Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tomb Raider: Angel of Darkness

  12:00
Prsatá archeoložka s mrštným tělem znovu přichází a tentokrát ji hned na začátku stíhá policie. Podaří se ji očistit své jméno, zlikvidovat nepřátele a odhalit úmysl starých alchymistů? To vše v pokračování plném změn!

Tomb Raider: Angel of Darkness Představujeme šestý díl
Prsatá archeoložka Lara zaznamenala - od svého vzniku - neuvěřitelný úspěch přesahující nad rámec počítačových her, o čemž ve své době svědčily třeba i obálky prestižních neherních magazínů zobrazující právě tuto virtuální krásku. Předchozí díly si našly mnoho fanoušků, přesto se začaly objevovat hlasy volající po inovacích v sérii – a ty s šestým dílem, vesměs v neprospěch původních fanoušků, přicházejí. Šesté pokračování pojali autoři o poznání filmověji. V úvodní animaci se stáváme svědky vraždy našeho starého "přítele a učitele" Von Croye a co hůř, podezření padá právě na Laru, která se tak stává pronásledovanou a hledanou osobou. Poodhalíme-li více dějovou roušku, dozvídáme se o starých alchymistech, tajném společenství a starodávných artefaktech – vše podávané v přitažlivých a dosti rychlých in-game scénách. Částečně překvapivě je to právě příběh a jeho podání, co se autorům celkem povedlo.

Tomb Raider: Angel of Darkness Zklamání?
Tomu, kdo alespoň trochu sleduje herní scénu, jistě neuniklo, že prakticky totožná PS2 verze přináší po světě vesměs většinou jediné – rozčarování a zklamání. Proč? První a asi ten nejpodstatnější důvod padl po pár minutách hraní – autoři totiž neuspěli na nejvíce nepravděpodobném místě a tím je ovládání. Ovládání? Ano, ovládání reaguje s jistým zpožděním (čeká se například na plynulé dotočení postavy), což je velmi nepříjemné a zdržující. Postavě dále chvilku trvá, než se vůbec rozeběhne, při pohybu na schodech do stran zase reaguje příliš citlivě... mám-li to shrnout, ovládání potřebovalo odladit jako sůl a dlouho trvá, než si na něj hráč zvykne (naštěstí že si lze ve hře kdykoliv uložit pozici). S tím jde ruku v ruce krátké testování hry, což se projevilo v celé řadě herních chybek, které způsobují hráči těžkosti. Za všechno mohu zmínit náhlý propad postavy do země, chybějící popisek či neviditelné předměty ve skříni, které Lara bez problému identifikuje třeba jako zásobník.

Češi, Česká Republika a Tomb Raider: Angel of Darkness

Tomb Raider: Angel of Darkness Tomb Raider: Angel of Darkness Po misích v Paříži následuje Praha, respektive mise odehrávající se na Strahově. Již ale v Paříži se dočkáme prvního překvapení, když na nás strážci pokřikují české hlášky. Některé z nich znějí relativně věrohodně, jiné ne – na druhou stranu můžeme být rádi, že nepokřikují rusky. Uslyšíme například strážce, kteří vykřikují "pronikl do střeženého prostoru". Naopak v případě napadení vykřikují "někdo tu je" či "protivník zpozorován". K mému překvapení voják v sanatoriu při zásahu zamumlal něco, co znělo jako "chci to". V sanatoriu v Praze potěšila cedulka s českou texturou "nepovolaným vstup zakázán". Jinak je v očích tvůrců Praha, hlavně Strahov, korupcí a mafiány prorostlé místo, kde se navíc nacházejí tajné bio-laboratoře, sanatorium a další překvapivé lokality, o nichž určitě nikdo z nás neměl ani tušení. O poměrech vypovídají hlášky jako: "You're in big trouble, whoever you are. Intruders don't last long in the Strahov." či "The Strahov is the Mafia centre of operations in Prague."

Pojetí hry
Tomb Raider: Angel of Darkness Vraťme se k naznačeným inovacím v sérii, respektive novému směru, kterým autoři vykročili. Šestý díl zpracovali více ve filmovém duchu, což posílilo příběh, ale částečně oslabilo jiný aspekt – volnost ve hře. Celé dobrodružství totiž rozdělili na mnoho do sebe zapadajících kapitol, kterých je zhruba (včetně podružných úrovní) třicet, a mezi nimiž se nelze volně pohybovat. Jakmile například projdete určitými dveřmi, hra vás už nikdy nepustí zpátky. Vezmeme-li to do detailů, hráč povětšinou operuje v malém prostoru, kde je potřeba vyřešit daný úkol (ať už akční nebo logický) a teprve posléze jej pustí dál. Počínání hráče doprovázejí zmíněné in-game sekvence, které vždy něco naznačí, ale úplně nedořeknou, díky čemuž si děj stále udržuje svoje tajemství a přitažlivost. Například úvodní filmeček z intra uvidíme během hry ještě dvakrát, pokaždé z trochu jiného úhlu a teprve potřetí z něj vyplývají hodně zajímavé souvislosti.

Atmosféra hry a obroda žánru?
Zařadit žánrově šestý díl by mohl být, alespoň zpočátku, částečně problém. Jak se zdá, Angel of Darkness se Tomb Raider: Angel of Darkness spíše blíží akční adventuře, než akci s prvky adventure. První úrovně se odehrávají v Paříži a nesou se v duchu útěku před policií – vlastně slouží coby předzvěst toho, na co by si měl hráč během hry dávat pozor, čímž se vyvaruje mnoha herním zásekům. Prakticky pouze skáčeme, ručkujeme a předvádíme další akrobatické kousky. Posléze, v páté kapitole, přichází změna – Lara se volně pohybuje v uličkách části Paříže, vede lehce větvené dialogy s postavami ve městě, z čehož by měl člověk skoro pocit, že hraje 3D adventuru (sporadicky lze některé situace řešit jiným způsobem). Někteří fandové hru zhruba ve čtvrtině ukončili a vyřkli silně negativní ortel – a i když možná udělali chybu, není se čemu divit, začátek hry je pro fanoušky očekávající "prostě šestý díl" opravdu šok.

Po této pasáži znovu po něčem neustále skáčeme, vymýšlíme kudy dál a vlastně teprve v polovině hry přichází první zatuchlá kobka plná nástrah a důmyslných systémů. Dlužno podotknout, že právě v Paříži, kobkách a misích v muzeu – tedy zhruba prostředku hry – jsem některým pasážím přišel celkem na chuť. Koncept dobré Tomb Raider: Angel of Darkness poloviny misí je totiž vynikající – nabízí rafinovaně řešené úrovně a při řešení některých z nich jsem se dobře bavil. Skvělý zážitek však šmahem rychle pohřbilo nevyhovující ovládání. Následují mise v Praze, respektive na Strahově, kde přišlo jisté ochladnutí – například úrovně odehrávající se v "pevnosti" na Strahově mi přišly celkem nudné. Naštěstí ale i v poslední třetině se našly zajímavě řešené úkoly. Druhá polovina je také o poznání akčnější, oproti první, kde se střelné zbraně používaly spíše sporadicky.

Nějaké novinky nebo vše při starém?
V tiskových prohlášeních se hovořilo o systému získávání nových schopností, z čehož se vesměs stala fraška. Funguje to následovně: Lara například pokus o otevření dveří okomentuje, že by je vykopla, ale necítí se dost silná. Stačí se tedy poohlédnout, kde se v úrovni nachází například bedna, se kterou se dá manipulovat. Lara ji párkrát posune po zemi, oznámí, že se cítí silnější a hle, dveře nyní vykopne. Asi bez komentáře. Dalším marketingovým trikem Tomb Raider: Angel of Darkness byla druhá postava - Kurtis, za kterou sice podstoupíme dvě úrovně (třeba sanatorium plné bláznů na Strahově :) a souboje s bossy, ale kromě jedné automaticky používané dovednosti, kterou využije rovnou dvakrát, se za něj hraje úplně stejně jako za Laru. Pro děj je ale důležitý. Zmíněné adventure části se není třeba bát – všechny věci se používají automaticky. Navíc každé aktivní místo indikuje ikonka ruky v pravé dolní části inventáře.

Multimediální zpracování
Z hlediska multimediálního zpracování zaujala především příjemná hudba, poněvadž grafické zpracování nese opět známky jisté uspěchanosti. Například máte strom, chodník a spadané listí – nepřirozeně ovšem působí, pokud spadané listí na chodníku reprezentuje očividně čtvercová textura. Na druhou stranu některé lokace vypadají velmi hezky a k Laře samotné nemám výhrad. Lara se totiž pohybuje, oproti jiným hrám, velmi přirozeně, hezky šplhá, leze po žebříku, skáče, ručkuje; každou akci týkající Tomb Raider: Angel of Darkness se interakce reprezentuje vlastní animace. Při smrtelném pádu se její tělo také pokaždé jinak zkroutí a navíc se jí konečně pohupují vnady (PS2 hráči mají podle neověřených informací smůlu (oprava 17:44 - nemají)). Celkově bych zpracování nijak nezatracoval, poněvadž i když se na něm dalo zapracovat, špatné není.

Rozuzlení
Co dodat. Nejvíce zklamáni budou – neříkám všichni – převážně fanouškové série, poněvadž šesté pokračování je skutečně odklonem od zažitého schématu (což by nemuselo být na škodu). Akce a volnost částečně ustoupila na úkor silnému příběhu a přitažlivým in-game scénám; pochválit musím i slušnou hudbu, na dnešní dobu hodně nadprůměrnou délku hry (s občasnými záseky čtyři až pět pohodových dnů) a vynikající a důmyslný koncept některých misí, které ovšem pohřbívá humpolácké a nedodělané ovládání. Když k tomu ještě připočteme odfláknuté testování, nemůže být výsledek jiný, než že se skutečně jedná o zklamání. Upřímně – je to dost škoda, protože dotáhnout všechno do konce, mohl být šestý díl skvělý.


  • Exkluzivní screenshot pouze pro skutečné fanoušky Lary :-).
  • You're in big trouble, whoever you are. Intruders don't last long in the Strahov. Och.
  • Představujeme novou postavu - tohle je Kurtis. Kurtis si právě musí prostřílet cestu sanatoriem plnou bláznů a nakonec zabít tajemného vraždícího tvora. Říkal snad někdo, že to bude snadné?

    Tomb Raider: Angel of Darkness Tomb Raider: Angel of Darkness Tomb Raider: Angel of Darkness

    Klikněte si sem pro kompletní fotoseriál včetně popisků

    Tomb Raider: Angel of Darkness
    Minimum: CPU 500, 128 MB RAM
    Optimum: CPU 1600, 256 MB RAM
    Multiplayer: ne
    Další informace: screeny, patche, trailer, wallpapery
    Výrobce/distributor: Core Design / Eidos
    Distributor v ČR: Cenega
    Oficiální stránka: homepage
    Verdikt: Zajímavé nápady, neodladěné ovládání, špatný betatest
    Hodnocení: 64%
  • Autor:
    • Nejčtenější

    Jen 15 minut slávy? Kdeže, dívka, co plive na penis, nově streamuje na Kicku

    Američanka Haliey Welchová, známá celému internetovému světu spíše jako „Hawk Tuah Girl“ chytila příležitost za pačesy. I když její video, ve kterém bezelstně na kameru předvádí, jak zaručeně orálně...

    10. října 2024 28

    Nerozdýchali skvělá hodnocení novinky, na protest zfalšovali skóre recenzí

    Remaku hry Silent Hill 2 věštila jistá skupina hráčů neúspěch. Těšili se na moment, až hra neobstojí ani u kritiků. Když však vyšly recenze, které hru vychválily jako jednu z předních her roku, tito...

    9. října 2024 17

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi

    Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....

    7. října 2024  17:16 13

    Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

    Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

    6. října 2024 14

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Kdo si na to stěžuje? Japonští vývojáři jsou frustrováni západní cenzurou

    Japonští vývojáři spjatí s populární herní sérií Dragon Quest jsou frustrováni změnami, které museli provést v připravovaném remaku Dragon Quest III HD-2D.

    6. října 2024 48

    Která je nejkrásnější? Zvolte miss mezi streamerkami

    Mají až miliony sledujících. Jsou úspěšné, krásné a hrají počítačové hry. Řeč je o herních streamerkách. A právě váš hlas může rozhodnout o tom, která je nejkrásnější.

    12. října 2024 2

    Bylina bude Diablo z prostředí slovanské mytologie

    Žánr diablovek příští rok rozšíří i zajímavě vypadající Bylina. Ta klasické porcování davů nepřátel osvěží originálním zasazením, tvůrci se totiž inspirují ve slovanském folklóru.

    11. října 2024  13:38 5

    KVÍZ: Četli jste v devadesátkách herní časopisy? A pamatujete si z nich něco?

    Herní časopisy pomáhaly v devadesátých letech zásadním způsobem formovat tuzemskou herní scénu. Vlastní jim byl neformální projev, společné nadšení pro věc a velmi specifický (dnes bychom řekli, že...

    vydáno 11. října 2024

    Disney Epic Mickey: Rebrushed

    vydáno 10. října 2024  15:15,  aktualizováno  15:21

    Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

    V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

    Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

    V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

    Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

    Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

    Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

    Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

    Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

    Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...