Je opravdu velice těžké si představit milovníka žánru logických her, kterému by nic neříkala zkratka TIM. Ano, jedná se o nesmrtelnou sérii The Incredible Machine, která naše mozkové závity trápí již nějaký ten pátek. Poprvé to bylo roku 1993, naposledy pak zhruba před rokem, když vyšla hra Return of the Incredible Machine: Contraptions. Tentokrát se podíváme na titul nazvaný The Incerdible Machine: Even More Contraptions (všímáte si, že jsou názvy díl od dílu delší? :o)). Pokud patříte mezi znalce žánru, pak můžete následující část v klidu přeskočit - nejdříve se totiž pokusíme nově příchozím vysvětlit, o co že v TIM vlastně jde.
Jistě jste již alespoň jednou v životě zažili situaci, kdy jste se potřebovali např. dostat do konzervy, aniž byste měli po ruce otvírák, kdy jste potřebovali něco změřit, aniž byste měli po ruce metr, kdy jste potřebovali z bytu vypudit ošklivou obří můru, ale štítili jste se jí byť jen dotknout... V takových okamžicích se ukáže, nakolik je každý z nás kutilem, který si dokáže v každé situaci pomoci s přispěním zdánlivě naprosto nepoužitelných předmětů (jen tak pro zajímavost - kamarád na své cestě do Ruska ve svém obstarožním autě řadil šroubovákem, švagr říká, že svět je složen z otvíráků na pivo, a já sám jsem se několikrát pěkně (p)opálil při zapalování cigarety o horské sluníčko). A přesně takovéto situace nám předkládá hra The Incredible Machine. Tedy ne přesně tyto, ale mnohem, mnohem šílenější. Už jste se někdy snažili vystrnadit ze svého domu kočku pomocí rakety? Dostávali jste se domů z hospůdky za nezbytné asistence urychlovače částic? Zazdili jste si všechny tenisové míčky, takže jste se k nim mohli dostat jen za pomoci šesti balíčků dynamitu? Že ne? Tak vidíte, zde vás čekají nejen tyto úkoly, ale i mnohé další šílenosti.
Pro splnění každého úkolu budete mít vždy k dispozici přesně daný počet několika různých předmětů a zařízení, jichž je opravdu více než široká škála. Kromě pomocných zdí, jezdících pásů, lan, klínových řemenů, míčů všech tvarů a velikostí, nůžek, kleští a mnohých dalších věcí a věciček běžné spotřeby narazíte i na větší podivnosti. Takový pavián na kole, různobarevné lasery, dálkově ovládaná nálož či již výše zmíněný urychlovač částic (no dobrá, není to přesně urychlovač částic, ale mně se ten název líbí :o)) - to už nejsou věci, které by měl každý z nás doma. Zde se bez nich neobejdete. Všechny tyto předměty totiž budete muset po herní ploše rozložit tak, aby byla jejich výsledná interakce v souladu s předem stanoveným zadáním. Navzdory svému zvyku všechno rozpitvat do detailů bych tentokrát rád nechal na laskavém čtenáři, aby si přesný popis herního systému domyslel sám - za pomoci okolních obrázků by to neměl být žádný problém.
Tak, a konečně se dostáváme k části, kterou si již mohou číst i ti, kdo se s předchozími tituly série The Incredible Machine setkali. Ano, povíme si konečně něco o tom, co nás v Even More Contraptions čeká nového a jakých (pokud vůbec nějakých) změn jsme se dočkali. Čeká nás více jak 250 zbrusu nových puzzlů, jež jsou rozděleny do srozumitelného tutorialu, čtyř rozdílných obtížností a něco nám vyzbylo i na multiplayer. I nadále pochopitelně platí možnost vytvářet si vlastní „contraptions“ a ty pak třeba nabídnout ostatním přes internet.
Inu dobrá, tak zde máme nové puzzlíky, to až takové překvapení není - to by čekal přeci každý z nás. Objevilo se ale také několik nových součástek, které budete využívat v míře více než hojné. Jinak jsme se ale na první pohled žádných změn nebo vylepšení bohužel nedočkali. Herní interface zůstal naprosto nezměněný, stejně tak i design herního pole. Dokonce i hlas, jenž k vám promlouvá, je stejný jako minule. Vlastně nebýt nepatrně odlišné úvodní obrazovky, asi bych nepoznal, že se nejedná o rok starý Return to the Incredible Machine... Jisté změny ale objevíte po dokončení několika desítek puzzlů. V čem že spočívají? Především v tom, že jsou zábavnější, i když o něco složitější. Valnou většinou jsou doplněny kraťoučkým příběhem, který již nespočívá jen v obligátním „dostaňte balónek do koše“.
Dále je velmi příjemné, že ne vždy budete potřebovat všechny předměty, jež se vám v nabídce objeví. Čas od času se vás tvůrci snaží zmást zařazením zbytečných pomůcek, protože podle toho, jaké v nabídce jsou, často odhalíte správný způsob řešení puzzlu, a to aniž byste museli nějak těžce přemýšlet. A navíc, ne vždy je řešení tvůrců to jediné správné. Někdy můžete vymyslet nějaké jiné - elegantnější, rychlejší, které potřebuje ještě méně předmětů, než tvůrci zamýšleli. Možná by byli sami překvapeni, jak je možné jejich hádanky vyřešit...
Nesmíme taktéž zapomenout na jednu věc - propracovaný fyzikální model, kdy se jednotlivé předměty a pomůcky chovají zhruba tak, jak by se chovaly i ve skutečnosti. Dobře to je vidět např. u chování kladek, nafukovacích balónků nebo třeba vzducholodí. Jakou silou musí ten balónek narazit na ten špendlík, aby praskl? Pokud poletí míček tudy, opravdu přepne ten spínač, nebo ho jen tak jemně pohladí? Na to všechno budete muset myslet, leckdy zde rozhodují milimetry či setiny vteřiny.
Pokud jste měli až dosud pocit, že jsem měl ze hry The Incredible Machine: Even More Contraptions veskrze kladný dojem, pak vám musím dát sice částečně za pravdu, ale asi bych měl zmínit i pár věcí, jež považuji za stinné stránky tohoto titulu. První je bezesporu fakt, že až na pár skutečných drobností, kterých si většina lidí ani nevšimne, se jedná stále o to samé v bleděmodrém jako minule, jenom s novými puzzly. To je přeci jen trošku málo a nelze to brát jinak než zápor. Tvůrci se navíc ani tentokrát nevyvarovali zařazení takových hádanek, u nichž nejde ani tak o pochopení principu, ale o na milimetr přesné rozmístění jednotlivých součástek. Nemohu si pomoci, ale u těch jsem vždy málem vyletěl z kůže. Naštěstí ať přemýšlím jak přemýšlím, na žádný vyložený zápor nemohu přijít. Výsledné hodnocení je tedy takové, jaké je - o něco nižší než minule, ale stále dost vysoké, aby stála hra za pozornost.
The Incredible Machine: Even More Contraptions | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|