Pátek 23. října 2020, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. října 2020 Teodor, Theodor

Splatterhouse se marně snaží utopit chyby v hektolitrech krve

Předělávka krvavé mlátičky z roku 1988 sází na extrémní porci násilí. A to je vlastně vše, nic jiného nenabídne.
45

Splatterhouse

Platforma: Xbox360
Výrobce: Namco Bandai

  • Hlavní hrdina je sympaťák
  • Nedetailní, ale líbivá grafika
  • Možnost zahrát si původní trilogii
  • Velmi dlouhé načítání
  • Technické problémy
  • Odbyté herní principy

Krev dobrou hru nedělá, čehož je Splatterhouse důkazem. Brutální, ale podprůměrná mlátička s pár technickými problémy.

Herní karta

Splatterhouse

První z původní trilogie her Splatterhouse se objevila před dlouhými 22 lety a už tehdy se oháněla na tehdejší dobu velkou dávkou brutality. Herními mechanismy ale dech nevyrazila. Aktuální předělávka na tom není o nic lépe. Její hlavní devizou je především násilí, ale co se týče herních principů, je na tom Splatterhouse dost bledě.

SplatterhouseTitul pokulhává především proto, že herní mechanismy jsou nejen okoukané, ale nejsou ani kvalitně zpracované a některé jsou až frustrující. Navíc tu je pár technických problémů v čele s nepříjemně dlouhými nahrávacími dobami.

Splatterhouse je brutální, krvavá, přímočará mlátička a stejně jako původní hra bez výraznějších prvků originality. Je jasné, že se nesnaží konkurovat novodobým žánrovým kolegům, ale skládá poklonu své předloze. A to může fungovat. Ale nevyjde to pokaždé.

SplatterhouseUž na počátku zaskočí, že se vás hra seznamuje se svými pravidly dost skoupě. Čas od času se objeví na obrazovce nápis, který vysvětluje tu či onu schopnost hlavního hrdiny Ricka, ale dost často je to pozdě, protože zrovna daný talent už jste potřebovali pár minut předtím. Prostě jste vrženi do jezera plného krve a plavte.

Rick operuje se slabým a silným úderem, blokem, úskokem, hodem, během a několika speciálními schopnostmi, které získáte nebo "nakoupíte" za krev, která vyteče z nepřátel. Útoků je docela slušné množství, ale souboje samy o sobě nejsou tak zábavné, jak bychom si přáli. Jsou zbytečně zdlouhavé a monstra mají pár nepříjemných vlastností, které by vás asi měly nutit taktizovat, ale ve finále spíše otráví.

Například pokud zasadíte určitý počet útoků, někteří netvoři spadnou na zem a v tu chvíli jim nemůžete nic udělat. Musíte počkat, než vyskočí zpět na nohy (a ihned zaútočí) a až poté se na ně znovu vrhnout. Ono to z počátku nudné není, ale když se na vás vrhne osm netvorů a jednotlivé bitvy trvají Splatterhousedlouhé a dlouhé minuty, protože netvoři jsou často dost odolní, začne to být otravné a zdlouhavé.

Ulehčit si můžete dvěma způsoby. Buď speciálními útoky, které se dají provádět pouze pokud máte dostatek energie v takzvaném Necro metru, nebo stačí dostatečně dlouho bušit do zrůd a v případě, že je obklopí červený obrys, lze s pomocí tlačítka pro hod, provést finální "dodělávku". Je to dokončovací úder, který je nejen nesmírně krvavý, ale také vám přidá trošku zdraví a slušné množství energie do Necro metru. Není to ale zadarmo, k úspěšnému provedení je nutné dodržet pokyny, které se na obrazovce objeví.

Nepotěší ani, že pro drtivou většinu standardních nepřátel existují jen dvě společné verze dokončovacího úderu. Buď jim utrhnete ruce, nebo trup. A to se dříve nebo později okouká.

V počátečních fázích jsou souboje zábavné, stříká tu spousta krve, trhají se ruce, sekají hlavy a provádějí další podobné laskominy, ale později působí Splatterhouseakční složka zbytečně natahovaně a začne být stereotypní.

Obtížnost je poměrně vysoká bez ohledu na zvolenou úroveň. Netvoři jsou nejen aktivní, ale i odolní, takže smrt hlavního hrdiny není nic neobvyklého. Často vás srazí na zem, a i když se vám podaří vstát, nepřátelé vás obklopí a než se nadějete, už máte minimum zdraví nebo musíte startovat od poslední uložené pozice.

Akční momenty probíhají v trojrozměrném světě, ale mnohokrát se obraz předpne do 2D, kdy je vám umožněn pohyb pouze zleva doprava. V těchto momentech se hlavně skáče. Ale i hopsání má pár nemilých zádrhelů. Existuje tu spousta pastí, které v drtivé většině nedávají druhou šanci. Při chybě tak máte smůlu a musíte začít znovu od automaticky uložené pozice. To samo o sobě není problém, člověka by to mohlo motivovat. Ale je tu ono klasické ale.

Někdy vás totiž hra nevaruje (alespoň ne zřetelně), že místo před vámi se za chvíli rozpadne, takže tam vesele hopsnete, čekáte, až například zmizí proud Splatterhousevody, který blokuje cestu, a najednou se řítíte do bezedné propasti.

Podobných situací tu je více. I to by se ale dalo přežít. Ovšem před každým novým pokusem následuje velmi dlouhé nahrávání. A když vidíte pošesté to samé řvoucí monstrum během nahrávací animace, musí vám zákonitě vyskočit žíla na čele.

Nahrávání je časté, ale nejen mezi úrovněmi, ale i přímo v nich. Přijdete do lokace, kde je nutné vymlátit vše živé, zvládnete to a nestane se nic. Objeví se malý nápis "Loading" a až poté, co zmizí, se otevře cesta pryč.

Zpátky do krvavé minulosti

První hra ze série Splatterhouse se objevila v roce 1988, kdy vyvolala docela poprask. Nijak si nepárala hlavu s brutalitou, což se někomu nelíbilo, a tak kromě varování na krabici se v Severní Americe dostali ke slovu cenzoři a násilí bylo ve verzi pro USA utlumeno. A právě díky tomu, že se pár lidí rozčilovalo nad brutalitou, získala hra nemalou popularitu.

O dva roky později tak startuje Splatterhouse 2 pro Segu Mega Drive, který pracuje se stejnými principy: spousta krve a bušení do nepřátel. Recenzenti opět nechválili, ale fanoušky hra neurazila, spíše naopak.

A nakonec se v roce 1993 objevuje díl třetí s tím, že v Evropě vůbec nevychází. Na rozdíl od svých předchůdců nejde o hru lineární, ale nabízí poměrně rozsáhlé úrovně.

Všechny tři se zpřístupní v nové verzi Splatterhouse během postupu hrou.

SplatterhouseSamostatnou kapitolou jsou mise, které jsou limitovány časem. Než vám vyprší, musíte vymlátit všechna monstra, která jsou na určitém místě. To se nezdá být těžké, jenže je. Během jednoho úkolu je nezbytné sebrat zbraň, abyste to zvládli. Jenže ona zbraň je ukryta v sudech, které se dají snadno přehlédnout. Zbytečně tak několikrát opakujete zdlouhavé likvidování monster, aniž byste věděli, že bez palice je to skoro nemožné.

Nemluvě o tom, že vše ještě komplikuje pár problémů technického rázu. Stalo se nám, že po vstupu do určité arény mělo k časovému limitu naskočit pár minut. Jenže se to nestalo a bez nich se úroveň nedala dokončit. Čas od času se také obraz výrazně "škube" a snímkování znatelně kolísá.

Vizuálně je hra inspirována komiksovým stylem. Ke Splatterhouse podobné pojetí sedí, ale prostředí mohlo být o něco detailnější. Soundtrack se skládá především z metalových kousků, které se k hororovému a krvavému pojetí titulu hodí.

SplatterhouseSplatterhouse nás kromě spousty krve zaplavil i množstvím chyb a nedodělků. Nevadí, že v podstatě kopíruje styl desítky let starých her. Ale pouze v případě, že by nám to bylo podáno v kvalitní formě. Kromě nedomyšlených mechanismů je tu i pár technických chyb, které výrazně znepříjemňují hraní. Zpočátku mile překvapí obrovská porce násilí, ale to se brzy okouká a zůstane jen špatně zpracovaná a nezábavná mlátička, která toho příliš nenabízí.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

45 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 77 čtenářů

  • Nejčtenější

Sega rozdává nevydaný prototyp Golden Axe. Jeho autor je vzteky bez sebe

Vydavatelství Sega zveřejní rozpracované, ale nikdy nedokončené pokračování kultovní mlátičky Golden Axe. K dispozici...

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

Nechutná operace oka stále děsí. Vývojář vzpomíná na vznik legendární scény

Děsivá scéna ze hry Dead Space 2, ve které si hlavní hrdina musí skrze oční bulvu zastrčit do mozku speciální jehlu,...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mario Kart Live vás budou bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...