True Crime: Streets of LA

  12:00aktualizováno  27. listopadu 11:26
Policajt z Beverly Hills? Kdeže, spíše z Grand Theft Auto. Trošku se to zamotává, aby ne, když tu vedle opravdu nekomformního strážce zákona slíbily účast takové celebrity jako je čínská mafie a 240 km2 z pověstného města andělů.

True Crime: Streets of LA

Hlavním hrdinou zdejšího vyprávění je mladý příslušník speciálního policejního útvaru Nick Kang. Jeho svérázné vyšetřovací metody si skutečně nijak nezadají s postupy, jaké vídáme v hollywoodských filmech. A když je řeč o stříbrném plátnu, musím jedním dechem dodat, že True Crime mají opravdu pěkné a stylové příběhové pozadí, které se posouvá vpřed díky nehratelným enginovým sekvencím, jež působí velice věrohodně a gestikulace všech zúčastněných na scéně je opravdu jako živá. Kinematické zde dostalo velkou konkurenci. Přičemž jestliže si připadáte jako ryba na suchu, v menu jdou naštěstí zapnout titulky. Příběh navíc zajímavě alternuje, což je věc, která se také dosti často nevidí. Obvyklou ingrediencí jíž je přítomnost čínské triády (s trochou té mystiky v závěru) a ruské mafie, oběma zmiňovaným společnostem Nick docela dost šlape na paty a využívá k tomu opravdu bohatý vozový park, zbrojní arzenál a hodně efektní prvky bojového umění. Ale popořadě.

L.A. Přísně tajné:
Možná to bylo tím smutným uplakaným počasím venku, že jsem dostal na první pohled neprozřetelný nápad usednout v jinak prázdném baru na sesli hned vedle černého dobře True Crime: Streets of LA oděného muže, který u pultu upíjel už kdoví kolikátou skleničku. Barman si mě přeměřil bezvýrazným pohledem - objednal jsem si jenom malé pivo. Chlapík vedle do sebe hodil naráz půl sklenky a zašklebil se. Jestli mu to nechutnalo, chtěl se nyní o tuto jedinečnou zkušenost podělit. Barman na chvíli ožil v předtuše vyšších příjmů, přitočil se a přede mnou stála gratis lihovina. Po prvním hltu mi však naráz uschlo promočené tílko. Černoch mě jenom smutně pozoroval, když jsem s kašláním přešel ke své předchozí objednávce. Smočil jsem rty v pěně a první přílivová vlna s sebou přinesla melancholický hlas, na jehož konto jsem si před chvílí připekl vnitřnosti. Barman se líně opřel o regál, začal netečně piglovat skleničky a našpicoval uši.
Černoch se už mým směrem nedíval. Mluvil ke mně a přitom k nikomu, vyprávění zvolna plynulo a s přibývajícím časem jsem v něm poznával jeho vlastní cestu mezi životem a smrtí, divokou jízdu na kolotoči, který se nepřestává točit ani ve městě andělů. Byla řeč o lichváři, který si renomé udržoval díky partě ostrých chlápků, schopných vám pro chybějící halíř utrhnout nohu a omlátit o hlavu. A jejich šichtu jste pak měli připočtenou v nehorázné hodinové sazbě k vašemu dluhu. Mluvil o prodejcích živého masa, jejichž organizační síť byla ještě míň prostupná než pověstná londýnská mlha na březích Temže, průhledná stejně dobře jako opancéřovaný cadillac a přitom to fungovalo lépe, než podobně postavený státní aparát - možná díky skutečnosti, že se tady jelo na procenta a
True Crime: Streets of LA pořád bylo z čeho brát. Mluvil o podzemních garážích, v nichž se z ukradených ojetin stávají nová auta pro nové kupce. Mluvil zkrátka o spoustě věcí a já jsem jej nechal. Až po delší době, kdy se mu v hlase začala objevovat únava jsem usoudil, že je čas přispět svou trochou do mlýna. Brzy jsme si takříkajíc padli od oka. Byl to zvláštní večer a ještě podivnější noc, jíž jsme pak oba kráčeli vstříc domovům. Nesedět vedle něj dobře tři hodiny nevěřil bych, že pil něco ostřejšího než vodu. A já vám jej vlastně ještě nepředstavil, jmenoval se Billy Parks…

True Crime po vzoru nextgen série GTA nabízí rozlehlou herní plochu pro vaše aktivity. Desítky čtverečních mil akurátně vymodelovaného Los Angeles, po jehož ulicích se v poněkud skromnější míře, než by člověk čekal, promenádují chodci, jezdí auta a spolčují zločinci. Grafická stránka není s ohledem na enormní herní rozlehlost špatná, i když představení spíše zachraňují pěkné barvy typu svěží zeleň, ročník před první jadernou zkouškou, některé pozoruhodné efekty a v neposlední řadě důležitá skutečnost, že velkoměsto je pochopitelně architektonicky dosti rozmanité, takže dojde na vilové domky s líbeznými předzahrádkami, mnohapatrové činžáky, letiště, nebo na předlouhou magistrálu, jež vás vyvede z omylu, že jste natankovali dostatek pohonných hmot. Ne, to byl pochopitelně chabý pokus o vtip, takhle propracovaná hra není, nicméně v kontextu True Crime: Streets of LA zdejšího odstavce musím zmínit jednu důležitou skutečnost, která se jmenuje interaktivita. Odhlédnu-li od dnes již standardního modelu postupného poškození vozů, neunikne vaší pozornosti podařený motiv, že mnohé z věcí na scéně lze zničit, počínaje rozličnými ploty, dopravními značkami, pokračuje přes světla na křižovatkách a konče takovými stromy, což je sice už docela legrační schéma, ale dejme tomu.
Audio položka zase nabízí skutečně bohatý , u nějž je možné vypíchnout vámi upřednostňovanou skladbu, a pak zejména příjemné namluvení všech dialogů.

Hraní je rozděleno do několika kapitol a ty dále ještě do řady úrovní, v nichž se ponejvíce jezdí. Vedle nutnosti dojet z místa A do místa B, jež vám indikuje ikona na malé mapce v rohu obrazovky, se dočkáte i sledování podezřelého, ostrého stíhání anebo dokonce nutnosti ujet před lidmi, kteří si z vašeho auta udělali terč. Občas dojde i na nepříjemnou časovku, kde pak určitě rádi využijete některé z výhod vašeho povolání, kam patří zapnutí majáku, pročež vám řidiči povětšinou uctivě jdou z cesty. Co se týče dopravního ruchu, ten je poměrně dobře organizován, horší to již je s chodci, kteří si místy dělají opravdu co je napadne. Počítaje v to přecházení na červenou a nebo situaci, kdy se je snažíte odehnat klaksonem a kdepak, bez jakékoliv reakce.
True Crime: Streets of LA Ovládání vybraného vozu - opět platí, že můžete stopnout jakýkoliv dopravní prostředek a vypudit z moci úřední jeho řidiče - je arkádové až do té míry, že mezi jednotlivými typy aut nejsou v podstatě žádné výrazné rozdíly. Zapomeňte na v tomto směru poměrně vysokou propracovanost GTA, zde je v podstatě kus jako kus, hlavní roli hraje maximální rychlost stroje a to ještě jenom pro jeden případ vašeho snažení, takže tohle tvůrci docela dost odbyli. Ale co lze hodnotit pozitivně je schéma zastavování zločinců. Už žádné zoufalé narážení a srážení, v hlavní roli je vaše pistole s neomezenou municí. Pokud se chcete vyhnout ztrátám na civilním obyvatelstvu, je možné během divoké stíhačky dění zpomalit a zaměřovacím terčíkem cizelérsky zacílit vámi žádané místo na pronásledovaném autě. Výborně. Bohužel zde, stejně jako v režimu, kdy se pohybujete po vlastních, je zacilování ve "first person" poněkud problematické z toho důvodu, že analog je docela citlivé zařízení a chce to hodně trpělivosti a umu - pohříchu na to zde občas není čas a prostor.

L.A. Přísně tajné:
Ticho a prázdno. Nevím, proč jsem se k tomu dal tak snadno přemluvit, tolik piv jsem zase neměl. Stojím v prázdné místnosti a ve vlhké dlani třímám ulomenou dřevěnou plaňku od plotu. No tak, Nicku, trochu kuráže do toho umírání. Jak tě to učili, nejdřív
True Crime: Streets of LA pravou nohou dopředu, potom následuje levá a plynule přejdeš v chůzi. Zvládneš to, už jsi to dělal mockrát. Ale teď to nějak nefungovalo. Možná, že za to mohl ten výstřel ze zadního traktu opuštěného domu, kudy sem měl vstoupit Billy, když jsme sledovali dva týpky, co na ulici ošklivě zřídili mladý pár vracející se z kina. Možná, že za to mohl krátký výkřik, který prokazatelně patřil Billovi. A dost možná, že za to mohlo i podivné ticho, které se vzápětí rozhostilo. A k tomu ta neprostupná tma. Čekal jsem, jestli se mi aspoň trochu uklidní tep. Nemusí moc, stačí na nějakých dvě stě úderů za minutu. Pak kdesi nablízku kdosi zašramotil. Nějaká zbloudilá osoba asi počala hledat spřízněnou duši. Měl bys Nicku raději vypadnout a to fofrem. Konečně se pohnula levá noha, neochotně se ohnula v kolenu a vykročila vstříc světlejším zítřkům. Symfonický orchestr o síle několika vrzavých parket mne tady nemohl udržet. Matná silueta objevivší se vzápětí ve dveřích měla na věc poněkud jiný názor. Máchnul jsem rukou, ale namísto pozdravu z ní velkým obloukem vyletěla plaňka. Tak nějak jsem v té tmě asi ztratil dobré vychování. Současně zazněl výstřel. Lávový proud proletěl okolo mého spánku. Plaňka se roztříštila postavě ve dveřích o hlavu a na další vydechnutí už jsem stál u ní. Rychlý direkt, pravačkou ukázkový zvedák a potom do odkrytého krku ze strany levačkou hák. Silueta zachroptěla, ozval se dutý zvuk, jak jí pistole upadla na zem. Další můj úder směřoval na žaludek, chlapík se zlomil jako sirka, abych jej vzápětí definitivně uzemnil kolenem do obličeje. Sebral jsem zbraň s impulsivním rozhodnutím, že půjdu přeci jenom najít Billyho. Ležící True Crime: Streets of LA chlapík to nijak nekomentoval. Vyrazil jsem… s tím kvérem v ruce jsem byl najednou junák k neudolání. Hotový postrach všech opuštěných domů.

Situace, v nichž se ocitáte na vlastních nohou, jsou zase na míle vzdálené frustrujícím okamžikům z GTA. Třebaže máte vždy toliko duo pistolí s neomezenou municí, jež dílčím způsobem vylepšujete o nárazově sebrané zbraně, díky automatickému zaměřování a některým prima featurkám je tato část poměrně schopnou konkurencí pro third person akce. Úrovně, jimiž se musíte natvrdo prostřílet, jsou však striktně lineární a neuvěřitelně krátké, takže vám zase moc nemusí vadit omezená manipulace s kamerou. Dočkáte se alternativy schovávání se za zdmi s bleskurychlým vystartováním na dopředu zaměřeného oponenta a pak zase navrácením nazpět do bezpečí. Zpomalení akce v efektním skoku dopředu a naposledy již výše zmiňované first person perspektivy pro rychlé vypořádání se s problémem skrze headshot. Útočníci však do lokace nabíhají ze všech stran a tak se nakonec vše uvedené smrskne do rutinního strafování s neustálým střílením a občasným přikrčením se za nějakým objektem, abyste eventuálně ulevili prstům - pro každou vyslanou střelu musíte stisknout tlačítko, což jednoho docela unaví.

Další herní variantou jsou lokace, v nichž se bojuje tváří v tvář. Vedle krytu disponuje vaše postava i pár údery, resp. kopy a chytačkami, nemluvě o možnostech sebrat nějaký True Crime: Streets of LA předmět volně se povalující v lokaci, který lze poté buď po vybraném sokovi hodit, nebo ho s ním poškrábat za uchem. Tahle pasáž je však ještě kratší, než výše citovaný střelecký úsek, ale díky maximální interaktivitě okolního prostředí a pěkně koncipovanému boji zase mnohem efektnější. Tvůrci se to v závěru snažili trochu oživit, ale platí, že s nástupem silnějších oponentů na scénu dostává soubojový mód nepříjemné trhliny i díky skutečnosti, že je poněkud špatně čitelný a posléze nenabízí žádnou velkou variabilitu.

Poslední částí, v níž se musíte do finále dostat po svých, jsou speciální stealth levely, kdy se plížíte opět pro změnu kratičkou lokací vpřed a díky obezřetnému postupu podél stěn s následným kamerovým nahlížením za roh zjišťujete, kdy je strážce obrácený zády, abyste mu mohli uštědřit úder odesílající jej do říše snů. Znovu platí, že kamera má místy nepříjemně hluchá místa, ale dá se to strávit.

Ono s kamerou se to má tak. Většinu času strávíte za volantem při klíčovém přesunu odněkud někam. Během těchto vcelku pohodových chvil jízdy můžete řešit rozličné přečiny a zločiny, při kterých dosti často musíte opustit svůj vůz a pak zcela jistě uvítáte funkci pravého analogu, umožňující otáčení pohledu kamery vůkol. Uvedené se však True Crime: Streets of LA v interiérech nekoná, kamera se tady dosti často seká o stěny, což vás ale nemine ani v exteriérech, stojíte-li např. blízko nějakého objektu. Pakliže zrovna někoho honíte, je to celkem fuška najet s pohledem tak, abyste jej měli za svými zády a rozeběhli se za podezřelým. Bohatě pak tady využijete jak střelby, tak bojování tváří v tvář, byť je to někdy překvapivě docela krkolomné. Při jízdě skrze LA dostáváte za úkol vypořádat se např. se zloději aut, dealerem drog, ozbrojeným chlápkem držícím rukojmí, či týpky, kteří si spletli LA s okruhem formule jedna, a vždy je důležité, kterak s daným problémem naložíte. Takové rutinní odstřelení prchajícího dealera je sice považováno za vyřešení případu, ale karmu vám to dvakrát nezvedne. Ono se totiž hraje na to, jestli jste dobrý policajt (když už střílíte, tak spíše tak, abyste neutralizovali oběť) nebo typ, který jde takříkajíc přes mrtvoly (které tu po vás po divoké honičce městem mohou zůstat). Uvedené se pak odráží na příběhové linii, což je vcelku prima nápad. Stejně jako fakt, že plněním dílčích úkolů získáváte důležité bodíky, jež potřebujete pro vstup do speciálních tréninkových center, v nichž získáváte nové schopnosti pro všechny obory zdejšího hraní. Rozhodně zajímavý motivační faktor, i když mám dojem, že většinu nových dovedností a atributů (jako je laserové zaměřování či schopnost zastavit na fleku vaši káru) stejně příliš nevyužijete. To se již jeví přínosnější (a také zábavnější) bonusová mise po stoprocentním dokončení jedné příběhové kapitoly, kde můžete získat lepší kvér či auto.

True Crime: Streets of LA

Poslední větou jsem tak trochu nakousl veskrze příjemný nápad a to, že zde nemusíte splnit momentální úroveň, jež vám z nějakého důvodu nevyhovuje či nejde od ruky a nechat si ji na později. Zkrátka dáte Continue a jdete dál, snad jen s tím, že přijdete o nějaké ty předtím získané bodíky za vyřešené případy. Stejně pozitivně lze hodnotit i skutečnost, že se do kterékoliv úrovně můžete vrátit a zkusit si ji ještě jednou. Jediným otazníkem je častý auto-save, což je hodně dvousečná zbraň, se kterou musíte vždy počítat. Stejně jako se zdlouhavým loadingem a některými bugy, z nichž dokreslování pozadí neberu jako nějaké pochybení, ale náhlá nemohoucnost hlavního hrdiny při znovu nastoupení do zaparkovaného auta je zarážející.

Jako to uzavřít? True Crime je rozhodně povedená hra, tvářící se oproti GTA mnohem komplexněji. Po nějakém čase vám sice dojde, že to není tak zcela pravda a navíc se může dostavit jistý stereotyp, ale na vychutnání tohoto pocitu nebudete mít čas, protože True Crime stačí dřív skončit. Překvapivě spíše víkendová záležitost s minutovými úrovněmi, přičemž délku herního dobrodružství výrazně natahují časté mise, v nichž se coby policista na volné noze účastníte řešení nevelkého počtu dokola se generujících zločinů na ulici. Nicméně příjemně se to hraje a je možné se k tomu kdykoliv vrátit a to ke kterékoliv vámi vybrané a oblíbené pasáži, což se rozhodně počítá!

True Crime: Streets of LA

L.A. Přísně tajné:
Nebylo dvakrát teplo, ale přesto jsem se začal silně potit. Kradmé našlapování, potom nadechování s otevřenými ústy a zbytečné naslouchání okolním zvukům. Nic. Jsi tu úplně sám, Nicku. Jako ten kůl v plotě. Ale i když to někdy vypadá, že párty je u konce, někdo vás s radostí vyvede z omylu. Nebo s pistolí. Výstřel zazněl opravdu nečekaně. Do zdi za mnou mocně udeřilo kladivo. Ačkoliv jsem měl dojem, že jsem přitom vyskočil asi metr do vzduchu, netrefilo mě. Nedalo moc práce se vzápětí rozplacatit o zem a zasypat místo, odkud proti mě vyšlehl blesk, sprškou střel. Zazněla sice ještě jedna rázná odpověď z kanónu, ale současně i šťavnaté zachrchlání doprovázené zvuky, jako když se někdo skládá k podlaze a stěny nejeví valnou snahu mu v tomto aktu nějak zabránit. Chvíli jsem si ještě poležel a vychutnával pocit, že jsem pořád naživu. Až když okolo vás přejde smrt, stanete se v tomto směru skutečným gurmánem.
Vzápětí jsem se blíže seznámil i s druhým ze dvou týpků, kvůli němuž jsem podstoupil zdejší anabázi. Opatrně jsem mu sebral pětačtyřicítku. Už mu na nic nebyla. A neméně opatrně pokračoval domem dál. Svůj díl štěstí pro tento den jsem možná vyčerpal. Na druhou stranu se dvěma bouchačkami je na tomhle světě hned bezpečněji. A pak jsem zakopl o Billyho.
Musím říci, že se tenhle obraz stvořiteli moc nepovedl. Mraky se najednou jako na povel rozestoupily a měsíc osvítil rozbitým oknem scenérii, které dominovala ošklivá černá kaluž, jejíž hlavní přítok vyvěral zpod těla ležícího Billyho. Neřeknu vám, co si pro mne schoval na ten krátký okamžik, který mu zbýval, než se definitivně dotočí jeho kolotoč. Neřeknu vám ani, co jsem mu té noci slíbil. Každopádně dnes jsem tady, v L.A.

True Crime: Streets of LA
Výrobce/Vydavatel Luxoflux/Activision
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 120kB
Verdikt: Hraje se tady spíše na efekt, ale herní rozlehlost a rozmanitost a příjemná hratelnost se musí ocenit.
Hodnocení: 75% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...