Paříž, Francie - 4:20 ráno. V jedné pařížské čtvrti, ve které sídlí policejní stanice, se v tento brzký čas obvykle dala zaslechnout jen nějaká ta zatoulaná kočka a nebo párek opilců, kteří se vraceli z flámu domů. Ovšem tato noc byla něčím zvláštní - vítr se totiž ani nepohnul a tentokráte nebylo slyšet žádných hlasů a zvuků; ovšem pozorný divák, který nesledoval televizi a místo toho obdivoval krásy Paříže ze svého přepychového bytečku si jistě povšimnul dvou podivných siluet. Jedna z nich se ladnými pohyby a lehkými skoky plížila stále blíže k policejní budově, aby se poté zastavila na její střeše a vyčkávala nějakého příhodného okamžiku. Ale to již je nádherně vidět a onen divák v ní poznává známou to postavu Sly Coopera, nejlstivějšího zloděje pařížského podsvětí - ale co zrovna ten hledá u policejní stanice? A kdo je vlastně tou druhou postavou? Že by jeho nejúhlavnější nepřítel, tedy inspektorka Carmelita Fox, která se jej snaží dopadnout již po několik let??
Hra Sly Raccoon je ukázkovým příkladem jak vytvořit zábavnou plošinovku okořeněnou špionážními prvky nejen ze známých her, ale i filmů a to tak dokonale, že i když se jedná "jen" o herní počin, koncepčně si nezadá s lecjakým filmovým zpracováním. Ostatně i herní příběh je velice ucelený a navrch poměrně inteligentní a zábavný. Celé je to pak zabalené do skvělé grafické podoby, jíž se v poslední době užívá stále častěji - řeč je o cel-shadingu!
Story se točí okolo rodinného dědictví v podobě vzácné to knihy Thievius Raccoonus. Tato totiž na svých stránkách připomíná všechny finty a taje zlodějského umění, které nashromáždili dávní předci našeho hrdiny Sly Coopera. Ovšem uvedená kniha nejen, že byla sprostě zcizena, ale byla dále roztrhána a všechny kousky jsou nyní roztroušené po celém širém světě; dlužno připomenout, že jednotlivým klíčovým lokacím šéfují jen ti nejhorší zločinci, kteří jsou členem jedné odporné bandy nazývané The Fiendish Five, jejíž představitelé knihu Thievius Raccoonus ukradli a nyní její jednotlivé části bedlivě střeží. A tak se Sly vydává knihu, resp. její fragmenty získat nazpět. Tento úkol je však natolik riskantní, že by si naň netroufnul ani sám veliký Solid Snake, pročež přijdou vhod pomocníci. Želvák Bentley, který je jakýmsi Otaconem a informuje vás po celou dobu hraní o různých pastech, skrýších a hlavně vám dešifruje kódy ke všem trezorům, tedy jde o velmi zdatného pomocníka. Hroch Murray, který občas za vás odvede špinavou práci, ale má jednu nevýhodu, strašně se bojí. A poslední je inspektorka Carmelita Fox - co to plácám, vždyť ta po vás jde od úplného začátku a totálně vás nesnáší, ale prý se Sly Cooperovi líbí a tak se třeba dočkáte překvapivého konce.
Hra je rozdělená do pěti světů a v každém se nachází osm levelů včetně koncového bosse. Již při hraní prvního levelu vám dojde, že i když se to tady tváří jako plnohodnotná 3D hra, ve skutečnosti se to celé hraje tak trochu jako Crash Bandicoot. Ano, čím dále se zde dostáváte, tím více si začínáte uvědomovat skutečnost, že si Sly Raccoon vzal za velký vzor tohoto na 32-bitech nekorunovaného maskota Sony. Takže jde pouze o navození pocitu, že jste ve velikém 3D světě, i když de facto postupujete jen předem vytyčeným směrem tak, jako je tomu v klasických 2D hrách. Co se ovšem týče hratelnosti, je Sly Raccoon mnohem dál nežli shora zmiňovaný tasmánský vačnatec. A to právě díky špionážním prvkům, kterýchžto je tady tolik, že by se i slovutný Snake musel vrátit zpátky do vojenské školy. Zdejší špionážní podkreslení díky dokonalému designu úrovní vytváří v hráči nezaměnitelný pocit, že vy jste tím vetřelcem, který infiltruje cizí území. Stealth atmosféře napomáhají skvělé úhly kamer, takže si můžete vychutnat infiltraci ve filmové kvalitě. Plížení kolem světlometů, balancování na lampách, úzkých lávkách, slaňování, obezřetné kradení se podél zdí, přepadávání ze zálohy, k tomu používání rozličných dopravních prostředků – a to není ani zdaleka vše, co Sly zvládne. Hraní je dále umocněno některými vylepšeními jako je zpomalovací mód, jenž z toho činí vskutku mimořádný zážitek.
V první řadě si musíme uvědomit fakt, že se jedná stále o plošinovku a tak se citované aktivity nedají aplikovat všude, ale pouze na místech k tomu určeným. Tedy až na to plížení skrze stíny, jež je takříkajíc všeprostupující!
Vedle chytlavé špionážní akce, útěky před inspektorkou, závody aut, odstřelovací mise a řady vkusných miniher, vás stále čeká kvalitní a standardní plošinovkové skákání a přeskakování a samozřejmě sbírání čehokoli. Tady se však mají na mysli hlavně láhve, v nichž se nacházejí útržky s kódem, jehož finálovou podobu vám poté sdělí hlavička Bentley, pokud jich ovšem nasbíráte žádaný počet. Pak máte šanci dostat se do trezoru a získat tak jednu z několika speciálních dovedností ze zlodějské knihy. Dále nechybí klasický sběr mincí, za které získáte život. Mince ovšem nenaleznete jenom tak se válet vůkol, musíte patřičně otestovat interaktivní prostředí a zničit skoro úplně vše, co se vám zdá podezřelé. Finanční hotovost budiž vám poté sladkou odměnou! Na rozdíl od konkurence, tady - díky grafickému enginu - není interakce až tak jasně čitelná, všechny objekty jsou totiž nedílnou součástí zdejšího světa, a o to je vaše snažení obtížnější. A tak budete ničit opravdu všechno možné, bary plné sklenic a lahví, vitríny, knihy, cedule, automaty, světla, popelnice atd.
Herní úrovně sice nepatří zrovna k těm nejrozsáhlejším, ale díky výbornému designu bude u vás docházet k nejistotám a pochybám v sebe sama. Balancování na úzkých příčkách, strach z výšek, občasná klaustrofobie anebo takový útěk před obrovským hadem, to jsou podařené ingredience zdejšího dobrodružství. Každý level má svůj osobitý styl a především úhel pohledu, takže se nemůže stát, že byste se snad začali nudit. A aby toho nebylo málo, tak i samotní bossové oplývají dnes již málo viděnou variabilitou. Nejenom, že sklízí po určité době jisté sympatie, ale hlavně na každého platí jiný styl. Zatímco jednoho umlátíte svou holí se srpcem, u druhého již musíte vsadit na svůj postřeh a největší překvapení přichází v podobě rytmické akce, kdy se musíte vyhýbat woodoo kouzlům. Nic z toho byste však nedokázali se špatně navrženým ovládáním a tak musím říci, že to zdejší je bez chybičky. Díky jednoduchému a hlavně přesnému ovládání se s ústřední postavičkou sžijete během pár vteřin. Všechny důležité momenty jako je balancování, šplhání atd. se při aktivaci automaticky dokončí, takže nemusíte všelijak kouzlit s ovladačem a zbytečně se u toho vztekat.
Jak jsem naznačil výše, grafika je opravdu parádní a hlavně nevšední, alespoň v současnosti, kdy všichni obdivují dokonale vymodelovanou postavu, realistické pohyby a plno jiných věcí; Sly Raccon je jako návrat do dob dávno minulých a pro mnoho našinců představuje balzám na jejich smyslové vnímání. Nejde jenom o grafický styl, ale o neskutečně detailní zpracování některých momentů. Na vizuální vypodobnění sněhu, deště a dalších "blbostí" jsme si už zvykli, ale abyste si jenom tak pro radost spustili báječný ohňostroj nebo ničili jinak krásnou zámeckou dlažbu, to se opravdu jen tak nevidí. Když jsme u toho koukání, napadá mne totiž jedna z mála chybek, mezi něž patří občasné zadrhnutí kamerového nahlížení na děj, což asi plno hráčů neskousne. Ale pojďme dále! Nejde jen o výtečnou vizuální podobu, dokonce i doprovodné filmečky mají nesporně originální projev, kterým připomínají animovaný film. Dojde totiž k představení životopisu konkrétního padoucha, ke kterému se zrovna vydáváte a v dolní liště se pak znázorňuje vaše cesta. Pročež ve finále nechybí FMV informující o tom, jak že to s daným zloduchem dopadlo. A jaká je grafika, tak taková je i hudba a zvuk, přesně zapadající do rámce špičkového animovaného filmu. Několik zvuků pro vaše tiché našlapování a plížení a samozřejmě navýsost atmosférická znělka reagující na měnící se situaci na place.
Co dodat na závěr - další nevýhodou je přílišná jednoduchost hraní i pro dosti průměrného hráče a pro zachování filmového zážitku i poměrně kratší doba pro kompletaci, která činí mezi 10-15 hodinami. I když na druhou stranu, Sly Raccoona sice dohrajete, ale procento úspěšnosti zůstane na pouhých 85%, takže můžete mít nutkání jej stoprocentně dokončit v několika levelech na čas. Pročež budete mít šanci konečně využít i všechny získané dovednosti.
Sly Cooper and Thievius Racoonus | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|