Stunt GP - akrobacie na čtyřech kolech

  12:00aktualizováno  10. července 12:32
Čtyřkolová vozítka, křiklavě barevné dráhy, nakloněné roviny, skoky, prudká stoupání - to vše přináší nová závodní hra, poskytující příjemné odreagování a zábavu. Je určena především těm, kdo milují rychlou jízdu a akrobatické kousky, při kterých se tají dech.

Stunt GP Her, sloužících k čisté relaxaci, bez nutnosti přílišného zapojování hráčovy aktivity a přemýšlení, není nikdy dost. Alespoň takových, které by podobný druh zábavy skutečně dokázaly poskytovat a nesklouzly by brzy k nudě a rutině. Co se různých nenáročných závodů týče, těžko bychom hledali pro tuto oblast zábavy o mnoho vhodnější žánr. Auta a další vozítka, nemající za cíl simulaci a nezatěžující hráče mnoha technickými a jinak suchými parametry, jsou typem her dnes už sice poměrně častým, ale stále ne natolik, aby nové tituly v této oblasti nevábily naši pozornost. Stunt GP do této kategorie spadá a přináší i něco nového. V základu se jedná o simulaci autíček na dálkové ovládání, i když je pravda, že při hraní to zase tak ani moc nepůsobí. Hra vás však brzy vtáhne natolik, že přemítání o tom, jak by něco takového, co se děje na obrazovce, mohlo třeba fungovat v reálu, jde pěkně stranou. Ovládání obstarávají staré známé šipky, plus několik málo dalších funkcí. Autíčka se prohánějí po drahách, stylově vždy odpovídajících různým státům... Hlavní novinkou vymykající se většině podobným hrám jsou loopingy, odrazové můstky, nakloněné roviny a další podobné útvary. Jak už název hry napovídá, budeme mít co do činění místy s trochu akrobatickou jízdou, v základu ne tak docela nepodobnou té ze starých dobrých Stunts, i když kromě podobné základní idey jsou tu už jinak spíše jen samé rozdíly.

Stunt GP Celá hra působí vyloženě optimistickým dojmem - tratě jsou velmi pestré, a to jak v drahách samotných cest, jejich proplétání a krkolomnosti, tak v grafice, horizontu a barvách. Právě veškeré barvy jsou tak trochu nadsazené a přehnané, zkrátka atraktivní pro oko. Hráč si tak připadá, jako by jezdil v hezčím, barevnějším světě než je ten okolo nás, což je jistě milé. Pochopitelně by se teoreticky mělo jednat vlastně o jakési autodráhy, takže je to adekvátní; výjimkou není třeba ani jízda mezi opravdovými auty parkujícími v garáži - vůbec všechny tratě mají svojí osobitost a originalitu. Ona taková jízda na fialové dráze s růžovým pozadím zkrátka nemůže vyvolávat v člověku pesimismus, proto samotné prostředí hry plní svůj uklidňující, relaxační účel výborně. Barev je opravdu hodně, drah také - okolo 20, přesněji 24 a nezbývá než přistoupit k popisu jakési podstaty hry (pokud tedy nějaká vůbec existuje, ale v případě Stunt GP určitě ano). Co je vlastně jejím cílem? Vyhrát. A to nejlépe celý šampionát anebo aspoň sérii přibližně čtyř drah v Arcade módu (něco jako Quick Race). Případně zvítězit nad jiným lidským protivníkem (protivníky), což už je ale technicky komplikovanější (viz dále).

Módy hry jsou následující: Arcade - hráč si vybírá pouze vozidlo, podle kterého je mu pak přidělena určitá trať. V případě dobrého umístění se po závodu objeví mapka, na níž jsou rozprostřeny body, reprezentující jednotlivé dráhy, a pomocí šipek si pak lze vybrat Stunt GP libovolnou další dostupnou (nacházející se v těsném sousedství) a pokračovat na ní. V případě opětovného úspěchu tak lze pokračovat ještě na několika (rovněž takto volitelných) drahách, než nastane automaticky konec hry. Tento Arcade mód má ale určitý, o něco větší smysl než je běžné - každá dráha, na níž hráč jel a umístil se, je poté navždy označená, při dalších zcela nových jízdách si podle toho lze bezpečně vybrat ty tratě, které ještě nebyly nikdy zajety. Dále se v některých případech vítězství zpřístupňují "zamknuté" položky - dráhy a vozidla - které jsou poté přístupné do dalších módů jako Exhibition, Time Trial či Multiplayer. Exhibition je mód, v kterém si hráč sám může vybrat terén, počet kol, počet protivníků a takto nastavenou trať si potom zajet. Je pravda, že to na zábavu asi zrovna moc dlouho nevystačí. Dále tu kromě Time Trialu existujte mód Stunt Challenge - jedná se o trénink přemetů, různých vzdušných piruet a jiných akrobatických kousků, za něž jsou přičítány body. Nejdůležitějším typem jízdy je však pochopitelně šampionát. Dráhy i počet kol jsou hráči přiděleny, zprvu si volí svého sponzora, který mu poskytne pro začátek jistou sumu peněz a nabídku vozidel.

Při jízdě se mimo jiné přičítají body za různé akrobatické prvky, lety, riskantní jízdu smykem a všelijaké neobvyklé manévry. Počítá se také doba, co auto letí vzduchem, takže je dobré snažit se ho tam udržet co nejdéle. Body mají ten význam, že se po závodu přeměňují v Stunt GP jistém poměru na peníze, i když ty nejpodstatnější částky se stejně získávají dobrým umístěním. Co s penězi? Samozřejmě je tu možnost si své autíčko opatrovat a vylepšovat až do úplné dokonalosti. Na to, že se jedná o auto na dálkové ovládání, je druhů vylepšujících součástí opravdu hodně. Podvozek, motor, kostru auta, sílu konstrukce, gumy.. víceméně veškeré části auta lze vylepšovat. Každý druh součástky má pět svých modelů, od nejlevnějšího k nejdražšímu - nejlepšímu, a každý také ovlivňuje odlišné jízdní vlastnosti - rychlost, akceleraci, odolnost proti nárazům, obratnost ovládání, schopnost brzdit, chování při skocích a další.

Ve hře nelze nastavit obtížnost a úroveň protivníků jinde než v módu Exhibition. Šampionát probíhá přibližně následujícím způsobem - na první dráze hráč protivníkům ještě jakž takž stačí a má šanci na dobré umístění, pokud toho nevyužije, na další stále není nic ztraceno a pořád je šance se "chytit". Pokud ale nezajede první dráhy dobře a nezíská dostatek peněz na součástky celkově zrychlující jízdu, už skoro neexistuje možnost celý šampionát vyhrát nebo se nějak lépe umístit. Protivníci jsou totiž pak o tolik rychlejší, že jednoduše nelze dosáhnout dobré konečné pozice, a s minimem peněz poté už není šance součásti dokupovat a rychlostní náskok ostatních dohnat. Naopak, pokud se hráči podaří v prvních zhruba třech závodech vyhrát nebo se dobře umístit a nakupovat ihned potřebné lepší díly, cesta k celkovému Stunt GP vítězství je téměř otevřená. V průběhu závodů se pak občas vyskytuje bonusová dráha - obdoba módu Stunt Challenge - kde lze během krátkého odpočítávaného času získat body (a z nich peníze) za akrobatické kousky. V případě vítězství v celém šampionátu většinou čeká ještě nějaká bonusová specialita - například se jede závod na speciální dráze, kde při dalším vítězství přibude zvláštní červí vozítko (koneckonců hra pochází od společnosti Team 17).

Důležitým aspektem ve hře je také energie, která se musí v případě nutnosti na konci kola dobít zajetím do speciální uličky. To přináší jisté zdržení, ale to samé pochopitelně musejí podstupovat i protihráči. Kromě základního ovládání šipek je tu ještě funkce přídavného spalování pro krátkodobé zrychlení a dále možnost aktivně provést nějaký ten vzdušný nebo jiný manévr. Jízda samotná je velmi příjemným zážitkem, ovládání je velice jemné a vyvážené. Do okolních aut je možné libovolně vrážet a strkat, totéž lze čekat i od nich. V případě úplného vykolejení, převrácení nebo pádu z dráhy se vaše auto se zdržením objeví ve stavu klidu opět na dráze. Přesná jízda má tak ve Stunt GP poněkud podstatnější roli než by se mohlo na první pohled zdát - jediné vykolejení a následné zdržení totiž často způsobí velmi značný propad za protihráči, který není někdy vůbec lehké dohnat. Proto se rozhodně nejedná o žádnou strkanou, kde neustále někdo bourá, ale spíše o přesnou opatrnou jízdu. Zatímco u šampionátu obtížnost závisí spíše na včasném vybavení auta, u módu Stunt GP Arcade, kde k žádným nákupům nedochází, je už obtížnost poměrně vyrovnaná a výsledek závisí nejvíc na jízdě samotné. Grafika hry je opravu pěkná a detailní - kromě již popsané barevné atmosféry i samotný pocit z jízdy a plasticity nakloněných i převrácených rovin, stoupání a skoků je velmi dobrý. Zvláště při různých nezvyklých převrácených úhlech je to velice příjemný "jízdní" zážitek. Občas se ale zdá, že autoři záměrně trochu udržovali svou fantazii na uzdě, při stavbě dráh přece jenom jakoby šetřili různými krkolomnými úhly, stoupáními a nezvykle kroucenými cestami, a stejně tak i pocitem opravdu rychlé jízdy. Přece jen na možnosti, co by téměř neomezeně skokánky či strmými srázy poseté dráhy mohly nabízet, se jízda zdá stále jakoby trochu příliš pomalá či ukázněná, žádná "super rozjetí" (jako třeba ve Stunts) se většinou nekonají. Je ale pravda že u pár drah je tohle všechno docela vynahrazeno; na druhou stranu celkově to má zase tu výhodu, že možnost zajetí tratě nabízí opravdu hodně možných stylů jízdy a prostoru pro vyhledávání jejich opravdu efektivních způsobů, zvládání zatáček apod., což se pak především výborně uplatní u hry více hráčů.

Tím se dostávám k tomu asi nejpodstatnějšímu. I když je hra pestrá, variabilní a nabízí určité nadstandardní prvky i u jízd v módu Arcade, za dobrá umístění "odemyká" zamknuté dráhy a vozidla a snaží se vnést do závodů co nejvíc rozptýlení, přesto její celková smysluplnost a Stunt GP zábavnost nepochybně stojí a padá s existencí multiplayeru. Bohužel, s ním je to poněkud nejisté. Podle původních informací tvůrců hry měla hra obsahovat multiplayer módy - split screen, více propojených počítačů, dokonce i hru přes internet... V praxi ale člověka ihned zaujme fakt, že položka Multiplayer je v menu škrtnutá a nepřístupná. Tato funkce se odemkne až poté, co má hráč nainstalované nějaké další herní zařízení - jako třeba joypad nebo jiná zařízení nejlépe na USB portu. Zkrátka zapnout si hru jen s klávesnicí a doufat, že po propojení s dalším počítačem si zahrajete proti jinému člověku, je bohužel marné. Podobně třeba přes internet. Dokonce ani split screen není bez dalšího zařízení pouze na klávesnici možný. A to je velká škoda, pokud by byl multiplayer vypracovaný bezproblémově se všemi obvyklými funkcemi, byl by Stunt GP opravdu vynikající zábavou. Příjemné ovládání i široké pole pro uplatňování různých jízdních taktik by vytvářelo dobrý prostor pro opravdu vyrovnané a napínavé soupeření. Nicméně alespoň že nějaký multiplayer hra nabízí, i když asi ne takový, jaký by si většina hráčů představovala. Zcela bez něj by ale hra byla tak nějak hluchá, s nevyužitým velkým potenciálem zábavy. Stunt GP jsou celkově zdařilou závodní hrou, která opravdu chytne a potěší svou grafikou, pocitem z jízdy i nakloněných rovin a dalších netradičních útvarů. Z pohledu poskytování oddechové zábavy jí nelze opravdu nic vytknout, kromě možná trochu nedotaženého multiplayeru.

Stunt GP
Výrobce: Team 17
Vydavatel: Virgin Interactive
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz (15 MB)
Oficiální homepage: stuntgp.team17.com
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Příjemné, graficky velmi pěkně ztvárněné závody autíček na dálkové ovládání, s mnoha působivými akrobatickými prvky.
Hodnocení 76%

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Témata: jízdné

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

KVÍZ: Git gut, n00bs sux! Rozumíte mluvě dnešních hráčů?

Grand Theft Auto 5

Stejně jako každá jiná komunita mají i hráči počítačových her svůj vlastní slovník, pro neznalé často nepochopitelný....

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

Stahujte zdarma šest her s Batmanem v hodnotě dva a půl tisíce korun

Batman Arkham Asylum

Nepopulární digitální obchod s hrami Epic Store se opravdu vytáhl. Namísto jedné či dvou her jich tentokrát nabízí...

Progamer chtěl uspět ve dvou hrách najednou, teď je pro smích

Linh "Seiko" Nguyen

Německý hráč východoasijského původu Linh „Seiko“ Nguyen překvapivě prohrál v kvalifikaci na prestižní turnaje v...

Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz