RECENZE: The Council potěší jen milovníky politických konspirací

The Council
Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce:
Big Bad Wolf
- Komplikovaný mnohavrstevný příběh
- Originální zasazení
- Opravdové hádanky
- Quicktime sekvence
- Podivně stylizovaná grafika
- Příběh si neudrží svoji kvalitu po celou dobu
Jestli si za něco vývojáři ze studia Big Bad Wolf zaslouží respekt, tak minimálně za sebevědomí. Vydat v dnešní době hru pojednávající o složité politické situaci v Evropě konce 18. století, to už chce pořádnou dávku odvahy. Obzvláště když výsledek nevypadá nijak lacině.
Scénář hry umně spřádá skutečné historické události se spisovatelskou fikcí a nabízí mnohavrstevný komplikovaný příběh, který můžeme do značné míry sami ovlivňovat. Výsledkem je kombinace interaktivního seriálu (á la hry od zaniklé společnosti Telltale), her na hrdiny a náročné adventury, tedy přesný opak ideálního předvánočního blockbusteru.
Příběh se odehrává na soukromém ostrově výstředního boháče lorda Mortimera, který jednou ročně pořádá setkání nejmocnějších lidí světa. Pravidelného koncilu se tentokrát zúčastní například první prezident Spojených států amerických George Washington, francouzský vojevůdce Napoleon Bonaparte nebo německý politik Johann Christoph von Wöllner. Mezi tyto skutečné historické osobnosti namíchali tvůrci několik vymyšlených postav, mezi něž patří i hlavní hrdina Louis De Richet. Ten se na ostrov vydává hledat svoji ztracenou matku, rychle však zabředává do politických intrik, které mají určit běh celého světa na dlouhé roky dopředu.
Milovníci konspiračních teorií budou z příběhu jistě nadšení. Každý host lorda Mortimera má odlišnou motivaci, a tak se nikomu nedá věřit. Pod naleštěnou vrstvou a snobským vystupováním nalezneme bezskrupulózní figurky, které k dosažení svých cílů neváhají lhát, vydírat či podvádět. Obyčejní lidé jsou pro ně jen figurky na šachovnici, kterými lze libovolně pohybovat a případně je snadno nahradit. Bohužel skvěle rozjeté drama nevydrží až do konce a zhruba od poloviny hry se zápletka stane až příliš klišovitou. Ve srovnání s klasickým videoherním „jdi tam a všechny pobij“ jde však přesto o balzám na duši.
Většinu času zde trávíme v rozhovorech, ale dojde i na klasické adventuření. A tím klasickým myslím to, že budete muset opravdu přemýšlet, nikoli jen občas kliknout na kliku a pak půl hodiny koukat, kam že se příběh pohne. Některé hádanky jsou dokonce tak zapeklité, že jsem jejich princip nepochopil ani po úspěšném vyřešení systémem pokus omyl.
K tomu však dochází jen minimálně, hra totiž umožňuje řešit všechny překážky několika různými způsoby. Podobně jako v klasických RPG je hlavní postava definována řadou vlastností, které ovlivňují, jakým stylem bude přistupovatk okolí. Místo klasického zdraví, síly či mrštnosti tu však najdeme sofistikovanější atributy, jako třeba etiketu, lingvistiku nebo znalost okultních věd. Louis má na každý herní den jen omezenou zásobu „akčních bodů,“ které může utratit za použití svých schopností. Platí přitom, že čím vyšší úroveň vlastnosti, tím méně bodů k její aktivaci potřebuje.
Ve hře je spousta falešných stop, takže můžete celou svoji denní zásobu vyplýtvat třeba na otevření zamčené skřínky, která se pak ukáže prázdná. Celá tato mechanika je poměrně složitá, do hry vstupují i lahvičky na doplňování bodů, hledání slabin a naopak imunit ostatních postav a další faktory, na jejichž popis tu není prostor. Důležité je, že se nikdy nemůžete dostat do slepé cesty, jen musíte počítat, že jednoduchá řešení, stojící nejméně námahy, později přinesou vážně komplikace. Ostatně jako ve skutečném životě.
Na papíře to vše vypadá zajímavě a prvních pár hodin jsem byl nadšený, postupně se však začala vkrádat nuda. Nic proti ukecaným hrám, ale v The Council zabírají rozhovory drtivou většinu herního času, přičemž jen málokdy se dozvíte něco zajímavého. Příběh se odehrává jen v Mortimerově paláci a jeho blízkém okolí, dohrání přitom zabere kolem dvaceti hodin, což je podle mého názoru až příliš. Po celou dobu jsem na něco čekal a když to konečně nastalo, už mě to vlastně ani příliš nezajímalo.
Problematické je i technologické zpracování. Grafika sice vypadá dobře, ale postavy, na které hráč upírá zrak většinu času, jsou tak přestylizované, že se na ně nedá koukat. A ani spolu dohromady příliš neladí. Hlavní hrdina vypadá jako rošťák z komiksu pro děti, Mortimerův asistent s bílým pudrem na tváři jako z hororu a místní femme fatale jako by vyskočila z osmdesátkového porna. Ne že by grafika byla vyloženě špatná, ale takto vážně pojatá hra si asi zasloužila poněkud decentnější a realističtější formu.
The Council je bez debaty výjimečná hra, která zkouší mnoho nových herních mechanik a nepodbízí se většinovému vkusu. Bohužel to s sebou nese i skutečnost, že je nepřístupná a nudná, obzvláště ve druhé polovině, kdy se nadějně vybudovaná zápletka ukáže v pravém světle. Doporučit mohu jen fanouškům starých adventur, kterým už ty dnešní přijdou až příliš jednoduché.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 41 čtenářů
Youtuberka zjistila, kolik brambor umí Starfield zobrazit, než hra spadne
Počítačová hra Starfield nepřestává hráče fascinovat svojí propracovanou simulací fyziky, když v obrovském otevřeném...
Vývojářský svět v šoku, změna poplatků enginu Unity mění pravidla hry
Nová cenová politika společnosti Unity, která provozuje stejnojmenný engine na výrobu počítačových her, rozladila...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Střílečka s kouzelníky neuspěla, studio propustilo polovinu zaměstnanců
Herní byznys je tvrdý. Přesvědčilo se o tom i nezávislé studio Ascendant, které se svojí fantasy střílečkou Immortals...
Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu
Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu
Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...
RECENZE: Dead Island 2 chce zaujmout hlavně brutalitou. A ono to funguje
Víte, kdo přežije zombie apokalypsu? Zejména kutilové, kteří si dokážou vyrábět kreativní zbraně a pasti. Dead Island 2...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...
RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy
Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...

Pomozte se zbavit zácpy u vašich dětí: zařaďte do jejich jídelníčku vlákninu GOS/FOS
V poslední době se stále více hovoří o významu vlákniny GOS/FOS. Co to vlastně je a proč by neměla chybět ve stravě vašeho potomka? Může například...