UFO: Aftershock
UFO: Aftershock
cenega 1.10.2005 PC
Rok 2054. Ti z vás, kteří znají předchozí díl UFO: Aftermatch, od brněnských Altar Interactive, jistě ví, že lidé byli nuceni opustit planetu Zemi a zabydlet se na umělém orbitu zvaném Laputa. Padesát let po globální katastrofě, padesát let poté co se povrch Země stal neobyvatelný přežívají zbytky lidstva ve svém létajícím útočišti. Vzrůstající nespokojenost s rigidními a úplatnými vůdci Laputy vyvrcholí v konfliktu, jehož výsledkem je zničení kolonie. Přeživší jsou opět na útěku. Dokáží si znovu podmanit Zemi a porazit neznámé síly, které je zahnaly pryč?
Do děje hry vás vtáhne intro, které popisuje předcházející události. Následně se ocitáte v roli velitele výsadkové jednotky na Zemi, kde začíná váš úkol. Poměrně brzy zjistíte, že planeta není obydlena jen mutanty a mimozemšťany, ale že na ní přežívá i poměrně dost skupinek lidí.
Konflikt se změnil, ale systém hry zůstal nezměněn. Hra je rozdělena na dvě části – strategii globální a bojovou. K větším změnám došlo na straně globální správy území.
Nyní máme mnohem lepší možnost ovlivňovat stavbu základen, o dost propracovanější je i výzkum a vývoj nových technologií, kde jako v každé správné strategii vše souvisí se vším.
Například než začnete vynalézat a vyrábět zbraně, musíte postavit odpovídající laboratoř a továrnu. Báze můžete vybavit i obrannými mechanismy či budovami zvyšujícími tzv. Knowledge Level čímž je podmíněna stavba některých lepších budov.
Suroviny, diplomacie, bytosti
Říkáte si proč suroviny? Ano, jedná se o novinku, která zatím v žádném díle UFO nefigurovala. Zde se však pro ni vývojáři rozhodli. Pro výrobu jednotek, výzkum technologií či budování cest mezi základnami tak budete muset získávat tři odlišné zdroje: low-tech, hi-tech a alien. Tyto zdroje vám přibývají tím rychleji, čím větší území s více budovami kontrolujete.
Diplomacie není příliš propracovaná, do velké míry souvisí se získáváním surovin a zabíjením nepřátel. Pokud určité frakci pomůžete od útlaku či jí pošlete nějaké suroviny, získáte si její podporu. Poté je možné od ní opětovně získávat dodávky surovin či jednotek. Hlavní úlohou diplomacie však je potřeba spojit síly pro poražení společného nepřítele a to v systému hry funguje dobře.
Výše zmíněné skupinky, na Zemi přeživších lidí, se kterými lze tvořit koalice, jsou ve hře rozděleni na Kyborgy a Psioničky. Kyborgové jsou výhradně mužského pohlaví, mohou používat implantáty na zlepšení svých vlastností a obecně se těší lepší fyzické konstituci. Psioničky jsou naopak jen pohlaví ženského, ovládající různé psychické útoky, s jejichž pomocí dokážou významně přispět k obranyschopnosti vašeho týmu.
Psioničky jsou naopak jen pohlaví ženského, ovládající různé psychické útoky, s jejichž pomocí dokážou významně přispět k obranyschopnosti vašeho týmu.
Pokud vás zajímá jak je v těchto komunitách zajišťována reprodukce, tak to se bohužel v této recenzi nedozvíte, protože ani mě se to nepodařilo zjistit. Nebo že by spoléhali na umělé oplodnění? Faktem je, že tyto „lidé“ vám budou při vašem boji velmi nápomocni, jelikož se ve svém boji o přežití na Zemi museli velmi přizpůsobit a dá se o nich hovořit jako o nadlidech.
Laboratoře
Nejdůležitější částí jakéhokoliv pokroku je samozřejmě vývoj, bez kterého se nehnete dopředu. Nevýhodou je, že postupně budete muset vynalézt i věci, o kterých je vám jasné, že vynalezeny již byly a za nějakých 50 let na Laputě se na ně nemohlo zapomenout, ale budiž, s tím, jak objevujete základní věci se postupně otvírají vrátka k novým možnostem. Po postavení dostatečného množství výzkumných laboratoří, kterých je ve hře několik druhů na různé druhy vynálezů, se konečně budete moci vrhnout na masovou výrobu bojových jednotek.
Ačkoliv nejvíce práce oproti předchozímu dílu bylo odvedeno právě na strategické části, které jsme se věnovali dosud, nejvíce času ve hře strávíte bojůvkami s nepřáteli. Vše se odehrává v reálném čase, ale protože ukočírovat vše tak, jak chcete není při větším množství jednotek dost dobře možné, hra vám umožňuje zadávat rozkazy i během zapauzované hry. Lze si také nastavit, aby se pauza zapínala samostatně při splnění určité podmínky, např. splnění všech předchozích úkolů, spatření nepřítele atd. Bez ovládání jednotek v režimu pauzy nemáte prakticky šanci mnohdy i několika násobnou přesilu porazit. Vojáci se mohou pohybovat různými rychlostmi, přikrčit se nebo zalehnout, střílet, používat medikity a podobně – toho všeho je třeba využít pro úspěšné splněnění mise. Další novinkou je možnost doplňování zbraní různými nástavci, tlumiči a speciálními zaměřovači nebo nové způsoby vyhledávání nepřítele.
Další novinkou je možnost doplňování zbraní různými nástavci, tlumiči a speciálními zaměřovači nebo nové způsoby vyhledávání nepřítele.
Kromě klasického vidění můžete využívat termovizi, psionickou vizi a noční vidění. Hráče „hračičky“ jistě potěší možnost vyrábět jednoduché roboty průzkumníky i bojové stroje s velkou palebnou silou. Novinek je opravdu celá řada.
Nezřídka kdy bude vaším úkolem vystřílet všechny protivníky, ale objevují se i alternativní úkoly, jako je zajmutí rukojmích či převoz spojenců na druhou základu přes nepřátelská území. Bitvy nejsou vůbec stereotypní, i když tato myšlenka může po přečtení předchozích řádků mnohým vrtat hlavou. K tomu přispívá především různorodost prostředí, ve kterém se děj odehrává. Zavítáte například do opuštěných továrních komplexů, nefungující jaderné elektrárny a podobně. Nově se nabízí možnost vcházet do budov, včetně několikapatrových staveb a úplnou novinou je částečně zničitelné prostředí, v němž je možné střílet skrz okna, vytvářet díry do stěn, ničit předměty. Umělá inteligence nepřátel se oproti předchozímu dílu v mnohém zlepšila a boje jsou o hodně zábavnější.
|
Grafika a zvuk
Vadou na kráse hry je především audiovizuální zpracování, které nedoznalo od předchozího dílu výrazných změn. Až na některé nové textury je vše při starém, což na dnešní dobu už v mnohém nestačí, ostatně posuďte sami z přiložených screenshotů. Co se týče ozvučení, není příliš originální, ale v herním frmolu muziku tak jako tak příliš vnímat nestíháte a pro podbarvení scény je dostačující. Tuto malou vadu na kráse pro mě ještě více podkopávají hardwarové nároky, které jsou na úroveň hry až příliš vysoké.
Závěrem
Faktem je, že předností série UFO a předcházejícího Xcomu nikdy nebyla grafika, ale hlavně hratelnost a ta zůstává i v novém díle na slušné úrovni. Propracovanější systém vývoje vašich mužů je doplněn o mnoho nových prvků, jejichž přítomnost vám prodlouží celkovou herní dobu. Výborné je, že k vítěznému cíli nevede jen jediná cesta a můžete tak stále zkoušet nové a nové věci. Všem příznivcům UFO strategií hru doporučujeme.
Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban
Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...
Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod
Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vývojáři největšího loňského průšvihu prosí hráče, aby jim dali další šanci
Jednu dobu byla zombie onlinovka The Day Before nejočekávanější hrou na Steamu, nakonec ovšem skončila absolutním fiaskem a po pouhých 46 dnech provozu byla ukončena. Místo aby vývojáři „chodili...
Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář
Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu
V říjnu nás čeká boj s přisluhovači pekla, cestování v čase, pokusíme se přežít na odlehlé chatce u lesa, postavíme si opevnění před nájezdy a zažijeme válečnou operaci CIA. Vyberete si?
Řetězec KFC se vnucuje hráčům, zbít plukovníka Sanderse však nedovolil
Vývojář kultovní série videoherních mlátiček Tekken Kacuhiro Harada se prý v minulosti snažil přesvědčit marketingové oddělení fastfoodového řetězce KFC, aby mu propůjčilo práva na zobrazení jejich...
Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit
Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.
Bonusweb slaví 26 let
V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový projekt jménem Bonusweb. Psal nejen o hrách, ale i hudbě, filmech a komiksech. Zhruba po čtvrt roce se vyprofiloval na portál zabývající se...
Prodej lesa 59.470m2, Nečíň okr. Příbram
Nečín, okres Příbram
4 100 000 Kč