RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Tempest Rising

24.04.2025 PC

iDNES.cz

90%
Herní karta
  • Propracovaná návyková klasická RTS s moderní hratelností
  • Následovník prvních C&C
  • Zajímavý svět a příběh kampaní
  • Zábavná hra více hráčů
  • Potenciál pro novou kultovní RTS ságu
  • Hudba
  • Úděsný pathfinding
  • Odlišnost GDF a Dynastie by mohla být větší
  • Nemožnost hrát za všechny strany
  • Absence nějaké ikonické zbraně či postavy

Za svůj život jsem odzkoušel nebo dohrál desítky klasických RTS. Od Duny II a C&C po WarCraft, Earth 2140, Husita, KKND, Dark Colony, Age of Empires, StarCraft, NetStorm, Empire Earth, Paranoia, GeneWars, Original War, Z, Conquest Earth, Total Annihilation a mnoho dalších. Ačkoliv se mnohé inspirovaly v prvním dílu C&C, šlo o originály. Každý z nich byl natolik svůj, že je od sebe šlo odlišit. Vyložených kopírek moc nebylo.

Tempest Rising

Tempest Rising je hra, která vyšla ve správnou dobu. Pokud by se dostala na svět v devadesátkách, schytala by to ze všech stran za sprosté, nepokryté plagiátorství. Pokud blbě vidíte, nejspíš z pohledu na vytípané obrázky nabudete dojmu, že se vrátila legendární série C&C. Vývojáři udělali C&C hru, které kvůli licenci museli změnit jména. Čert však vem plagiátorství. EA si se sérii C&C i studiem Westwood vytřela pozadí a nám zbyly na tibériové pláně akorát vzpomínky. Tempest Rising emuluje atmosféru C&C tak dobře, že ho můžeme brát jako hodně svérázný reboot.

Zcela na rovinu říkám, že jsem se od startu hry usmíval jako debil a úsměv nezmizel ani po třiceti hodinách, kdy jsem zdárně dohrál obě kampaně zakončené krutým „pokračování příště“. Tempest Rising je něco jako návrat kamaráda z dětství, se kterým jste toho prožili mraky, než se musel odstěhovat pryč. I když uběhly dvě dekády, stejně ho poznáte na ulici a vaše přátelství jako by neskončilo. Tempest Rising je to, co jsme chtěli a měli dostat jako následovníka Tiberian Sun.

Je dobré být zpět

Pokračovatelem odkazu se stalo studio Slipgate Ironworks pod záštitou pardálů od 3D Realms. Jednu legendární značku už ve svém podání oživili. Dali Dukovi solidní nárazníky a vagínu a překřtili ho na Bombshell. Tempest Rising je však ideově ještě blíž svému předobrazu, přesto nepůsobí zastarale.

Tempest Rising

Tempest Rising

A o čem tedy Tempest Rising je? Hra se odehrává v alternativní historii. Kubánská krize nebyla jen krize, ale hotový spouštěč soudného dne. Jaderné rakety byly odpáleny a nespočet životů zmařen. Svět se však neproměnil v pustinu. Destrukce nebyla tak plošná, aby to ze Země udělalo jen kouřící kráter. Přesto byly škody obrovské. Jako reakce vznikla organizace GDF. Ta měla zajistit, že se podobný průšvih už nikdy nestane – nepleťte si s GDI, jejich pták v logu je trochu jiný.

Kdysi jsme je milovali. Tyto hry nutně potřebují vzkříšení

Polovičatý armageddon měl ovšem jedno pozitivum. Díky všemu tomu radioaktivnímu světélkování se z hlubin začaly dostávat na povrch jakési žíly – tempest. Tempest je prakticky tibérium, také jde o anomální látku s extrémním energetickým potenciálem. Jeho vlastnosti se staly hybnou silou pro vyspělé technologie, a tak už v roce 1997, kdy se děj hry odehrává, je lidstvo podstatně vyspělejší. S objevením prvku však i znovu roste globální hrozba.

Dynastie, zdejší Brotherhood of Nod, je novou hrozbou poklidnému životu na Zemi. Jsou to na první pohled takoví sovětští/ruští humpoláčtí zmetci z Red Alert zkřížení s náboženskými fanatickými zmetky z prvního C&C. Dynastie věří, že má jako jediná právo na tempest. A tak se rozdmýchá nový konflikt. Pamětníci určitě vidí analogie i v samotném příběhu. Aliance, snažící se držet svět pohromadě, vs. fanatický stínový kult.

Tempest Rising

Příběh je o něco serióznější a méně béčkový. Jediné, co mi chybí, jsou pro C&C tradiční přestřelené hrané filmečky. Vše je v enginu hry, ale možná právě proto nejsme svědky gargantuovského přehrávání, které vyvrcholilo s Red Alert III. Oproti světu pozdějších C&C je i svět Tempest Rising zajímavější a tajemnější, což je pro kampaň velké plus.

Minimalizuj ztráty

Tempest Rising se hraje až na pár výjimek skvěle. Autoři nezapomněli na všechny již zavedené funkce a přidali návdavkem i něco navrch. Samozřejmě nechybí grupování jednotek, ale přidává i vychytávky, jako je možnost synchronizovat rychlost jednotek podržením ALT. Rychlá autíčka vám neodfrčí nechat se zmasakrovat a hezky poslušně jedou v konvoji. Tato funkce je nesmírně užitečná. Ocenil bych, kdyby ji autoři zmínili dřív, než v třetí misi druhé kampaně. Hra by snesla aspoň jednu výukovou misi, kde by ukázala všechny skryté možnosti ovládání.

Oproti C&C tu jsou i odlišnosti v hratelnosti. Tou nejzásadnější je efektivní strategie boje. Jak GDF tak Dynastie mají opravárenské i lékařské mobilní jednotky. Hra se dobře hraje jako zákopová válka. Držíte linii za pomoci předsunutých jednotek, které opravujete a léčíte a budujete stacionární obranu pomocí speciálních jednotek a schopností, které vám dovolí budovat mimo dosah Construction yardu. Takto pak tlačíte, až z defenzivy přejdete ve vhodný čas na ofenzivu.

Tempest Rising

Tempest Rising

Hrát stylem hurá na ně, je šílenství. Každá jednotka má své silné a slabé stránky a některé zbraně mohou odpařit polovinu vašich pěšáků či vozidel jednou ranou. Osobně se mi zdá, že balanc je víc ve prospěch GDF, aspoň do druhé poloviny obou kampaní. Jejich zbraně jsou silnější. GDF má přístup k modernější technice. Má dražší, na výrobu pomalejší jednotky. Vyžadují navíc i jako sekundární platidlo – intel získávaný v boji. Jsou však odolné a mocné. Polní medik umí léčit přímo v boji a protiletadlový štít pojmenovaný trefně Štítonoška, může speciální schopností léčit vozidla v okruhu.

Dynastie spoléhá víc na rychlé bastlení techniky ze všeho, co dům dal a na mobilitu. Jejich souprava těžící tempest je mobilní, stejně tak opravárenská stanice. Odlišností v herním stylu je však i tak poskrovnu, což je škoda. Je i škoda, že ve skirmish i hře více hráčů není možné hrát za všechny v kampani obsažené strany, pouze GDF a Dynastii. Obě kampaně mají 11 misí a dohrát jednu zabere zhruba 15 hodin. Kromě primárních úkolů lze plnit i sekundární, které vám dají body navíc pro nákup vylepšení mezi misemi kampaně, zároveň však ulehčují průběh mise. Například zničením nepřátelské protiletadlové obrany si vysloužíte jako odměnu dodatečný výsadek. Za „kredity“ lze mezi misemi kupovat nové upgrady a za zkušenostní body schopnosti.

RETRO: Od brutálních stříleček po Pána prstenů. Zavření studia Monolith bolí

Design jednotek je pěkný, ale co mi chybí, je nějaká ikona. Série C&C měla Ion Cannon, z bzučení Obelisk of Light mi šel mráz po zádech a charaktery jako Kane nebo Tanya vám z paměti jen tak nezmizí. Své nezapomenutelné ikonické jednotky a hrdiny měl i WarCraft a StarCraft. Důvod, proč se staly kultem, nebyl jen o hratelnosti, ale o milovaných postavách, což skvěle využil StarCraft II.

Tempest Rising

Tempest Rising nic takového nemá. Až na obří kouli, válcující vše v dohledu, jde o hodně konvenční zbraně. Charaktery zase nejsou dostatečně využité, mimo HQ sledujete jen panáčky na mapě, se kterými nemáte žádný osobnější kontakt. Vážně bych byl rád za spin-off Tempest Rising: Renegade a prožít si zdejší svět hezky z first person pohledu.

Proti old-school RTS je tu i kladen velký důraz na speciální schopnosti jednotek. Ty jsou pro úspěch klíčové. Je dobré si rychle osvojit klávesové zkratky pro speciální schopnosti. Kromě speciálních schopností jednotek máte i globální schopnosti – letecký nálet, výsadek a tak podobně.

Jak jsem už psal, hru trápí i nějaké ty nešvary. Přesně ty, které známe snad z každé RTS napříč historií – pathfinding jednotek a jejich vzpurnost. V Tempest Rising je to však snad ještě větší martyrium. Jednotky ve větších grupách jsou často bezradné, pokud je chcete použít samostatně. Peklo začíná v momentě, kdy nutně potřebujete opravit jednotky, ale vaše opravárenské auto je uvězněné v chumlu tančíků, náklaďáčků a vojáčků. Ostatní jednotky nejsou kolegiální, že by třeba pustily toho, kdo potřebuje projet a místo toho čučí, jak vaše frontová linie dostává náklep. Jednotka, která mohla vše zvrátit, se zatím jen bezradně točí dokolečka.

Tempest Rising

Tempest Rising

To je věčný problém, koordinace je klíčová. Opravdu vás nadzvedne ze židle, že musíte načítat pozici jen kvůli tomu, že vaše jednotky uváznou v zácpě. Nebo že místo, aby útočily z bezpečné vzdálenosti, jedou přímo do chřtánu bestie. Na facku to je v případě operatérů bezpilotních dronů. Jejich nespornou výhodou je, že mohou útočit ze zálohy. Mají ovšem dost sebevražedné tendence, a místo aby drony vyslali z bezpečí, běží se podívat hezky zblízka. Aby vše šlo hladce, musíte doslova jednotlivé jednotky ve složitějším terénu vzít za ručičku a navigovat ke kýženému cíli, což je často díky rychlému tempu hry nadlidský úkol. Hodně by pomohla i možnost volit formace, ale ta chybí.

Fixní kamera a legendární skladatel

Hra se snaží držet si old-school feeling fixní kamerou, takovou jako měl třeba WarCraft III. To cením, protože přesun série C&C do 3D byl podle mě ve své době chyba. Hra je díky fixní kameře přehledná a vypadá skvěle. I když to moc nevyužijete, je možné i opravdu detailní přiblížení. Na kochání však čas nebude.

Něco na tom je. Nekonečná jízda autem v prohlížeči je dokonalý relax

Závan starých dob zajistí i parádní hudba původního skladatele C&C Franka Klepackiho. Kdo zná jeho tvorbu, ví, že ho čeká nářezový soundtrack jako vždy. Hra běží svižně, má však nastavený limit jednotek na 200 za každou stranu, což není moc. O to víc je nutné stavět obrané věže. Bugy hra téměř nemá, nestalo se mi, že by spadla nebo že bych kdy musel řešit nějaký zádrhel.

Tempest Rising

Poctivý strategický nářez

Tempest Rising je přeskinovaný modernizovaný remake C&C. Na nic jiného si ani nehraje, a je to dobře. Skvělá klasická RTS, která má nemalé ambice stát se novou RTS sci-fi ságou, jako byl C&C a StarCraft. Já jí to přeji, zatím jsme však na samém začátku boje o tempest. Snad se nám tu rodí další strategický kult, jehož nové díly budeme s nadšením očekávat léta dopředu.

iDNES.cz

90%

Čtenáři

- Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?

Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech

Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?

Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.

Postapokalyptický Days Gone Remastered stojí za zahrání. Klidně i podruhé

Remaster postapokalyptické akce Days Gone na PlayStation 5 nebyl sice vyloženě nutný, ale byla by velká škoda ho minout, zejména pokud jste původní hru nehráli.

25. května 2025 1

Nadšenec sbírá staré herní grafiky, zastaralý hardware vystavuje ve vitrínách

Uživatel sociální sítě Reddit s přezdívkou GPU-Collector se pochlubil neobvyklou sbírkou. Shromažďuje totiž grafické akcelerátory z dob minulých. Každý z nich je prý funkční, jejich skutečná...

25. května 2025 5

Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?

Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.

24. května 2025 1

Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali

Premium

Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....

24. května 2025 2

Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno

O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.

23. května 2025  14:35 1

Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru

Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...

23. května 2025  10:11 1

„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy

Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...

23. května 2025 13

Jste nadšení z Kingdom Come 2? Potom byste neměli minout tuto luxusní knihu

The Art of Kingdom Come: Deliverance II není jen obrázková knížka z vývoje hry, ale i příležitost, jak nakouknout za oponu vývoje a dozvědět se něco z české historie. Radost udělá všem fanouškům hry.

23. května 2025 2

Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5

Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.

22. května 2025  11:04 0

Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny

Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...

22. května 2025 8

Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny
Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny

Rodila jste v letech 2020 až 2025? Podělte se o své zkušenosti, vložte recenzi na vaši porodnici a ovlivněte tak budoucího vítěze ankety Porodnice...

Nový Doom se nechytl? Má skvělé recenze, ale počet hráčů není přesvědčivý

Střílečka Doom: The Dark Ages sbírá velmi dobrá hodnocení, ale hráčů na Steamu je méně než u předešlých dílů. Proč? To si pojďme rozebrat v následujícím textu.

21. května 2025  10:22 25

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

21. května 2025 2
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.