Série V-Rally vždy měla blízko spíše k arkádovějšímu pojetí jízdy než k vymakané jízdní fyzice. Ukázalo se to hlavně v prvních dvou dílech, kdy přednost dostal důraz na rychlost před důsledným využitím smyků. Naprosto ze stejné líhně je i V-Rally 3, tentokráte ale v provedení pro kapesní konzoli od Nintenda.
Hlavním posláním hry se zcela evidentně stala eliminace konkurenčního titulu Colin McRae Rally 2.0, k čemuž by mělo „trojce“ dopomoci několik obdivuhodných kousků, stejně jako u druhého dílu, který se mohl vytasit např. propracovaným editorem tratí. Proto se v článku pokusím oba aspiranty na krále rallye pro GBA porovnat.
Statisticky vzato V-Rally 3 nabízí parádních 35 tratí, sjízdných v rámci šampionátu, a navíc dalších šest uzavřených okruhů pro závody více aut najednou, které je možno projet i v opačném gardu. Colin nabízí 36 tratí ve Finsku, Švédsku, Austrálii, Francii, Keni a v Anglii. V-Rally postrádá zemi klokanů, nicméně přihazuje Německo a Portugalsko. Ovšem zase nemá tzv. super special stages, kdy závodí na oddělených tratích dvojice vozů najednou. První kolo tedy beru jako nerozhodné.
U vozového parku je situace velmi podobná. Colin obsahuje osm reálných vozů, V-Rally dohromady deset. Polovinu tvoří „dvoukolky“ typu VW Polo, nebo Fiat Punto a zbytek je vyhrazen pro plnokrevné speciály WRC, např. Ford Focus. Logicky musíte nejdříve odjezdit šampionát se slabšími vozy, až poté se vám zpřístupní silnější třída. Zde vítězí o fous V-Rally.
Ovšem nabídka jízdních režimů v žádném případě bohatší Colina není. Skotova hra má výběr z arkádového nebo „skutečného“ stylu jízdy a každý z nich skrývá časovku, samostatný závod i kariérní šampionát a mimo arkádu si můžete zajet i jeden národní podnik. Závodění s dalšími třemi protivníky na cestě také nechybí a navíc si můžete posunovat obtížnost. V-Rally volbu obtížnosti nemá, pouze nabízí time trial, závod s ostatními jezdci na stejné trati (zde právě získáváte za vyhrané závody zmiňované licence) a mistrovství. Zde tedy vítězí létající Skot.
Jako další na pranýři se ocitá grafické provedení. Tady V-Rally neponechalo nic náhodě, protože máme tu čest vidět opravdu plně trojrozměrné prostředí, bez stabilního horizontu jako u Colina. Tím pádem se „véčko“ může pochlubit i převýšením, mosty, podjezdy i tunely. Hra tolik nekostičkuje a působí oproti Colinovi daleko detailnějším podáním. I vozidla jsou pečlivěji zpracována, v pohodě rozeznáte značku i model a to i přesto, že se jedná pouze o sprity nakreslené v několika úhlech, které engine dynamicky mění podle polohy směrového kříže. Brzdová světla svítí, za vozidlem se práší a dokonce si displej dobře poradil i s efektem mlhy a trošku hůře s deštěm či padajícím sněhem. Autíčka v Colinovi se ale postupně špiní, V-Rally toto neumí.
Ovšem největší parádou je v rámci šampionátu volitelná kamera. Standardně je zavěšena za vůz, ale je možné si ji přepnout do kokpitu z pohledu sedícího řidiče. V tomto náhledu má každé auto jinou palubní desku, přístroje ukazují rychlost i zařazený stupeň a dokonce po nárazech praská čelní sklo! Stěrače ovšem chybí a když se pozorněji zaměříte na pohyblivé ruce, které řadí a otáčí volantem zjistíte, že to jsou pouze rukavice bez končetin. Doskakování krajiny je také v normě a dojem z rychlosti je značný. Poškození vozu vizuálně zohledněno samozřejmě není, nahrazují ho postupně se zbarvující piktogramy jednotlivých strojních skupin vozu. Takže na grafickém poli jednoznačně V-Rally exceluje.
Zcela v souladu s filozofií série V-Rally naordinovalo autíčkům podstatně klidnější jízdní vlastnosti než v Colinově případě. Tedy až na jízdu s ostatními soupeři, protože nedotažený kolizní systém vás zastaví nejen v případě dostižení vozu před vámi, nýbrž i když vás dojede soupeř! Vozy ale tolik neplavou, lépe brzdí a bez problému se kočírují. Sice tu zcela chybí hlasová navigace od spolujezdce, nicméně šipky jsou přesné a z trati se skoro nedá vyjet, okraje vás hned zbrzdí. Zato si ale můžete do sytosti užívat jízdy při maximálních rychlostech, protože i v těchto případech se autíčka přesně a snadno ovládají i díky znamenitému výhledu vpřed, který je oproti Skotovi snad dvojnásobný. Celkem je ovládání vozidel ve V-Rally o mnoho přesnější než u konkurence. Právě díky tomu budete už ze začátku šampionátu bez větších problémů jako první v cíli, až po delší době obtížnost přitvrdí. Ovládání je ale na podobných hrách to nejdůležitější, tudíž i zde bych se přikláněl spíše k V-Rally.
Zbývá se zaměřit na drobotinu okolo, tudíž konstatuji, že zvuková stránka věci je ve V-Rally oproti Colinovi výrazně chudší, vozy „luxují“ a hudba je jedním slovem příšerná. Ukládání je možné na kartu, ale až po odjetí celého národního podniku. U McRae si můžete jízdu uložit již po dvojici odjetých závodů a ozvučení je také o chloupek věrnější. A konečně multiplayer si v porovnání s Colinem na jedné kapesní konzoli nezahrajete. Poslední kolo tedy vyhrává Colin.
Takže mi již zbývá jen sečíst výsledky, nesportovně přihodit své sympatie jednomu z rivalů a vynést ortel. Hokejovým výsledkem 3:2 vítězí v dnešním „mači“ V-Rally 3 a já jen můžu dodat, že plným právem, protože zejména opravdu špičkové vizuální provedení a velmi dobré jízdní vlastnosti i ovládání se podepisují pod o něco příznivější hodnocení než tomu bylo v Colinově případě.
V-Rally 3 | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|