Existují hry, které nejen že vám dokáží zpříjemnit desítky večerů strávených u počítače, ale na které vzpomínáte s nostalgií, ba i s láskou. Obzvláště v případech, kdy se vám do rukou dostane hra stejného žánru, ale kvalitativně neskonale horší. Co se mne týče, mám z každého oblíbeného žánru alespoň dva takovéto tituly. Nejedná se přitom pokaždé o staré a osvědčené klasiky, ale i o hry novější, někdy dokonce i zcela čerstvé. Z realtimových strategií to je bezesporu - mimo jiné - i graficky úžasně zpracovaná hra od německých TopWare Interactive Earth 2150. Proto jsem byl nadšen, když světlo světa spatřilo i pokračování, které tvůrci nazvali The Moon Project. Pocit bezbřehého štěstí pak byl vystupňován ještě více ve chvíli, kdy jsem zjistil, že poskytnutá kopie hry je kompletně lokalizovaná - tedy včetně dabingu (který je mimochodem opravdu povedený).
The Moon Project byl původně zamýšlen jako pouhý datadisk, který by poněkud rozšířil apokalyptický příběh předchozího Earth 2150. Samozřejmě, že se v něm mělo objevit několik nových jednotek, budov a misí, ale nemělo se jednat o nic světoborného. Jak ale práce postupovaly, zjišťovali pracovníci TopWaru, že se jim vše nějak vymyká z rukou. Nejen, že nových jednotek a budov bylo najednou poměrně více, než měli zpočátku v úmyslu, nejen že vzniklo jedno zcela nové prostředí, ale hlavně celý příběh získal takové obrysy, že by byla škoda jím plýtvat na pouhý datadisk. Slovo tedy dalo slovo a to, co začínalo jako pouhé rozšíření stávajícího titulu, získalo rozměr samostatné, plnohodnotné hry (dodávané navíc na dvou CD).
Vzhledem k tomu, že v našich luzích a hájích se bude prodávat v kompletním překladu, podívejme se nejprve na úroveň lokalizace. Již výše bylo uvedeno, že zde odvedlo lokalizační oddělení Bohemia Interactive dobrou práci. Čeští hráči si již zvykli na to, že hlavně dabing nedosahuje takových kvalit jako originál, ale zde je patrná snaha o co nejvěrnější napodobení - včetně výběru hlasů. Toho si všimnete již v úvodním intru, kde zaznívá hluboký, dramatický, pečlivě modulovaný hlas - přesně takový, jako v anglickém originále. Kdo sleduje vývoj na poli lokalizace her do češtiny, ten ví, že něco takového bylo až dodnes spíše výjimkou. Na stejné kvalitativní úrovni jsou pak i všechny ostatní hlasy ve hře, takže například hlášení jednotek, která ještě v Black Moon Chronicles vyznívala velice křečovitě, zde působí přirozeně a nebudou iritovat ani zatvrzelé hard-core pařany, kteří nedají na anglické originály dopustit. Obzvláště povedené pak jsou hlasy Eurasijské dynastie. Proč, to už poznejte sami :o). Stejně dobře je proveden i překlad textů ve hře i mimo ni (např. příručka pro editor). Jen chvílemi získáte pocit, že byl poněkud zanedbán betatesting. Názvy jednotek si totiž ne vždy v různých částech hry přesně odpovídají - např. již v úvodním tutorialu je vaším prvním úkolem postavit "Kombajn", v samotné nabídce a všude jinde je ale uvedeno "Sběrač". Buďme ale velkorysí, chybka se může vloudit kamkoliv a my bychom měli být rádi za to, že jsme se dočkali po všech ostatních stránkách opravdu kvalitního překladu opravdu kvalitního titulu.
Přejděme ale konečně ke hře samotné. Příběh The Moon Project se odehrává paralelně s Earth 2150. Je to logické, protože celý konflikt tří znepřátelených stran vznikl na počátku období popisovaném v původní hře a není tedy možné, aby byl děj zasazen před něj. Zároveň se nemohl odehrávat po skončení Earth 2150, protože katastrofu přežila jen jedna jediná frakce. Paralelizace dějů tak byla jediným možným řešením. Nikoho tedy neudiví, že hrajete i za stejné strany jako předtím - Eurasijskou dynastii, Spojené civilizované státy a Lunární korporaci.
A o co se ve hře jedná? Lunární korporace, která se ještě před začátkem krvavé války usídlila na povrchu Měsíce, vyvinula po létech pečlivého výzkumu nesmírně ničivou zbraň, pro níž vzdálenost ze Země na Měsíc není žádnou překážkou. Je jasné, že ji její tvůrci hodlají použít jako pádný argument ve válečné vřavě, která probíhá na zemském povrchu. A nemusíte být zrovna Machiavelli, abyste přišli na to, co bude vaším úkolem v kampaních za jednotlivé znepřátelené strany. Lunární korporace se bude zcela podle očekávání snažit svůj vynález zprovoznit, uvést do chodu a co nejefektivněji jej využít. Eurasijská dynastie a Spojené civilizované státy se jí v tom pokusí zabránit, protože by to znamenalo jejich konec. Nebyla by to ale společnost TopWare, kdyby vám k této základní, poměrně jednoduché zápletce nepřidala ještě plnou náruč dalších podrobností, detailů a hlavně zádrhelů a komplikací.
Již bylo předesláno, že ve hře je kromě jiného také jedno zcela nové prostředí, ve kterém se bitvy odehrávají. Vnímaví jedinci již jistě z názvu hry samotné vytušili, že to bude povrch Měsíce. Ten je ztvárněn poměrně kvalitně - stejně jako ostatní prostředí ve hře. Oproti nim ale má jedno výrazné specifikum, a to i v případě, že odhlédneme od naprosté nepřítomnosti vodních ploch a vegetace a mnohem větší členitosti terénu (převážně té vertikální). Povrch Měsíce je totiž vzhledem k naprosté absenci ochranného obalu atmosféry neustále bombardován drobnými meteority. Asi vám není zapotřebí zdůrazňovat, že jeden náhodný zásah meteoritem dokáže být velice příjemným i nepříjemným překvapením - podle toho, koho zasáhl. Avšak zdaleka ne všechny mise se odehrávají na Měsíci. Všechny tři bojující strany se na něj pochopitelně dříve nebo později dostanou, ale nesmíme zapomínat na Matičku Zemi. I zde se strhnou nelítostné boje, a to dokonce v lokacích realisticky ztvárněných podle skutečných předloh - jmenujme například San Francisco či Mnichov.
Herní rozhraní a engine jsou v podstatě naprosto totožné s tím, jež nám tvůrci představili již v Earth 2150. Nebudeme tedy zde popisovat vše přesně bod po bodu - případní zájemci o podrobnosti si mohou vše najít v této recenzi. Přesto se ale zmíníme o základních rysech. Všechno - prostředím počínaje a jednotkami a budovami konče, je pochopitelně zpracováno ve 3D. To nikoho nepřekvapí, jiné RTS již de facto ani nevznikají. Čím si ale The Moon Project jistě získá vaši přízeň, je množství detailů a vizuální efekty. Na těch se tvůrci opravdu vyřádili. Vše je zpracováno s německou precizností, a to i navzdory faktu, že větší část hry byla vytvořena Poláky :o). Ať již to tedy bude výborně zpracované dynamické osvětlení či částicové efekty (např. hustý dým z hořících jednotek či zvířený prach při stavbě budov), určitě budete mile překvapeni. Dobrého zpracování se dočkalo i plynulé měnění počasí a denní doby. Za zmínku rozhodně stojí i volně polohovatelná kamera, jejíž ovládání pomocí myši vám přejde do krve již po pár minutách hraní. A to i navzdory skutečnosti, že kromě scrollingu a otáčení nabízí ještě možnost zoomu a nastavování úhlu, což je na jednu jedinou myš opravdu slušné množství funkcí, když přitom ještě musí zvládnout ovládání jednotek, budov atd.
Předchozímu titulu, tedy Earth 2150, byla vytýkána především nízká úroveň AI. Nyní můžeme konečně spokojeně říci ono Havranovo "Nikdy více". Tvůrci se chytli za nos a odstranili alespoň ty nejhorší nedostatky, které drásaly duši každého pravověrného stratéga. Počítačem řízený protivník by se sice ještě stále nemohl stát hlavním velitelem vojsk NATO (alespoň doufejme), ale již není tak hloupý, jako dříve. Neposílá již na vás osamocené jednotky, ale zásadně jen větší a dobře vyzbrojené formace. Sice ještě příliš nezvládá vyhledávání strategických bodů a vašich slabin, ale i tak je to pokrok. Dokonce když jednotce dojde munice a musí čekat na zásobovací vrtulník, provede náznak stažení se. To je bohužel vše, takže když na ni zaútočíte znovu, čeká trpně na místě na svůj konec. Co se však bezesporu zlepšilo, je akční rádius vašich (a bohužel i nepřátelských) jednotek. Již se nemůže stát, že jen tak nečinně přihlížejí demolici vlastní základny, ale aktivně se zapojí do obrany, i když jsou poměrně daleko. I ovládání soubojů je podstatně jednodušší - nemusíte se starat o každý výstřel, AI to poměrně spolehlivě zvládne za vás.
Co se zvuků ve hře týče, ty si zachovávají své kvality z Earth 2150, takže je lze zařadit do lepšího průměru, možná dokonce mezi špičku. Hudební motivy jsou vybírány pečlivě a dobře ladí s prostředím a děním na bojišti. Efekty a střelba jsou kvalitně nasamplovány, stejně tak i zvuky prostředí. O namluvení hlasů jsme si zmiňovali již výše. Těžko najít něco, co by bylo zapotřebí zlepšovat.
Normálně by zde již recenze končila, ale v tomto případě se musíme zmínit ještě o jedné věci, na kterou narazíte. Na instalačním CD se nachází ještě množství doplňků ke hře, které u jiných titulů nenajdete. Kromě editoru misí a skriptovacího jazyka EarthC je zde ještě animovaný screensaver, tématické wallpapery a puzzle. Možná se tvůrcům zdálo, že kdyby toho nenabídli co nejvíce, byli by nařčeni z nemístné snahy vytáhnout z nás peníze vlastně za nic. Ale nebylo toho zapotřebí. I kdyby ke hře nenabídli nic, jen málokdo by poukázal na to, že Earth 2150 a The Moon Project si jsou velice podobné. The Moon Project je totiž o mnoho lepší, a tak si zaslouží být označen za plnohodnotný titul, který je možno doporučit všem příznivcům kvalitních realtimových strategií.
The Moon Project | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|