbec nebere ohled. Prostě a jednoduše řečeno, tohle auto se nedá ovládat! Ani při úpravě ovládání, ani při nastavování citlivosti řízení, prostě tomu nic nepomáhá. Nejvíc markantní je to u dvoukolek, nejlépe na asfaltu. To jsou auta téměř neřiditelná. Vcelku mile mě v tomto ohledu překvapilo svezení s Xsarou WRC na sněhu, ale i zde je to hodně podprůměrné. Nutno říct, že předchozí díl byl sice víceméně arkádový, auta se ale ovládala mnohem, mnohem líp. Spíše by se tohle ovládání dalo srovnávat s prehistorickým prvním dílem. V této fázi jediným kladem je zpracovaný deformační model na autě, kdy za jízdy po nárazech upadávají různé součásti na autě (o značku se auto tentokrát nezastaví, ale porazí ji). Tyto havárie se následně projevují i na chování auta, které je však tak bídné, že se to v tom ztratí. Nutno ještě V-Rally 3 poznamenat, že je možné při hodně velkém poškození dokonce zkoušku nedojet a ze soutěže odstoupit (což platí i pro počítačem řízené oponenty).

Ještě jsem se nezmínil o technickém vybavení hry. Co se týče grafiky, vyložený propadák to není. Možná tak před třemi lety by byla na vrcholu, v současné době je ale už několikrát překonána. Auta sice mají několik tisíc polygonů, okolo stojící krajina však většinou celkový dojem kazí. Navíc jako již tradičně u této série je možné jet pouze v koridoru uzavřeném svodidly, skálou či břehem. Pouze občas se objeví volné prostranství/sráz/příkop, kde je možné trať opustit. Kapitolou sama pro sebe jsou diváci, kteří udělali oproti předchozímu dílu krok zpět, protože se opět změnili v nevzhledně naplácnutou 2D texturu. Asi už by to jejich engine nezvládal, už takhle má nesmyslně obrovské hardwarové nároky. Ještě jedna věci mi leží na srdci. Nevím, zda je to záměr autorů či jen nějaká chyba, ale když se (na některých grafických kartách) s autem s jedinou poháněnou nápravou na asfaltu hráč dostane do maximálních otáček, auto začne po cestě naprosto nesmyslně nadskakovat (jako by jelo po obrovských kamenech).

V-Rally 3 A zvuková stránka? V počítačových hrách jsem zažil ledacos, ale tohle? Nazvat zvuk motorů vysavačem by byla pro tento domácí přístroj urážka. Samotného by mě zajímalo, z čeho při jejich výrobě autoři čerpali. Zvuky při kolizích s okolím jsou ucházející, hudební doprovod celé hry víceméně nezajímavý. Naopak dobře dopadl spolujezdec. Je mu dobře rozumět, navíc zatáčky hlásí celkem přesně a občas si neodpustí ani nějakou tu jízlivou poznámku na způsob pilotáže.

Takže, jak to celé zhodnotit? V-Rally 3 je hra s výtečným (byť již v jiných „odrůdách“ závodních her použitým) herním systémem, kvalitní nabídkou vozového parku, slabou nabídkou tratí, lehce nadprůměrnou grafikou, příšerným zvukem, velkými hardwarovými nároky a hlavně, po stránce ovládání a fyzického modelu je to příšerné. Sám se přiznávám, že kdybych na tuto hru nemusel psát recenzi, ze svého počítače bych ji odinstaloval zhruba po 15 vteřinách od spuštění první rychlostní zkoušky. Jak ukazuje neúprosné počítadlo kilometrů v mém profilu jezdce, více než pětistovka najetých kilometrů patří mezi nejhorší simulátory, co jsem kdy na PC zažil.

V-Rally 3
Minimum: P-800, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta, 1,7 GB HDD
Optimum: P-1000, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Multiplayer: na 1 počítači
Další informace: PS2 recenze / GBA recenze
Výrobce/distributor: Eden Studios/Atari
Distributor v ČR: SevenM
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Nepovedený, výrazně arkádový pokus o rozvíření vod v oblasti rally na počítačích.
Hodnocení: 55%
Autor:

CES 2022 - největší veletrh spotřební elektroniky

Veletrh CES je největší událost v oblasti spotřební elektroniky a IT každoročně pořádaný v lednu v Las Vegas.

Další témata: Koronavirus  Omikron  Sonda Parker Solar Probe Dalekohled Jamese Webba 

  • Nejčtenější

Největší obchod v herní historii, Microsoft kupuje Activision za 1,5 bilionu

Společnost Microsoft kupuje za téměř 70 miliard dolarů (zhruba 1,5 bilionu korun) gigantické vydavatelství Activision...

Co to teď všichni najednou hrají? Hra s písmeny vzala internet útokem

Jednoduchá hra s hledáním slov je najednou velký hit internetu. Jmenuje se Wordle a zafungovala zejména na sociálních...

S Blizzardem padá i World of Warcraft. Co se se slavnou hrou děje?

World of Warcraft je hegemonem žánru MMORPG her. V posledních letech se od něj ovšem odvrací hráči. Proč tomu tak je?...

Největší obchod v herní historii mění všechno. Co to znamená pro hráče

Akvizice, v rámci níž Microsoft koupí za jeden a půl bilionu korun vydavatelství Activision Blizzard, změní herní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Battlefieldu se odvrací už i výrobci cheatů, hra je prý rozbitá a umírá

Poslední díl oblíbené série Battlefield v recenzích propadl a ve velkém ztrácí svou hráčskou základnu. Od nepovedené...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

RECENZE: Call of Duty: Black Ops Cold War je nevýrazná sázka na nostalgii

Letošní díl série Call of Duty se vrací do studené války. Krátká kampaň bohužel opakuje řadu chyb, z nichž se značka...

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...