Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole
South Park: The Fractured But Whole
Ubisoft 17.10.2017 PC, XboxOne, PS4
South Park: Stick of Truth od slavného studia Obsidian patřil v roce 2014 k velmi příjemným překvapením. Hry na motivy slavných filmů a seriálů většinou úplně nepatří do herní síně slávy, autoři titulů jako Fallout: New Vegas, KOTOR 2 nebo Pillars of Eternity se však tehdy nesnadného úkolu zhostili se ctí.
Pokud jste Stick of Truth nehráli, mám pro vás skvělou zprávu. K aktuálnímu pokračování South Park: Fractured but Whole jej totiž dostane každý hráč zcela zdarma a je úplně jedno, v jaké edici si hru koupíte. Fractured but Whole přitom na předešlý díl téměř vůbec nenavazuje a zábavný je sám o sobě.
South Park: Fractured but Whole
Občanská válka, vole!
Místo Obsidianu mělo tentokrát vývoj na starosti studio Ubisoft San Francisco, které spojilo síly s autorskou dvojicí Mattem Stonem a Treyem Parkerem. Obecně by se dalo říct, že zatímco Stick of Truth vycházel především ze starších sérií, Fractured But Whole používá spíše materiál z novějších epizod. Elfové a kouzelníci ze Stick of Truth v něm přepustili místo superhrdinům jako Coon, Mysterion nebo Captain Diabetes.
Děti se po vzoru Marvelu a DC Comics pokouší připravit plán na vlastní filmové univerzum s komiksovými postavami. Po úvodní hádce ovšem dojde k rozštěpení na dva tábory a vypukne tak „občanská válka“ mezi Cartmanovou sestavou a druhým uskupením, jehož vedení má na starosti Timmy.
South Park: Fractured but Whole
Ve hře opět ovládáte postavu známou pouze jako New Kid, která se na začátku hry přidává na stranu Cartmanovy party. Centrální zápletka se točí kolem náhlého nárůstu kriminality v South Parku a odměny sto dolarů za nalezení ztracené kočky. Je tu pak i osobnější linie příběhu, v rámci které se řeší váš původ a speciální schopnosti.
Abyste tomu rozuměli, váš tatínek fetuje a maminka chlastá, vyhrocené, křečovitě maskované hádky jsou doma na denním pořádku a je přitom zcela evidentní, že rodiče před vámi něco tají.
New Kid sice opět není namluvený, ale South Park je jedna z mála her, kde mi to vůbec nevadí, ba naopak. Vzniká kvůli tomu spousta vtipných situací a znuděný, nezúčastněný výraz vaší postavy přispívá ke komickým momentům.
Příběh je celkově hodně povedený, jedna absurdní situace v něm střídá druhou a výsledek patří k tomu nejlepšímu, co tvůrci za posledních pár let napsali. Přiznám se sice, že Stick of Truth na mě i díky větší dávce nostalgie zabral o něco víc, ale pořád jsem se bavil královsky. Scénář si bere to nejlepší z jednotlivých dílů seriálu a kombinuje to do celku, který baví sám o sobě.
South Park: Fractured but Whole
Gynesexuální genderpunková osoba
Kromě hlavního příběhu vás čekají i nepovinné vedlejší mise. V některých případech jde o nudné sbírání japonských plakátů s tematikou homosexuální romance mezi Craigem a Tweekem, hledání zatoulaných koček Velkého Teplého Ala, či vylepování fotek pana Adamse. Odměny za takové zdlouhavé úkoly většinou nestojí za moc. Ale potom tu máme podstatně zábavnější questy orientované více na příběh a postavy. A některé z nich se týkají vás samotných.
Ve Fractured but Whole totiž poněkud netradičně vytváříte svoji postavu prakticky po celou dobu trvání hry. Ty nejzákladnější parametry si sice nastavíte na začátku, ale v „hledání sebe samého“ pokračujete přes terapeuticky a edukativně laděné rozhovory s dalšími postavami. Politicky korektní pan ředitel vám tak vysvětlí, jak je to s pohlavím, etnikem nebo národností. S Ježíšem pak zase řešíte, zda je vaší vírou zákonné křesťanství, nebo kupříkladu chaotická scientologie. Ujišťuji vás, že je z čeho vybírat a především proskrolovat se jednotlivými druhy genderu mi trvalo mnohem déle, než bych čekal.
South Park: Fractured but Whole
Hra vaše volby občas reflektuje. Černí hrdinové u policie příliš nepochodí a pokud jste transgender nebo třeba scientolog, hned vás přijede pár jižanů zlynčovat. Jinak ale zůstává u pár lehce obměněných vět v dialozích a nic dramatického nečekejte. Stejně tak je ve hře sice pár momentů, kde je vám dána možnost volby, ale ty jsou spíše pro efekt a na směřování děje nemají prakticky žádný vliv.
Ale ne že by podobné situace nebyly zábavné. Tvůrci si v takových chvílích totiž s oblibou střílí z dramatických klišé, která známe odjinud. Ušetříte poraženého nepřítele, který na zemi už mele z posledního, nebo si mu bez milosti pšouknete do obličeje? S velkou silou přichází velká zodpovědnost.
South Park: Fractured but Whole
Najdi je všechny
Kromě hlavních a vedlejších misí je tu pak ještě jedna důležitá složka hry a tou je volný průzkum. Fractured but Whole zůstává hrou v otevřeném světě, v rámci kterého můžete městečko South Park procházet podle libosti. A tady se přiznám, že sám nemám úplně jasno, jestli mám hru hodnotit pozitivně, nebo negativně. South Park je totiž hrou od Ubisoftu se vším, co k tomu patří. To znamená, připravte se na záplavu stále se opakujících, v podstatě nudných činností.
Poté, co se vám naplní některý z oněch prokletých ukazatelů kompletního dokončení a stanete se kupříkladu mistrem v mlácení krabích lidí, ninjů, šesťáků, pořizování selfíček nebo konání stolice na veřejných i soukromých toaletách, jste většinou odměněni v lepším případě hezkým kostýmem. V tom horším dostanete speciální předmět vylepšující vaše schopnosti, jehož silnější verzi už ale mezitím stejně vlastníte. Ničemu nepomáhá ani to, že divná, nevyvážená ekonomika hry také nepatří k jejím nejsilnějším stránkám.
South Park: Fractured but Whole
Problém je ten, že já osobně jsem se stal na prozkoumávání každého kouta South Parku totálně závislý a ve Stick of Truth to nebylo jinak. Může za to samozřejmě především moje fanouškovství a radost z toho, že se můžu po městečku pohybovat podle libosti. Upřímně jsem si chtěl udělat selfíčko s každou hlavní postavou, poctít svou zadnicí toaletu v každém domě, prošmejdit každý kout, najít, co se dá, a nasát každičký ždibíček fanouškovského servisu, který autoři do hry zakomponovali. Být to jiná hra, nic takového by nehrozilo.
Na druhou stranu mám ovšem pocit, že moje posedlost šmejděním ve hře způsobila to, že jsem řadu věcí našel ještě dříve, než mě o jejich nalezení někdo požádal. Trochu mi to zkazilo výsledný zážitek. Navíc mám dojem, že ze hry je trochu cítit efekt chystaných přídavků. Jako by něco chybělo. Některé postavy, které se zdají důležité, vám toho kupodivu moc neřeknou.
South Park: Fractured but Whole
Anální rébusy
Průzkum přitom není jen o chození a hledání, ale také o řešení něčeho, čemu autoři říkají puzzly. No, popravdě termín puzzle nebo hádanka je trochu silným slovem, protože vždy bývá naprosto očividné, co máte dělat. V průběhu hry vás totiž mentor a prodavač ve fast foodu, jistý Morgan Freeman naučí různé typy pšouků, kterými dokážete manipulovat časem. Jak postupujete příběhem, naučíte se vaše plyny používat v tandemu se speciálními schopnostmi vašich kamarádů a díky této formě spolupráce pak dokážete překonávat různé překážky.
Hra trochu připomíná tituly plošinovkového podžánru metroidvania (třeba Ori and the Blind Forest), kde se vám po zpřístupnění nové dovednosti odemykají dříve nepřístupné pasáže. V South Parku bohužel není podobných schopností a typů puzzlů příliš mnoho a časem se jejich opakované používání dost omrzí.
Fungují navíc na bázi jednoduchých, stále se opakujících quick time eventů. Toto anální dovádění provozujete i v rámci hlavních misí, kdy podobné „puzzly“ tvoří často sérii překážek, které musíte překonat na cestě k souboji s bossem. Ale není to až tak zlé a občas přijde nějaká další minihra nebo vtipný nápad, který to všechno nějak osvěží.
South Park: Fractured but Whole
Řítí se na nás!
V čem naopak South Park bez debat exceluje, to jsou naprosto vynikající tahové souboje. V rámci bitev se nyní můžete volně pohybovat po bitevním poli a hra tak trochu připomene sérii Heroes of Might and Magic. Na vaší straně zpravidla kromě hlavní postavy míváte ještě tři další parťáky s výrazně odlišnými schopnostmi, mezi kterými nechybí ani ničivé superútoky. K tomu si připočtěte i několik speciálních přivolávacích kouzel, kdy vám po spotřebování určitého předmětu přijdou na pomoc třeba lovci Jimbo a Ned („Řítí se na nás!“), prostitutka Classi, Mojžíš anebo kočičí močí zfetovaný pan Broflovski.
To všechno funguje výtečně, ale bitvy v South Parku dělá opravdu výjimečně dobrými až jejich variabilita v rámci hlavních příběhových misí. Někdy je třeba kvůli časovému limitu v rámci vlastního tahu jednat rychle, jindy se vyhýbáte určitým políčkům, v dalších případech se musíte mít na pozoru před vybuchujícími předměty. A to není zdaleka všechno, protože pravidla a podmínky bojů se někdy ještě vtipně liší. V kombinaci s pestrou škálou postav, schopností a nepřátel tvoří boje maximálně zábavnou část hry.
South Park: Fractured but Whole
Během bitev postavy neustále komunikují, a souboje se tak plynule prolínají s filmovým vyprávěním příběhu, místo aby jej přerušovaly. Škála schopností, které můžete přidělit vašemu hrdinovi nebo hrdince, se ve hře neustále vyvíjí, ale v rámci jedné bitvy můžete mít pouze jednu vámi sestavenou sadu čítající tři základní akce plus jeden speciální superútok.
Protože je South Park opět hrou na hrdiny, postupujete i zde na další úrovně a sbíráte zkušenosti. V tomto systému jsou pro vás stěžejní různě silné artefakty, které ovlivňující vaši sílu. Jak postupujete na další level, můžete jich nést čím dál více. Časem dostanete také možnost upravit si svoje DNA a orientovat se tak spíše na hrubou sílu, podpůrné schopnosti, zdraví nebo třeba útočná kouzla. Vzhledem k ohromné spoustě kostýmů tedy asi každý hráč bude hrát a vypadat výrazně jinak, což je dobře.
Fanoušci, berte
Pochválit musím i grafické zpracování. Úkol byl splněn a hru byste od seriálu nerozeznali, hezkým detailem je i to, že v některých interiérech slyšíte hrát více či méně známé hudební šlágry ze seriálu. Určitě vás praští do očí, jak jsou si jednotlivé obytné domy co do rozvržení místností podobné, ale mám pocit, že tady to je spíše výsledkem snahy být věrný seriálové předloze.
Bohužel se to neobešlo bez bugů. Na PlayStation 4 se mi hra v závěrečných dvou soubojích zasekla a musel jsem ji restartovat, jednou mi spadla během potulování městečkem. South Park není příliš těžký, na střední obtížnost jsem neměl žádný problém, ale musel jsem hrát opatrně.
Jistě mi velmi pomohly silné předměty, které jsem získával úzkostlivým průzkumem každého kouta hry. Se vším všudy mi Fractured but Whole zabrala něco přes 24 hodin a není už skoro nic, co bych v ní mohl dělat. Ještě jednou ale připomínám, že nákupem hry získáte i předchozí díl Stick of Truth.
South Park: Fractured but Whole baví příběhem, humorem a skvěle navrženými souboji, byť se přiznám, že po tolika odkladech jsem čekal trochu víc. Parádní nápady se v ní střídají s postupně čím dál otravnější pšoukací rutinou. Výsledkem je hra, která sice není vybroušená k dokonalosti, ale fanoušky rozhodně potěší.
KVÍZ: Vyrůstali jste na těchto ulicích? Poznejte nejslavnější města z videoher
Není to tak dávno, co se sociálními sítěmi šířil mem „I grew up on these streets“, ve kterém hráči vzpomínali, ve kterých videoherních městech trávili své mládí. Zkuste si, jestli dokážete také...
Loňský hit vyšel na PC, vývojář se bojí, že hráči hned přidají nahotinky
Jedna z nejlepších her loňského roku Final Fantasy XVI konečně vyšla i na PC. První reakce jsou pozitivní, ovšem vývojář Yoshi-P vyjádřil obavy, že více než o její příběh se lidé zajímají, jak si ji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Další hra vyrobená pro nikoho, valí se kritika na novinku ze světa Pána Prstenů
Tales of the Shire má být pohodový simulátor hobití vesnice. Aspoň to tak doteď vypadalo, než se na hru zaměřila pozornost davu, který odmítá diverzitu a inkluzi. Některým hráčům se nelíbí především...
Pět let fanoušci restaurují pozapomenutou hru. A stále je čeká spousta práce
Partička nadšenců se nezištně snaží přepracovat legendární božskou simulaci Black & White vizionáře Petera Molneauxa pro moderní počítače. Po pěti letech ji konečně uvedli do spustitelné podoby, bude...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci
Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...
Netflix se zaměřuje na hráče, chystá Splinter Cell, Laru i další Cyberpunk
Společnost Netflix odhalila plány na nadcházející sezonu a fanoušci videoher mají hodně důvodů k radosti. Chystá se na ně totiž několik anime seriálových adaptací jejich oblíbených hitů, jako je Tomb...
Z výroční edice PlayStationů 5 jsou hráči nadšení, bude ovšem extrémně vzácná
Sony se s blížícím se 30. výročím konzole PlayStation chystá uvést současnou řadu konzolí PlayStationů 5 a doplňků v barvách první konzole. Ačkoliv jsou hráči podle prvních reakcí nadšení, sběratelé...