Sonic Rush - Dr. Eggman se vrací

Nejrychlejší ježek na světě je opět zde a zdá se, že díky novému kondičnímu trenérovi se mu pomalu ale jistě začíná vracet jeho původní výkonnost. Doufejme, že i nadále bude stoupat.

Sonic Rush Modrý ježek Sonic toho už má za svůj život poměrně hodně. Nejprve byl zářivou supernovou, která svou akčností zadupávala konkurenci do země, později se začal potloukat ve hrách spíše diskutabilní kvality a aby toho nebylo málo, přestala jeho mateřská firma Sega vyrábět hardwarové platformy, na nichž by mohl Sonic opět pořádně zazářit. Od té doby se tak potlouká na konzolích různých pěstounů a upřímně řečeno, je to na jeho výkonech vidět. Ne že by se sice jednalo o vyloženě hrůzné počiny, ale bůhvíco to prostě pořád není.

Objevuje se fungl nová postava Blaze, které zde byl věnován i celý vlastní scénář.

Dalšího pokusu o vylepšení renomé se tak dočkáváme mimo i na handheldu Nintendo DS a je potřeba říci, že na to Sonic Rush autoři hry Sonic Rush šli poměrně promyšleně. Dnes je již obecně známým faktem, že ačkoli se o 3D hrách mluvilo již v souvislosti s GameBoyem Advance, není to zrovna nejsilnější stránka ani aktuálního Nintenda DS. Zároveň je poměrně nepopiratelným faktem, že Nejúspěšnější Sonicovy hry jsou již pěkně staré a datují se do doby, kdy se tehdejším konzolím o 3D grafickém zpracování ještě ani nezdálo. Ve výsledku tak tvůrci Sonic Rush došli k velmi rozumnému a zároveň elegantnímu řešení – udělali hru v klasickém dvourozměrném ztvárnění, což jim zároveň doslova dokonale umožnilo restaurovat onu původní živelnost a divočinu, kterými disponovaly první Sonicovy inkarnace na dnes již prehistorických videoherních systémech od Segy.

Zápletka hry je klasicky velice jednoduchá – zlovolný Dr. Eggman je zcela evidentně nesmrtelný a připravuje další plány na ovládnutí světa, a tak se vše opět točí okolo jeho záchrany (světa, Eggmanovi je samozřejmě zase potřeba pořádně vyprášit kožich) a mocných drahokamů. Sonic na to ale není zdaleka sám, a tak se setkáme i s partičkou jeho kámošů Sonic Rush včetně charismatického Knucklese. Vedle toho se zde objevuje i fungl nová postava (pokud nás tedy neklame paměť) jménem Blaze, které zde byl věnován i celý vlastní scénář. Co se týče zařazení do systému živočišných druhů, jedná se v případě Blaze o fialovou kočku, a pokud se pohrabeme v jejím životopisu, pak zjistíme, že se jedná o ochránkyni drahokamů zvaných Sol Emeralds, které jako na potvoru zrovna mimo jiné potřebuje právě Eggman, a Blaze se tudíž vydává po jeho stopě.

Hratelnost Sonic Rush není zase až tak intuitivní a hladká, jak bychom čekali.

Věčná rivalita

Je obecně poměrně známým faktem, že postavička ježka Sonica vznikla jako reakce Segy na úspěšnou ikonu Mario u konkurenčního Nintenda. Prvotní úspěch byl téměř fenomenální. Ve své době byl Mario oproti Sonicovi velmi pomalý a málo akční, zatímco Sonic tehdy boural vše, co se mu připletlo do cesty. Dnes se ale zdá, že koncept Nintenda byl přeci jen univerzálnější nebo možná i nadčasovější. Zatímco Sonic se jen horko těžko snaží udržet v povědomí hráčů, Mario ve svých plošinovkách zaznamenal za celá ta léta prakticky jedinou pořádnou změnu, a tou je grafické zpracování. Třetí rozměr s sebou samozřejmě přinesl řadu nových možností, jak původní myšlenku obohatit, ale i přesto se dá říci, že si Mario udržel vysokou popularitu, aniž by musel něco od základu měnit.

Sonic Rush Že bylo rozhodnutí pojmout hru jako záležitost ze staré školy správné, dokazuje hned první dojem z hraní. Poté co se Sonic po několika málo krocích rozběhne závratným tempem, zažijete krásné déja vu, akce je stále tak rychlá jako „tehdy před léty“, levely jsou stále stejně v dobrém smyslu zmatené, takže to v plné rychlosti často napálíte, ani netušíte kam vlastně a různým nástrahám se vyhýbáte buď vyloženě instinktivně nebo po paměti. Známé zlaté kroužky sbíráte ve velkém a nepřátelé se pod energií vašeho pohybu rozpadají jako domky z karet. Paráda. Bohužel ale ne zase až taková, jak se mohlo dosud zdát.

Hratelnost Sonic Rush totiž není zase až tak intuitivní a hladká, jak bychom čekali, přičemž důvody jsou ne zcela zřejmé. Tím hlavním je podle nás ne zcela šťastné využití ploch obou displejů. Jak můžete vidět na okolních obrázcích, hra se odehrává na obou displejích zároveň, respektive každý level je zobrazen na obou obrazovkách, přičemž Sonic často podle aktuální situace Sonic Rush přelétává z jedné obrazovky na druhou. Chce to tedy trochu si zvyknout koukat se trochu víc dopředu a podle toho, kudy zrovna vede trasa, včas přecházet z jednoho displeje na druhý. To je ale ten menší problém. Tím větším je ovšem skutečnost, že tím dostáváme prakticky jedinou obrazovku, která je ale vyšší než širší, a tím pádem sice máte poměrně slušný přehled o tom, co je nad vámi či pod vámi, ale už moc netušíte co je před vámi. A to je ve hře, v níž se pohybujete povětšinou zprava doleva, a k tomu ještě ukrutnými rychlostmi, docela problém. Často tak někam vletíte vyloženě naslepo a jen se modlíte, abyste doletěli na nějakou další plošinku či záchytný bod. A to je rozhodně škoda, protože to vlastně přímo potlačuje původní myšlenku hry o nepřetržité a rychlé akci.

Pokud se ovšem podíváme na technické zpracování, musíme tvůrce opět pochválit. Rozhodnutí udělat celou hru až na

Plus Ukrutná rychlost
Plus Hratelnost jako za starých časů
Plus Nová postava Blaze

Mínus Poněkud nešťastné rozvržení na oba displeje ...
Mínus ... a z toho místy plynoucí nepřehlednost

výjimky v podobě různých animací je skutečně třeba ocenit, jelikož je tak grafika sama o sobě velmi přehledná (a nepřehlednost je čistě důsledkem výše zmíněného rozvržení na displejích) a zároveň je i přitažlivá na pohled. Tematicky laděné herní úrovně jsou krásně barevné, v rámci možností i detailní a různé akce jsou doprovázeny i slušnými stylovými efekty. Zvuky jsou přesně takové, jak se na podobnou hru sluší a patří, takže jsou veselé, hravé, a tím pádem docela fajn. Celkově je tak hra Sonic Rush docela v pořádku, a je tak jen a jen škoda poněkud ne zcela šťastného rozvržení hry na oba displeje v podobě, v jaké je prezentováno. Možná by pomohlo menší „měřítko“ zobrazení, možná něco jiného, ale tak jako tak se s tím už bohužel nedá nic dělat.

Sonic Rush
Výrobce/Distributor Sega / Sega
Platforma nintendo DS