Ship Simulator 2008

  12:09aktualizováno  9:14
Lodě nejsou zrovna nejobsazovanějšími ""hrdiny"" počítačových her. O to cennější budiž výjimka, v níž můžeme usednout za kormidlo čtrnácti rozličných plavidel a plnit s nimi různé úkoly. Stojí to za to?
61

Ship Simulator 2008

Platforma: PC
Výrobce: VSTEP

Herní karta

Ship Simulator 2008 Často slýcháme, že herní trh je přesycen. Líhně originálních myšlenek vysychají a trhy jsou zaplaveny akčními či strategickými hrami stále stejného ražení. Menší studia, která si chtějí z koláče prodejnosti také trochu ukousnout, nemají v těchto žánrech – pokud se jim nepovede sehnat silného publishera – naději na úspěch. Zároveň nechtějí spadnout do vysloveně budgetového segmentu. A tak se musí zamyslet. Buď dostanou skvělý nápad, jak osvěžit ten který žánr, aniž by museli nashromáždit miliony dolarů na jeho realizaci, nebo zkrátka zůstanou při zemi a vytvoří něco, co by mohlo zaujmout relativně úzký, vezme-li se to však z globálního pohledu, tak stále docela lukrativní počet lidí. Něco, co se zdá tak samozřejmé, že to chce opravdovou odvahu se do toho pouštět. Historie ale ukazuje, že podobné hry si místo na slunci našly, a tak se s nimi v recenzích ještě nějakou dobu budeme stýkat.

Loď už zkrátka není něco, co je tak běžné, zároveň však ještě zdaleka ne tak fascinujícího, aby to etablovalo vlastní žánrovou odnož, jako se to povedlo civilním leteckým simulátorům.

Dá se říci, že Ship Simulator 2008 od skandinávské společnost VStep patří do Ship Simulator 2008 stejné kategorie jako nedávno recenzovaný Bus Driver či 18 Wheels of Steel Haulin. V prvním jsme řídili autobus, v druhém potom nákladní vozidlo. Loď je přitom prostředkem kdesi na cestě mezi těmito opravdu konvenčními způsoby dopravy, jež lze bez námahy vyzkoušet i v reálu, a způsoby běžnému člověku již méně přístupnými, například letadly. Loď už zkrátka není něco, co je tak běžné, zároveň však ještě zdaleka ne tak fascinujícího, aby to etablovalo vlastní žánrovou odnož, jako se to povedlo civilním leteckým simulátorům. Je tu však slušné množství těch, kteří jsou plavidly znovu a znovu uchvacováni. Toto množství se navíc zvyšuje se současnou renesancí námořní dopravy, kdy vznikají obří zaoceánské lodě, jež svou infrastrukturou připomínají menší města. VStep si tak našel poměrně slušný zdroj obživy, protože hráči, kteří své parníky budou chtít prohánět přinejmenším virtuálně, tu ještě nějakou dobu budou.

VIDEO

Úspěch Ship Simulatoru dokládá i skutečnost, že se jedná již o druhý díl. Ten první měl v názvu ročník 2006. Důvod, proč byl jeden rok přeskočen, vás při hraní Ship Simulatoru 2008 jistě napadne: v této hře není moc co měnit, pokud tedy nechcete předělávat celýShip Simulator 2008 engine a tím i fyzikální model, což rozhodně není tento případ. Chceme tím naznačit, že ani 2008ka se od předchůdce příliš neliší, ale je tu šance, že osloví nové zákazníky, již by první díl ve výprodejových regálech nenašli, nebo ani nehledali. To, zda se vám nový Ship Simulator vyplatí, tak neovlivňuje pouze váš vztah k lodím, ale i to, zda vlastníte předchozí díl, ačkoliv přiznáváme, že vášeň může být silnější než pragmatické uvažování a mnozí si i s jedničkou na poličce nový update užijí. Ono pro lodní fajnšmekry tu nakonec ta porce novinek ospravedlňujících vydání třiceti euro je, hráč, který se chce pouze pobavit ji však hledat nebude.

Ve hře narazíte na celkem čtrnáct lodí, což je číslo, které by mohlo být klidně ještě mnohem větší, vezmeme-li v potaz, že jde o největší trumf titulu.

Ve hře narazíte na celkem čtrnáct lodí, což je číslo, které by mohlo být klidně ještě mnohem větší, vezmeme-li v potaz, že jde o největší trumf titulu. I takto ale narazíte na širokou škálu, jen jsou jednotlivé druhy zastoupeny příliš malým množstvím vlastních typů. Nechybí tu malé záchranářské lodičky či bárky, u nichž se bojíte, že je převrátí trochu větší vlna, ale zároveň si užijete i obřích tankerů,Ship Simulator 2008 nákladních plavidel či prostorných dopravních parníků. Vlastnosti té které lodi se přitom odvozují především od její velikosti a pravděpodobné váhy. Zatímco malé škunery se vyznačují svou agilností, spočívající v rychlosti a prakticky okamžité možnosti změnit směr, jsou větší plavidla v tomto směru poněkud hendikepovaná. Na druhou stranu je opravdový požitek stanout na kapitánském můstku lodi pro stovky lidí. Je jasné, že tady hraje roli dlouhodobý kurz, změna směru plavby se plně projeví až za několik minut po „naordinování“. Rychlost se potom může zdát šnečí, ale brzy zjistíte, že tyto mnohatunové kolosy není vůbec jednoduché zabrzdit či zaparkovat v přístavu. Kdo ale není srdce kapitán, zřejmě na palubě trajektů spíše usne. Na širém moři totiž opravdu není třeba pořád něco dělat.

Jelikož je Ship Simulator 2008 poměrně věrný realitě (žádné úlevy tu nehledejte), bude vám možná divné, že je hra tak jednoduchá. Ovládání samozřejmě musí přejít do krve, ale netrvá to nijak dlouho a nováčci rozhodně nebudou tak frustrování,Ship Simulator 2008 jako v případě mnohdy nekompromisních leteckých simulátorů. Přitom fyzikální model skutečně působí realisticky. Samozřejmě, nějakou tu chybu většinou uděláte, což by se vám v reálu nesmělo stát, ovšem i tak je Ship Simulator 2008 hrou přístupnou, což ale ještě zdaleka neznamená, že i pro každého hratelnou. Má to co dělat i s nedostatkem motivace. Prakticky tu nenarazíte na souvislou kampaň, kdy by se postupovalo od jedné misi ke druhé. Tvůrci připravili zhruba tři desítky úkolů. Ty v naprosté většině případů spočívají v projíždění jednotlivých bodů, mnohdy zaonačených tak, že to má nějaký důvod. Ten však ve skutečnosti vůbec nikdy nepocítíte. Ani po splnění se nebudete moc těšit z dobře vykonané práce – hra splněné mise ani nezaškrtne. O nějakých motivačních odměnách pak už vůbec nemůže být řeč. Více interakce s ostatním lodním provozem (probíhá maximálně automaticky) by rozhodně neškodila. Pouze jakési závody na motorových člunek se starají aspoň o lehké nabourání stereotypu.

Klady a zápory

Plus Pro námořní fandy zajímavé
Plus Fyzikálně korektní

Mínus Špatně motivující hratelnost
Mínus Obsahově mohlo být širší

Cena 30 Euro
EN Anglicky

Novinkou je model poškození lodí, ten však (jak mylně tvrdí nápis na obalu) nikdy nezpůsobí potopení lodi. Oproti předchůdci byly zakomponovány i realisticky se chovající vlny, jejichž skutečný dopad ale není valný. Jednoznačně musíme pochválit zpracování osmi přístavních měst, jako je Hamburg, San Francisco, New York, Rotterdam či Portsmouth. Námořníci se tu budou cítit jako doma, protože i z jejich virtuálního zpracování sálá ona syrová atmosféra. Grafika Ship Simulatoru 2008 ostatně vůbec není špatná. Detailů je poměrně hodně a když se plavíte po některé z řek s nákladní lodí, do toho vám na horizontu zapadá slunce, možná tomuto řemeslu nakonec přijdete na chuť.

Prakticky tu nenarazíte na souvislou kampaň, kdy by se postupovalo od jedné misi ke druhé.

Mít dané téma v oblibě je jedna věc a zároveň základní předpoklad pro přijmutí Ship Simulatoru 2008. Druhou věcí je ta, že tvůrci mohli ke své práci přistoupit mnohem zevrubněji. Chování lodí, jejich ovládání a grafické zpracování jsou rozhodně na té pozitivní straně mince, mnohem horší to ale je s nemotivujícími úkoly a nepříliš uspokojivým obsahem.

Autor:
 

Hodnocení hry

Redakce

61 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 419 čtenářů

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz