Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Nejdivnější hra. The Magic Circle je remake projektu, který neexistoval

Nezávislá scéna je divnými tituly posetá, ale občas se najde i tak ujetá hra, že vyčnívá mezi ostatními podivíny. A občas jde o hru, která by v té nepřeberné směsi neměla zapadnout.
80

The Magic Circle

Platforma: PC
Výrobce: Question Games

  • Originální svět
  • Neotřelé herní mechanismy
  • Inteligentní humor parodující herní průmysl
  • Dabing
  • Velký prostor pro kreativitu
  • Nevyužitý potenciál
  • Slabší prostřední část hry
  • Kratší herní doba

Herní karta

The Magic Circle | foto: Bonusweb.cz

Určitě někteří z vás hráli The Stanley Parable (2013), skvělý titul, který si inteligentním způsobem střílel z her, vývojářů, level designu, samotného hráče, života a všeho kolem. The Stanley Parable byla o tom, jak co nejvíc neuposlechnout vypravěče, narušit tak celý „předpřipravený“ level design a prolnout hráče jako postavu s hráčem jako člověkem. Natřískaná brilantním humorem se stala nezapomenutelným zážitkem, který vedl i k zamyšlení.

V podobném duchu se nese i The Magic Circle, nezávislá hra od Question Games. Nikdy jste o nich neslyšeli? Ale určitě znáte Bioshock 1-3, Dishonored, Thief: Deadly Shadow nebo South Park: The Stick of Truth. Trio z Question Games, tedy Jordan Thomas, Stephen Alexander a Kain Shin, na nich pracovalo. Po letech práce na velkých titulech se rozhodli odejít na indie scénu a založit vlastní studio, aby se mohli plně věnovat svým vizím. The Magic Circle je tedy dílem těch nejpovolanějších.

Hra ve hře

The Magic Circle je remake dvacet let staré textové adventury proslulého, nápady překypujícího Ishmaela Gildera, který chtěl vytvořit mistrovské dílo hodné 21. století. Má to jen jeden háček: Ishmael nikdy neexistoval, stejně tak ani zmíněná textovka. To je jen příběhové pozadí The Magic Circle, která, jak už jste správně pochopili, je o fiktivním remake. Autoři si s premisou neexistující hry hrají dokonale, založili i stránku smyšlené crowdfundingové společnosti, kde hra neuspěla.

The Magic Circle

The Magic Circle

Mistr herního designu a studnice nápadů Ishmael Gilder za dvacet let krapet zpychl, ve vší skromnosti si říká Starfather. Před dvaceti lety vytvořil textovku, která ho vynesla ke hvězdám. Její pokračování, tentokrát „first person 4D“ (jen Starfather ví, co to znamená), jež má být epickým remakem, naprostým skvostem, který tu nikdy předtím nebyl, má však k dokonalosti daleko.

Hned si vzpomenete na velkohubá prohlášení vývojářů ke každé druhé hře, jak všechno bude větší, lepší a zábavnější a nepřátelé inteligentnější. Ishmael tak doplatí na své velikášství, nejspíš ani sám neví, co chce. Hra je po dvaceti letech několikrát přepracovávaný bordel. Bohové (čti vývojáři) tento bezútěšný svět téměř opustili, neví si s ním rady. Vždyť se ani nerozhodli, jakou barvu oblohy zvolit, a tak je celičký herní svět The Magic Circle šedý, ponurý, nedodělaný a někde i neotexturovaný.

Jedinou jiskřičkou (doslova, svou září obarvujete okolí) naděje jste vy, tester. Poté, co vás jeden z „bohů“ (vývojářů) zabije, bug vám dá jistou svobodu a moc měnit kód hry k obrazu svému. Zároveň se seznámíte s hodně starým programem Old Pro, jenž od vás chce pomoc s doděláním hry. Originálnější prostředí, než je nedodělaná hra, si snad vývojáři (ti skuteční) z Question nemohli vymyslet.

Na začátku konec

Hra ráda boří zažitá herní klišé a dělá si z nich srandu. Příklad? Konec hry je její začátek. Po fiktivních end credits se v menu objeví nová kolonka, která odstartuje tu „pravou“ hru. Po probrání se na souřadnicích X:0 Y:0 Z:0 si připadáte malinkatí a nemohoucí. Vždyť vám před chvílí létající bulva - vývojář, nebo v jazyce zdejších obyvatel, Nebeský parchant - vymazal zbraň z ruky. Ale bezbranní rozhodně nejste.

The Magic Circle

The Magic Circle

První kontakt s nepřátelským howlerem, což je jakýsi degenerovaný kočkopes, vás o tom přesvědčí. Pouhým máchnutím rukou tvoříte pasti, magické kruhy. Umožňují vám lapenou věc hacknout a upravit. Jak si s howlerem poradíte? Záleží na vaší představivosti: uděláte z něj svého spojence, aby vás chránil, oberete ho o schopnost útočit, nebo mu zákeřně vezmete nohy, aby se jen smutně válel na zemi?

Nebojte, nejde o skutečné programování či skriptování, jako ve starém Colobot (2001). Vše se nastavuje přes menu, snadno a efektivně. Schopnosti, které lapeným tvorům seberete, vám zůstanou v inventáři a vy je můžete později použít na něco jiného. Tvorba obludných, nesourodých, napůl organických tvorů je zde tak normální, jako že ráno vychází Slunce.

The Magic Circle je v druhé části průzkumnou nelineární adventurou. Hádanky souvisí nejčastěji s prostředím a mají víc než jedno řešení. S přibývajícími schopnostmi, které nemusíte mít všechny, ale hodí se to, bude vaše cesta mnohem snazší. Schopnosti zajistí i výhodu v boji. Taková bestie chrlící oheň je pro vás nepřekonatelná, dokud nějakého svého poskoka nevybavíte nehořlavostí. Pak s ní skoncujete raz dva. Konfrontují vás i mnohem silnější nepřátelé a na ně už se hodí kombinace několika silnějších vlastností. Abyste se dostali až do závěrečné fáze hry, budete muset cíleně nahackovat jistá stvoření. A aby k tomu mohlo dojít, musíte se k nim nejdřív dostat, což není tak snadné.

Sympatické je, že je úplně jedno, zda jde o kámen, houbu nebo zvíře, všechno lze napasovat na všechno. Repertoár schopností a monster není kvůli tomu nijak závratný, ale stále jsou tu desítky různých kombinací, které z každého nohsleda udělají unikát. K přehlednosti a vybudování vztahu přispívá i možnost příšerky přejmenovat.

Hlubší soubojový systém ovšem nečekejte. Časem ani není proti čemu bojovat, postupně hacknete všechno na svou stranu, takže ke konci za vámi půjde obrovská armáda divných nepopsatelných věcí jen na ozdobu.

Smazat nestačí

Další originální schopností, kterou disponujete, je možnost navracet smazané věci zpět do hry. The Magic Circle byl ve svých začátcích před 20 lety sci-fi, ne fantasy. Takže proč nevzkřísit z digitálního hrobu i původní úrovně? Jsou sice jako pěst na oko, mají otřesné rozlišení (vypadají jako první System Shock), ale zamotají Nebeským parchantům hlavu. A vám ulehčí pohyb po mapě.

The Magic Circle

The Magic Circle

Jako v každé správné explorační hře jsou i zde poházené vývojářské audio záznamy a bonusy. U mnohých se dobře pobavíte. Jsou to slovní přestřelky mezi vývojáři, kteří už si po dvou dekádách lezou slušně na nervy, ale i mezi level designery vysvětlující, proč je třeba obří cedule „jdi tudy“ tak strašně potřebná pro orientaci hráče v prostoru. Jestliže jste se někdy level designem zabývali, byť třeba jen amatérsky, určitě vás některé poznámky pořádně pobaví. Hra není tak vtipná, jak se z první kapitoly může zdát, dojde i na vážnější témata. Kanonáda vtipů postupně ustane, aby dala prostor objevování.

Audio záznamy jsou zdrojem informací i upgradů, kterými můžete vylepšovat své pohůnky (síla, počet životů a rychlost). Sami sebe nemůžete nijak modifikovat, to bylo by snadné, lze si ovšem navyšovat životní sílu. Ta vám dovoluje zhmotňovat vymazané/mrtvé objekty (včetně monster) a chytat je. Mít obrovskou armádu tedy nemusí být úplně dobrý nápad, protože vás bude stát příliš životní energie.

Jako z filmu

Hry jako The Magic Circle potřebují kvalitní dabing a tady je přímo špičkový. S klidem se vyrovná áčkovému filmu. Jména vám asi moc neřeknou, ale jde o veterány herního i televizního dabingu. Old Pro svým znuděným, flegmatickým hlasem proklínajícím vývojáře by zasloužil metál. Ve hře je možné zapnout titulky, ale čeština bohužel chybí. Většina vtipů je založena na konverzačním humoru, a tak si bez lepší znalosti angličtiny hru neužijete.

Trochu šedi v šedém světě

The Magic Circle má kolísavou zábavnost. Proč? Hra prezentuje nepřeberné možnosti, ale jejich uplatnění je velice limitované. Můžete modifikovat prakticky každou „bytost“, na kterou narazíte, můžete vyvolávat smazané části mapy, řešit logické hádanky, bojovat s nepřáteli a osvojovat si jejich unikátní schopnosti, pohybovat se jako duch po smazaných věcech, ale k čemu to je? Všeho je ve hře poskrovnu. Když se konečně dostanete do bojového zápalu, je po něm. Po sérii zajímavých logických problémů najednou nic. Je to velká škoda, moc rád bych strávil ve světě The Magic Circle víc času.

The Magic Circle

The Magic Circle

The Magic Circle se snaží bořit most mezi hráčem a hrou, což se mu ale daří o trochu méně než v případě The Stanley Parable. Pocit spojení je v The Stanley Parable navozen díky neustálému komentování vašeho počínání a vcítění se do vašich myšlenek. The Magic Circle tohle zvládá také, ale kvůli obsáhlosti světa to není tak intenzivní. Momenty, kdy dojde k těmto kouzelným okamžikům provázání, jsou nejlepší a nejvtipnější na celé hře. Když se Old Pro rozkecá, reaguje na vaše akce adekvátně, připadá vám, jako by opravdu svět za monitorem žil svým životem.

Fotogalerie

Ve třetí kapitole hra opět šlápne na plyn. Neotřelá myšlenka střídá další, a tak to jde až do úplného konce. O finální části hry nechci prozrazovat příliš, proto jen řeknu, že zcela změní žánr a dá vám všechny posměšky na adresu level designerů pořádně vyžrat. V poslední kapitole zužitkujete všechny nalezené logy, rozhovory a bonusy. K úspěchu stačí většina.

Cesta v roli betatesterského Lucifera, který chce svrhnout vládnoucí bohy, vývojáře, vám zabere asi šest hodin, je to tedy spíš taková jednohubka. Herní doba se prodlouží na neurčito, pokud chcete najít úplně všechny logy a bonusy. Není to ovšem práce pro netrpělivé povahy.

Neotesaný diamant

Máte rádi inteligentní herní humor a baví vás kreativní hádanky? Pak si nejspíš The Magic Circle zamilujete. Pokud stále váháte, zkuste demo. The Magic Circle je jedním z těch titulů, které se vám zapíší v dobrém do paměti. Kde jinde můžete vzít na procházku klíč od dveří?

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 26 čtenářů

  • Nejčtenější

Nadšenec již 40 let hraje jednu hru na hrdiny, přestavěl kvůli tomu dům

Hry na hrdiny jsou oblíbenou kratochvílí milionů lidí napříč celým světem, jen málokdo je jim však oddán tak jako...

Hráči mají nového hrdinu, tajemný bojovník jim nezištně pomáhá s bossy

Zatímco pro většinu hráčů je letošní hit Elden RIng opravdovou výzvou, která je často nad jejich schopnosti, člověk s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavný streamer má problém s gamblingem, za měsíc prohrál desítky milionů

Félix Lengyel, aktuálně nejsledovanější hvězda streamovací platformy Twitch, přiznal, že trpí závislostí na online...

Ví, že ji stejně ukradnou, tak tvůrce sám připravil pirátskou verzi

Tvůrce nádherně vypadajícího logického rychlíku Please Fix The Road ví, že hra se bude pirátit tak jako tak, chystá...

Hra má roky zpoždění, vývojáři pracují na realistickém muchlání povlečení

Podle původních plánů měl vesmírný simulátor Star Citizen vyjít už před osmi lety. Fanoušci i tak projektu stále věří a...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

RECENZE: Zaklínačský animák působí spíš jako „neznačkové“ fantasy

Nový animovaný film se zaklínačskou tématikou je dalším přírůstkem do kolekce nabídky původní tvorby Netflixu. Ačkoli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec

Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...