RECENZE: Split Fiction dál kraluje žánru her pro dva hráče

Žánr kooperativních her na rozdělené obrazovce dál sebevědomě táhne studio Hazelight. Novinka s názvem Split Fiction opět nabídne rozmanitou hratelnost v nádherných virtuálních světech. S vhodným parťákem bude zábava zaručena.

Split Fiction

06.03.2025 PC, Xbox Series X/S, PS5

iDNES.cz

90%
Herní karta
  • Špička kooperativního žánru
  • Dynamická a zábavná hratelnost
  • Vyvážená obtížnost pro zkušené i začínající hráče
  • Nádherná grafika
  • Spousta originálních nápadů
  • Oproti It Takes Two trochu slabší příběh

Josef Fares, hlavní scénárista a ředitel studia Hazelight, ani tentokrát nezklamal. Byť už hry zamýšlené výhradně pro dva hráče z mainstreamové nabídky v podstatě vymizely, Fares se chopil příležitosti a už několikrát zde udeřil hřebík na hlavičku. Naposledy to bylo s titulem It Takes Two (naše recenze), který nakonec vyhrál titul hry roku v rámci udělování videoherních ocenění The Game Awards.

Split Fiction považuji za příjemné překvapení roku 2025, jelikož autoři hru oznámili teprve koncem loňského roku a nyní, o pár měsíců později, už ji můžeme hrát. Což je fajn přístup. A vybrat si místo začátkem roku se letos určitě vyplácí, protože jeho zbytek může být ještě hodně divoký.

Hra opět následuje koncept ryzího „gaučového“ split-screenu (případně nutnosti hrát s někým online), takže po ruce byste měli mít schopného parťáka. Pokud jste totiž doteď doma hráli ve dvou třeba hry od Nintenda, které většinou svěří hlavní roli jednomu z hráčů a ten druhý se vlastně ani moc snažit nemusí, zde to neplatí. Každý z vás má plnohodnotnou roli, kterou musí plnit, jinak se nepohnete z místa. Ovšem nutno dodat, že hra je extrémně štědrá, co se záchytných bodů týče, takže i když se vám spolupráce moc nedaří, mnohdy i malý krůček vpřed je odměněný uložením dosažené pozice.

Split Fiction
Split Fiction

Příběh se točí okolo dvou nadějných spisovatelek, Mio a Zoe, které jsou pozvány mezi hrstku vyvolených na vyzkoušení nové technologie, díky které jejich příběhy dostanou úplně novou dimenzi. Dostanou příležitost vyzkoušet přístroj, který je může přenést přímo na místo jejich autorských nápadů. Situace se však zvrtne, když si Mio účast na experimentu na poslední chvíli rozmyslí a omylem spadne přímo do „bubliny“, která již pohltila Zoe a její příběhy. Reality jejich příběhů se začnou prolínat a nastává chaos, jak ve světě uvnitř jejich myšlenek, tak venku.

Hlavním kontrastem příběhu je střídání fantasy a sci-fi námětů. Zatímco Mio je uzavřená a má ráda akční příběhy odehrávající se v daleké budoucnosti, vesmíru nebo cyberpunkové utopii, extrovertní Zoe má nejraději kouzla, rytíře a pohádkové bytosti. Příběh sleduje nejenom jejich počáteční vzájemné nepochopení těchto zálib, ale postupně také motivace, které stojí za příběhy obou z nich.

V průběhu hry se tak plynule střídají pasáže, kdy musíte třeba utíkat před zlými roboty v prostorách galaktického vězení, což se po chvíli hraní změní na boj proti zlému černokněžníkovi pomocí magických schopností. A aby toho nebylo málo, v rámci jednotlivých misí ještě můžete najít krátké vedlejší příběhy, které ještě přidávají různé bláznivé nápady, třeba hraní za dvě prasátka nebo sci-fi snowboarding ve stylu her série SSX.

Split Fiction
Split Fiction

Obecně je nejsilnější stránkou celé hry právě rychlé střídání herních mechanik, že se ani na chvíli nestihnete začít nudit. Chvíli hrajete ve dvou skákačku, která se změní na akční RPG, najednou jedete na motorce, pak zase chvíli střílíte… dynamika této hry je naprosto perfektní. A přičtěme si k tomu také fakt, že spousta nápadů ve hře je opravdu originálních, mnohdy by se na nich dala vystavět klidně celá menší hra, například kooperativní pinball nebo části, ve kterých se hráči musí postarat o vlastního draka.

Řekl bych, že v tomto ohledu je Split Fiction vůbec nejlepší hrou, kterou Hazelight kdy vyprodukoval. Zatímco It Takes Two přikládalo víc pozornosti příběhem a hratelnost se střídala o trochu méně často, zde je to naopak a hratelnost je na prvním místě. Během hraní jsem se nemohl zbavit dojmu, že příběhově se It Takes Two povedl o trochu víc, ovšem hru jako takovou jsem si užíval víc právě u Split Fiction.

Grafika je další silnou stránkou hry. Spousta herních světů se sice nemůže ubránit lehké generičnosti, nicméně bohatě to kompenzuje monumentálními panoramaty, a to ať už je jejich středem třeba obří dračí vejce nebo vesmírná stanice. A když se pak ještě třeba v cutscéně spojí dvě sousedící se obrazovky split-screenu v jednu, občas se z pohledu do dálky až tají dech.

Split Fiction
Split Fiction

Hra je k tomu všemu skvěle optimalizovaná a na PlayStationu 5 Pro jsem nezaznamenal jediné zaškubnutí či zamrznutí. Bugů ve hře také moc nenajdete, maximálně sem tam ne úplně zdařilou kolizi textur, ale nikdy to není věc, která by vyloženě bila do očí. Hra je na konzoli zkrátka úchvatná a k tomu se ještě hýbe opravdu svižně.

Josef Fares má určitě nakročeno k mnoha herním oceněním, jelikož předvedl, že je stále pánem stylu split-screen a mixu všemožných žánrů. Letos má ovšem i tvrdší konkurenci, mezi kterou se prosadit bude nepochybně těžší. To ale nic nemění na tom, že Split Fiction se ve dvou hraje skvěle a že v mainstreamové nabídce asi neexistuje lákavější nabídka titulů pro dva hráče než ty od Hazelight.

iDNES.cz

90%

Čtenáři

80% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

90 %

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 1

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

24. dubna 2025 10

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 9

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 26

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51

Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle

Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

23. dubna 2025 6

Předělávku legendárního Oblivionu si můžete zahrát už dnes

Odhalení předělávky slavné hry The Elder Scrolls IV: Oblivion sice uniklo již před pár dny na internet, ale oficiální potvrzení je i tak příjemné. A skutečně není nutné čekat, hru si lze rovnou...

22. dubna 2025  18:03 6

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTANT JUNIOR - DOPRAVNÍ STAVBY (40-55.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 40 000 - 55 000 Kč

V úterý odhalí předělávku legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion

O tom, že vydání vylepšené verze legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion je na spadnutí, si štěbetají vrabci na střeše. Nyní už je to oficiální.

22. dubna 2025  12:32 5

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

vydáno 22. dubna 2025  12:06,  aktualizováno  24.4 15:09
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.