Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Diskuse k článku

RECENZE: Sigil od autora kultovního Dooma je návrat v čase o čtvrt století

Legendární John Romero se vrací ve stejném stylu, s jakým před pětadvaceti lety změnil svým Doomem herní průmysl. Více než o novou hru jde o opožděný datadisk, ale komu by to vadilo? Na tomto jsme vyrůstali!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F50i98l73i56p 61T26ř74e71b19a 6153420248506

Hehe, moc pěkný úvod recenze ;-D

Hned na začátek si ale dovolím nesouhlasit. Na Doomu jsem vyrůstal*, a hraju ho dodnes. (Rozumně) filtrované textury mě netrápí, bez poloprůhledných efektů a bloomu bych se klidně obešel. V kvalitě osvětlení upřímně nevidím takový rozdíl, aby ospravedlňoval ten hate na obou stranách. Když si ale mám vybrat mezi mouse lookem a originálním Doom autoaimem, VŽDYCKY VYHRAJE MOUSE LOOK.

Tak.

Sigil ... je super. Thy flesh consumed je divná epizoda, a moc mi do původního Doomu nezapadla, spíš mi připomíná něco z Plutonia experimentu. Sigil je čistokrevný Doom, je to víc Doom, než Doom II, který vyšel o 24 let blíž původní hře. A je to taky to nejlepší a nejhorší z Johna Romera. Na každém kroku se budete bát, odkud se na vás připlíží další kakodémon, každé dveře budete otevírat s plazmou v ruce, budete hledat cestičky a spínače (to možná až moc) za každý roh budete nakukovat v očekávání olověné přeháňky. A budete dvakrát přemýšlet, jestli si můžete dovolit toho, nebo onoho démona sejmout, nebo radši ušetřit munici a nechat si ho na později. Pravý opak klasických slaughtermap.

Soundtrack ... jen velmi vyjímečně si nechávám originální hudbu zapnutou, tahle ale za těch 666 centů rozhodně stojí.

Jediná výtka, kterou bych měl, je, že v některých levelech není nic vidět. Jistě, dá se přidat gamma, jenže pak už to zase není ono. Tma je tady součástí level designu a funguje. Ale místy je jí prostě moc. :-/

*přísahám, že jsem napoprve napsal "vyroostal" ;-D

+3/0
10.6.2019 11:49

F94i26l55i54p 56T32ř74e10b46a 6903960778396

Si představte ten tutoriál.

Zmáčkněte WASD pro pohyb.

Zmáčněte mezerník pro respawn.

Myší miřte, Klikejte pro střelbu.

Zmáčkněte mezerník pro respawn.

Útoky nepřátel způsobují poškození, snažte se jim vyhnout.

Zmáčkněte mezerník pro respawn.

Pokud vás nepřátelé obklíčí, jste v háji. Tak počkat...

Zmáčkněte mezerník pro respawn...

+1/0
10.6.2019 11:17

J36a64k85u73b 20B19o38h35o70n25ě24k 8585126699787

Člověk už musí být hodně hardcore retro hráč, aby prvky jako skákání nebo mouselook považoval za kažení si zážitku :-)

+1/0
10.6.2019 10:25

F32i70l13i47p 80T80ř19e42b95a 6623800188496

To bych zase úplně nedával do jednoho pytle. Oficiální Doom levely prostě počítají s tím, že na skákání je tu Daisy, ne Doomguy, a dá se tak leccos obejít. Custom WADy, které se skákáním počítají, jsou samozřejmě o něčem jiném.

Mouselook naproti tomu považuju v podstatě za bugfix (autoaim v Doomu je fakt peklo - ale ne to pro Doom guye).

+1/0
10.6.2019 11:54

T18o50m61á82š 58J83a86n47í17r33e41k 5316156211688

"Dnešní hry nejsou lepší ani horší, jsou prostě jiné." .... s tim se da souhlasit, ale je treba jednim dechem dodat, ze dobrych 15 let nevysla ani jedna FPS hra .... co si pamatuju, tak posledni FPS byl snad doom3 ..... doom4 sice mozna neni uplne hrozny, ale s FPS bych ho uz moc nesrovnaval ..... co treba provedlu dukovi, za to by mely nekomu uhnit pracky a vsechny dnesni radobyFPS hry jsou jen odpad. FPS v hernim kontextu je First Person Shooter, ne Frames Per Second ..... bohuzel se dnesni vyvojari nejak spletli, protoze se shooterem nemaji nejake detske hry jako call of duty, wolfenstein atd nic spolecneho ..... jako aby clovek mel dve zbrane, chodil koridorem, nulova atmosfera, nekonecne zdravi ...... pro to si clovek oci u pocitace nenici:o) Pamatujete na blooda? Ta atmosfera? Ty myltiplayer levely? Takove hry se uz dve dekady nedelaji .....

+2/−2
9.6.2019 23:23

F55i40l40i97p 30T14ř30e24b29a 6933400578556

Tak zrovna Doom (4) dát jako příklad úpadku FPS žánru v dnešní době mi přijde dost nešťastné. Naopak je to hra, která v záplavě CoD a Battlefieldů uspěla navzdory tomu, že autoři dokázali jít 20 let zpátky proti "vývoji" moderních her. Jasně, glory kills působí lacině, jasně gore nests jsou ubohá náhražka sebrání "nenápadného" klíče nebo power-upu, jasně, bez těch RPG prvků by se ta hra klidně taky obešla.

Ale IMHO je Doom 4 vyladěný velmi blízko ideálu, kdy se vydavatel nažere (napakuje) a herní zážitek ve svém jádru zůstane celý. A hlavně je to hra, která je nejblíž oldschool akci od dob Quake II Arena. A to už je sakra dlouho...

0/−1
10.6.2019 12:08

V55i52k76t56o37r 30Š84p62i74č62k75a 5522859919838

Quake 3 Arena

0/0
20.6.2019 0:20

A63n78t15o59n74í97n 72Ž50o32h50a 2195290138296

Upřímně, myslím si, že tohle je důkaz, jak silná může nostalgie být. Kdyby toto nebylo propagováno jako dílo od autora původního dooma. zapadlo by to jako propadák. Ani se mi nechce věřit, že to opravdu dělal on. Je tam totiž tolik amaterských chyb v level designu, aý by člověk plakal. Uznat se musí, že místy to vypadalo hezky, ale hratelnost byla totálně mimo a je to nevyvážené. Na internetu je tisíce lepších modu než tohle a dost lituju lidi, co si to pořídili v té placené limitované edici.

+5/−1
9.6.2019 11:04

M46y62d64l53á39ř 91A61d79a63m 5734778899826

Ti lidi co si to poridili budou diky tomu za par let v baliku. Mozna jich to par z nich koupilo z nostalgie. Zbytek to poridil jako investici a jako na takove za par let vydelaji balik.

0/0
10.6.2019 1:14

A92n65t76o32n76í28n 38Ž40o65h24a 2345970798566

To je možné (ale ne jisté). A i když to tak nakonec asi bude, je dost smutné, že to je jen o tom, kdo to vytvořil. Kvalita díla jde stranou.

+1/0
11.6.2019 1:07

M78a36t34t86e20o 65K58o55u25n22o86v41s61k91y 1110971508843

Svůj první počítač jsem dostal, když mi bylo asi šest, nebo sedm a první hry, co jsem měl byly Doom, Duke Nukem, AoE a Dune. Pamatuju si, že vždycky, když jsem v Doomovi sebral nějakou kartu a všechno zhaslo a vyrojily se všechny ty zrůdy, tak jsem vždycky nejdřív zmáčkl Esc a chvíli se díval z okna na ruch na ulici, abych se ujistil, že jsem tady a ne ve hře a pak jsem stejně použil cheaty, takový strach jsem tenkrát měl...:-) Nostalgie...jdu stahovat a tentokráte to snad projdu bez pauz a cheatů :-)

+7/0
9.6.2019 9:16

L96e18o89š 56V65e72r86n51e83r 4894160956503

Já měl zase kámoše, který když ho třeba zezadu nečekaně škrábnul Imp, tak dělal to samý - ESC a musel to rozdýchat, jakej měl šok. A u need for Speed při zatáčení kroutil hlavou o 75° doleva a doprava ;-D

+1/0
10.6.2019 6:53

J28a41n 21P14e11s37l 7491890784271

Nevím proč, 3D hry normálně hraju, ale z enginu Dooma jsem měl vždycky kinetózu. Tady na mě jde už z fotek, bude to tedy asi ta pravá retro kvalita :-)

+4/0
9.6.2019 8:06

M43a19r61t19i88n 86K75u48b63a 6254822227826

Takže nejsem sám?;-D Joo byla tovlastně jediná hra, ze které jsem málem hodil šavli...

+1/0
9.6.2019 9:08

P48e88t78e67r 24B32i23e74l64y 6185251466

Ja som to maval z army (tusim motion blur) to pol hodka hrania a muswl som koncit. Teraz to vypinam okamzite hned jak to najdem. V doomovi som v cajku-takze ide sa nato.aj ked najskor musim dokoncit restik a to remake blood-a:))

0/0
9.6.2019 9:33

K22a30r79o96l 96S23e45f16c39i71k 2236560215778

jj, Wolfenstein, Doom ale nejhorsi byl Descent :-P8-o

+4/0
9.6.2019 14:02

L62e96o23š 67V42e34r45n28e37r 4654210576803

Byl? Descent stále "ŽIJE" ;-)

+2/0
10.6.2019 18:03

J75a55k13u68b 54B52o93h51o73n54ě67k 8665276699767

Doom už byl v pohodě, ale Wolfenstein 3D bylo peklo. Hlavně ty cihlové stěny. Jenom si na to vzpomenu a zažíná se mi lehce zvedat žaludek.

0/0
10.6.2019 10:23

F75i18l26i65p 21T13ř54e60b76a 6513500828216

Zkuste GZDoom port.

https://zdoom.org/downloads

Míval jsem ten samý problém, a na tomhle portu ho nemám.

Buď je tam nějak omezené houpání, nebo je to prostě tím, že to neběží ve 35 FPS na 60Hz monitoru, jako originál...

0/0
10.6.2019 12:12

M40i85c65h63a40l 82K68r53e11j67č83í 1206320671983

Doom je možná čtvrt století stará hra, ale komunita žije více než kdy jindy. Sám Romero řekl, že by se do tvorby Sigilu nikdy nepustil, kdyby komunita nebyla tak aktivní.

A já bych na ty různé "vyspělejší" porty tak neplival. Samozřejmě, ultraortodoxní zůstanou u původního pojetí, ale třeba GZDoom obohacuje engine o spoustu nových možností (třeba i šikmé plochy nebo několikapatrové levely) a i ty grafické efekty přidávají na atmosféře (baterka, svítící oči monster v temnotách atd...).

Jen se podívejte, kam až se dá starý Doom posunout:

https://www.youtube.com/watch?v=O5LW511_ngU

Na to se IMHO žádná moderní hra nechytá. A to vše jen díky moderské komunitě.

+1/0
9.6.2019 3:15

V74a17š74e50k 61H56a93v90r68á71n10e52k 2905122127201

Dá se posunout ještě dál:

https://wadaholic.wordpress.com/

:D

0/0
9.6.2019 10:42

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

Najdete na iDNES.cz