Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

The Shadow of Zorro - šarmantní mstitel

  12:00aktualizováno  28. března 2004 12:30
Jak dopadla simulace španělského mstitele od francouzského týmu In Utero, který se nejvíce proslavil nedávno vydanou akční adventurou Evil Twin? Ochrání opět Don Diego de la Vega čest krásných dam a prošpikuje svým kordem všechny lotry široko daleko? To všechno se dozvíte v recenzi.

The Shadow of Zorro Přiznejme si, kdo z nás nechtěl být v dětství jakýmkoliv filmovým nebo komiksovým hrdinou - ať už jste po bytě běhali v červené pláštěnce s velkým papírovým S na hrudi, nebo jste se oděni v bílém ptali maminky: "Je ti teplo, děvenko?" :-). A podobný boom nastal v leckteré domácnosti i po příchodu Zorra, temného mstitele, Robina Hooda dalekeho Západu. S chutí vzpomínám, jak jsem po prvním shlédnutí seriálu šermoval urvanou anténou magneťáku dolifrovaného za totality z Rakouska, vypíchávaje očička želvím ninjům, visícím na plakátě opodál. Zlaté časy, ehm, ale zatlačme slzu v oku a vrhněme se na novou adventurní akci s el Zorrem v hlavní roli.

Tým, který se převedení španělské legendy na počítačovou platformu ujal, není nikdo jiný, než francouzské In Utero (jako překlad se nejvíc osvědčilo označení "V děloze"), autor průměrné hry Jekyll and Hyde a skvělého Evil Twinuý. Na začátek mohu rovnou prozradit, že Zorro kvalitou inklinuje spíš k prvnímu jmenovanému titulu, takže jestli to půjde takhle na přeskáčku dál, máme tu příště od In Utera další hit roku. Žánrově se Zorro z počátku tváří jako klasická tombriderovka spojená s krvavou akcí, plnou usekávání končetin Zorrovou šavlí. Opak je ale pravdou. Zorra sice vidíte z pohledu třetí osoby, ale k The Shadow of Zorro volnosti pohybu a dokonalosti kamery má k Tomb Raiderovi dost dalekou cestu. Krve je zde také jako šafránu, takže se budeme muset spokojit se spojením jednoduché adventury a akce se špetkou thiefovské zlodějiny.

S čím si autoři moc nevyhráli, je příběh. Ten začíná příjezdem kapitána městské stráže Fuertese do místní vesničky. To, že je Fuertes nejšpinavější gringo v okruhu sta mil, není třeba připomínat, a to, že si s mladým Don Diegem de la Vegou (alias Zorrem) nepadli příliš do oka, jakbysmet. Hra je navíc docela dost krátká, takže za celou dobu máte prakticky jen dva striktně lineárni úkoly (teď prosím přeskočte řádek, pokud chcete být překvapeni), a to na začátku zachránit z vězení obtloustlé individuum zvané Juan Felipe a pak překazit Fuertesův plán vedoucí k získání mayského pokladu. Samozřejmě přibudou další úkoly typu najdi klíč od vězení, najdi ruku sochy, kterou otevřeš kryptu, to už ale na atmosféře moc nepřidá.

To, co Zorra uchraňuje od potupného dohrání za jedno odpoledne, je někdy až pekelné poschovávání klíčových předmetů, byť jsou vždy indikovány modrou aurou. Jak už bylo naznačeno, celou dobu spočívá náplň vašeho snažení v hledání klíčů a jiných věcí The Shadow of Zorro nutných pro postup dále. Vzpomínám, že zmíněný klíč od vězení jsem hledal skoro celý den, než se mi ho NÁHODOU podařilo najít. S podivem zůstává, že ke konci tuhost ustupuje a hra se tak mění v pobíhání z lokace do lokace.

Nastěstí vám v bezuzdném pobíhání brání vysoká koncentrace stráží. Obvykle máte tři způsoby, jak se s nimi vypořádat. Ten první je jako stvořený pro všechny thiefaře. Potíž je, že v brilantním řemeslu zloděje vám brání přímo nechutné chování kamery. Sice zde je tlačítko pro vycentrování obrazu za vaše záda, to však funguje jen v určitých, logicky nezdůvodnitelných chvílích. Vetšinu času tak nemáte možnost sledovat, kde právě jste, kde jsou stráže a kde k čertu jsou ty dveře, ke kterým se právě plížíte. Veškeré plížení podél zdí a ručkování tak přichází vniveč. Druhý způsob spočívá na Zorrovu kordu. Souboje probíhají na kola, kdy vám na monitor naběhne sada znaků, podle kterých musíte co nejrychleji nadatlit kombinaci šipek na klávesnici. Pokud neuspějete, nepřítel má bod (v tomto případě spíše "pich"), pokud ano, bod přijde na vaše konto. Asi kvůli cílové skupině hráčů, kterou budou podle všeho děti, vojáci neumírají, pouze na několik vteřin omdlí, aby se v zápětí mohli v plné síle Zorrovi postavit znovu. To je jedině dobře, protože vzhledem k nízké obtížnosti soubojů (a to i na obtížnost hard) byste si mohli celou úroveň cvičně The Shadow of Zorro vykostit a ze hry by tak nezůstalo nic. Třetí způsob obcházení stráží je nejzábavnější, ale pro hru asi nejsmutnější. Po zahrání Zorra jsem totiž nabyl pocitu, že: a) Každý jihoamerický voják byl trotl. b) Každý jihoamerický voják prodělal lobotomii a stal se trotlem. c) Každý jihoamerický voják dělal trotla ve strachu ze Zorrovy šavle. Jinak není možné, že by se při honičce se čtyřmi nepřáteli na středně velkém plácku dalo pohodlně vykličkovat bez jediného škrábance. Navíc stráže bez ustaní pokřikují citoslovce typu "Ua", "Ejjahej", "Hua-au", takže si brzy budete připadat jako návštěvník ústavu pro mentálně postižené.

Z počátku mě zarazilo, že žádný z celkového počtu dvou druhů vojáků (jeden s kordem, druhý s puškou) neuměl překonat jediný schůdek, ale po čase jsem začal zakoušet pocit jako u starých adventurních plošinovek typu Dizzy a dalších, kde vás nepřátelé také nepronásledovali přes několik obrazovek a hry to byly přesto nezapomenutelné. V In Utero zřejmě nechtěli stvořit ultrarealistický simulátor mstitele, takže se tento fakt nedá chápat jako velké mínus, ale spíše jako záměr programátorů.

The Shadow of Zorro Graficky nevybočuje The Shadow of Zorro z dnešního standardu, grafika je pěkná, prostředí dobře nadesignované a modely postav... ehm... francouzské. Je až s podivem, že ač se na hře podílí Cryo jen jako distributor, postavy vypadají jako z textury vypadlé jeho dřívějším hrám Devil Inside nebo Hellboy. Mám na mysli typickou hranatost, za kterou by se ani Picasso nemusel stydět, a sem tam nějakou tělesnou disproporci. Zajímavé ale je, že Francouzi vždy dokáží do malého počtu polygonů vdechnout nečekanou vizuální přitažlivost. Jinak ale Zorrův plášť ladně vlaje ve větru a jediné, co si zde zaslouží kritiku, je jakási nedomrlost intra a filmečků vůbec. Kde jsou doby krasně renderovaných animací. Tady se vám hned na začátku nabídne enginová splácanina několika záběrů, kde nesedí ani načasování titulků, ani posazení mluvené řeči vůči mluvícím postavám.

Na začátku jsem se zmínil o nesrovnatelné volnosti pohybu ve srovnání s Tomb Raiderem. S Larou bylo obvyklé, že jste si skočili na jaký útes jste chtěli, tady je ale interaktivita s prostředím nulová. Vylézt můžete jen na objekty k tomu předem naskriptované a za celou hru otevřete asi 10 % jinak pouze dekorativních dveří. Často tak bloumáte úrovněmi, zkoumajíc na jakou stěnu se dá vylézt. Tomu také odpovídá rozvržení ovládání, kdy máte k dispozici jen jednu klávesu pro jakoukoliv akci (skok, šplh, sebrání, The Shadow of Zorro použití). Pro maximální zjednodušení navíc nemůžete téměř nikdy nikam spadnout, protože pokud pod aktuální pozicí není nic k zachycení, hra vás dál nepustí.

Pomalu se dostáváme k závěru a tak je na čase pohovořit o několika kardinálních chybách v programu. Častým problémem je zasekávání se do polygonu. Ve spojení s nešikovnou kamerou to někdy vede ke kuriózním situacím. Jednou jsem se plížil Fuertesovou kanceláří, když v tom se kamera přepnula na pohled shora. A od té doby jsem věděl, že stůl, do kterého jsem se zasekl, nebyl perský koberec. Naštěstí byla savovací pozice nedaleko. Avšak mnohem horší je, že se do polygonu zasekává i kamera. Jestli tohle nespraví nějaký patch, bude to mít The Shadow of Zorro těžké.

Co říci na závěr? Zorro vůbec není špatná hra. Jen ji kazí několik nezanedbatelných chyb a také přílišná krátkost. O koupi bych zauvažoval jen v případě vydání v budgetové cenové kategorii, jinak jsou tu rozhodně lepší kousky. Nevím jak vy, ale já mažu Zorra z disku, popadám anténu od rádia, nasednu na svého černého oře (ono je to sice rozvrzané kolo, ale nikomu to neříkejte) a jmu se zachraňovat čest krásné Graziely (ona se ta slečna sice jmenuje jinak, to ale tím tuplem nikomu neříkejte :-)).

The Shadow of Zorro
Výrobce: In Utero
Vydavatel: Cryo Interactive
Distribuce v ČR: Cenega, kompletní lokalizace
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: zorro.cryogame.com
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Docela dobra hra, nebyt nekolika zasadnich chyb v programu a zoufale kratkosti.
Hodnocení 60%

Autor:
Témata: simulátor, Socha
  • Nejčtenější

Každé zranění postavy zanechá jizvu, hráči se bojí, že budou ovládat zrůdy

Vývojáři netrpělivě očekávaného remaku legendární špionážní hry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater...

Děláte z nás hlupáky. Černý samuraj a Japonsko od Ubisoftu se Japoncům nelíbí

Zatímco Ubisoft v uplynulých dnech detailněji představil Assassin’s Creed Shadows zasazený do...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Tehdy je hrál každý. Poznáte nejslavnější plošinovky z devadesátek?

Plošinovky, hopsačky, skákačky, platformovky nebo třeba dvourozměrné arkády. Ať už je budeme...

Vývojáři strategické hry vyřešili krizi bydlení odstraněním pronajímatelů

Vývojáři povedené strategie Cities: Skylines 2, ve které si hráči mohou postavit vlastní virtuální...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mačkání prsou nebo uklízení mrtvol. Hráli jsme nejdivnější dema na Steamu

V digitálním obchodu Steam proběhl tento týden festival demoverzí, během nějž jsme si mohli zdarma...

Shadow of the Erdtree je nejlépe hodnoceným herním přídavkem všech dob

Dlouho očekávaný přídavek k oceňovanému RPG Elden Ring až na vzácné výjimky sbírá skvělá hodnocení...

KVÍZ: Tehdy je hrál každý. Poznáte nejslavnější plošinovky z devadesátek?

Plošinovky, hopsačky, skákačky, platformovky nebo třeba dvourozměrné arkády. Ať už je budeme...

„Komunistické Sim City“ je hotové. Vývoj Workers & Resources nebyl snadný

Slovenská budovatelská strategie Workers & Resources: Soviet Republic opouští po pěti letech režim...

PlayStation Portal přidává vylepšení. Mezi nejhranější hry patří Fortnite

PlayStation Portal, který umožňuje streamovat hry z konzole PlayStation 5 na dedikovaný handheld s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...