The Sims 3: jedna z nejočekávanějších her roku je tu
The Sims 3
EA Czech 2. červen 2009 PC
Chvíle, na níž značná část herního publika tak netrpělivě čekala, je tu. Populární série The Sims simulující "život a vztahy" se dočkala regulérního třetího dílu. A dá se předpokládat, že prodeje budou opět vysoké. Otázkou ale zůstává, jestli má třetí pokračování pro zapřisáhlé příznivce smysl.
Vyplatí se jim hodit za hlavu skvělý druhý díl včetně řady datadisků a vrhnout se na prozkoumávání nového titulu? Uvidíme.
Řekněme si na rovinu, že skoku jako mezi prvním a druhým dílem jsme se protentokrát nedočkali. The Sims 3 je hra prosycená logickou evolucí, ale zásadnější revoluční prvky bychom hledali marně. Ve své podstatě to ale není na škodu.
Postupujme hezky popořádku. První věc, o které si něco řekneme, bude tvorba našeho virtuálního človíčka. Již dříve jsme si zvykli na vysoký standard editorů a nové pokračování v tomto směru opět exceluje.
Nástroj tvorby sima byl upraven spíše povrchově. Když už chceme panáčkovi udělat ksichtík, stačí kliknout na jeho hlavu a rázem editujeme obličej. Těžko posuzovat, zda jsou možnosti co do tvorby obličeje širší než dříve, ale s nástrojem se stále pracuje velmi příjemně a přednastavených tvarů kebule je tak akorát. Stylů účesů mohlo být trochu více.
Situace ohledně oblečení se nachází v rovinách ještě růžovějších. Hávů na výběr najdeme mnoho, a komu by nestačily, udělá si šatstvo s libovolným potiskem. Banka vzorů je skutečně bohatá a je-li libo triko s potiskem parket, nic vám nebrání v jeho vytvoření.
Stejný systém platí i pro vytváření skinu téměř všeho, co si koupíte do svého baráčku, ale třeba i popelnice před domem nebo vašeho automobilu. Většina editovatelných předmětů (a oblečení) je rozdělena do několika částí a v nich upravujeme vzory a barvy dle libosti. S nástrojem se dá opravdu značně vyblbnout a tady lze vidět jednoznačné plus.
Hlavní částí tvorby postavy je výběr vlastností – batole má dvě, dítě tři, puberťák čtyři a dospělí pět. Volba osobnosti sima byla svěřena plně do našich rukou a chcete-li zlého jedince, který si neodpustí pošťuchování ostatních, tak si ho bez problému uděláte.
V editoru navolíme požadované vlastnosti a následně vybereme jeden z nabízených životních cílů (pouze dospělí). Na výběr jich máme pět, avšak celková škála je o poznání širší – odvíjí se od namíchané povahy. Za běžných okolností nemůžeme v průběhu hraní cíl změnit.
Vlastnosti |
Není třeba příliš připomínat, že právě vlastnosti jsou alfou a omegou čerstvého přírůstku do The Sims série. Pro ilustraci jsem vybral 3 náhodné typy a rozepsal, co s nimi souvisí.
|
Systém přání, obav a aspirace je minulost, jak jsme koneckonců avizovali již v dojmech. Setkáme se pouze s jednou zachovanou částí, a sice s přáními. Ta souvisí se simovými vlastnostmi a my máme na výběr, jestli se rozhodneme nabízené přání splnit nebo ne.
Když už ho odklikneme (lze ho i zrušit a uvolnit místo novým), přesune se nám do čtyř políčkové matice. Na nás pak zůstane postarat se o to, aby se tužba stala skutečností. Za její splnění získáme body životního štěstí, a za ty si následně koupíme nějaké vylepšení. Třeba možnost změny životního cílu.
Mezi věci, na něž jsme si zvykli, patří potřeby simů. Dočkáme se jich i ve třetím pokračování a jejich mechanismy nezůstaly beze změny. Kromě toho, že dvě ubyly, se změnil i způsob jejich působnosti na celkovou náladu.
Udržovat metry potřeb v zelených hodnotách nestačí k tomu, aby náš chovanec zářil štěstím. Až po naplnění ukazatelů (platí jen pro některé) po okraj, získáme náladovku, která pozitivně ovlivňuje celkové rozpoložení – za dobré jídlo, vyspání se do růžova nebo důkladnou koupel.
Náladovky mají omezenou dobu trvanlivosti, rozdílnou intenzitu působení a najdou se i dočasné, spojené s momentálními okolnostmi. Například dekorovaný pokoj, pohodlný gauč nebo přítomnost zeleně u simů, kteří ji na základě vlastnosti mají rádi.
Faktory působící na celkovou náladu jsou i opačného charakteru a studená sprcha nebo rozlámané tělo po spánku v levné posteli rozpoložení kladně neovlivní. Stejně tak se na náladě sima podepíše skutečnost, že má hlad, v místnosti je nepořádek nebo se mu chce spát. Po celou dobu máme o náladovkách přehled a je-li potřeba něco změnit, včas se to dozvíme.
Obě zmíněné novinky fungují na výbornou a není třeba příliš zdůrazňovat, že celkové dění značně oživují. Vlastnosti ovlivňují veškeré události a samozřejmě se promítají i do komunikace s ostatními. Ti, kteří disponují charismatem, přátelskou povahou a ještě ke všemu rádi flirtují, se seznámí daleko snadněji než škarohlídi, co si neustále z někoho utahují nebo mají tendence upravovat jejich pomuchlané límce.
Nově se setkáme s ukazatelem obtížnosti, jenž se řídí podle toho, kolik postav máme na starost. Život samotáře je jeden pól a početná rodina s několika dětmi, babičkou a dědou druhý. Udržovat náladovky v pozitivních krajinách není nic jednoduchého. Jedno batole brečí, protože má hlad, druhé se pokakalo a ještě ke všemu se připálilo jídlo. Ne, opravdu není žádný med postarat se o potřeby početné famílie.
Výše jsem nakousl rozhovory, a proto u nich chvíli zůstanu. V základu zůstalo vše při starém, ale nelze paušalizovat. Pro větší přehlednost vidíme ukazatel vztahu u ikony činnosti a spolu s ním i písemné reakce na nedávné interakce. Jen pro formu připomenu, že průběh hovorů se odvíjí i od vlastností a někteří simové se mohou chovat nevyzpytatelně.
Postupem času a hlavně pokrokem ve známosti zjišťujeme vlastnosti ostatních, abychom tuto znalost využili při další komunikaci.
S životem úzce souvisí i chození do práce a do školy. Ani virtuální lidé nejsou v tomto směru ošizeni a v dospělosti není problém se vydat na kariéru žurnalisty nebo třeba zločince. Když už na to přijde, do práce vůbec chodit nemusíte. Nic vám nebrání sedět doma a například psát romány.
Pokud se pro regulérní práci rozhodnete, počítejte s tím, že pro povýšení budete muset něco udělat. Zmíněný žurnalista se musí trénovat ve psaní, charismatu a jednou za čas zajít třeba na fotbalový zápas, aby napsal report. Kuchař neuteče povinnosti získávání skillů v oblasti vaření a vycházející popová hvězda by měla umět brnkat na kytaru.
Prací se volně dostáváme k otevřenému sousedství – dost možná nejzásadnější změně vzhledem k budoucím datadiskům. Samo městečko (v základu je jedno, další si můžete bezplatně stáhnout z internetu) bylo rozprostřeno na ploše větší než dříve – najdeme zde park, koupaliště, hřbitov nebo třeba vojenskou základnu. Největší kouzlo tkví v tom, že se na ně dostaneme bez řady nahrávacích obrazovek. Nebudu jistě jediný, kdo označí otevřené sousedství za největší přínos třetího dílu.
Řada budov ve městě poskytne simovi určitý typ vyžití a chcete-li zajít do parku, na koupaliště nebo do galerie prohlídnout si záchodovou mísu, nejsou vám kladeny žádné překážky. Nechce se vám číst noviny s cílem nalezení práce? Pomocí dvou kliknutí na patřičnou budovu získáte zaměstnání přesně v tom odvětví, v jakém jste chtěli.
Seznamování s ostatními je o mnoho snazší a následná návštěva nečiní nejmenší problémy. Zajít s někým do kina, zaplatit si kuchařský, rybářský nebo zahrádkářský kurz s vidinou rychlejšího získávání skillů? To vše je možné. Stejně tak můžete skočit na jídlo do restaurace na růžku, navštívit knihovnu nebo rovnou odkoupit podíl v místním knihkupectví a získávat část výdělků.
Nebudu nijak zastírat, že právě pohodlí spojené s novou podobou sousedství mě těší nejvíce. Nejspíš i proto, že právě tímto bodem byly vyčerpány ty nejhlavnější novinky.
Na jednu stranu zůstává pravdou, že vše skvěle funguje, simové působí přirozeněji a titul je více hrou než dříve. Na druhou stranu nezbývá nic jiného než konstatovat, že třetí díl splnil očekávání: dočkali jsme se solidního základu a budeme toužebně vyhlížet řadu datadisků.
Celé město žije vlastním životem a to lze bezesporu označit za veliký klad. Dost možná jsem přehlédl některé z drobných vylepšení, z nějž budou jiní hráči nadšeni. V sérii The Sims závisí na subjektivním úhlu pohledu daleko více, než v jiných hrách. Někdo bude s novinkami třetího dílu nadmíru spokojen, jiný – například já – bude spokojen, ale zároveň zklamán, protože pokračování přišlo s tím, s čím počítal, ovšem ne s tím, v co doufal.
Jedním druhem hráčů jsou i stavitelé. Ti nejspíš nebudou ani z jedné strany zaskočeni. Jak jsem již poznamenal na začátku recenze, vysoký standard editorů se zachoval i v novém přírůstku a budovatelé honosných zámků nebo plážových vilek si přijdou na své. Pokud si potrpěli na rozšiřující balíčky s novým nábytkem, tak ze současné nabídky příliš nadšeni nebudou – předmětů je (logicky) poměrně málo.
Tenhle problém řeší poměrně komplexní online možnosti, díky nimž si do naší sbírky přidáme pěknou řádku předmětů. Úplně zadarmo to ale nebude. Nakupuje se sice za virtuální SimPoints, jenomže těch jednorázově dostaneme 1000 a další si musíme koupit za peníze reálné.
Pro změnu bezplatně si pak budete prohlížet a stahovat výtvory ostatních. Někdo jistě ocení možnost sestříhat si vlastní filmeček z natočených videí.
Audiovizuální zpracování se posunulo o notný kus dopředu. Tím je myšlena hlavně skutečnost, že vidíme krásně celé sousedství. V pestrobarevné grafice a se zvýšenými HW nároky navrch. Pokud si tuhle parádu chcete užít v plné kvalitě, počítejte s tím, že budete potřebovat celkem výkonné železo.
Ano, třetí díl mohl přinést o něco více, ale ve skutečnosti přinesl přesně tolik, kolik se od něj očekávalo. Vše skvěle funguje a dlouhé hodiny více či méně nenáročné zábavy čekají. Pro fanoušky jasná volba ať mají třeba všechny datadisky a rozšíření předmětů. Konec konců, The Sims 3 je jasná volba pro všechny, kteří nemají vůči sérii negativní postoj.
Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku
Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...
KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?
Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...
Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu
Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...
{NADPIS}

{POPISEK}
Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času
Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...
Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští
Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...
Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů
New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...
Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám
Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...
Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu
Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...
Čeští vývojáři milují vlaky. Další železniční hra bude karetní horor
V chystané nezávislé hře Dreadline Express se staneme jedním z pasažérů posledního lidského vlaku, řítícího se bezútěšnou krajinou. Kromě Lovecraftem inspirovaného světa tato adventura zaujme i...
{NADPIS}

{POPISEK}
Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku
Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...
Do Černobylu se podívá více hráčů, Stalker 2 vyjde i na playstation
Jedna z nejlepších her loňského roku přijde o svůj punc exkluzivity a po platformách od Microsoftu vyjde i na playstationech. Kde patrně paradoxně nabídne lepší zážitek, jelikož se od vydání podařilo...
Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času
Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...
Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští
Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...
To nový papež určitě nečekal. Fanoušek Pokémonů měl na něj neobvyklé přání
Na internetu se objevil zajímavý příběh jednoho fanouška sběratelské karetní hry Pokémon. Dotyčný si vzal jednu specifickou kartu na setkání s hlavou katolické církve a požádal o podpis. Měl k tomu...

Pronájem obchodních prostorů 140 m2, Sovova ulice, Ostrava Vítkovice
Sovova, Ostrava - Vítkovice
13 000 Kč/měsíc
KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?
Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...
Profesionální hráč se během živého streamu opil a obtěžoval kolegyně
Streamer Joseph Manuel Marquez, známý hernímu světu pod přezdívkou Mang0, se během přímého přenosu turnaje ve hře Mario Karts v alkoholovém opojení dopustil obscénního jednání vůči svým kolegyním. I...