Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

Diskuse k článku

RECENZE: Sigil od autora kultovního Dooma je návrat v čase o čtvrt století

Legendární John Romero se vrací ve stejném stylu, s jakým před pětadvaceti lety změnil svým Doomem herní průmysl. Více než o novou hru jde o opožděný datadisk, ale komu by to vadilo? Na tomto jsme vyrůstali!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F47i34l62i12p 53T35ř59e54b22a 6143170748626

Hehe, moc pěkný úvod recenze ;-D

Hned na začátek si ale dovolím nesouhlasit. Na Doomu jsem vyrůstal*, a hraju ho dodnes. (Rozumně) filtrované textury mě netrápí, bez poloprůhledných efektů a bloomu bych se klidně obešel. V kvalitě osvětlení upřímně nevidím takový rozdíl, aby ospravedlňoval ten hate na obou stranách. Když si ale mám vybrat mezi mouse lookem a originálním Doom autoaimem, VŽDYCKY VYHRAJE MOUSE LOOK.

Tak.

Sigil ... je super. Thy flesh consumed je divná epizoda, a moc mi do původního Doomu nezapadla, spíš mi připomíná něco z Plutonia experimentu. Sigil je čistokrevný Doom, je to víc Doom, než Doom II, který vyšel o 24 let blíž původní hře. A je to taky to nejlepší a nejhorší z Johna Romera. Na každém kroku se budete bát, odkud se na vás připlíží další kakodémon, každé dveře budete otevírat s plazmou v ruce, budete hledat cestičky a spínače (to možná až moc) za každý roh budete nakukovat v očekávání olověné přeháňky. A budete dvakrát přemýšlet, jestli si můžete dovolit toho, nebo onoho démona sejmout, nebo radši ušetřit munici a nechat si ho na později. Pravý opak klasických slaughtermap.

Soundtrack ... jen velmi vyjímečně si nechávám originální hudbu zapnutou, tahle ale za těch 666 centů rozhodně stojí.

Jediná výtka, kterou bych měl, je, že v některých levelech není nic vidět. Jistě, dá se přidat gamma, jenže pak už to zase není ono. Tma je tady součástí level designu a funguje. Ale místy je jí prostě moc. :-/

*přísahám, že jsem napoprve napsal "vyroostal" ;-D

+3/0
10.6.2019 11:49
Foto

F91i18l70i93p 49T32ř14e52b33a 6273100918606

Si představte ten tutoriál.

Zmáčkněte WASD pro pohyb.

Zmáčněte mezerník pro respawn.

Myší miřte, Klikejte pro střelbu.

Zmáčkněte mezerník pro respawn.

Útoky nepřátel způsobují poškození, snažte se jim vyhnout.

Zmáčkněte mezerník pro respawn.

Pokud vás nepřátelé obklíčí, jste v háji. Tak počkat...

Zmáčkněte mezerník pro respawn...

+1/0
10.6.2019 11:17
Foto

J57a19k24u36b 46B10o23h63o65n28ě40k 8755726119507

Člověk už musí být hodně hardcore retro hráč, aby prvky jako skákání nebo mouselook považoval za kažení si zážitku :-)

+1/0
10.6.2019 10:25
Foto

F19i72l42i86p 88T68ř67e72b35a 6933870958456

To bych zase úplně nedával do jednoho pytle. Oficiální Doom levely prostě počítají s tím, že na skákání je tu Daisy, ne Doomguy, a dá se tak leccos obejít. Custom WADy, které se skákáním počítají, jsou samozřejmě o něčem jiném.

Mouselook naproti tomu považuju v podstatě za bugfix (autoaim v Doomu je fakt peklo - ale ne to pro Doom guye).

+1/0
10.6.2019 11:54
Foto

T92o24m17á62š 19J91a76n49í40r85e67k 5166616971358

"Dnešní hry nejsou lepší ani horší, jsou prostě jiné." .... s tim se da souhlasit, ale je treba jednim dechem dodat, ze dobrych 15 let nevysla ani jedna FPS hra .... co si pamatuju, tak posledni FPS byl snad doom3 ..... doom4 sice mozna neni uplne hrozny, ale s FPS bych ho uz moc nesrovnaval ..... co treba provedlu dukovi, za to by mely nekomu uhnit pracky a vsechny dnesni radobyFPS hry jsou jen odpad. FPS v hernim kontextu je First Person Shooter, ne Frames Per Second ..... bohuzel se dnesni vyvojari nejak spletli, protoze se shooterem nemaji nejake detske hry jako call of duty, wolfenstein atd nic spolecneho ..... jako aby clovek mel dve zbrane, chodil koridorem, nulova atmosfera, nekonecne zdravi ...... pro to si clovek oci u pocitace nenici:o) Pamatujete na blooda? Ta atmosfera? Ty myltiplayer levely? Takove hry se uz dve dekady nedelaji .....

+2/−2
9.6.2019 23:23
Foto

F89i39l27i76p 30T63ř42e59b83a 6223120908896

Tak zrovna Doom (4) dát jako příklad úpadku FPS žánru v dnešní době mi přijde dost nešťastné. Naopak je to hra, která v záplavě CoD a Battlefieldů uspěla navzdory tomu, že autoři dokázali jít 20 let zpátky proti "vývoji" moderních her. Jasně, glory kills působí lacině, jasně gore nests jsou ubohá náhražka sebrání "nenápadného" klíče nebo power-upu, jasně, bez těch RPG prvků by se ta hra klidně taky obešla.

Ale IMHO je Doom 4 vyladěný velmi blízko ideálu, kdy se vydavatel nažere (napakuje) a herní zážitek ve svém jádru zůstane celý. A hlavně je to hra, která je nejblíž oldschool akci od dob Quake II Arena. A to už je sakra dlouho...

0/−1
10.6.2019 12:08
Foto

V46i87k41t57o14r 76Š69p51i21č77k65a 5792339119778

Quake 3 Arena

0/0
20.6.2019 0:20
Foto

A86n73t79o37n69í42n 82Ž94o76h21a 2745810598636

Upřímně, myslím si, že tohle je důkaz, jak silná může nostalgie být. Kdyby toto nebylo propagováno jako dílo od autora původního dooma. zapadlo by to jako propadák. Ani se mi nechce věřit, že to opravdu dělal on. Je tam totiž tolik amaterských chyb v level designu, aý by člověk plakal. Uznat se musí, že místy to vypadalo hezky, ale hratelnost byla totálně mimo a je to nevyvážené. Na internetu je tisíce lepších modu než tohle a dost lituju lidi, co si to pořídili v té placené limitované edici.

+5/−1
9.6.2019 11:04
Foto

M32y50d17l11á86ř 12A51d53a19m 5124848389826

Ti lidi co si to poridili budou diky tomu za par let v baliku. Mozna jich to par z nich koupilo z nostalgie. Zbytek to poridil jako investici a jako na takove za par let vydelaji balik.

0/0
10.6.2019 1:14
Foto

A78n61t60o95n96í61n 63Ž71o20h42a 2745300568636

To je možné (ale ne jisté). A i když to tak nakonec asi bude, je dost smutné, že to je jen o tom, kdo to vytvořil. Kvalita díla jde stranou.

+1/0
11.6.2019 1:07
Foto

M92a63t46t38e93o 19K87o88u37n58o78v45s97k36y 1420631768513

Svůj první počítač jsem dostal, když mi bylo asi šest, nebo sedm a první hry, co jsem měl byly Doom, Duke Nukem, AoE a Dune. Pamatuju si, že vždycky, když jsem v Doomovi sebral nějakou kartu a všechno zhaslo a vyrojily se všechny ty zrůdy, tak jsem vždycky nejdřív zmáčkl Esc a chvíli se díval z okna na ruch na ulici, abych se ujistil, že jsem tady a ne ve hře a pak jsem stejně použil cheaty, takový strach jsem tenkrát měl...:-) Nostalgie...jdu stahovat a tentokráte to snad projdu bez pauz a cheatů :-)

+7/0
9.6.2019 9:16
Foto

L41e59o14š 42V26e24r77n30e94r 4904210176413

Já měl zase kámoše, který když ho třeba zezadu nečekaně škrábnul Imp, tak dělal to samý - ESC a musel to rozdýchat, jakej měl šok. A u need for Speed při zatáčení kroutil hlavou o 75° doleva a doprava ;-D

+1/0
10.6.2019 6:53
Foto

J79a40n 48P58e88s72l 7731890284931

Nevím proč, 3D hry normálně hraju, ale z enginu Dooma jsem měl vždycky kinetózu. Tady na mě jde už z fotek, bude to tedy asi ta pravá retro kvalita :-)

+4/0
9.6.2019 8:06
Foto

M89a34r11t26i60n 62K37u39b55a 6644322887966

Takže nejsem sám?;-D Joo byla tovlastně jediná hra, ze které jsem málem hodil šavli...

+1/0
9.6.2019 9:08
Foto

P59e59t47e32r 60B73i24e95l76y 6295261976

Ja som to maval z army (tusim motion blur) to pol hodka hrania a muswl som koncit. Teraz to vypinam okamzite hned jak to najdem. V doomovi som v cajku-takze ide sa nato.aj ked najskor musim dokoncit restik a to remake blood-a:))

0/0
9.6.2019 9:33
Foto

K15a59r77o52l 90S13e61f22c64i24k 2186240965268

jj, Wolfenstein, Doom ale nejhorsi byl Descent :-P8-o

+4/0
9.6.2019 14:02
Foto

L66e67o61š 65V52e19r90n42e88r 4974510506223

Byl? Descent stále "ŽIJE" ;-)

+2/0
10.6.2019 18:03
Foto

J25a14k97u22b 15B83o28h54o13n58ě85k 8645606699757

Doom už byl v pohodě, ale Wolfenstein 3D bylo peklo. Hlavně ty cihlové stěny. Jenom si na to vzpomenu a zažíná se mi lehce zvedat žaludek.

0/0
10.6.2019 10:23
Foto

F42i45l50i32p 34T43ř17e55b44a 6213750178176

Zkuste GZDoom port.

https://zdoom.org/downloads

Míval jsem ten samý problém, a na tomhle portu ho nemám.

Buď je tam nějak omezené houpání, nebo je to prostě tím, že to neběží ve 35 FPS na 60Hz monitoru, jako originál...

0/0
10.6.2019 12:12
Foto

M72i69c78h11a50l 89K46r18e66j11č13í 1396780701623

Doom je možná čtvrt století stará hra, ale komunita žije více než kdy jindy. Sám Romero řekl, že by se do tvorby Sigilu nikdy nepustil, kdyby komunita nebyla tak aktivní.

A já bych na ty různé "vyspělejší" porty tak neplival. Samozřejmě, ultraortodoxní zůstanou u původního pojetí, ale třeba GZDoom obohacuje engine o spoustu nových možností (třeba i šikmé plochy nebo několikapatrové levely) a i ty grafické efekty přidávají na atmosféře (baterka, svítící oči monster v temnotách atd...).

Jen se podívejte, kam až se dá starý Doom posunout:

https://www.youtube.com/watch?v=O5LW511_ngU

Na to se IMHO žádná moderní hra nechytá. A to vše jen díky moderské komunitě.

+1/0
9.6.2019 3:15
Foto

V18a75š10e91k 48H25a10v53r56á28n25e78k 2175572637111

Dá se posunout ještě dál:

https://wadaholic.wordpress.com/

:D

0/0
9.6.2019 10:42

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...