Špinavý, šedý středověk. Doba, ve které jste jeli na koni z jednoho panství na druhé, cestou nachladli a do týdne umřeli na zápal plic. Doba, v níž měla církev absolutní moc a bez jejíž přízně panovník nic neznamenal. Doba, ve které byly války na každodenním pořádku. Tak přesně do tohoto období se přenesete v nové RTS od týmu FireFly Studios, týmu, který sice zatím nevydal žádnou hru, ale působí v něm pár lidí ze společnosti Impressions (má na svědomí hry Lords of the Realm, Caesar I - III, Pharaoh a Zeus). O hře Stronghold se v nejrůznějších preview mluvilo jako o originální hře, přitom je „jen“ mixem her Lords of the Realm, Age of Empires a Settlers. Nutno říct, že ze všech těchto tří veleúspěšných titulů si bere to nejlepší, takže se výsledné dílko povedlo.
Jak už dává tušit název hry, přenesete se do role pána hradu. Svoji pevnost nejdříve musíte postavit, zajistit ji po ekonomické stránce a posléze ubránit před nájezdy ostatních pánů. Stavba hradu začíná výběrem vhodného místa v blízkosti surovin a pokud možno na nějakém vyvýšeném místě. Pak jen stačí umístit první důležitou budovu – tvrz, v níž se rodí poddaní a po jejímž dobytí hra končí. Ještě musíte postavit zásobárnu na potraviny a potom se můžete pustit do budování, do jakého se vám zachce. Vaši lidé mají hlad, a tak je třeba stavět nejrůznější farmy, které obstarávají jídlo, ať už v podobě jablek, nebo například pšenice, jež se ve mlýně mění v mouku a ta zase v pekařových rukou v křupaný chléb. Ke stavbě domků a budov je potřeba materiál. Dřevo se získává tradičně díky dřevorubcům a kámen, jenž se využívá při budování hradeb, věží a kostelů, zase v kamenolomech. Kromě toho je ve hře ještě jedna surovina – železná ruda, sloužící k výrobě některých zbraní.
Leckoho překvapí, že své lidičky nemůže nijak přímo ovládat. Sami od sebe pracují, a proto není nutno se o ně nijak starat. Jedním klikem postavíte nějakou budovu (ta se objeví na svém místě ihned, tudíž není třeba čekat, než se postaví) a jeden z vašich poddaných se automaticky vydá vstříc nové práci (například když vybudujete hospodu, jeden z vašich lidí se změní v hostinského). Nemáte-li dostatek obyvatel, budete mít nouzi o pracovníky. Jestli vás ale mají lidé rádi, budou se rozmnožovat a rodit další a další, ovšem pokud vás považují za vydřidušského tyrana, brzy bude váš hrad pustý a prázdný. Aby se to nikdy nestalo, musíte své poddané hýčkat. Třeba jim zvýšit příděl jídla, čímž se ovšem zásoby tenčí rychleji než normálně, a proto musíte potraviny produkovat o sto šest. Nebo budujte kostely, studny či vařte pivo, postavte hostinec a můžete se spolehnout, že budete oblíbený vládce. Na druhou stranu vaše pokladna nesmí zůstat prázdná, neboť výcvik vojáků a stavba některých budov (hlavně těch, které slouží ke zvýšení popularity) něco stojí. Peníze jdou získat jen dvěma způsoby. Buď prodáte své suroviny a zbraně na trhu, či budete vybírat daně, což má neblahý vliv na vaši popularitu. Sami tedy musíte najít rovnováhu mezi výškou daní a svou popularitou. Nemají-li lidé co jíst a navíc je nutíte k odevzdávaní vysokých daní, brzy skončíte. A právě naopak, budete-li dostatečně oblíbení, můžete si dovolit vybírat větší daně.
Aby bylo všechno komplikovanější, vaši popularitu ovlivňuje ještě jeden faktor. Jestli budete pro výstrahu stavět ve svém hradu nejrůznější žaláře, hlavy napíchnuté na kůly a popravčí špalek pro kata, vaši poddaní ve strachu před mučením a skřipcem budou pracovat rychleji a efektivněji než obvykle. Nicméně vaše popularita klesne. Protikladem těchto středověkých prostředků, jak si udržet pořádek ve svém rajónu, jsou nejrůznější rybníčky, zahrádky a třeba tančící medvěd. Stavením těchto „dobrých věcí“ poroste vaše oblíbenost, leč vaši lidé se začnou ulívat z práce a poflakovat. To takhle lovec donese svůj úlovek do sýpky a potom si jednoduše sedne a chvilku nic nedělá.
Poslední skupinou budov jsou ty, které slouží k výrobě zbraní. V normální RTS stačí zaplatit příslušnou sumu, případně i něco v naturáliích, a vojáček je za chvilku na světě. Ovšem ve hře Stronghold, chcete-li dejme tomu vycvičit rytíře, musíte mít v kasárnách potřebnou výbavu. V našem případě meč a štít. K výrobě těchto věcí ale potřebujete kováře, železnou rudu a samozřejmě také nějaké peníze. Stejně jako u stavby budov, tak i při cvičení jednotek nemusíte na nic čekat. Kliknete na obrázek vojáčka a ihned vzápětí se objeví připraven položit za vás svůj život. Na rozdíl od poddaných můžete své vojsko ovládat přímo jako v každé jiné RTS.
Přestože grafika hry Stronghold není nijak úchvatná, ba i Age of Empires 2, hra mnohem starší, vypadá lépe, její kouzlo je úplně jinde. Váš hrad i jeho obyvatelé žijí svým vlastním životem. Slípky a děti pobíhají sem tam, šašek skáče a třeba lučištníci si, když zrovna neválčíte, lehnou na zem a odpočívají. Medvědi i vlci čas od času zaútočí na vaše lidičky a nenasytní králíci se přeženou přes farmy, kde spořádají veškerou úrodu. Parádní je, že můžete do většiny budov nakouknout odkrytím střechy, a tudíž sami vidíte, kolikátý chléb dává pekař do rozžhavené pece. Každý obyvatel i každá kráva mají své jméno a po vzoru hry Caesar 3 vám vaši poddaní říkají svůj názor a své reakce na aktuální dění (například při útoku na váš hrad se vám roztřeseným hlasem svěří, že mají strach).
Dostatek jídla a peněz ale nic neznamená. Pohodový život na vašem panství vám často budou narušovat rozzuřená nepřátelská vojska. Chvilku před tím, než vtrhnou na mapu, jste o jejich nájezdu informováni, takže máte pár minut na to, abyste zformovali obranu a zkontrolovali, zda v hradbách nemáte žádnou skulinku. Nepřítel vždy disponuje početnější a často i kvalitnější armádou. Proto vaše budovy a jednotky musí být chráněny zdmi, branami a věžemi. Počáteční dřevěné hradby brzo vystřídají mnohem silnější hradby kamenné. Navíc na nich mohou patrolovat vojáci. K obraně vašeho hradu máte celou řadu prostředků. Můžete třeba kolem své pevnosti nechat vykopat vodní příkop a před vstupní bránu postavit několik pastí, mezi nimiž nechybějí špičaté bodáky či klece s divokými psy. Také se vyplatí začlenit do hradeb několik věží, na něž se vejdou nejrůznější válečné stroje.
Jakmile nepřítel zformuje v koutu mapy své šiky a vydá se dobýt váš hrad, budete svědky fantastické a strhují podívané. Zatímco vaše věže budou zdálky ničeny katapulty, pěšáci budou zasypávat vodní příkopy, aby jízda mohla přiklusat k hradbám a začít do nich bušit. Na podporu rytířům a halapartníkům přiběhnou i lučištníci a začnou své nepřátelské kolegy na hradbách ostřelovat, byť na rozdíl od nich mají jen obyčejné, nikoliv zápalné šípy. Ke zdem vašeho hradu se mohou dostat i chlapíci se žebříky, po nichž ostatní jednotky vylézají nahoru na ochozy a věže. V této fázi už začíná být zle. Jakmile se totiž nepřítel dostane do vašeho opevnění, začne vraždit všechno v něm v čele s lučištníky, kteří se ještě před chvilkou chráněni hradbami na své nepřátele šklebili. Situaci ještě může zachránit vařící olej vylitý shora z hradeb na hlavy dobyvatelů.
Bitvy o hrady jsou opravdu fantastické, a to hned ze dvou důvodů. Autoři upustili od desítek různých druhů zbytečných jednotek a místo toho do hry zakomponovali jenom pár rozličných vojáčků, a proto musíte využívat úplně všechny jejich odrůdy. Například slabý lučištník a jeho ne zrovna moc silné šípy se na první pohled zdá zbytečný, ale oproti chlapíkovi s kuší, který má silnější zbroj i šípy, dostřelí dále a k jeho vycvičení stačí jenom luk, zatímco jeho drsněji vypadající kolega musí mít kuš a zbroj. Jednotek je zhruba asi deset plus pět dobývacích strojů. Hra čerpá z reality, takže se v ní setkáte pouze s lidmi, nikoliv s Elfy a další podobnou fantasy havětí. Druhým důvodem, proč bitvy ve Strongholdu tolik upoutají, je umělá inteligence nepřítele. I na nejlehčí obtížnost dokazuje, že umí najít slabé místo v nepřátelském hradu a patřičně toho využít. Na vaši pevnost vůbec neútočí bezhlavě, leckdy si počká a potom spustí drtivý úder. Navíc jednotky kombinuje tak, aby se navzájem kryly. No, ubránit svůj hrad není zrovna lehké.
Děj hry Stronghold se odehrává ve fiktivním světě jedenáctého až patnáctého století. V hlavní kampani čítající jednadvacet misí bude váš hlavní úkol sjednotit takovou menší zemičku pod svou vládu. Nicméně v oné zemičce už vládnou čtyři páni – Vlk, Had, Krysa a Prase. Jejich jména odpovídají jejich povaze, a tak třeba Prase vypadá a směje se jako zvířátko, jehož život končí při zabíjačce. Autoři slibovali odlišnost stylu boje a taktiky jednotlivých hlavních postav, ovšem všichni válčí stejným stylem. V misích v kampani obvykle musíte čelit útokům na váš hrad, který je buď již z části postaven, nebo si jej musíte postavit úplně od základů. Občas se objevíte v opačné roli a budete útočit na pevnost svých nepřátel. Krom hlavní kampaně si můžete zahrát i jednu kratší, a to ekonomickou, v níž se naučíte, jak nejlépe zajistit chod středověkého hradu. Samozřejmostí je tutorial a editor map. Stronghold ale nabízí mnohem víc. Kromě ekonomických misí, v nichž musíte do daného limitu splnit nějaký úkol, vás čeká i mód Free Build, v němž si vyberete jedno z pěti prostředí a bez časového omezení můžete budovat a stavět svůj hrad jen tak pro zábavu. Bonbónkem jsou další dva módy. V tom prvním si zvolíte, zda chcete bránit, nebo útočit, a budete bojovat o už předem postavený hrad, takže se soustředíte pouze a jenom na bitvu. Poslední možností, jak strávit čas u Strongholdu, je mód Invasion, v němž se se svým vojskem přenesete do předem připravených hradeb. Jídlo a ostatní věci nutné pro chod celé pevnosti si už ale musíte obstarat sami. A co že je úkolem? Čelit s ubývajícím časovým limitem útokům nepřítele. Jak vidno, Stronghold nabízí strašně moc nejrůznější módů, takže se u této hry rozhodně nudit nebudete.
O grafice jsme si pověděli o několik odstavců výše, zbývá tedy zmínka o zvucích, které nikterak nevybočují s běžného průměru, a hudbě, které už ale z běžného průměru vystupuje. Jednak její autor přesně vystihl atmosféru středověku i celé hry a také složil bezvadné melodie s keltskými motivy i chorálovými zpěvy. Navíc se hudba mění v závislosti na tom, jestli zrovna v klidu stavíte svůj hrad, nebo čelíte útoku.
Ovládání je docela intuitivní a kdo již někdy před tím hrál nějakou budovatelskou a realtimovou strategii, nebude mu činit problémy. Pohled na bojiště jde natáčet na všechny čtyři světové strany. Jednotkám lze zadávat cestu, po které mají tam a zpátky chodit, což se skvěle hodí pro hlídkovaní. Vojáci mají také tři různé druhy chování. V těchto ohledech prostě nečekejte od Strongholdu nic převratného.
Každá hra obsahuje několik chybiček, které se nevyhnuly ani Strongholdu, byť se nejedná o nic vážného. Vytknout této hře můžeme snad jenom některé obtížné momenty v kampani (párkrát se stane, že první útok na vaši pevnost přijde velmi brzy a vy nemáte čas ani na postavení jedné věže) a její nevyváženost. Občas totiž narazíte na misi, jež je daleko lehčí než ta předchozí, leč nejedná se o nic zásadního. Druhý problém se týká toho, že ve hře nenajdete tlačítko pro uspořádání formací vašeho vojska, což často narušuje předem připravené plány – pošlete lučištníky a rytíře zlikvidovat skupinku obyčejných pěšáků, ale lučištníci k nim dorazí dřív, což pro ně samozřejmě znamená jistou smrt. Kdyby šli ve formaci s rytíři, nic takového by se nestalo, protože by je svými těly oblečenými ve zbroji kryli.
Stronghold je ale i tak po všech stránkách povedená hra. Dobývání hradu a jeho stavbu nabízí v neuvěřitelně zábavném podání. Člověk si svou pevnost může vypiplat do posledních detailů a vymýšlet dokonalejší a dokonalejší hrad, který nikdo nikdy nedobude. Možností je opravdu hodně a každý určitě navrhne a potom postaví tu svou nejlepší pevnost. Hrady a bitvy o ně mají prostě něco do sebe. Navíc Stronghold, třebaže to je na první pohled složitá hra, upoutá a nepustí už od prvních minut, protože člověk do jejích tajů pronikne velmi brzy. Autoři našli ideální hranici mezi budovatelskou a čistě válečnou realtimovou strategií. Z obojího si Stronghold bere to nejlepší a obojí obohacuje o pár nových nápadů. Nelze se proto divit, že Stronghold je vynikající strategická hra, na kterou se jen tak nezapomíná.
Stronghold | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|