Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spyro - Season of Ice

  12:00
S draky je tak trochu potíž. Jsou příliš velcí a příliš chytří. Mají až příliš velkou sílu. A pokud na daný úkol nejsou sami - v tomto případě hlavnímu hrdinovi pomáhá vážka - je zřejmé, že končí veškerá legrace. A třebaže Spyro pořád ještě nedorostl olbřímích rozměrů svých příbuzných, tady platí, že malý vzrůst velkého ducha skrývá…

Spyro – Season of Ice

Asi nikomu nemusím dvakrát představovat malého dráčka Spyra, který prožil nezapomenutelné patálie ve třech svých dobrodružstvích na konzoli PSX. Nyní se znovu vrací na scénu v novém příběhu, zasazeném na platformu GBA. Ve zkratce by se mohlo říci, že Rhynocové jsou opět zpátky a svět už není tím, co býval. A tak nastupuje Spyro se svou kamarádkou - vážkou Sparx, aby nám ukázal, že pořád umí.

V první řadě musím upozornit na půvabné grafické zpracování, snímané povětšinou ve stylové izometrické perspektivě. Díky neuvěřitelné rozmanitosti jednotlivých úrovní každého ze čtyř světů se tak stěží kdy budete nudit. K tomu si připočtěte pro každou úroveň jinou architekturu lokace, jiné obyvatele, nepřátele a v neposlední řadě stojí za připomenutí hudební doprovod, který tak nějak uzavírá naše krátké ohlédnutí za jedničkovým audiovizuálním představením. Bravo!

Herní koncepce pak nabízí prozkoumávání relativně rozlehlých oblastí při neustálém sběru drahokamů a nalézání malých víl, které Rhynocové uvěznili v ledových krystalech, pročež malé frknutí plamenem tyto bytosti dostane z jejich studeného vězení.
Spyro – Season of Ice Máte před sebou celkem čtyři světy, přičemž každý je rozčleněn do několika úrovní, jejichž pokořením se otevírá cesta dále. Začátek každého ze světů je centralizován v lokaci prozaicky nazvané Fairy Home a tato sféra pak funguje jako jakýsi rozcestník - skrze zde otevřené portály totiž vstupujete do jednotlivých úrovní. Ve Fairy Home nehrozí žádná nebezpečenství, vedle všudepřítomného sbírání drahokamů a objevování prvotně zmrzlých víl se dočkáte vděčného nalézání životů navíc, což se bude hodit. Zatímco v každém z Fairy Home nelze např. spadnout z okrajů platforem, ve standardních úrovních to už není nic neobvyklého, spíše naopak. Vedle občasných potíží s ovládáním Spyra při korekci směru ve shora avizované izometrické perspektivě (jejímž výsledkem může být právě nešťastný pád odněkud shůry) se totiž nadějete i takových momentů, že vás nelítostní protivníci sami srazí do propasti, což - na rozdíl od klasického ublížení na zdraví - resultuje ve vaši okamžitou smrt. Nejvíce obezřetní musíte být zejména během akrobatické schopnosti plachtění vzduchem, vyšperkované dovedností na konci této aktivity ještě chvíli šlapat vzduch, než přijde díky zemské přitažlivosti definitivní pád. Když jsme již nakousli téma pohybových možností Spyra, můžeme ještě připomenout jednoduchý skok, tradiční chrlení ohně, nabrání na rohy (s rozběhem) a užitečnou feature, kdy se lze pomocí tlačítka L v omezené míře rozhlížet po obraze.

Spyro – Season of Ice

Z Fairy Home tedy vždy cestujete do přilehlých levelů, přičemž tomu se děje postupně, jednotlivé portály vás pustí skrz jenom při splnění určitých kritérií (vymezený počet nalezených víl), čemuž však příliš nerozumím, protože Spyro nezískává žádné další klíčové schopnosti, takže nač ty obstrukce?
Mimo standardních úrovní, o nichž ještě bude řeč, se dočkáte také speciálních levelů, kam patří pravidelný průlet pseudo 3D oblastí a hodně akční hledání klíčů se Sparxem ve 2D přírodě. Onen zmiňovaný 3D průlet je nápadem, v němž se na Spyra díváte zezadu a pohybujete s ním po vertikální a horizontální ose, přičemž se tak vyhýbáte v ústrety letícím nepřátelům (jež je však možné zavčas sestřelit) a vybíráte drahokamy - všechno tohle musíte stihnout v nemilosrdném časovém limitu! Sparxovo dobrodružství je však ještě akčnější. Ve 2D pohledu shora se s touto jinak milou vážkou pachtíte vytyčeným levelem plném hmyzích nepřátel (které likvidujete opravdu intenzivní střelbou "nevímpřesněčeho", připomínající svou kadencí neúnavný automat), hledáte klíče pro vstup do dalších dveří a ve finále se pak musíte vypořádat s nepříjemným bossem, jehož poražením bude váš hlavní úkol splněn. Je tu však určitý problém. Sparx se může pohybovat osmisměrně, což je leckdy při nutné anihilaci početných a neuvěřitelně dotěrných zástupců hmyzí říše klíčový moment pro konečný úspěch, jenomže občas je nastavení "šikmoSparxe" špatně aplikovatelné a tak se přihodí, že se do šikovně postupujících nepřátelských řad protivníků nedá pořádně trefit. Ale jinak to - také díky neomezenému počtu pokračování a přítomnosti checkpointů - představuje vcelku příjemné rozptýlení.

Spyro – Season of Ice

Co se týče standardních izometrických levelů, majících početně největší zastoupení, tak zde se pohříchu dostavuje velice brzy určitá repetetivnost. A to zejména s ohledem na fakt, že kvůli vysbírání všech drahokamů v lokaci v ní dosti často bloudíte nazdařbůh, neboť tvůrci sem z nějakého záhadného důvodu neimplementovali mapu. Vedle hledání drahokamů tu máte co do činění i s řadou NPC, kteří vás pravidelně žádají o pomoc, přičemž odměna v podobě krystalu s vílou je určitě dostatečným argumentem, proč přiložit ruku k dílu. Takže vysbírat drahokamy. Najít a nandat to všem Rhynocům. Zlikvidovat určité klíčové objekty v lokaci (hrady z písku, krystaly atd.). Vyhovět několika málo přáním místních obyvatelů (třeba zapálit strážný oheň v majácích či opakovaně chytat ultra rychlého zloděje). Tohle schéma je tak říkajíc všeprostupující a opakuje se v každém dalším levelu s důmyslnou proměnnou hodnotou - zprovoznit zvony tím, že na ně ve správném pořadí zazvoníte; aktivovat všechny přepínače; nalezení ztracence apod. - což by mohlo být vcelku akceptovatelné, nebýt několika skutečností. Jednak tu máme hodně nepříjemné pravidlo. Pokud totiž bídně zhynete, sice vám zůstává hodnota nasbíraných drahokamů, ale příslušný quest musíte rozjet úplně od jeho začátku, nemluvě o skutečnosti, že všichni protivníci jsou znovu na scéně, což se mi příliš nelíbí, anžto to je pro hráče jednoznačně nevýhodný systém. Nicméně hlavní kámen úrazu spočívá v tom, že všechny úkoly obnáší toliko vaše putování danou oblastí tam a zase zpátky, což je při špatné orientaci (absence mapky, už o tom byla řeč) místy doslova ubíjející a zbytečné natahování herního času. Navíc, pokud jsou některé obrazovky v rámci jednoho levelu hodně podobné (nechci říci stejné), podstupujete při zjišťování, kde jste už byli a kde nikoliv, celkem náročný test vaší trpělivosti!

Spyro – Season of Ice

Abych však závěrem článku jenom nehaněl. Tvůrci se to občas snažili příjemně ulehčit, např. na otevřených mostech přes prázdno nelze spadnout, nebo že navzdory místy špatnému nasměrování ataku na protivníka je případné zohlednění zásahu vůči vám hodně tolerantní. Také stojí za zmínku sympatická interakce prostředí, kam patří možnost rozbíjení váz, amfor a jiného materiálu, v němž posléze najdete tolik hledané gemy. Občas narazíte na klíč, který vám zpřístupní obsah předtím zamčené truhličky - další gemy na obzoru. Rozpohybování Spyra je také kouzelné a možnost zkusit si ještě jednou předtím dokončené levely v rámci daného světa není k zahození. Takže jak to uzavřít. Možná se vám zdá, že jsem vůči novému Spyrovu dobrodružství zaujatý při poukazování na jeho určitou jednotvárnost. Neboť př. takový Sonic není jiný. Jenomže v Sonicovi a podobných plošinovkách to velice rychle spěje dopředu, zatímco ve Spyro - Season of Ice se díky prozkoumávání rozlehlých lokací plácáte strašně dlouho na jednom místě a nic se neděje, pročež se občas vkrádá nuda. Na druhou stranu pokud nikam nespěcháte, může vám pomalejší tempo vyhovovat (a pak si k výsledné známce klidně připočítejte 5%) - neodpustitelnou se stává až pravidelně špatná orientace v prostoru!

Spyro – Season of Ice
Výrobce/Distributor Digital Eclipse / Universal Interactive
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Velmi rozsáhlé dobrodružství s příležitostně frustrujícím motivem hledání jehly v kupce sena. Na druhou stranu to skvěle vypadá a rozmanitost herních lokací s vysoko nasazenou laťkou obtížnosti zaručují, že si nového Spyra pořádně užijete.
Hodnocení: 65%

Autor:

Apple Event 2024

Apple Event 2024 "It’s Glowtime“ proběhne již v pondělí od 19:00. V obvyklému úternímu termínu pravděpodobně Apple ustoupil debatě amerických prezidentských kandidátů.

  • Nejčtenější

Fanoušci jí na OnlyFans posílají stamiliony, Amouranth jim ukázala, jak bydlí

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se pochlubila svým bydlením, které si zaplatila z příspěvků od fanoušků na sociálních sítích Twitch a Only Fans. Má tolik...

7. září 2024 44

Sony vypne servery a vrátí peníze. Propadák jako Concord se jen tak nevidí

Týmová superhrdinská sci-fi střílečka Concord si vede tak špatně, že Sony Interactive Entertainment, tedy vydavatel a vlastník studia Firewalk, přistoupil k nepříliš častému kroku – rychlému vypnutí...

4. září 2024  10:11 35

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl to být nový herní hit, Sony nakonec může prodělat až 200 milionů dolarů

Herní tituly vydávané Sony na konzole playstation a v posledních letech také na PC obvykle patří k tomu nejlepšímu na trhu. Týmová střílečka Concord je ovšem pořádný přešlap. Je špatná, nikdo ji...

3. září 2024  11:14 26

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v září

V září se staneme drsnými vesmírnými mariňáky, budeme pátrat po stopách templářského spiknutí, návrat ovšem hlásí i oblíbený robot Astro či princezna Zelda. Ve skutečnosti toho je mnohem, mnohem víc.

1. září 2024 5

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Streamer šokoval nepořádkem ve svém bytě, během vysílání po něm lezl šváb

Populární streamer Asmongold překvapil své fanoušky novými záběry ze svého domu, spíše než sídlo dolarového milionáře připomíná feťácký squatt. Jeho kolegové mu nabízejí pomoc, tvůrci počítačové hry...

2. září 2024  15:40 17

Videoherní filmy, na kterých studia prodělala i kalhoty

Zlé jazyky tvrdí, že jsou filmové adaptace videoher prokleté, a ano, pokud se budeme bavit čistě o pravděpodobnosti, je mnohem větší šance, že videoherní film propadne, než to, že se z něj stane hit....

8. září 2024 4

To to letí. World of Warcraft se připravuje na oslavu 20. narozenin

Populární MMORPG World of Warcraft oslaví letos v listopadu dvacet let od zahájení provozu. Studio Blizzard poodhalilo své plány aktivit pro fanoušky.

7. září 2024 0

Fanoušci jí na OnlyFans posílají stamiliony, Amouranth jim ukázala, jak bydlí

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se pochlubila svým bydlením, které si zaplatila z příspěvků od fanoušků na sociálních sítích Twitch a Only Fans. Má tolik...

7. září 2024 44

Oslava 30. narozenin tajně potvrzuje vzhled výkonnějšího PlayStationu 5 Pro

Značka PlayStation oslaví letos v prosinci třicáté narozeniny. A zatímco Sony poodhaluje, na co se mohou fanoušci v rámci oslav těšit, zároveň nenápadně potvrdila vzhled nové konzole PlayStation 5...

6. září 2024  10:13 0

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přírůstek do královské rodiny. Princ s princeznou čekají čtvrtého potomka

Švédský královský dvůr oznámil šťastnou novinku. Princ Carl Philip (45) a princezna Sofia (39) budou čtyřnásobnými...

Za úklid orální sex. Katy Perry popsala vztah s Orlandem Bloomem

Zpěvačka Katy Perry (39) se rozpovídala v podcastu Call Her Daddy o svém vztahu s hercem Orlandem Bloomem (47)....

Nechávám si odsát tuk z břicha a chodím pravidelně na botox, říká Alice Bendová

Alice Bendová vypadá ve svých padesáti letech skvěle. Herečka otevřeně přiznává, že si občas ráda pomáhá kosmetickými...

Konec střídavé péče, jednodušší rozvod. Co změní novela občanského zákoníku

Novela občanského zákoníku přináší několik klíčových změn v oblasti rozvodů, péče o děti a vymáhání výživného. Tyto...

Zabití trofejní rekordní ryby? Neukojené ego. Ani není k jídlu, říká rybář Vágner

Premium Zabíjet trofejní ryby je podle rybáře Jakuba Vágnera úplně zbytečné. Nejenže se nedají sníst, ale poškozuje to celou...