StarCraft II

StarCraft II

StarCraft je podruhé králem internetového soutěžení

  • 590
Strategie StarCraft II láká na důmyslné jednotky, intenzivní bitvy a silně návykový systém žebříčků.
90

StarCraft II multiplayer

Platforma: PC
Výrobce: Blizzard

  • perfektní vyváženost
  • strategická variabilita
  • žebříčky a statistiky
  • inovativní uživatelské mapy
  • absence nové rasy
  • značná podobnost s prvním dílem

Král střídá krále.

Herní karta

Kalendář "StarCraft" na BonusWebu:

- recenze hry jednoho hráče

- soutěž o hry (ukončena, výsledky tento týden)

- recenze hry více hráčů (tento článek)

- téma: historie StarCraft (připravujeme)

StarCraft 2 se zásadním změnám směje do obličeje. Není divu, jeho předchůdce je i po dvanácti letech stále výjimečnou hrou. Však řekněte, zkusili jste jej v nedávné době? My ano. Herní principy prvního dílu jsou dokonalé, ovládání však připomíná dobu kamennou.

Hlavní přínos nového Starcraftu je právě v jeho uživatelské přívětivosti: zjednodušuje ovládání a mnohdy nabízí dynamičtější jednotky. K tomu můžete s radostí přičíst nové armády i propracované soutěžení. Výslednému koktejlu se jen těžko odolává.

Staronové armády

Pokud se někdo těšil na novou rasu, čeká ho zklamání. Základem je stále trojice sestávající z lidí, zergů a protossů.

Nejmenších změn doznali organičtí zergové, jejichž hlavní zbraní je i nadále kvantita. Odlišně fungují například podzemní tunely, které lze nyní postavit kdekoliv. Během několika sekund můžete protivníkovu základnu "potěšit" celou svou armádou. Často při takové akci stihnete kompletně zdecimovat jeho ekonomiku.

StarCraft II

Zergové díky ohromným armádám velice prosperují z nového systému skupin, který umožňuje spojit libovolný počet jednotek či budov pod jednu klávesu. Řadu akcí pak provádíte přímo v žáru boje, bez potřeby sledovat základnu.

Napomůže také vylepšené hledání cesty, díky kterému se jednotky již nezarážejí o překážky v terénu a jejich přemisťování nevyžaduje tolik pozornosti. Ve většině případů na kýžené místo úspěšně dojdou.

Protossové jsou akčnější

Nejmarkantnější proměnu herní dynamiky zaznamenali protossové. Spočívá v možnosti vytvářet jednotky kdekoliv, kde se nachází váš transportní letoun či vhodná budova. Výsledné akce se nápadně podobají těm, které svými podzemními tunely podnikají zergové.

Řadu tradičních jednotek bez schopností nahradily taktičtější ekvivalenty. Mezi prvotní sadu bojovníků přibyla hlídka (sentry), která dokáže vytvářet neprůchozí energetické pole. V užších prostorách tak lze krátkodobě osnovat koridory smrti. Úzké cesty jsou problematické zejména pro armádu sestávající z jednotek s útokem nablízko. Ta pak při ofenzívě či úprku může postupovat jen s několika bojovníky zároveň. Následky si zřejmě dokážete představit.

StarCraft II

A lidé zůstali stejní

Jednotky se mění, teorie zůstává. Přibližně tak lze charakterizovat lidskou rasu. Její armáda značně proměnila bojovou techniku a přibyla též volba vhodné přídavné budovy. V úvahu připadá reaktor, který umožňuje vyrábět dvě jednotky zároveň, výběr je však omezen na jejich základní sadu. Oproti tomu technická laboratoř odemyká jiné bojovníky či stroje a zpřístupňuje různá vylepšení.

Lidé i nadále disponují různými užitečnými triky. Létají s budovami, opravují je či stavějí moderní skladiště, která lze zasouvat do země. Jednoduše můžete protivníkovi zatarasit pozemní přístupové cesty, které pro své armády opět uvolníte.

Z nových pozemských jednotek je zřejmě nejvýraznější reaper. Bývalý vězeň s raketovým batohem se volně pohybuje mezi nižšími a vyššími plošinami. Často bez problémů obejde nepřátelskou armádu a zaútočí přímo na dělníky a nevídaným tempem je devastuje.

StarCraft II

Tři rasy, tisíce strategií

Všechny rasy nabízejí ohromné množství strategií. Každá bitva je unikátní. Některé souboje jsou variacemi na taktiky známé z prvního dílu, jiné naopak překvapí svou originalitou. Klíčem k výhře je i nadále využívání výzvědných jednotek a neustálé povědomí o akcích nepřítele.

Téměř dokonalé vyvážení jednotek znamená, že na každou akci existuje efektivní odpověď. Blizzard ostatně odvedl skvělou práci v přípravě hráčů na online soupeření. Již samotná kampaň přibližuje základní mechanismy a učí úplné základy strategické hry. To nadále rozvíjí i sada devíti misí nazvaná výzvy.

Každá výzva nabízí tři obtížnosti, které vás za splnění odmění úspěchem (viz recenze hry jednoho hráče). Tyto speciální mise nutí volit vhodné jednotky pro různé situace, některé vyžadují výhradní používání klávesových zkratek, jiné učí, jak se ubránit brzkému útoku. Nováčkům též interaktivní formou objasní, kterak efektivně nastartovat ekonomiku. Pokud se hráč ani po splnění těchto misí na online soutěžení necítí, může též cvičit proti chytře naskriptovanému počítači.

StarCraft II

Boj o první místo

Aby Starcraft nováčkům ještě usnadnil první krůčky, nabízí účast v přípravné lize. Tam lze odehrát až padesát zápasů, během nichž je hra pomalejší. Začátečnický žebříček navíc neobsahuje mapy, ve kterých lze rychle útočit krátce po startu hry.

Pokud se nováčkovskou ligu rozhodnete vynechat nebo opustit, čeká vás pět rozřazovacích soubojů. Systém podle nich vyhodnotí vaše zkušenosti a následně dojde k přiřazení do vhodné soutěže.

Hodnocení pochopitelně není dokonalé a může se stát, že hráče zařadí chybně. V dané lize pak nebudete mít sebemenší šanci nebo ji naopak celou ovládnete. S hodnocením se však pracuje průběžně a je možné, že vás kdykoliv přeřadí do jiného žebříčku.

StarCraft II

Opakovaní, matka moudrosti

Důležitou součástí hry jsou i záznamy soubojů, které mnohdy bývají klíčem k zlepšovaní taktiky či dovedností. Lehce na nich odhalíte vlastní chyby či analyzujete, proč soupeřova strategie fungovala lépe. Pokud by vám vlastní záznamy nestačily, lze na internetu objevit celé archivy mnohdy lepších hráčů (kupříkladu www.gosugamers.net/starcraft2/replays/). Občas se mezi nimi vyskytnou i záznamy těch nejpovolanějších profesionálů.

Právě přehrávání záznamů doznalo značných vylepšení. Hru můžete sledovat například z pohledu vybraného hráče či přeskakovat v čase. Systém také dokáže zobrazit různé statistiky, jako je počet akcí za minutu (APM).

Chyby? Nevadí!

Starcraft 2 zpříjemnil hru pro více hráčů moderním ovládáním, řadou nových jednotek i vynikajícím systémem žebříčků, statistik a úspěchů. Drobným chybám se však nevyhnul.

Některé hry mají velkou odezvu (ping) a chybí například chatovací místnosti tolik oblíbené ve Warcraftu 3. Blizzard je však pověstný dlouhodobou péčí o své tituly, brzké odladění drobných chyb je tak jistotou. A přidání chatovacích místností již přislíbil v chystané aktualizaci.

Hodiny a hodiny a...

Pokud k perfektně vyvážené a nadmíru zábavné hře přičtete i komunitou vytvářené mapy, máte zaručenou zábavu na desítky či stovky hodin. Již pár dní po vydání se kromě tradičních map objevila i řada inovativních počinů, jako například modifikace na náměty Final Fantasy či Metal Slug.

Všichni (budoucí) majitelé tohoto titulu se rozhodně mají na co těšit. Ve hře těžko najdete jediný revoluční princip, stávající mechanismy se však Blizzardu povedlo dotáhnout téměř k dokonalosti. Král střídá krále.

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 727 čtenářů