Předem se přiznávám – předchozí ročník této, řekněme akční simulace fotbalu patří mezi mé oblíbené. Právě díky onomu více akčnímu přístupu, oproti konkurenci, si TIF 2003 (mé osobní hodnocení je 75%) získal část redakce k pravidelným fotbalovým dýchánkům. Za těch několik týdnů, možná lze již napsat měsíců, se nám však podařilo odhalit mnoho situací, které vedou ke gólu, stejně jako několik dalších drobných chybek. S přibývajícím časem se situace stávala lehce frustrující, protože jak každý jistě ví, chyby ze strany hry dokáží vždy pořádně naštvat. Pomalu jsme proto začali vyhlížet nový ročník, jehož betaverze během února dorazila. Ta sice naznačovala, že TIF 2004 vykročil správným směrem, ale obsahovala i nehorázné množství chyb – ostatně coby důkaz poslouží naše spíše rozpačité první dojmy. O to více nás překvapilo, když o měsíc později dorazila nová verze označena jako "review" – na jednu stranu v nás vyvolala radost z toho, že je TIF 2004 hotov, na stranu druhou pochyby, protože chyby v měsíc staré betaverzi rozhodně nešlo přejít mávnutím ruky.
Zaměřme se ale na samotnou hru, respektive první dojmy po spuštění. Herní menu prošla omlazovací kůrou, vypadají uhlazeněji, podle očekávaní tedy nechybí nové grafické schéma, úvodní fotbalová momentka, aktualizace (skutečných) týmů a hráčů (a to i přímo in-game, hra respektuje novou vizáž fotbalistů – tedy co se týče účesů :). Herní menu však v podstatě příliš nového nenabízí, možnosti u týmu jsou totiž rozloženy do více záložek – potěší snad akorát barevné odlišení hráčů a přítomnost volby herní strategie viditelně přímo v jedné ze záložek. Před samotnou hrou ještě osobně nastavuji kameru (opět klasika: shora, ze strany + 3 stupně vzdálenosti). Posléze následoval šok! TIF 2004 se sice nachlup stejně ovládá jako předchozí ročník, ale hraje se zcela jinak, nejde totiž o pouhou kosmetickou změnu, ale úplné vykuchání starých střev a nahrazení novými. Hráči se míče tolik nedrží, při zpracování si s ním víc hrají, což způsobuje drobnou prodlevu – aktuální ročník se tak tváří mnohem hravěji. Ano hravěji, uvolněněji, a zcela subjektivně (právě díky zpracovávání míče / prodlevám) i méně akčně. Je zde patrná snaha vykročit směrem, jakým se vydal PES3, což nemůžeme mít autorům za zlé.
Aby autoři drželi krok s konkurencí, pustili se do toho milionu drobností, aby fotbalový zápas lahodil oku. Plastikou prošly ony při přiblížení ubohé skvrny simulující publikum. Při nástupu na hřiště (ale i během hry) následuje sled mnoha neherních záběrů, jako střih na trenéry, publikum, fotografování týmu a mnoho dalších serepetiček. Přitvrdilo se i v rámci nových pohybů – počínaje již proklamovanými novými pohyby při zpracovávání míče a konče mnoha parádičkami. Při gólu se dočkáme obohacené škály projevu radujících se hráčů, ale i záběru na zklamaného kouče. Například jeden z hráčů si dost ostrým zákrokem vysloužil červenou kartu, načež následoval záběr, jak odchází ze hřiště kolem trenéra, který jej zcela naštván ignoroval a ani jednou se nepodíval jeho směrem. Vůbec góly se mi zdají mnohem fotbalovější, protože konečně padají z mnoha situací. Zkrátka, pokud autoři chtěli, aby se na zápas dobře dívalo, povedlo se.
Pokračujme dále: umělá inteligence, kapitolka sama pro sebe. Nezávisle na obtížnosti počítač hraje takticky, samozřejmě podle zvolené strategie, které se drží zuby nehty. Obtížnost hry více reguluje důraz, s jakým hráči hrají – čili zatímco nejlehčí soupeře (po troše cviku) rozstřílíme silně nefotbalovým výsledkem, na nejtěžší nás (bez trochy cviku) nepustí na svoji půlku. Naopak se mi nezdálo, že by nějak razantním způsobem ovlivňovala schopnosti brankářů, ale o nich ještě později, poněvadž není všechno zlato... V nové verzi je konečně opravena chyba, kdy si hráč počkal před vykopávajícím brankářem, který, v některých okamžicích, vykopl míč do hráče, jenž, pokud se míč sám nedokutálel odražením do branky, snadno skóroval. Sami rozhodčí posuzují zákroky o fous přísněji, konečně se nebojí dávat v ošemetných situacích červenou. Zmiňme i penalty. V předchozím ročníku jsme stisknutím tlačítka akcelerovali posuvník, který se měl zastavit na liště v předem daných mezích - pokud se hráč nestrefil do onoho rozmezí, minul i na hřišti (k tomu si samozřejmě připočtěme i míření do pěti směrů). V novém ročníku je střelba penalt poněkud jednodušší a řekl bych, že i méně akční - posuvník se pohybuje automaticky a my jej pouze musíme zastavit na daném místě. Předchozí systém mi vyhovoval více.
Zatím by se mohlo zdát, že TIF 2004 je skvělé a hratelné dílo, které se vyvarovalo chyb. Bohužel – není tomu tak. Za největší chybu považuji projev brankářů. Zatímco v TIF 2003 se často chovali přímo zázračně, aby posléze pustili z neodladěné situace trapný gól, v TIF 2004 mi připadají jednoduše divní. Zdá se mi, že se pohybují po neviditelné půlkružnici před bránou, za jejíž rámec příliš nereagují. Výsledkem je, že často nevybíhají z branky, když je evidentní, že by měli, a nechají si vstřelit laciný gól. Vůbec situace, které si hra vyloží jako nestandardní, řeší hra buď úsměvnou brankou, na hřišti pak nesmyslně a na setinu vteřinky zrychleným hráčem, případně cuknutím, čímž hra kompenzuje výpočty, které nekorespondovaly s tím, co se událo na obrazovce. Ne že by šlo o kdovíjak častý jev (alespoň pokud jde o góly), ovšem jeho přítomnost nepotěší – že by tvůrci neměli dostatek času a museli nový ročník co nejrychleji vydat? Dále, pokud nešlo o záměr, hráči se občas ustřelí a přihrají trošičku jiným směrem, což se v předchozím ročníku nestávalo. Položme si očekávanou otázku - překonal TIF 2004 svého staršího sourozence? Ano i ne. TIF 2004 rozhodně vykročil správným směrem, stal se hravějším, vizuálně přitažlivějším, o něco méně akčním, ale zase doplácí na chyby.
This is Football | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|